Winterbanden en marketing
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Winterbanden en marketing
Macboy, jij snapt het in ieder geval weer.
Waarom willen mensen toch niet begrijpen dat het in Nederland om je reinste marketingtruuk draait wanneer fabrikanten het over de "noodzaak" van winterbanden hebben. Ja, in gladde omstandigheden (sneeuw, ijzel misschien) en in wintergebieden hebben die dingen enorme voordelen.
Maar op droog, en dan mag het zelfs -7 graden zijn, absoluut niet. Daar is een zomerband king!
Laten we het simpel en wetenschappelijk oplossen. Een ieder die iets anders gelooft mag mij met de ouwe gouwe Fiat Bravo met daaronder 185/60/14 zomerbandjes op m'n nummer zetten. Die ander met een stel winterbanden onder de auto tegen mijn Bravo. Zien wie er in droge omstandigheden de hoogste snelheid op een klaverblad (simpelste test) weet te halen. Mag 7 graden zijn, mag ook -7 graden zijn. Breder dan 205 moeten de winterbanden eigenlijk niet zijn om het eerlijk te houden.
De winter is streng, het kan jaren duren voordat je opnieuw de kans krijgt.
Wie?
Waarom willen mensen toch niet begrijpen dat het in Nederland om je reinste marketingtruuk draait wanneer fabrikanten het over de "noodzaak" van winterbanden hebben. Ja, in gladde omstandigheden (sneeuw, ijzel misschien) en in wintergebieden hebben die dingen enorme voordelen.
Maar op droog, en dan mag het zelfs -7 graden zijn, absoluut niet. Daar is een zomerband king!
Laten we het simpel en wetenschappelijk oplossen. Een ieder die iets anders gelooft mag mij met de ouwe gouwe Fiat Bravo met daaronder 185/60/14 zomerbandjes op m'n nummer zetten. Die ander met een stel winterbanden onder de auto tegen mijn Bravo. Zien wie er in droge omstandigheden de hoogste snelheid op een klaverblad (simpelste test) weet te halen. Mag 7 graden zijn, mag ook -7 graden zijn. Breder dan 205 moeten de winterbanden eigenlijk niet zijn om het eerlijk te houden.
De winter is streng, het kan jaren duren voordat je opnieuw de kans krijgt.
Wie?
-
- Berichten: 55269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Winterbanden en marketing
Inderdaad Hylke, met dit superdroge, maar erg koude weer heb ik meer dan zat tractie/grip met m'n zomerbanden, remweg is ook niet veel langer ofzo en abs grijpt ook niet sneller in ofzo. In de normale regen is 't veel 'gladder' dan nu.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Winterbanden en marketing
+1. Weet je dat er voor mijn runflat's geen eens winterband-versies te koop zijn ..
Er zitten trouwens net 4 nieuwe onder. Euro 1250,- hahahahahahaaaa
het geld gutste mijn portomonnaie uit, zo in de kassala van de bandenboer. " 't kwam 'm goed uit ivm. de creditcrises", zie die.

Er zitten trouwens net 4 nieuwe onder. Euro 1250,- hahahahahahaaaa

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Winterbanden en marketing
Hielke schreef: Zien wie er in droge omstandigheden de hoogste snelheid op een klaverblad (simpelste test) weet te halen. Mag 7 graden zijn, mag ook -7 graden zijn. Breder dan 205 moeten de winterbanden eigenlijk niet zijn om het eerlijk te houden.

Jij hebt echt geen flauw benul waarom mensen winterbanden onder de auto laten zetten. Wellicht omdat je minder kilometers maakt of omdat jij alleen op droge schone wegen komt in Nederland. Wie zal het zeggen...

