Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Is idd geen enkel probleem om 3.0m3 diff op 328 te zetten. Gewoon wisselen en bouten aandraaien. Moest alleen de uitgaande assen naar de wielen in het diff switchen voor degen die in het 328 non-sper diff zaten. Weet het niet pcies meer maar die aansluitingen klopten niet. Op het cardan vanaf de bak paste ie perfect.
-
- Berichten: 39200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Bert,Bert ///M3 schreef:Eindoverbrenging van een 328i is 2,93 en die van een 325i of M3 is 3,15, die zijn dus iets korter.
Je kan voor minder als 1000 al een hagelnieuw diff krijgen btw, in elke overbrenging die je wilt.
Praat je nieuw dan over een torsen of een platensper? Mijn ervaringen zijn dat een platensper het lekkerder doet voor "mijn" drift en stuntwerk op zowel droog als nat...
De 328i met standaard 2,93 overbrenging op de 5bak, loopt die in de begrenzer op top zoals mijn M3 GT dat deed (dat is ongeveer de perfecte verhouding natuuurlijk maar niet zuinig)?
/Edit : Net ff gekeken naar een filmpje van de 328i van Pim.. 5000rpm bij 200 teller, 5450rpm bij 220 teller.. dus 265 zou ie 6500rpm lopen maar dat haalt ie niet lijkt me.
Als je een M3 3.0 sper monteert en je gaat naar 3,15 dan gaat ie dus meer toeren draaien, beter trekken, maar misschien op top in de begrenzer hakken?
- Bert ///M3
- Berichten: 9362
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Dat is een platensper idd.
Voor een quaiffe unit denk ik ook dat je 1500 kwijt bent voor het er op zit, dus met inbouw enz.
Je kan nog veel meer dingen doen met die platensperren zoals dubbele sperplaten, andere locking percentages etc maar dan word het ook weer duurder natuurlijk.
Theoretische top is ook afhankelijk van je bandenmaten enz. Met 235/40/17 en 3,15 overbrenging loopt hij 233 op 6500 rpm, met 225/45/17 loopt hij tegen de 240.
Voor een quaiffe unit denk ik ook dat je 1500 kwijt bent voor het er op zit, dus met inbouw enz.
Je kan nog veel meer dingen doen met die platensperren zoals dubbele sperplaten, andere locking percentages etc maar dan word het ook weer duurder natuurlijk.
Theoretische top is ook afhankelijk van je bandenmaten enz. Met 235/40/17 en 3,15 overbrenging loopt hij 233 op 6500 rpm, met 225/45/17 loopt hij tegen de 240.
- Tristan
- Berichten: 13344
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Mijn nieuwe sper krijgt 3 platen, 30 of 40% sperwerking en 3.73 overbrenging. Kosten (schrik niet) Euro 1250,- ex. Maar wordt wel gebouwd door 1 van de beste spermakers in NL (voor o.a. Remmo Niezen). Kan een stootje hebben volgens de heren.
- Bert ///M3
- Berichten: 9362
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Zal wel kloppen idd. Ik heb 3.91 4 plaats 45% accel 25% decel en was ook zoiets kwijt.
- frank de jonge
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
225/40/18 en dan @ 6500rpm Bert?
Hoeveel is dat?
Hoeveel is dat?
- Bert ///M3
- Berichten: 9362
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
+/- 240 met een M3 diff.
Als iemand dit uitrekenen wil dit is een handige link:
http://www.turnzero.com/technical_resou ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Even bakverhoudingen, diff, RPM en wielen invullen en klaar.
KM = MPH x 1.609
Als iemand dit uitrekenen wil dit is een handige link:
http://www.turnzero.com/technical_resou ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Even bakverhoudingen, diff, RPM en wielen invullen en klaar.
KM = MPH x 1.609
-
- Berichten: 39200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
http://link.marktplaats.nl/228125883" onclick="window.open(this.href);return false;
S 3,15 sperretje, € 450 als iemand nog met normale aandrijving wil driften op zn E36.. misschien is t wat.
S 3,15 sperretje, € 450 als iemand nog met normale aandrijving wil driften op zn E36.. misschien is t wat.
-
Onlineyorick
- Berichten: 976
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Een goed vergelijk voor en na het 3.15 sper heb ik niet, omdat ik ook rond die tijd de M50 mod. heb gedaan. Verwacht geen wonderen van de overstap naar het 3.15 sper. De 0 tot 100 tijd gaat bijv. al drastisch achteruit omdat je simpelweg een haartje voor de honderd in de begrenser knalt, maar die tijd boeid natuurlijk niet. Op top lever je ongeveer 10 km/h in op de teller, eerst 255 nu 245. Verder wordt je auto er qua beleving iets levendiger van. Motormanagement doet niets met schakelmomenten o.i.d, dat kan gewoon standaard blijven.
