Winterbanden en marketing
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: Winterbanden en marketing
edit nou maar. en zoals ik al zie even de 'smiley' vergeten, LUCO.... Wel EXACT quoten he.
Zal nog 'n keer sorry zeggen,NOT.
Zal nog 'n keer sorry zeggen,NOT.
-
Ik zal het anders doen robin, ik haal al mijn posts helemaal weg....dan weet ik zeker dat t goed gebeurd is. 

-
- Auto: Fun Damn Mentally
prima. wel ff opschieten he.
-
done......*shake hands* 

-
Die 580Pk zegt op zich minder dan de 2750 Nm (standaard) of de 3180 Nm (met ECO Performance aanpassing); zonder grip slipt dat best wel door bij gas geven.
(beide op 1100 RPM overigens
)
Omdat winterbanden zachtere wangen hebben dan zomerbanden, rijden ze inderdaad minder strak, en hoe zwaarder de auto hoe groter het effekt op de wegligging dus wordt (zwabberen etc). Voor de ' ons ben zuunige' Hollanders zullen er altijd argumenten gevonden worden om geen winterbanden te hoeven/willen kopen.
Hoop alleen niet dat 1 van die figuren ooit mijn vrouw/dochter in de puin rijdt vanwege hun ' penny wise, pound foolish' bezuinigingsdrang gedrag, want die is echt aan de beurt. Oplossing volgt op niet wettelijk toegestane wijze.
(beide op 1100 RPM overigens

Omdat winterbanden zachtere wangen hebben dan zomerbanden, rijden ze inderdaad minder strak, en hoe zwaarder de auto hoe groter het effekt op de wegligging dus wordt (zwabberen etc). Voor de ' ons ben zuunige' Hollanders zullen er altijd argumenten gevonden worden om geen winterbanden te hoeven/willen kopen.
Hoop alleen niet dat 1 van die figuren ooit mijn vrouw/dochter in de puin rijdt vanwege hun ' penny wise, pound foolish' bezuinigingsdrang gedrag, want die is echt aan de beurt. Oplossing volgt op niet wettelijk toegestane wijze.
- Geelhoed
Nee, hoor.Aernoudt schreef:Die 580Pk zegt op zich minder dan de 2750 Nm
Mijn Westfield heeft ook maar 120 pk maar wel 2300Nm
-
Als iedereen nu eens z'n posts helemaal weghaalt, dan hebben we best een uniek draadje... 

-
Dat geloof je hopelijk niet zelf: 2300 NM in een Westfield; ik gok dat je een '0' te veel hebt weergegeven (dit integenstelling tot de NM vermelding voor de Scania van 1 van onze mede forum ledenGeelhoed schreef:Nee, hoor.Aernoudt schreef:Die 580Pk zegt op zich minder dan de 2750 Nm
Mijn Westfield heeft ook maar 120 pk maar wel 2300Nm

- Geelhoed
Nee, precies genoeg nullen. Maar als je met letters meer vertrouwd bent zal ik het zo op schrijven. Drieëntwintighonderd newtonmeterAernoudt schreef:Dat geloof je hopelijk niet zelf: 2300 NM in een Westfield; ik gok dat je een '0' te veel hebt weergegeven (dit integenstelling tot de NM vermelding voor de Scania van 1 van onze mede forum ledenGeelhoed schreef:Nee, hoor.Aernoudt schreef:Die 580Pk zegt op zich minder dan de 2750 Nm
Mijn Westfield heeft ook maar 120 pk maar wel 2300Nm)
- Joy
2300 nm trekkracht kwa grip inderdaad 

- SteV6
Geelhoed, zo kan ik het ook! Je maximale motorkoppel verrekenen met je eerste versnelling om je maximale trekkracht aan het wiel te berekenen. Het is dat ik mijn bakverhoudingen niet ken, maar het zal snel 3000Nm zijn. Bereken het dan meteen ook even voor zo'n vrachtwagen in de 1e.
Maar wat betreft de metingen van vandaag: Ik ben straks even zoet met het verwerken van de data, maar de verrassing zal zeer groot (onaangenaam
) zijn ....
SteV6
Maar wat betreft de metingen van vandaag: Ik ben straks even zoet met het verwerken van de data, maar de verrassing zal zeer groot (onaangenaam

SteV6
-
Gaat vast bellen om z'n zomerbanden klaar te laten leggen... 

- jaydee
Wacht nou eerst maar evenallen schreef:Gaat vast bellen om z'n zomerbanden klaar te laten leggen...

- Geelhoed
Ik wet niet hoe jouw auto in elkaar steekt aar als ik wil accelereren of iets wil trekken dan doe ik dat met de wielen, niet met het vliegwiel. Koppel aan het vliegwiel zegt niets, aan de wielen wel. Als je in plaats van koppel vermogen neemt om mee te rekenen heb je een behoudswet en doen de verhoudingen er niet toe.Ik gebruik de 2300Nm wel vaker als er wer eens een koppelfapper roept dat dat toch echt belangrijker is dan vermogen.SteV6 schreef:Geelhoed, zo kan ik het ook! Je maximale motorkoppel verrekenen met je eerste versnelling om je maximale trekkracht aan het wiel te berekenen.
Geef mij een hefboom die lang genoeg is en ik til een koe ook gemakkelijk op. De snelheid waarmee ik dat doe is echter beperkt door mijn vermogen. Dat is dus wat belangrijk is, en niet hoeveel kracht ik kan zetten zonder hefboom.
-
Geweldig zo'n forum vol bijdehandjes.
Jay(?) Ik wacht wel ff dan. Morgen bellen?
Ongeacht de resultaten gaat dat niet gebeuren hoor. Jullie waren uitersten aan het testen terwijl ik, zoals eerder gezegd, de banden heb om door onverwachte weersomstandigheden te kunnen ploegen in de wintermaanden. Dat voordeel bestrijdt gelukkig niemand hier.

Jay(?) Ik wacht wel ff dan. Morgen bellen?

Ongeacht de resultaten gaat dat niet gebeuren hoor. Jullie waren uitersten aan het testen terwijl ik, zoals eerder gezegd, de banden heb om door onverwachte weersomstandigheden te kunnen ploegen in de wintermaanden. Dat voordeel bestrijdt gelukkig niemand hier.
- jaydee
jaydee = J.D. = Jelle Dijkstraallen schreef:Geweldig zo'n forum vol bijdehandjes.![]()
Jay(?) Ik wacht wel ff dan. Morgen bellen?![]()

Iedereen die winterbanden heeft, heeft voor zichzelf een goede reden om ze te hebben aangeschaft. Al is het maar om erbij te horen met zwarte stalen velgen

-
Deze jongen werd destijds door de dealer uitgelachen toen hij liever velgen en winterbanden in dezelfde maat wilde als de zomerbanden. Of ik nu naar de wintersport wilde of dat ik er alleen maar mee wilde patsen...

- SteV6
De resultaten van de metingen van de meeting afgelopen zondag:
SteV6
SteV6 schreef:Zo, er is even wat werk in gaan zitten en gisteravond was ik niet helemaal helder meer. Maar vanochtend is het dan toch gelukt om een duidelijk verhaal te produceren.
Materiaal:
- Seat Leon Cupra4 V6
- Continental SportContact3 225/45ZR17 Y
- Continental WinterContact TS810S 205/55R16 V
- PerformanceBox
Testcondities:
Mooi droog weer met een temperatuur van net onder het vriespunt. Het wegdek was afwisselend kurkdroog tot licht vochtig. Nat kan je het niet noemen, gewoon vochtig, alsof een droge weg net gepekeld is, die wordt ook heel iets vochtig. Om de hoek was een deel van het wegdek nog besneeuwd en verijsd. De rotonde was droog.
Dit zijn de uitslagen:
Tractie bij accelereren 0-100 km/h op half droog/half vochtig:
Remweg 100-0 km/h op kurkdroog:
Remweg 100-0 km/h op vochtig:
Schokkend vind ik het enorme verschil tussen de remweg op echt droog versus vochtig voor de zomerband. Dat is 38,78 versus 45,19 meter, een verschil van 6,41 (!) meter. Onder zomerse omstandigheden is diezelfde zomerband in staat om binnen 36 meter stil te staan. Dus ook daar al een verslies van ruim 2,5 meter.
Daarbij maak ik ook meteen de kanttekening dat die 38,78 meter een positieve uitschieter is, want de andere remresultaten op droog waren "gewoon" 41 meter.
Het verschil tussen droog en vochtig voor de winterband is reproduceerbaar ongeveer 0,5 meter. Significant kleiner dan de 4 tot ruim 6 meter voor de zomerband.
De tractie van de zomerband is voelbaar minder dan van de winterband. De winterband vindt meteen grip, terwijl de zomerband doorslaat en ook in de 2e versnelling nog spint. Met of zonder doseren van het gaspedaal, de winterband zit altijd sneller op de 100 km/h dan de zomerband. Ook op droog! De zomerband verliest zelfs nog gemiddeld 0,3 seconde als het asfalt vochtig is, terwijl de winterband daar niets verliest. Ten opzichte van zomerse omstandigheden is de zomerband nu ongeveer 1,2 seconde langzamer, want dan red ik 0-100 km/h in 7,5 seconden.
En dan de rotonde ... Ook daar verslaat de winterband de zomerband. De maximaal haalbare snelheid is voor de winterband 43,4 km/h en voor de zomerband 41,0 km/h. De zomerband rolt minder over de wang, maar de absoluut gemeten snelheid ligt lager. Voor je gevoel ga je op de zomerband harder, maar de cijfertjes laten zien dat de winterband meer grip heeft en dus een hogere snelheid haalt. Gezien de remtest op vochtig denk ik dat de verschillen op vochtig wegdek verder uitvergroot zullen worden.
Wat mij persoonlijk het meeste bij is gebleven is de voorspelbaarheid van de winterband versus de onvoorspelbaarheid van de zomerband. Op het ene moment op droog kan je goed remmen en even later op iets vochtig wegdek schiet je zomaar bijna de rotonde op ...
Op 1 positive uitschieter na presteert de zomerband onder alle winterse omstandigheden minder dan winterband. Dat is voor mij nu helemaal duidelijk. Wie het niet geloofd had er maar bij moeten zijn afgelopen zondag. Iedereen die er was heeft de verschillen kunnen zien. En Jelle en Coen hebben het in de auto meegemaakt.
SteV6
(Het verschil op het besneeuwde en verijsde asfalt hoef ik niet uit te leggen neem ik aan).
SteV6
-
Conclusie in de trand van: "Mijn oma rookte vanaf haar 12e en is 102 jaar oud geworden dus roken is gezond!!"
Ik heb al meerdere testen van professionele instanties gezien waarbij winterbanden voor een langere remweg zorgden dan zomerbanden in de winter op een natte/droge baan.
Ik heb al meerdere testen van professionele instanties gezien waarbij winterbanden voor een langere remweg zorgden dan zomerbanden in de winter op een natte/droge baan.
- wooter
Kan je die terugvinden? Want de enige die ik terugvind is eentje waar een naamloze zomerband slechter scoort tov een collectie 16" winterbanden...aapje schreef:Ik heb al meerdere testen van professionele instanties gezien waarbij winterbanden voor een langere remweg zorgden dan zomerbanden in de winter op een natte/droge baan.
Eind volgende week heb ik m'n winterrubber op 18", dus zou ik ook eens 1-1 kunnen vergelijken... Hopelijk heb ik de PerformanceBox eerder

- jaydee
Waar zie jij een conclusie in dit verhaal? Dit is alleen een testverslag. Dat de uitslag jou niet bevalt doet niets af aan de waarde.aapje schreef:Conclusie in de trand van: "Mijn oma rookte vanaf haar 12e en is 102 jaar oud geworden dus roken is gezond!!"
- Max V
Oneindige discussie 
Iedereen kiest zijn/haar eigen voorkeur, afhankelijk van:
- rijstijl
- auto
- klimaat
- kwaliteit van de te berijden wegen
- etc...
Klaasje kiest zomerbanden omdat hij dat lekker vindt rijden en Guusje kiest winterbanden omdat die beter uit de testen zouden komen.
Het credo 'ik maak geen ongelukken, dus ik heb gelijk' schijnt erg populair te zijn.
Uiteindelijk zijn de mensen op zomerbanden de dupe, want die moeten tegen al die lelijke stalen velgen aankijken

Iedereen kiest zijn/haar eigen voorkeur, afhankelijk van:
- rijstijl
- auto
- klimaat
- kwaliteit van de te berijden wegen
- etc...
Klaasje kiest zomerbanden omdat hij dat lekker vindt rijden en Guusje kiest winterbanden omdat die beter uit de testen zouden komen.
Het credo 'ik maak geen ongelukken, dus ik heb gelijk' schijnt erg populair te zijn.
Uiteindelijk zijn de mensen op zomerbanden de dupe, want die moeten tegen al die lelijke stalen velgen aankijken

- Hielke
SteV6,
Bij welke temperaturen heb je getest? En in welke staat verkeerden de banden. Beiden veel profiel?
Bij welke temperaturen heb je getest? En in welke staat verkeerden de banden. Beiden veel profiel?
- SteV6
Hielke, tempartuur was gisteren net onder het vriespunt. Dus tussen de 0 en -1 graden. Profiel heb ik niet gemeten, maar beide banden zijn 1 seizoen oud. Winterbanden hebben denk ik nog 7 mm en de zomerbanden 6mm.
Ik zal het even voor je nameten.
SteV6
Ik zal het even voor je nameten.
SteV6
- Geelhoed
Bandentemperatuur? Temperatuur van het asfalt?SteV6 schreef:Dus tussen de 0 en -1 graden.