Bericht
door Snipe » 16 jan 2009, 23:10
De score van januari tot nu toe;
- Kroymans bouwt af
- Opeldealer failliet
- Jaguardealer failliet
- Peugeotdealers failliet
- Priusschuivers vallen om
- Weinig snelle dingen bij Sam van Lingen
- De groeten van Sanato
Van automotive-online.nl:
Reefhorst neemt Jaguar-dealerschap Caspers over
02-01-2009 14:00
Land Rover-dealer De Reefhorst in Oudehaske neemt met ingang van deze maand de Jaguar-dealeractiviteiten over van Caspers in Groningen. Caspers ging in december vorig jaar failliet. De Reefhorst is al erkend reparateur van Jaguar. "Jaguar is een prachtig merk, dat bovendien goed aansluit op Land Rover", aldus eigenaar Hielke Puister. Beide merken zijn onderdeel van het Indiase concern Tata.
Caspers
Guido Pot, directeur van Jaguar Nederland, benadrukt dat Caspers wel betrokken blijft bij de Jaguar-activiteiten in Noord-Nederland. "Caspers was jarenlang een goede dealer en we willen onze klanten goed begeleiden bij de overgang naar De Reefhorst."
Kroymans verkoopt Jaguar-dealerschap Zaltbommel
06-01-2009 08:41
Land Rover-dealer The Adventure in Den Bosch neemt het Jaguar-dealerschap van Kroymans Zaltbommel over. The Adventure is sinds 1999 Land Rover-dealer. Vorige week werd bekend dat ook Land Rover-dealer De Reefhorst in Oudehaske Jaguar-dealer wordt. Dat bedrijf nam het dealerschap over van Caspers uit groningen.
Volgens Adventure-directeur Peet van Herpen vult het Jag-dealerschap de Land Rover-activiteiten goed aan. "Door de samenvoeging van deze twee topmerken van Engelse oorsprong verwacht ik optimale synergie."
De overname is opvallend omdat Kroymans importeur is van Jaguar. Vorig jaar werd besloten om in het kader van een reorganisatie juist de niet-importgebonden merken af te stoten.
Automotions koopt Mitsubishi-dealer Evers
07-01-2009 09:00
De Automotions Groep neemt de Roosendaalse Mitsubishi-dealer Evers over. Beide partijen hebben een intentieverklaring ondertekend. Automotions gaat nu met de importeur in gesprek om de overname af te ronden. Het personeel van Evers gaat mee naar Automotions. Wel behoudt het bedrijf haar naam. Door de overname neemt het aantal vestigingen van de Automotions Groep toe tot 15.
Automotions nam onlangs ook de Roosendaalse Alfa Romeo-dealervestiging van Tigchelaar over.
Afslanking en verhuizing Saab Nederland
09-01-2009 10:59
Saab Nederland verhuist dit jaar van Vianen naar Hilversum. Saab trekt in bij moederbedrijf Kroymans, dat dit jaar haar intrek neemt in een nieuw pand. Als gevolg van de huidige marktomstandigheden en de verhuizing verdwijnen 7 van de 33 arbeidsplaatsen bij de importeur. Het betreft vooral tijdelijke contracten die niet verlengd worden en enkele vaste arbeidscontracten. Hiervoor is er een sociaal plan opgesteld.
“Het is nooit leuk als er arbeidsplaatsen verloren gaan, maar de achtergrond is dat we in deze tijden kijken naar hoe we efficiënter kunnen werken. Door de verhuizing kunnen we een aantal back-office activiteiten samenvoegen en wordt een aantal functies anders ingericht”, aldus Marieke Van Amelsfort, woordvoerster van Saab Nederland. Volgens Van Amelsfort is er bij Saab rustig gereageerd op het nieuws. “Het is netjes gegaan en we zijn allemaal tijdig en goed geïnformeerd."
