Beste stuurlui..
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Beste stuurlui..
Naar aanleiding van de reacties in het Z3 roadster/zandvoort draadje.. niet om weer op het specifieke geval in te gaan. Maar in hoeverre voel je je geroepen om commentaar te leveren op iemand anders zijn rijvaardigheden ? En denk je ook zeker te weten als je het doet dat je het bij het rechte eind hebt ?
Stel je ziet iemand rijden op een circuit, filmpje of IRL maakt niet zoveel uit hij mist wat lijnen maar al met al rijd ie vlot en zonder schade of glijpartijen de baan rond. Bestuurder heeft lekker enthousiast gereden, was zich niet bewust van een paar (kleine) fouten, maar eigenlijk vind jij die fouten niet kunnen. Maar weet je ook zeker dat het fouten waren ? En spreek je dan diegene daar ook op aan ? Of denk je, nouja ging wel goed geen kleerscheuren waarom dan de beterweter uithangen. Hij zoekt het maar uit.
Waar ligt bij jou het punt dat je echt er wat van moet zeggen ?
Stel je ziet iemand rijden op een circuit, filmpje of IRL maakt niet zoveel uit hij mist wat lijnen maar al met al rijd ie vlot en zonder schade of glijpartijen de baan rond. Bestuurder heeft lekker enthousiast gereden, was zich niet bewust van een paar (kleine) fouten, maar eigenlijk vind jij die fouten niet kunnen. Maar weet je ook zeker dat het fouten waren ? En spreek je dan diegene daar ook op aan ? Of denk je, nouja ging wel goed geen kleerscheuren waarom dan de beterweter uithangen. Hij zoekt het maar uit.
Waar ligt bij jou het punt dat je echt er wat van moet zeggen ?
- Niels
- Berichten: 22520
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Tja een beetje gevaarlijk onderwerp op dit moment denk ik
Ik denk dat je de fouten moet specificeren. In mijn optiek mag je alles fout doen op het circuit om voor opbouwende kritiek in aanmerking te komen behalve het aftrappen van een auto.
Niemand zal zich ook aangevallen worden als er wordt gediscuseerd over rempunten en lijnen. Het gaat er wel om hoe je het brengt.
"Rico dat leek nergens op! Heb je je rijbewijs gratis bij een HEMA rookworst gekregen, je remt veel te laat!" werkt natuurlijk niet.
"Rico als je eerder remt zul je zien dat je de apex veel beter aansnijdt" daar zal eenieder geen moeite mee hebben.
Zou ook een leuke discussie kunnen opleveren tussen de ervaren mensen die er verschillende rijlijnen op na houden! Let voor de gein maar eens op de lijnen van Rossi t.o.v. Gibernau. Zit echt mega verschil in af en toe.

Ik denk dat je de fouten moet specificeren. In mijn optiek mag je alles fout doen op het circuit om voor opbouwende kritiek in aanmerking te komen behalve het aftrappen van een auto.
Niemand zal zich ook aangevallen worden als er wordt gediscuseerd over rempunten en lijnen. Het gaat er wel om hoe je het brengt.
"Rico dat leek nergens op! Heb je je rijbewijs gratis bij een HEMA rookworst gekregen, je remt veel te laat!" werkt natuurlijk niet.
"Rico als je eerder remt zul je zien dat je de apex veel beter aansnijdt" daar zal eenieder geen moeite mee hebben.
Zou ook een leuke discussie kunnen opleveren tussen de ervaren mensen die er verschillende rijlijnen op na houden! Let voor de gein maar eens op de lijnen van Rossi t.o.v. Gibernau. Zit echt mega verschil in af en toe.
-
- Berichten: 22365
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Het is heel simpel. Ik ben voorzichtig met mijn spullen en op die manier ga ik er ook mee om. Als je met meerdere op een circuit zit dan moet je rekening met elkaar houden. Wanneer anderen dat niet doen en maar aanprutsen (circuitervaring hoef je niet te hebben om toch veilig een rondje te rijden) dan hoeft het van mij niet meer. Fouten maken kan altijd en een ongeluk zit in een klein hoekje, maar wil niet zeggen dat je dan ook lomp met je spullen om moet gaan en daardoor die kans op fouten groter te maken.
