Schade door vorst

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RutgerK

Schade door vorst

Bericht door RutgerK » 06 jan 2009, 17:54

En in dit geval wel een hele aparte manier.

Mijn moeder belde op. Ze had schade gereden bij twee auto's en een aanhanger. Ik direct denken aan gladheid en het misschien van een bocht, spinnen verremmen. Niets van dat alles.

Gisteren had zij het advies opgevangen dat je met de nachtvorst beter niet je auto op de handrem kon zetten omdat deze dan vast zou kunnen vriezen. Aangezien zij vanmorgen vroeg met de auto weg moest besloot zij dit advies op te volgen. Zo gezegd zo gedaan. Gisteravond zette zij de auto in de eerste versnelling en haalde de auto van de handrem.

Vanmorgen moest zij de ramenkrabben en besloot de motor aan te zetten om de auto vast op te warmen. Helaas was zij vergeten dat ze voor het eerst in 40 jaar de auto niet op de handrem had gezet maar wel in de 1e versnelling. Zij stapte half in de auto om de motor te starten. De auto ging er bij het eerste contact direct vandoor en reed tegen de auto van de buurvrouw aan. De auto sloeg nog steeds niet af en duwde die auto tegen een aanhanger die daarvoor stond en die weer tegen een auto die daarvoor stond. Gelukkig sloeg de auto daarna wel af met mijn moeder half uit de auto hangend. :bag:

De materiele schade lijkt mee te vallen, maar de schade aan het ego van mijn moeder is behoorlijk. :wink:

Wat mij wel verbaasde is dat de auto bij het starten wegreed en niet uitsloeg. Mijn moeder heeft een Focus 1.6 en je zou denken dat de motor direct zou afslaan bij het starten of hooguit even zou 'hikken'. Ik heb haar gevraagd om bij de garage navraag te gaan doen of het één en ander te maken kan hebben dat de koude motor met een verhoogd stationair toerental aanslaat waardoor er voldoende koppel is om de koppeling op te pakken.

In ieder geval bleef het gelukkig beperkt tot schade aan bumpers en kan ik alvast de eerste twee zinnen voor een Sinterklaas gedicht opschrijven.

Metchu

Re: Schade door vorst

Bericht door Metchu » 06 jan 2009, 18:01

Ik hoorde het vanmiddag op de radio en ik wist meteen dat er ongelukken door zou gebeuren! Erg typisch... Heel veel mensen vergeten het stomweg gewoon of laten hem in z'n vrij. Nou heeft je moeder wel erg veel pech dat dat ding door is gaan rijden, maar ze had zichzelf ook kunnen bezeren en gelukkig is dat niet het geval. Maar succes met de afhandeling, :shithappens: zeggen we dan maar!

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jan 2009, 18:09

zow, das balen...

misschien dat vandaar bij vele auto's je eerst de koppeling in moet doen en dan pas kunt starten?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 06 jan 2009, 18:19

Ook een typisch ongeluk wat alleen vrouwen overkomt. :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 06 jan 2009, 20:39

Oh! Das olie op het vuur wouter :mrgreen:

Alfistroel

Bericht door Alfistroel » 06 jan 2009, 20:52

balen van de schade, maar die van mij had weer een stunt gisteren,

Ons Mam belde gisteren waarom de wielen soms doorglippen, er is toch gestrooid was haar letterlijke vraag.

Na een hele diepe zucht heb ik maar geadviseerd om lekker binnen te blijven

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 jan 2009, 21:05

:mrgreen:

Ik zet die hokken van mij altijd in de versnelling.

Tom

Bericht door Tom » 06 jan 2009, 21:07

Mooi kut zoiets.
Wouter81 schreef:Ook een typisch ongeluk wat alleen vrouwen overkomt. :)
Mijn auto staat ook altijd in neutraal met handrem erop... als iemand anders erin gereden heeft moet ik ook altijd opletten te starten met koppeling in. Als je dat anders niet nodig is vergeet je zoiets snel te doen.

Metchu

Bericht door Metchu » 06 jan 2009, 21:07

Alfistroel schreef:balen van de schade, maar die van mij had weer een stunt gisteren,

Ons Mam belde gisteren waarom de wielen soms doorglippen, er is toch gestrooid was haar letterlijke vraag.

Na een hele diepe zucht heb ik maar geadviseerd om lekker binnen te blijven

ok zoiets typisch inderdaad... of dat mensen denken, omdat ze winterbanden hebben de mont blanc op kunnen rijden... ok zoiets typisch :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 jan 2009, 21:10

Ik kan niet eens starten als ik de koppeling niet in trap...................................buitendat; ik ben het ook zo gewend c.q. aangeleerd..............

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 06 jan 2009, 21:14

Idd, is gewoon automatisme. Start altijd met de koppeling ingedrukt. Wellicht ook zo gewend van het motorrijden, zeker daar is het vrij belangrijk en net als bij sommige auto's kun je veel motoren (Suzuki's bijv.) ook niet starten zonder de koppeling in.