Dijksman-vestiging Hillegom alsnog dicht
09-01-2009 16:39
De Hillegomse vestiging van Toyota Dijksman, dat in december na een faillissement is overgenomen door de Louwman Groep, is alweer leeggereden. Aanvankelijk was het de bedoeling dat alle vier de Dijksman-vestigingen op hun bestaande locatie een doorstart zouden krijgen. Maar de Louwman Groep kon het met de eigenaar van het pand in Hillegom niet eens geworden over de huurovereenkomst. "Hij wilde een andere juridische vorm en dat zagen wij niet zitten", aldus Jelle Hassefras, de nieuwe directeur van Dijksman. De vestiging krijgt nu wel een doorstart, maar op een andere locatie in Hillegom of omstreken. Hassefras: "Binnenkort maken wij deze locatie bekend.”
Uitkering
Anton Beekhuis, de voormalig eigenaar van Toyota Dijksman, liet gisteren in het programma Netwerk weten dat het faillissement hem niet in de koude kleren is gaan zitten. “Ik ben 62 jaar en ik heb altijd gewerkt. Nu sta ik naast de maatschappij en ben ik al mijn sociale contacten kwijt.”
Beekhuis had al zijn geld in zijn bedrijf gestoken met de bedoeling om na zijn pensioen de boel te verkopen en te genieten van het leven, nu is hij alles kwijt. “Ik heb totaal geen inkomen. Mijn laatste salaris heb ik in oktober ontvangen. Voor iemand die altijd zijn eigen broek heeft opgehouden is het een hard gelag om je hand op te moeten houden voor een uitkering. Het druist tegen al mijn gevoelens in en ik vind het een crime dat ik elke dag thuis zit. Lezen gaat bijna niet, mijn gedachten dwalen steeds af. Het enige moment dat ik er niet aan denk, is als ik slaap. Alleen op het moment dat je wakker wordt en het licht aan gaat, dan kom je weer terug op aarde en begint het weer”, aldus Beekhuis in Netwerk.
Surseance voor Peugeot-dealer Broermann
12-01-2009 09:04
De West-Brabantse Peugeot-dealer Broermann heeft surseance van betaling aangevraagd. Dat heeft importeur Peugeot Nederland bevestigd. Bij de Peugeot-dealer, met vestigingen in Oosterhout, Zevenbergen en Roosendaal, werken in totaal ongeveer vijftig mensen.
Pon Retail koopt Sanato
13-01-2009 13:23
Dealergroep Sanato is overgenomen door de Pon Retailgroep. Sanato heeft VW/Audi-dealerbedrijven in Zeist, Houten en Nieuwegein. Eigenaar Peter van Essen heeft vrijdag een akkoord bereikt met Pon over de verkoop van zijn aandelen in het bedrijf. De 140 medewerkers zijn gisteren ingelicht. Sanato Lease en Sanato Autoschade maken ook deel uit van de overname.
Nieuwbouw
De verkoop is onder andere een gevolg van de nieuwbouwplannen van Sanato. Het bedrijf wil twee nieuwe panden bouwen op de nieuwe autoboulevard in Zeist. “Dat vereist een behoorlijke investering. Daarom zochten we een financieel sterke partner en die hebben we gevonden in Pon. Dit betekent dat er ook continuïteit in onze bedrijfsvoering is met zekerheid voor onze medewerkers”, vertelt Thijs Petersen, directeur bij Sanato.
Toyota-dealer Royal vraagt faillissement aan
13-01-2009 14:40
Autobedrijf Royal heeft faillissement aangevraagd. Dat bevestigt Toyota-importeur Louwman & Parqui. Het bedrijf is Suzuki- en Toyota-dealer en aangesloten bij Profile Tyrecenter en Glasgarage. Autobedrijf Royal is gevestigd in Nieuw Buinen (Groningen) en heeft 25 personeelsleden.
Auto Frank vraagt faillissement aan
14-01-2009 12:20
Opeldealer Auto Frank in Brunssum vraagt vandaag faillissement aan bij de rechtbank in Maastricht. Dat heeft eigenaar Frank Welling vandaag tegenover Automotive bevestigd. Naar verwachting wordt het faillissement komende dinsdag uitgesproken.