Of anderen wel of geen lijnen rijden boeit mij trouwens weinig. Als ze maar weten wat de auto kan (snelheid kunnen inschatten, op tijd kunnen remmen) en goed in de spiegels kijken zodat ze anderen niet tot last zijn.
Of anderen wel of geen lijnen rijden boeit mij trouwens weinig. Als ze maar weten wat de auto kan (snelheid kunnen inschatten, op tijd kunnen remmen) en goed in de spiegels kijken zodat ze anderen niet tot last zijn.
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Hm ja ik dacht ook al wel op de rand deze topic
Z3 filmpje word zo op gereageerd omdat het dusdanig buitensporig is + dat de reacties van de persoon zelf het nog even aanwakkeren.
Plus dat je hier ziet dat reacties heftiger zijn omdat het geen bekende is, als jij achter het stuur gezeten had in dat zelfde filmpje durf ik 100% te wedden dat het precies andersom geweest zou zijn, hier milde kritiek en daar werd je afgebrand.
Als je die andere op die site ziet van "Roodkapje" dan denk ik hij rijd de lijn misschien wel niet altijd correct maar het filmpje is an sich leuk om te zien, volgt aanwijzigen van zijn vrouw/vriendin/whatever hij amuseert zich prima, is niemand tot last dus waarom niet.
Bij bekenden zeg ik meestal ook wel even misschien kan je zus of zo proberen, zegt een ander ook wel eens tegen mij. Kan imho nooit kwaad omdat je je eigen 'fouten' niet altijd ziet. Of omdat andere ideën uitproberen soms onverwachte resultaten geeft.

Z3 filmpje word zo op gereageerd omdat het dusdanig buitensporig is + dat de reacties van de persoon zelf het nog even aanwakkeren.
Plus dat je hier ziet dat reacties heftiger zijn omdat het geen bekende is, als jij achter het stuur gezeten had in dat zelfde filmpje durf ik 100% te wedden dat het precies andersom geweest zou zijn, hier milde kritiek en daar werd je afgebrand.
Als je die andere op die site ziet van "Roodkapje" dan denk ik hij rijd de lijn misschien wel niet altijd correct maar het filmpje is an sich leuk om te zien, volgt aanwijzigen van zijn vrouw/vriendin/whatever hij amuseert zich prima, is niemand tot last dus waarom niet.
Bij bekenden zeg ik meestal ook wel even misschien kan je zus of zo proberen, zegt een ander ook wel eens tegen mij. Kan imho nooit kwaad omdat je je eigen 'fouten' niet altijd ziet. Of omdat andere ideën uitproberen soms onverwachte resultaten geeft.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Het gaat me in deze topic vooral om de term beste stuurlui... dus niet zozeer om diegene die fouten maakt.
Waarom denk je dat jij als "beste stuurlui" (in het algemeen dan hé, bedoel niemand specifiek hier) het wel bij het goede eind hebt ?
Stel dat je een circuit filmpje van Andre ziet, paar lijnen pakt ie gewoon niet zoals het moet, gebeurt ook, niemand is perfect, "durf" je hem er op aan te spreken ?
Of heeft iemand als hij een zodanige status dat je mond maar wijselijk dicht houd?
En een recreatierijder pakt dezelfde lijnen met dezelfde fouten als Andre, maar voel je je dan wel geroepen om er commentaar op te leveren ? (gaat even niet om de hardheid van het commentaar)
Waarom denk je dat jij als "beste stuurlui" (in het algemeen dan hé, bedoel niemand specifiek hier) het wel bij het goede eind hebt ?
Stel dat je een circuit filmpje van Andre ziet, paar lijnen pakt ie gewoon niet zoals het moet, gebeurt ook, niemand is perfect, "durf" je hem er op aan te spreken ?
Of heeft iemand als hij een zodanige status dat je mond maar wijselijk dicht houd?
