Beste stuurlui..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Beste stuurlui..

Bericht door RVV » 19 sep 2006, 16:00

Naar aanleiding van de reacties in het Z3 roadster/zandvoort draadje.. niet om weer op het specifieke geval in te gaan. Maar in hoeverre voel je je geroepen om commentaar te leveren op iemand anders zijn rijvaardigheden ? En denk je ook zeker te weten als je het doet dat je het bij het rechte eind hebt ?

Stel je ziet iemand rijden op een circuit, filmpje of IRL maakt niet zoveel uit hij mist wat lijnen maar al met al rijd ie vlot en zonder schade of glijpartijen de baan rond. Bestuurder heeft lekker enthousiast gereden, was zich niet bewust van een paar (kleine) fouten, maar eigenlijk vind jij die fouten niet kunnen. Maar weet je ook zeker dat het fouten waren ? En spreek je dan diegene daar ook op aan ? Of denk je, nouja ging wel goed geen kleerscheuren waarom dan de beterweter uithangen. Hij zoekt het maar uit.

Waar ligt bij jou het punt dat je echt er wat van moet zeggen ?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 sep 2006, 16:14

Tja een beetje gevaarlijk onderwerp op dit moment denk ik :wink:

Ik denk dat je de fouten moet specificeren. In mijn optiek mag je alles fout doen op het circuit om voor opbouwende kritiek in aanmerking te komen behalve het aftrappen van een auto.

Niemand zal zich ook aangevallen worden als er wordt gediscuseerd over rempunten en lijnen. Het gaat er wel om hoe je het brengt.

"Rico dat leek nergens op! Heb je je rijbewijs gratis bij een HEMA rookworst gekregen, je remt veel te laat!" werkt natuurlijk niet.

"Rico als je eerder remt zul je zien dat je de apex veel beter aansnijdt" daar zal eenieder geen moeite mee hebben.

Zou ook een leuke discussie kunnen opleveren tussen de ervaren mensen die er verschillende rijlijnen op na houden! Let voor de gein maar eens op de lijnen van Rossi t.o.v. Gibernau. Zit echt mega verschil in af en toe.

Tom

Bericht door Tom » 19 sep 2006, 16:20

Het is heel simpel. Ik ben voorzichtig met mijn spullen en op die manier ga ik er ook mee om. Als je met meerdere op een circuit zit dan moet je rekening met elkaar houden. Wanneer anderen dat niet doen en maar aanprutsen (circuitervaring hoef je niet te hebben om toch veilig een rondje te rijden) dan hoeft het van mij niet meer. Fouten maken kan altijd en een ongeluk zit in een klein hoekje, maar wil niet zeggen dat je dan ook lomp met je spullen om moet gaan en daardoor die kans op fouten groter te maken.

Of anderen wel of geen lijnen rijden boeit mij trouwens weinig. Als ze maar weten wat de auto kan (snelheid kunnen inschatten, op tijd kunnen remmen) en goed in de spiegels kijken zodat ze anderen niet tot last zijn.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 sep 2006, 16:22

Hema rookworst en ideale lijn gaan niet samen :twisted:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 sep 2006, 16:28

Hm ja ik dacht ook al wel op de rand deze topic :lol:

Z3 filmpje word zo op gereageerd omdat het dusdanig buitensporig is + dat de reacties van de persoon zelf het nog even aanwakkeren.

Plus dat je hier ziet dat reacties heftiger zijn omdat het geen bekende is, als jij achter het stuur gezeten had in dat zelfde filmpje durf ik 100% te wedden dat het precies andersom geweest zou zijn, hier milde kritiek en daar werd je afgebrand.

Als je die andere op die site ziet van "Roodkapje" dan denk ik hij rijd de lijn misschien wel niet altijd correct maar het filmpje is an sich leuk om te zien, volgt aanwijzigen van zijn vrouw/vriendin/whatever hij amuseert zich prima, is niemand tot last dus waarom niet.

Bij bekenden zeg ik meestal ook wel even misschien kan je zus of zo proberen, zegt een ander ook wel eens tegen mij. Kan imho nooit kwaad omdat je je eigen 'fouten' niet altijd ziet. Of omdat andere ideën uitproberen soms onverwachte resultaten geeft.

RVV

Bericht door RVV » 19 sep 2006, 16:40

Het gaat me in deze topic vooral om de term beste stuurlui... dus niet zozeer om diegene die fouten maakt.

Waarom denk je dat jij als "beste stuurlui" (in het algemeen dan hé, bedoel niemand specifiek hier) het wel bij het goede eind hebt ?

Stel dat je een circuit filmpje van Andre ziet, paar lijnen pakt ie gewoon niet zoals het moet, gebeurt ook, niemand is perfect, "durf" je hem er op aan te spreken ?

Of heeft iemand als hij een zodanige status dat je mond maar wijselijk dicht houd?