Met sper heb je eerder de grens bereikt, maar het is wel beter te controleren, althans dat is hoe ik mijn 40% sper ervaar.
Met sper heb je eerder de grens bereikt, maar het is wel beter te controleren, althans dat is hoe ik mijn 40% sper ervaar.
-
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
- Locatie: Randstad
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
mag ik even een n00b vraag stellen??
wat is het grote voordeel van een sper?
wat is het grote voordeel van een sper?
-
Onlineyorick
- Berichten: 976
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Bij spinnende wielen gaat het meeste vermogen naar het wiel met het minste grip, das de weg van de minste weerstand. Als je dit spert heb je dus meer grip en kan je in sommige situatie's harder de bocht door.
Zo is het toch Bert??
Zo is het toch Bert??
-
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
- Locatie: Randstad
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Dat dacht ik al ja :banaan:
Merkte al dat mn 320i eerder ging glijden, dan de GT. :banaan:
Merkte al dat mn 320i eerder ging glijden, dan de GT. :banaan:
- Bert ///M3
- Berichten: 9362
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Je hebt met een sperdiff veel meer tractie bij uitacceleren omdat je idd meer vermogen op het buitenste wiel zetten kan zonder dat de binnenkant wheelspin krijgt.
Een auto met sper die met een constante snelheid door een bocht gaat heeft an sich niet meer grip als een auto zonder sper. Alleen als je bij uitkomen op het gas gaat staan heb je dus voordeel. Het nadeel is dat auto's met hoge sperpercentages en veel vermogen lastiger te controleren zijn in natte omstandigheden (afhankelijk van je type sper) en op droog kan een sper tot wat onderstuur leiden.
Een auto met sper die met een constante snelheid door een bocht gaat heeft an sich niet meer grip als een auto zonder sper. Alleen als je bij uitkomen op het gas gaat staan heb je dus voordeel. Het nadeel is dat auto's met hoge sperpercentages en veel vermogen lastiger te controleren zijn in natte omstandigheden (afhankelijk van je type sper) en op droog kan een sper tot wat onderstuur leiden.
-
- Berichten: 39200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Blijf er zelf bij dat voor straatgebruik met afentoe wat club/trackdays een 25% platensper voldoende is, niet te gek maar hij gaat dan nog wel een beetje. Uiteraard vanuit de E36 hoek gesproken omdat daar de meeste persoonlijke ervaringen liggen.
Maar dat sper wat ik noemde, 450 euro... oke als ie goed is, maar misschien duur als ie compleet gereviseerd moet worden (sperplaten/rubbers/lagers)?
Maar dat sper wat ik noemde, 450 euro... oke als ie goed is, maar misschien duur als ie compleet gereviseerd moet worden (sperplaten/rubbers/lagers)?
- Tristan
- Berichten: 13344
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Heb een sperdiff nieuw laten bouwen: 3.73 met 40%. Kosten ca. 1250 euro ex. Kost wat, maar heb je wel een sper die tegen mishandeling kan en voorlopig niet meer gereviseerd hoeft te worden.
-
- Berichten: 39200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Is dat in je eigen behuizing met nieuwe onderdelen, of een compleet/hagelnieuw diff met onderdelen naar wens?
Platensper of Torsen?
Platensper of Torsen?
- Tristan
- Berichten: 13344
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Alles hagelnieuw en betreft een platensper.Knot schreef:Is dat in je eigen behuizing met nieuwe onderdelen, of een compleet/hagelnieuw diff met onderdelen naar wens?
Platensper of Torsen?
-
- Berichten: 39200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Maakt voor de prijs niet uit neem ik aan, of je een 3,73 40% laat bouwen of een 2,93 25%.
1250 ex is 1500 inclusief... wel geld, maar een revisie is ook niet goedkoop. S 3,15 van een M3 koop je voor 400 zegmaar en dan de revisiekosten, 500??
1250 ex is 1500 inclusief... wel geld, maar een revisie is ook niet goedkoop. S 3,15 van een M3 koop je voor 400 zegmaar en dan de revisiekosten, 500??
- Tom V
- Berichten: 4871
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Scheelt zo'n 100 a 150 euro aan materiaal kosten. Heb laatst een sper volledig laten reviseren / opbouwen waarbij ik de behuizing, overbrenging en sperklok zelf leverde voor 500 euro incl olie en aluminium bus in de ophanging.Knot schreef:Maakt voor de prijs niet uit neem ik aan, of je een 3,73 40% laat bouwen of een 2,93 25%.
-
- Berichten: 39200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Waar was dat Tom als ik mag vragen?
Revisie voor 500 en sper ophalen voor 400 is nog altijd geen 1500, dat wel.
Revisie voor 500 en sper ophalen voor 400 is nog altijd geen 1500, dat wel.
- Tom V
- Berichten: 4871
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Was bij Bas Roos, erg over te spreken. Nu was dit voor een e30, maar ondanks dat de behuizing ietsje anders is zijn de onderdelen voor een e36 niet duurder dan die van een e30. Het duurste zijn de sperplaten en voor 40% sper heb je er 2 keer zoveel nodig dan voor 25% ( 4 stuks ). Daarnaast ook de vulplaten, vandaar het prijsverschil tussen 25 en 40 %.Knot schreef:Waar was dat Tom als ik mag vragen?
Revisie voor 500 en sper ophalen voor 400 is nog altijd geen 1500, dat wel.
-
- Berichten: 39200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Oke, thx.
Revisie van een E36 sper weer op de oude vertrouwde 25% valt dus wel mee wat de kosten betreft.
Heb de man uit Veendam (van de geplaatste marktplaats link) gemaild, kijken of het diff er op de foto's goed/droog genoeg uitziet voor die 450 euro vaste prijs.
Revisie van een E36 sper weer op de oude vertrouwde 25% valt dus wel mee wat de kosten betreft.
Heb de man uit Veendam (van de geplaatste marktplaats link) gemaild, kijken of het diff er op de foto's goed/droog genoeg uitziet voor die 450 euro vaste prijs.
- Erik dB
- Berichten: 2470
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Hmm, daar was ik het afgelopen weekend, had hem zo voor je mee kunnen nemen.
(waar je nu overigens niet meer aan hebt, maar dat terzijde )
(waar je nu overigens niet meer aan hebt, maar dat terzijde )
-
- Berichten: 39200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Voor wat een email waard is... sper is niet op circuit/drift gebruikt en heeft 170k gelopen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9362
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Sperdiff voor E36 328i ?? wat is er tekrijgen
Voor 40% upgrade heb je niet persee meer platen nodig.
Je krijgt dan alleen een andere set drukringen waarbij de hoeken veranderd zijn.
Enige reden om voor 3 of 4 plaats te gaan is dat ze langer meegaan en de lockup is wat gecontroleerder (je kan een zwakkere on ramp zetten bijvoorbeeld met meer platen, is hetzelfde resultaat maar hij komt wat geleidelijker in)
Bijvoorbeeld als je een standaard casing neemt, bij BMW zijn die 2 plaats en 45 graden accel/decel ramps.
Ga je dan naar 30 graden op de accel ramps dan heb je ongeveer 40% sper in beide richtingen
Maar wat je dus ook kan doen is 4 platen nemen en je ramps op 45 graden laten, heb je rond de 45% sper. Of bijvoorbeeld de accelramp op 45 graden voor 45% accel en de decelramp op 60 graden voor 25% decel.
(verhaaltje met opmerking dat je waarschijnlijk wel een idee van de werking van die dingen moet hebben wil je het snappen )
Die percentages worden vaak wel zo verkocht maar het is geen exacte engineering, dwz ze gokken dat een bepaald sperpercentage is, maar het is niet echt na te meten, maw kan 35% zijn maar ook 50%. Alleen merk je het natuurlijk wel qua gevoel.
Kom je dus ook meteen op het grote verschil in prijzen. De 1 noemt een setje nieuwe platen (platen zijn 125e per stuk) al gereviseerd. Maar ga je alle lagers vernieuwen, behuizing aanpassen, overbrenging aanpassen, ramp angles aanpassen etc dan valt het veel duurder uit.
Je krijgt dan alleen een andere set drukringen waarbij de hoeken veranderd zijn.
Enige reden om voor 3 of 4 plaats te gaan is dat ze langer meegaan en de lockup is wat gecontroleerder (je kan een zwakkere on ramp zetten bijvoorbeeld met meer platen, is hetzelfde resultaat maar hij komt wat geleidelijker in)
Bijvoorbeeld als je een standaard casing neemt, bij BMW zijn die 2 plaats en 45 graden accel/decel ramps.
Ga je dan naar 30 graden op de accel ramps dan heb je ongeveer 40% sper in beide richtingen
Maar wat je dus ook kan doen is 4 platen nemen en je ramps op 45 graden laten, heb je rond de 45% sper. Of bijvoorbeeld de accelramp op 45 graden voor 45% accel en de decelramp op 60 graden voor 25% decel.
(verhaaltje met opmerking dat je waarschijnlijk wel een idee van de werking van die dingen moet hebben wil je het snappen )
Die percentages worden vaak wel zo verkocht maar het is geen exacte engineering, dwz ze gokken dat een bepaald sperpercentage is, maar het is niet echt na te meten, maw kan 35% zijn maar ook 50%. Alleen merk je het natuurlijk wel qua gevoel.
Kom je dus ook meteen op het grote verschil in prijzen. De 1 noemt een setje nieuwe platen (platen zijn 125e per stuk) al gereviseerd. Maar ga je alle lagers vernieuwen, behuizing aanpassen, overbrenging aanpassen, ramp angles aanpassen etc dan valt het veel duurder uit.