Volgens Welling, die al sinds 1985 werkzaam is bij het bedrijf en het drie jaar geleden zelfstandig overnam, zijn de ingezakte verkopen de oorzaak van het faillissement. “De afgelopen jaren scoorden we prima, maar het laatste kwartaal is het volledig ingestort. Volgens de aangeslagen ondernemer heeft hij “te weinig spek op de ribben” om het te kunnen uitzingen tot de markt mogelijk weer een keer aantrekt. “Als ik zeker wist dat het over drie maanden beter zou gaan, dan was het gelukt", aldus Welling. "Maar het risico is te groot dat als dat niet gebeurt, ik er dan nog veel slechter voorsta.” Welling heeft de afgelopen periode geprobeerd zijn bedrijf te verkopen, maar dat is niet gelukt. Importeur Opel heeft gisteren de auto's weggehaald uit het dealerpand.
Auto Frank verkocht per jaar zo’n 140 nieuwe auto’s en een ongeveer even groot aantal gebruikte. Er werken tien mensen. Voor hen is ontslag aangevraagd. Er is nog geen curator aangesteld.
Sam van Lingen in financiële nood
16-01-2009 12:53
Importeur Alfa Romeo Nederland haalt momenteel haar auto’s weg bij Alfa-dealer Sam van Lingen. Van Lingen is een van de grootste Alfa-dealers van Nederland met vijf vestigingen, in Utrecht en Noord-Holland.
Interim-manager Laurens Vellen laat weten dat het bedrijf bezig is met een forse reorganisatie, waarbij het niet uitgesloten is dat er volgende week faillissement wordt aangevraagd voor onderdelen van de dealerholding. Dat is de reden dat de importeur ervoor kiest om haar auto’s nu al weg te halen. Tegelijkertijd lopen er onderhandelingen met de importeur en een derde partij over de overname van het bedrijf.
Reorganiseren
“We hebben vanmiddag een gesprek met onze banken. Afhankelijk van dat gesprek gaan we concrete stappen ondernemen. Dus daar kan ik nu nog niets over zeggen", aldus Vellen. "Wel ben ik positief gestemd. Tot nu toe is het contact met zowel banken, de importeur als de ovanamekandidaat prima. Wel is het helder dat we stevig gaan reorganiseren, maar het is ondenkbaar dat we voor het hele bedrijf faillissement aanvragen.”
--------------------------------------------------------------------
Vandaag op telegraaf.nl:
Nieuwbouw Kroymans ligt stil
hilversum - De bouw van de nieuwe showroom en kantoren van de firma Kroymans aan de Soestdijkerstraatweg in Hilversum ligt momenteel stil. Problemen met de financiering van het miljoenencomplex zouden hieraan ten grondslag liggen. Volgens directielid Ivo Manders starten de werkzaamheden binnenkort weer en loopt de opening in april geen gevaar op.
Het nieuwe complex aan de Soestdijkerstraatweg moet onder meer onderdak bieden aan de merken Ferrari, Jaguar, Aston Martin, Maserati en binnenkort ook Saab. Tevens komen er een grotere werkplaats, voldoende parkeergelegenheid en een uitbreiding van het aantal kantoren. Volgens directielid Ivo Manders zijn het momenteel moeilijke tijden maar zal zo snel mogelijk weer met de bouw worden begonnen.
Kroymans Corporation, onder meer ook importeur voor Alfa Romeo en Kia, zit momenteel in een grootscheepse reoganisatie en verkoopt een groot aantal bedrijven om over voldoende financiële middelen te kunnen beschikken. Onlangs nog werd de Alfa Romeo-vestiging in Zaltbommel verkocht. Alfa Romeo Nederland blijkt intussen te zijn begonnen met het terughalen van auto's uit de Alfa-vestigingen van Sam van Lingen. Dit bedrijf is al meer dan 50 jaar dealer van het Italiaanse merk en beschikt over zes vestigingen in Noord-Holland en Utrecht.
Betalingsproblemen hebben er toe geleid dat Alfa Romeo Nederland uit voorzorg zijn auto's is gaan terughalen. De firma Van Lingen is al geruime tijd bezig geweest met een overname kandidaat maar dat heeft tot nu toe nog niets opgeleverd. Bij het bedrijf wilde men alleen kwijt dat er gesprekken met de bank plaatsvinden. Overigens is het niet uigesloten dat er volgende week voor meerdere vestigingen faillissement wordt aangevraagd.