-
- Berichten: 55269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Winterbanden en marketing
leg uit, allen. Nonargumentatie.

waarom die mensen op winterbanden rijden? Omdat de ANWB het propageert...
Diezelfde mensen zouden daarom misschien ook een 4wd/stationwagon/SUV kiezen, want 'praktisch'/mode/beter.
Ik wil, net als Macboy en Hylke BEWIJZEN dat met dit droge koude weer een winterband beter is dan een zomerband in terms of bochtsnelheid/tractie/remweg.
Op sneeuw/ijzel is 'n winterband wél bijna een must.


waarom die mensen op winterbanden rijden? Omdat de ANWB het propageert...
Diezelfde mensen zouden daarom misschien ook een 4wd/stationwagon/SUV kiezen, want 'praktisch'/mode/beter.
Ik wil, net als Macboy en Hylke BEWIJZEN dat met dit droge koude weer een winterband beter is dan een zomerband in terms of bochtsnelheid/tractie/remweg.
Op sneeuw/ijzel is 'n winterband wél bijna een must.
Laatst gewijzigd door Robin op 09 jan 2009, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Winterbanden en marketing
Gezien jeRobin schreef:leg uit, allen. Nonargumentatie.![]()


Mocht je het toch serieus bedoelen, dan valt je na al die 'ik kwam niet weg, moest geduwd worden' en 'pak een tapijtje' berichten gewoon niets meer uit te leggen.

*gaat vanavond nog even bidden voor wat onverwacht plaatselijk ijzel in Fryslan...
-
- Berichten: 55269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Winterbanden en marketing
Ik heb geedit. Ijzel:Mee eens. Voor de rest lulargumenten allen...
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Winterbanden en marketing
Het antwoord op de extra tekst in je post:
En daarom dus winterbanden Robin. Ijzel en sneeuw. Leuk dat ze strooien maar dat is lang niet overal in Nederland, afgezien de snelwegen en N-wegen. je koopt winterbanden niet om te hoeken. Zoals gezegd ben ik niet iemand die afspraken gaat verzetten omdat het weer slecht zou zijn. Gisteren heb ik in een woonwijk in Tilburg, Maastricht en vlakbij Eindhoven erg veel profijt gehad van de winterbanden. En hoe saai ik de bimmer ook vind, op dagen als deze neem ik die liever mee vanwege die onzinbanden.
De vergelijking met terreinwagens vind ik wat ver gezocht.
nooit gedacht dat allen nog eens serieus kon zijn zeker...
En daarom dus winterbanden Robin. Ijzel en sneeuw. Leuk dat ze strooien maar dat is lang niet overal in Nederland, afgezien de snelwegen en N-wegen. je koopt winterbanden niet om te hoeken. Zoals gezegd ben ik niet iemand die afspraken gaat verzetten omdat het weer slecht zou zijn. Gisteren heb ik in een woonwijk in Tilburg, Maastricht en vlakbij Eindhoven erg veel profijt gehad van de winterbanden. En hoe saai ik de bimmer ook vind, op dagen als deze neem ik die liever mee vanwege die onzinbanden.
De vergelijking met terreinwagens vind ik wat ver gezocht.
nooit gedacht dat allen nog eens serieus kon zijn zeker...
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Winterbanden en marketing
Hier ben ik het niet mee eens!! Mag misschien wel een marketing truc zijn of hoe je het ook noemen wil! Maar winterbanden is echt geen onzin!Hielke schreef:Macboy, jij snapt het in ieder geval weer.
Waarom willen mensen toch niet begrijpen dat het in Nederland om je reinste marketingtruuk draait wanneer fabrikanten het over de "noodzaak" van winterbanden hebben. Ja, in gladde omstandigheden (sneeuw, ijzel misschien) en in wintergebieden hebben die dingen enorme voordelen.
Maar op droog, en dan mag het zelfs -7 graden zijn, absoluut niet. Daar is een zomerband king!
Laten we het simpel en wetenschappelijk oplossen. Een ieder die iets anders gelooft mag mij met de ouwe gouwe Fiat Bravo met daaronder 185/60/14 zomerbandjes op m'n nummer zetten. Die ander met een stel winterbanden onder de auto tegen mijn Bravo. Zien wie er in droge omstandigheden de hoogste snelheid op een klaverblad (simpelste test) weet te halen. Mag 7 graden zijn, mag ook -7 graden zijn. Breder dan 205 moeten de winterbanden eigenlijk niet zijn om het eerlijk te houden.
De winter is streng, het kan jaren duren voordat je opnieuw de kans krijgt.
Wie?
Met deze temperaturen heb ik echt 10x meer grip met mijn winterbanden dan met Dunlop Sport zomerbanden, ik durf mij favoriete bocht weer hard te nemen want nu heb ik geen onderstuur, de run flats van Dunlop kunnen nu echt niet de snelheid aan wat ik nu in die dezelfde bocht met de winterbanden doe.
Ik ben er blij mee! Bied toch weer even extra veiligheid/grip en als er nog wat sneeuw erbij valt helemaal!
-
- Berichten: 55269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Winterbanden en marketing
durven en kunnen zijn 2 verschillende dingen HansGP.


- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Winterbanden en marketing
Tractie kan ik alvast antwoord op geven :!:
Paar dagen terug en vandaag ook nog wat gesprint tegen de klok ... als voorbereiding op deze meeting: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 36#p371936" onclick="window.open(this.href);return false;
Materiaal: Seat Leon Cupra4 V6 met bijna 170.000km op de klok, op Conti Wintercontact TS810S 205/55R16V, droog en nat asfalt, buitentemperatuur van -4,5 graden en een PerformanceBox.
Zonder het materiaal (koppeling) te slopen met gemak een 7.8, een 7.7 en tweemaal een 7.6 sec voor de 0-100km/h op de klok gekregen, ondanks de winterse omstandigheden en de winterbanden. Fabrieksopgave is 7.3 en zelf heb ik nooit minder dan 7.5 sec gemeten op de zomerbanden.
SteV6
Paar dagen terug en vandaag ook nog wat gesprint tegen de klok ... als voorbereiding op deze meeting: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 36#p371936" onclick="window.open(this.href);return false;
Materiaal: Seat Leon Cupra4 V6 met bijna 170.000km op de klok, op Conti Wintercontact TS810S 205/55R16V, droog en nat asfalt, buitentemperatuur van -4,5 graden en een PerformanceBox.
Zonder het materiaal (koppeling) te slopen met gemak een 7.8, een 7.7 en tweemaal een 7.6 sec voor de 0-100km/h op de klok gekregen, ondanks de winterse omstandigheden en de winterbanden. Fabrieksopgave is 7.3 en zelf heb ik nooit minder dan 7.5 sec gemeten op de zomerbanden.
SteV6
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Winterbanden en marketing
Jawel, dat heb ik wel, dat heb ik al vaker gezegd. Wanneer ze veel in sneeuw moeten rijden in heuvelachtige landschappen. Ik rij deze winter iedere dag ruim 50 km en heb hier in het Noorden nog maar 1 dag meegemaakt dat het verkeer echt vertraagd werd door gladheid (sneeuw). Ook op droge dagen hebben automobilisten geen flauw benul hoe het met de grip van hun banden (zomer of winter) gesteld staat. Vaak kruip ik in een slakkengang achter iemand door een bocht omdat die persoon denkt dat hij minder grip heeft.allen schreef:Hielke schreef: Zien wie er in droge omstandigheden de hoogste snelheid op een klaverblad (simpelste test) weet te halen. Mag 7 graden zijn, mag ook -7 graden zijn. Breder dan 205 moeten de winterbanden eigenlijk niet zijn om het eerlijk te houden.![]()
Jij hebt echt geen flauw benul waarom mensen winterbanden onder de auto laten zetten. Wellicht omdat je minder kilometers maakt of omdat jij alleen op droge schone wegen komt in Nederland. Wie zal het zeggen...
Luister, ik garandeer je iets. Op de dag dat jij 's ochtend in je auto stapt en er sneeuw ligt dan is al je voordeel van je winterbanden al weg op het moment dat je achter je eerste voorligger aansluit. Kans dat deze persoon op winterbanden rijdt is immers al vrij gering. Kans dat ie op winterbanden rijdt en het hem alsnog dun door de broek gaat is de op één na grootste mogelijkheid. Deze theorie vooropgesteld als jij in staat bent de voordelen van je winterbanden in winterse omstandigheden daadwerkelijk te benutten.
Als ik sommige verhalen van mensen aanhoor die in de 7 graden theorie geloven dan zou ik bij temperaturen onder nul op een droge weg helemaal kansloos moeten zijn tegen een automobilist (mits ie kan rijden) die op winterbanden rijdt. Ik word graag met het bewijs geconfronteerd. In de tussentijd ga ik op mijn eigen Performance Box gegevens af waar ik in tegenstelling tot veel gegis van andere "testers" daadwerkelijk een zelfde set banden in zomerse en winterse omstandigheden op de limiet in eenzelfde bocht heb getest.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Winterbanden en marketing
Kom net terug van een stukje leuk rijden op de de voor mij bekende binnendoorweggetjes.. gewoon een half uurtje volle polle (130i) met standaard run flat (good year NTC) min 2 ofzo, niet superkoud... mooi droog, geen moment het idee gehad dat ik minder hard door de bochten ben gegaan als op een mooie zomeravond.
Snap het verhaal van Hans ook niet zo
Snap Allen wel weer heel goed.. sneeuw, gladheid.. RWD 200+ pk en zomerbanden... en je bent praktisch gehandicapt.. Maart 2005 waanzinnig veel sneeuw hier in het Noorden.. met zomerbanden kwam de 120d die ik toen had niet eens de oprit af.. Winterbanden er onder en alle problemen opgelost.
Dat hele 7 graden gedoe geloof ik ook niet in.. en natuurlijk gaat die Bravo heuvel af op het klaverblad bijna door de geluidsbarriere heen op zomerbanden, maar er is nu eenmaal een relatief grote kans dat je in de winter met fikse winterse omstandigeheden te maken kunt hebben. En dan is een FWD met weinig vermogen altijd in het voordeel tov een willekeurige RWD.
Ergens in april 1995, ik had een 68pk VW passat diesel.. kleine vakantie in de Harz..mooi weer sloeg ineens om in forse sneeuwval.. echt totaal onverwacht.. heuvelachtig.. bochten redelijk stijl.. terwijl elke Duitse RWD auto met de kont zat kloten alle kanten op (met zomerbandjes..) en geen heuvel meer opkwam... tokkelde mijn 68pk dieseltje FWD met zomerbandjes overal fluitend doorheen.. was wel lachwekkend.
Hielke red zich altijd wel, ook als er sneeuw ligt met zomerbandjes op de Bravo... maar een beetje BMW komt gewoon niet weg in de sneeuw.. En als het al wel gaat dan is het met het dun in de broek.. want een simpel paaltje kan je al snel voor paal zetten.. al die vervolg toestanden/schade.. die je er van hebt.. alleen om dat te voorkomen winterbanden.
Winterbanden moet je ook helemaal niet mee willen hoeken ofzo.. is zelfs link want ze geven een vals gevoel van veiligheid. De FWD leasemaffia is hierin ook een erg linke schakel (de goeie nagelaten
) Die batsen veel te hard met hun hok die alleen maar een beroerdere wegligging heef gekregen met winterbanden.. Maar ojee.. wat vinden ze het allemaal veilig... je herkent deze suckers direct, want het is een vorm van status om met stalen velgen te rijden in de winter, want daarmee laat je zien dat jij WEL echte winterbanden hebt dus beter kan rijden... deze groep is het grote gevaar (relatief dan ).
Nog even terug naar die dag in maart in 2005... ik kwam dus niet weg met zomerbanden.. dus krik eronder winterbanden er onder gekloot en daar ging ik.. half uur te laat, beetje glibberende kwam ik aan in Groningen bij mijn winkel.. daar zat ik dan veilig en droog...... te wachten op klanten... die niet kwamen....omdat er een pak sneeuw lag...de hele dag toen geen hond in de winkel gehad
De volgende keer blijf ik gewoon thuis... bij dit soort (zoals in 2005) zwaar winters weer... want als er toch geen klanten komen kan ik me net zo goed het bandenwisselen laten zitten en zelf een dagje vrij nemen.. en een mooie sneeuwpop voor de kinderen maken
.
Is het weer echt zo slecht dat je niet zonder die winterbanden kunt/wegkomen.. neem dan gewoon lekker een dagje vrij.. is ook nog een stuk veiliger dan welke winterband dan ook.
Snap het verhaal van Hans ook niet zo

