Mijn moeder belde op. Ze had schade gereden bij twee auto's en een aanhanger. Ik direct denken aan gladheid en het misschien van een bocht, spinnen verremmen. Niets van dat alles.
Gisteren had zij het advies opgevangen dat je met de nachtvorst beter niet je auto op de handrem kon zetten omdat deze dan vast zou kunnen vriezen. Aangezien zij vanmorgen vroeg met de auto weg moest besloot zij dit advies op te volgen. Zo gezegd zo gedaan. Gisteravond zette zij de auto in de eerste versnelling en haalde de auto van de handrem.
Vanmorgen moest zij de ramenkrabben en besloot de motor aan te zetten om de auto vast op te warmen. Helaas was zij vergeten dat ze voor het eerst in 40 jaar de auto niet op de handrem had gezet maar wel in de 1e versnelling. Zij stapte half in de auto om de motor te starten. De auto ging er bij het eerste contact direct vandoor en reed tegen de auto van de buurvrouw aan. De auto sloeg nog steeds niet af en duwde die auto tegen een aanhanger die daarvoor stond en die weer tegen een auto die daarvoor stond. Gelukkig sloeg de auto daarna wel af met mijn moeder half uit de auto hangend.

De materiele schade lijkt mee te vallen, maar de schade aan het ego van mijn moeder is behoorlijk.

Wat mij wel verbaasde is dat de auto bij het starten wegreed en niet uitsloeg. Mijn moeder heeft een Focus 1.6 en je zou denken dat de motor direct zou afslaan bij het starten of hooguit even zou 'hikken'. Ik heb haar gevraagd om bij de garage navraag te gaan doen of het één en ander te maken kan hebben dat de koude motor met een verhoogd stationair toerental aanslaat waardoor er voldoende koppel is om de koppeling op te pakken.
In ieder geval bleef het gelukkig beperkt tot schade aan bumpers en kan ik alvast de eerste twee zinnen voor een Sinterklaas gedicht opschrijven.