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 06 jan 2009, 21:15

Ik heb hem sowieso meestal in z'n versnelling staan. Handrem alleen op echte hellingen. Als je auto van achteren wordt aangereden terwijl hij op de handrem staat biedt hij meer weerstand en heb je dus meer schade.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 jan 2009, 21:39

Wouter81 schreef:Idd, is gewoon automatisme. Start altijd met de koppeling ingedrukt. Wellicht ook zo gewend van het motorrijden, zeker daar is het vrij belangrijk en net als bij sommige auto's kun je veel motoren (Suzuki's bijv.) ook niet starten zonder de koppeling in.
Het was in dit geval ook echt een automatisme van de afgelopen 40 jaar.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 06 jan 2009, 21:56

RutgerK schreef:
Wouter81 schreef:Idd, is gewoon automatisme. Start altijd met de koppeling ingedrukt. Wellicht ook zo gewend van het motorrijden, zeker daar is het vrij belangrijk en net als bij sommige auto's kun je veel motoren (Suzuki's bijv.) ook niet starten zonder de koppeling in.
Het was in dit geval ook echt een automatisme van de afgelopen 40 jaar.
Hehe, touché. :)

Fabian

Bericht door Fabian » 06 jan 2009, 22:00

Sja, ook ik heb ervaring met een moeder die vergat de koppeling in de trappen van mn Z3 bij het starten.........alleen stond de garagedeur in de weg :evil:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 06 jan 2009, 22:52

Maarten Godschalk schreef:Ik heb hem sowieso meestal in z'n versnelling staan. Handrem alleen op echte hellingen. Als je auto van achteren wordt aangereden terwijl hij op de handrem staat biedt hij meer weerstand en heb je dus meer schade.
Dat zal niet zo veel schelen lijkt me. Bij het parkeren is de snelheid zo laag. Hoe vaak word je auto van achteren/voren aangereden als die geparkeerd staat.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 jan 2009, 22:55

Ar schreef:
Maarten Godschalk schreef:Ik heb hem sowieso meestal in z'n versnelling staan. Handrem alleen op echte hellingen. Als je auto van achteren wordt aangereden terwijl hij op de handrem staat biedt hij meer weerstand en heb je dus meer schade.
Dat zal niet zo veel schelen lijkt me. Bij het parkeren is de snelheid zo laag. Hoe vaak word je auto van achteren/voren aangereden als die geparkeerd staat.
Bij de buurvrouw van mijn moeder in ieder geval één keer. :D

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 06 jan 2009, 23:00

:lol: :(

Knot

Bericht door Knot » 06 jan 2009, 23:07

Vervelend, maar ik zeg.. slecht aangeleerd. Een motorfiets start niet eens als je m in zn versnelling hebt zonder ingetrokken koppeling. Auto zet ik altijd in zn 1 en gebruik de handrem alleen maar als ik lang voor een stoplicht sta op een helling. Enige uitzondering is eigenlijk parkeren in het buitenland (lees Nordschleife tripjes), daar is het soms zo erg dat ie door de compressie heen rolt, dan moet je wel.

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 jan 2009, 23:08

RutgerK schreef: Gelukkig sloeg de auto daarna wel af met mijn moeder half uit de auto hangend. :bag:
Oh my..... :? :(

Gelukkig is haar niks lichamelijk overkomen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 jan 2009, 23:14

Mtechnik schreef:
RutgerK schreef: Gelukkig sloeg de auto daarna wel af met mijn moeder half uit de auto hangend. :bag:
Oh my..... :? :(

Gelukkig is haar niks lichamelijk overkomen.
Wat schade op d'r knieën maar verder niets. Het mooie was dat het volgens mij moeder best wel wat herrie gaf maar niet reageerde. Ze moest aanbellen om te zeggen wat er was gebeurd.

Klein probleempje is misschien nog de aanhanger, die stond los van een auto en het is niet helemaal duidelijk of er papieren zijn van de aanhanger en of dat nodig is voor de verzekering. De aanhanger heeft de schade aan de tweede auto veroorzaakt.

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 jan 2009, 23:17

RutgerK schreef:
Wat schade op d'r knieën maar verder niets..
Toch wel. Ouch

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jan 2009, 11:14

Starten zonder koppeling doe ik alleen als ik sleutel en de auto even moet laten draaien en de auto 100% zeker in neutraal staat.

Onze Saabs moeten sowieso in z'n achteruit stil worden gezet, anders krijg je de sleutel er niet uit. Ideaal vind ik, want mijn GF had van d'r rijschoolhouder geleerd dat een auto in z'n vrij stilgezet moest worden met de handrem erop. Bij een lesauto is dat wel handig, om schade en letsel van de in- en uitstappende cursisten (lees: tijdens onhandige acties van prutsers die starten zonder koppeling) te voorkomen. Maar in de dagelijkse praktijk vind ik het zelf handig om altijd met een ingetrapte koppeling te starten en de handrem alleen te gebruiken op hellingen e.d.. Mijn GF heeft nu nog steeds de neiging om de auto zowel in de (achteruit)versnelling te zetten, ALS op de handrem. Van de week 's avonds dus even de handrem losgezet, zodat ze 's ochtends weer gewoon kon rijden.

wooter

Bericht door wooter » 07 jan 2009, 12:03

Ik heb de gewoonte om - naast altijd de koppeling in te duwen alvorens te starten - ook altijd even met de versnellingspook te controlleren ofdat ie in z'n vrij staat. Zélden dan ook problemen, maar ik merk wel dat als ik de wagen wil starten zonder dat ik achter het stuur zit, ik twijfel over wat ik moet doen want ik heb dan altijd het onhebbelijke gevoel dat ik niet de procedure volg - en dus de versnelling nog eens controlleer :).

Vrouwtje is zo ook opgevoed, dus dat zou normaal wel goed moeten komen. Maar zeg nooit nooit :).

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 jan 2009, 17:50

Tom schreef:Mooi kut zoiets.
Wouter81 schreef:Ook een typisch ongeluk wat alleen vrouwen overkomt. :)
Mijn auto staat ook altijd in neutraal met handrem erop... als iemand anders erin gereden heeft moet ik ook altijd opletten te starten met koppeling in. Als je dat anders niet nodig is vergeet je zoiets snel te doen.
Rij al 3 jaar automaat, maar zodra ik in een auto met handbak stap trap ik volautomatisch de koppeling in voor het starten en voel of de pook wel in de vrij staat. Denk ik verder niet bij na, altijd zo aangeleerd :mrgreen:

Plaats reactie