En een recreatierijder pakt dezelfde lijnen met dezelfde fouten als Andre, maar voel je je dan wel geroepen om er commentaar op te leveren ? (gaat even niet om de hardheid van het commentaar)

wjn

Bericht door wjn » 19 sep 2006, 17:01

Hangt er ook van af wie het zegt. Als bijv. Gijs v. Lennep mij zegt dat ik zus en zo beter of sneller ga, dan geef ik daar geen commentaar op.

Andersom, euh. Lekker laten gaan, dan weet ik zeker dat ik sneller kan. ;-)
(ff er vanuitgaande dat iemand geen goede lijnen rijdt)

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 19 sep 2006, 17:16

Rico v Velzen schreef:Stel dat je een circuit filmpje van Andre ziet, paar lijnen pakt ie gewoon niet zoals het moet, gebeurt ook, niemand is perfect, "durf" je hem er op aan te spreken?
Ja hoor, geen probleem. Maar in zulke gevallen vraag ik dan meer wat de reden was waarom een bepaalde fout gemaakt werd. Dat er een fout gemaakt werd had ie zelf natuurlijk ook allang gezien. (dit geld natuurlijk niet alleen voor Andre, maar voor iedereen, al is het Schumacher, om maar eens een naam te noemen)

Kritiek is alleen maar goed vind ik, kunnen we met zijn allen wat van leren. Ik ben heel recht voor zijn raap wat dat betreft.
En lui die niet luisteren en dan toch maar doen waar ze zelf zin in hebben ben ik snel klaar mee overigens.

Om een voorbeeld te geven. Het bekende filmpje van HJ Stuck in de M3 GTR op de Ring. Daar heeft ie een flink moment in de kleine karussell. Ik zou Stuck daar zeker over aan kunnen spreken. Waarom gebeurde dat, te lang de rem vast gehouden, (veel gemaakte fout daar), te vroeg op het gas, of gewoon te hard erin?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 sep 2006, 17:24

Ik heb te weinig circuit ervaring om meer ervaren mensen op fouten te wijzen en heb genoeg ervaring om te weten dat je heel veel fouten kan maken.

Van sommigen weet je de hoeveelheid ervaring niet en dan zou ik best aangeven dat ik het anders zou doen of aangeven dat het op een andere manier misschien beter/sneller zou gaan. Niet om als "beste stuurlui aan wal" te laten zien dat ik het beter weet maar gewoon om discussie op gang te houden en er zelf wat van te leren en eventueel een ander er iets van te leren.

Sjef

Bericht door Sjef » 19 sep 2006, 18:52

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 sep 2006, 18:59

telefoonnr please :mrgreen:

Jeroen Watermulder

Bericht door Jeroen Watermulder » 19 sep 2006, 19:03

Rijstijl? heb ik niet op gelet eerlijk gezegd.

Ik heb niet eens een auto gezien man. :D

Topfuel

Bericht door Topfuel » 19 sep 2006, 19:07

Ik denk dat het belangrijkste punt is dat je niemand in gevaar brengt, dat je geen lijnen rijd is tot daar aan toe maar als je daarbij zo gaat rijden dat je andere in gevaar brengt dat kan dus echt niet!

Kijk die jongen die te hard op de tarzanbocht komt aangevlogen en de baan afglijd, dat kan allemaal gebeuren, maar 2 keer de baan af en doorblijven rijden met je gare koppeling dat is gewoon pure domheid, en er zijn weinig mensen die dat kunnen waarderen op een circuit.

Bij mijn eerste keer op Zandvoort keek ik net zoals in het verkeer constant om me heen, en was continue aan het anticiperen en liet de techniek om de 5 rondjes even afkoelen!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 sep 2006, 20:23

@Topfuel: dat vond ik ook :roll: :?

Verder ben ik het met Jeroen eens :wink: :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 19 sep 2006, 20:35

Hier een filmpje die gemaakt is door een Civic met semi-slicks die op Zandvoort een gehele sessie achter me reed. Hierop goed te zien hoe ik mijn lijnen reed. Dit was de 2e sessie, dus banden+motor hadden het al moeilijk:

http://www.vladimirlam.com/movies/zandvoort130906t2.avi

Kom maar met jullie kritiek. :lol: :wink:

Maik

Bericht door Maik » 19 sep 2006, 20:49

183mb?! :oops:

Downloading....

Ik had het er al met Kees over toen we in de Audi-S stonden te kijken naar jullie, "die gare civic blijft drukken bij Tristan, dat krijgt hij nog wel te horen van ons!". Volgens mij kon hij er makkelijk langs maar hij wilde je wat opfokken :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 19 sep 2006, 20:53

Maar qua onderstel was de Civic ook aangepast. Remmen en bocht in was hij sneller (door semi-slicks), maar Scheivlak was ik een stuk sneller. Maar dan zie hoeveel verschil banden maakt. Met 100pk minder kun je net zo snel zijn.

Maik

Bericht door Maik » 19 sep 2006, 20:58

Het vergelijk is inderdaad niet helemaal eerlijk, maar dat zei ik ook niet :wink:

Plaats reactie