En een recreatierijder pakt dezelfde lijnen met dezelfde fouten als Andre, maar voel je je dan wel geroepen om er commentaar op te leveren ? (gaat even niet om de hardheid van het commentaar)
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
- Jeroen Watermulder
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
- Locatie: Veluwe
Ja hoor, geen probleem. Maar in zulke gevallen vraag ik dan meer wat de reden was waarom een bepaalde fout gemaakt werd. Dat er een fout gemaakt werd had ie zelf natuurlijk ook allang gezien. (dit geld natuurlijk niet alleen voor Andre, maar voor iedereen, al is het Schumacher, om maar eens een naam te noemen)Rico v Velzen schreef:Stel dat je een circuit filmpje van Andre ziet, paar lijnen pakt ie gewoon niet zoals het moet, gebeurt ook, niemand is perfect, "durf" je hem er op aan te spreken?
Kritiek is alleen maar goed vind ik, kunnen we met zijn allen wat van leren. Ik ben heel recht voor zijn raap wat dat betreft.
En lui die niet luisteren en dan toch maar doen waar ze zelf zin in hebben ben ik snel klaar mee overigens.
Om een voorbeeld te geven. Het bekende filmpje van HJ Stuck in de M3 GTR op de Ring. Daar heeft ie een flink moment in de kleine karussell. Ik zou Stuck daar zeker over aan kunnen spreken. Waarom gebeurde dat, te lang de rem vast gehouden, (veel gemaakte fout daar), te vroeg op het gas, of gewoon te hard erin?
- Niels
- Berichten: 22520
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Ik heb te weinig circuit ervaring om meer ervaren mensen op fouten te wijzen en heb genoeg ervaring om te weten dat je heel veel fouten kan maken.
Van sommigen weet je de hoeveelheid ervaring niet en dan zou ik best aangeven dat ik het anders zou doen of aangeven dat het op een andere manier misschien beter/sneller zou gaan. Niet om als "beste stuurlui aan wal" te laten zien dat ik het beter weet maar gewoon om discussie op gang te houden en er zelf wat van te leren en eventueel een ander er iets van te leren.
Van sommigen weet je de hoeveelheid ervaring niet en dan zou ik best aangeven dat ik het anders zou doen of aangeven dat het op een andere manier misschien beter/sneller zou gaan. Niet om als "beste stuurlui aan wal" te laten zien dat ik het beter weet maar gewoon om discussie op gang te houden en er zelf wat van te leren en eventueel een ander er iets van te leren.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
- Jeroen Watermulder
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
- Locatie: Veluwe
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Ik denk dat het belangrijkste punt is dat je niemand in gevaar brengt, dat je geen lijnen rijd is tot daar aan toe maar als je daarbij zo gaat rijden dat je andere in gevaar brengt dat kan dus echt niet!
Kijk die jongen die te hard op de tarzanbocht komt aangevlogen en de baan afglijd, dat kan allemaal gebeuren, maar 2 keer de baan af en doorblijven rijden met je gare koppeling dat is gewoon pure domheid, en er zijn weinig mensen die dat kunnen waarderen op een circuit.
Bij mijn eerste keer op Zandvoort keek ik net zoals in het verkeer constant om me heen, en was continue aan het anticiperen en liet de techniek om de 5 rondjes even afkoelen!
Kijk die jongen die te hard op de tarzanbocht komt aangevlogen en de baan afglijd, dat kan allemaal gebeuren, maar 2 keer de baan af en doorblijven rijden met je gare koppeling dat is gewoon pure domheid, en er zijn weinig mensen die dat kunnen waarderen op een circuit.
Bij mijn eerste keer op Zandvoort keek ik net zoals in het verkeer constant om me heen, en was continue aan het anticiperen en liet de techniek om de 5 rondjes even afkoelen!
- Tristan
- Berichten: 13436
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Hier een filmpje die gemaakt is door een Civic met semi-slicks die op Zandvoort een gehele sessie achter me reed. Hierop goed te zien hoe ik mijn lijnen reed. Dit was de 2e sessie, dus banden+motor hadden het al moeilijk:
http://www.vladimirlam.com/movies/zandvoort130906t2.avi
Kom maar met jullie kritiek.

http://www.vladimirlam.com/movies/zandvoort130906t2.avi
Kom maar met jullie kritiek.


- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten