Schade door vorst

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Kees Bunk

Re: Schade door vorst

Bericht door Kees Bunk » 08 jan 2009, 23:19

Toen ik 14 jaar was moest ik van m'n baas de bedrijfsauto een meter naar achter zetten. Sleutel omdraaien, kedeng. Snel sleutel terug gedraaid. Auto stond 1 cm van de muur af.
Sindsdien gebruik ik altijd de koppeling bij het starten, voelt gewoon veiliger. Bovendien kun je niet bij elke auto direct zien of 'ie wel in vrij staat.

Rutger, gelukkig heeft je ma niet al te veel. Succes met afhandeling!

Macboy

Bericht door Macboy » 08 jan 2009, 23:50

Ik wist niet eens dat er mensen bestonden die de auto starten zonder koppeling ingedrukt te houden !

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 jan 2009, 00:00

Macboy schreef:Ik wist niet eens dat er mensen bestonden die de auto starten zonder koppeling ingedrukt te houden !
Normaal gesproken start ze de auto terwijl ze achter het stuur zit en heeft ze wel d'r voet bij de koppeling. Omdat ze nu half in de auto stond over het stuur hangend om de sleutel om te draaien heeft zij zich niet gerealiseerd dat de auto in de versnelling stond.

Daniel

Bericht door Daniel » 09 jan 2009, 13:02

Die sprong komt door de startmotor...die slingert de auto naar voren voordat de motor zelf daadwerkelijk loopt. Stel dat je stilvalt op een overweg, dan kun je de auto er vaak op de startmotor nog wel wegkrijgen.

Als je je auto wegzet en niet op de handrem gooit vanwege vorst altijd in een hoge versnelling zetten...dan is de startmotor ook niet sterk genoeg om de auto in beweging te krijgen.

wooter

Bericht door wooter » 09 jan 2009, 13:04

Daniel schreef:Stel dat je stilvalt op een overweg, dan kun je de auto er vaak op de startmotor nog wel wegkrijgen.
Zo heb ik eens de laatste 50 meter op een lege benzinetank afgelegd op de startmotor, om een tankstation te bereiken :D

Ahmed

Bericht door Ahmed » 10 jan 2009, 13:07

Daniel schreef:Die sprong komt door de startmotor...die slingert de auto naar voren voordat de motor zelf daadwerkelijk loopt. Stel dat je stilvalt op een overweg, dan kun je de auto er vaak op de startmotor nog wel wegkrijgen.
Zo heb ik een keer 2km gereden naar een garage, wegens een koppelingspedaal die het niet meer deed :lol:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 10 jan 2009, 13:18

Daniel schreef:Die sprong komt door de startmotor...die slingert de auto naar voren voordat de motor zelf daadwerkelijk loopt. Stel dat je stilvalt op een overweg, dan kun je de auto er vaak op de startmotor nog wel wegkrijgen.

Als je je auto wegzet en niet op de handrem gooit vanwege vorst altijd in een hoge versnelling zetten...dan is de startmotor ook niet sterk genoeg om de auto in beweging te krijgen.
In een hoge versnelling lijkt mij ook beter maar het algemene advies is de laagste versnelling.

Ik heb drie dagen geleden de situatie gezien en het is veel verder dan een sprong. De auto heeft gewoon 6-7 meter door gereden. :shock:

EG

Bericht door EG » 10 jan 2009, 19:21

wooter schreef:
Daniel schreef:Stel dat je stilvalt op een overweg, dan kun je de auto er vaak op de startmotor nog wel wegkrijgen.
Zo heb ik eens de laatste 50 meter op een lege benzinetank afgelegd op de startmotor, om een tankstation te bereiken :D
Tenzij je automaat hebt :roll:

Plaats reactie