Snap Allen wel weer heel goed.. sneeuw, gladheid.. RWD 200+ pk en zomerbanden... en je bent praktisch gehandicapt.. Maart 2005 waanzinnig veel sneeuw hier in het Noorden.. met zomerbanden kwam de 120d die ik toen had niet eens de oprit af.. Winterbanden er onder en alle problemen opgelost.
Dat hele 7 graden gedoe geloof ik ook niet in.. en natuurlijk gaat die Bravo heuvel af op het klaverblad bijna door de geluidsbarriere heen op zomerbanden, maar er is nu eenmaal een relatief grote kans dat je in de winter met fikse winterse omstandigeheden te maken kunt hebben. En dan is een FWD met weinig vermogen altijd in het voordeel tov een willekeurige RWD.
Ergens in april 1995, ik had een 68pk VW passat diesel.. kleine vakantie in de Harz..mooi weer sloeg ineens om in forse sneeuwval.. echt totaal onverwacht.. heuvelachtig.. bochten redelijk stijl.. terwijl elke Duitse RWD auto met de kont zat kloten alle kanten op (met zomerbandjes..) en geen heuvel meer opkwam... tokkelde mijn 68pk dieseltje FWD met zomerbandjes overal fluitend doorheen.. was wel lachwekkend.
Hielke red zich altijd wel, ook als er sneeuw ligt met zomerbandjes op de Bravo... maar een beetje BMW komt gewoon niet weg in de sneeuw.. En als het al wel gaat dan is het met het dun in de broek.. want een simpel paaltje kan je al snel voor paal zetten.. al die vervolg toestanden/schade.. die je er van hebt.. alleen om dat te voorkomen winterbanden.
Winterbanden moet je ook helemaal niet mee willen hoeken ofzo.. is zelfs link want ze geven een vals gevoel van veiligheid. De FWD leasemaffia is hierin ook een erg linke schakel (de goeie nagelaten

Nog even terug naar die dag in maart in 2005... ik kwam dus niet weg met zomerbanden.. dus krik eronder winterbanden er onder gekloot en daar ging ik.. half uur te laat, beetje glibberende kwam ik aan in Groningen bij mijn winkel.. daar zat ik dan veilig en droog...... te wachten op klanten... die niet kwamen....omdat er een pak sneeuw lag...de hele dag toen geen hond in de winkel gehad

De volgende keer blijf ik gewoon thuis... bij dit soort (zoals in 2005) zwaar winters weer... want als er toch geen klanten komen kan ik me net zo goed het bandenwisselen laten zitten en zelf een dagje vrij nemen.. en een mooie sneeuwpop voor de kinderen maken

Is het weer echt zo slecht dat je niet zonder die winterbanden kunt/wegkomen.. neem dan gewoon lekker een dagje vrij.. is ook nog een stuk veiliger dan welke winterband dan ook.
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: Winterbanden en marketing
Ik heb winterbanden omdat bij lage temperaturen (onder de tien al, maar helemaal als het vriest) mijn zomerbanden ruk zijn. Had ik net zo goed betere zomerbanden (ik zou alleen niet weten welke) kunnen kopen? Ja, maar om nou voor de winter nieuwe zomerbanden te kopen terwijl de oude nog lang niet versleten zijn... Op deze manier heb ik er ook wat aan als het wel echt winter wordt (zoals nu, ik rij dagelijks 2 x 10 km op ongestrooide wegen), of als ik op wintersport ga.
Ik vergelijk de winterbandenreclame van de fastfitters en bandenfabrikanten met Shell V-Power: alleen in Duitsland heeft het zin
Ik vergelijk de winterbandenreclame van de fastfitters en bandenfabrikanten met Shell V-Power: alleen in Duitsland heeft het zin

-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Winterbanden en marketing
edit.... 8)
Laatst gewijzigd door Marc R op 11 jan 2009, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Winterbanden en marketing
Marc RS4, ik geef geen waarde oordeel aan de situatie bij sneeuw op de openbare weg. Ik zeg gewoon wat er zich afspeelt. Alle keren dat ik op zomerbanden sneeuw heb meegemaakt heb ik mijn tempo door toedoen van andere bestuurders enorm moeten matigen. Voor de aanwezige grip had ik veel sneller kunnen rijden, door de angst of het verkeerde inschattingsvermogen van andere automobilisten lukte me dat niet. Zo ligt de situatie er nu eenmaal bij. Dat "matigende" effect op het tempo was bij winterbanden onder m'n auto nog erger geweest. Vind ik dat erg? Nee, absoluut niet. Dan doe ik er maar een kwartiertje langer over om van A naar B te komen.
Joh, al ga je rupsbanden onder je auto rijden. Ik vind het allemaal dikke prima. Dat het in de winterse omstandigheden van ons landje bijna net zo onzinnig is als de montage van winterbanden, daar hoeft de koper zich gelukkig niks van aan te trekken.
Ik wil je iets vragen. Je zegt god op je blote knietjes te danken als je onderweg winterse omstandigheden (sneeuw) tegenkomt. Ik neem aan dat je daarmee de nederlandse situatie bedoelt want daar heb ik het met mijn vergelijkingen altijd over. Waarom dank je de hogere machten als je bij intredende gladheid ook gewoon je tempo op de veranderende situatie kunt aanpassen? Dat moet je met winterbanden ook doen. Welke "kans" denk jij met zomerbanden op sneeuw niet te hebben? Met zomerbanden op sneeuw moet je gewoon wat verder in tempo terug. Net zoals 99% van de automobilisten die om je heen rijden. Daar is toch helemaal niets bedreigends of angstigs aan? Dergelijke inschattingen maak jij als bestuurder iedere dag.
Joh, al ga je rupsbanden onder je auto rijden. Ik vind het allemaal dikke prima. Dat het in de winterse omstandigheden van ons landje bijna net zo onzinnig is als de montage van winterbanden, daar hoeft de koper zich gelukkig niks van aan te trekken.
Ik wil je iets vragen. Je zegt god op je blote knietjes te danken als je onderweg winterse omstandigheden (sneeuw) tegenkomt. Ik neem aan dat je daarmee de nederlandse situatie bedoelt want daar heb ik het met mijn vergelijkingen altijd over. Waarom dank je de hogere machten als je bij intredende gladheid ook gewoon je tempo op de veranderende situatie kunt aanpassen? Dat moet je met winterbanden ook doen. Welke "kans" denk jij met zomerbanden op sneeuw niet te hebben? Met zomerbanden op sneeuw moet je gewoon wat verder in tempo terug. Net zoals 99% van de automobilisten die om je heen rijden. Daar is toch helemaal niets bedreigends of angstigs aan? Dergelijke inschattingen maak jij als bestuurder iedere dag.
- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Winterbanden en marketing
Ik rijd al jaren alleen op zomerbanden en heb nog nooit problemen gehad... al moet ik wel zeggen dat ik afgelopen dinsdagavond wel met mijn neus de verkeerde kant op stond toen ik uit een supergladde bocht kwam. Gelukkig had de Mercedes voor mij het paaltje al weggehaald dat in de berm stond
Kwam 30 cm van die Mercedes tot stilstand
Maar het grappige is, dat de eigenaar van die Mercedes tegen me zei: 'waarom heb ik in godsnaam winterbanden, als ik alsnog achterstevoren sta?' (we reden ongeveer 40 km/uur)
Tot zover de veiligheid van winterbanden...

Kwam 30 cm van die Mercedes tot stilstand

Maar het grappige is, dat de eigenaar van die Mercedes tegen me zei: 'waarom heb ik in godsnaam winterbanden, als ik alsnog achterstevoren sta?' (we reden ongeveer 40 km/uur)
Tot zover de veiligheid van winterbanden...
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Winterbanden en marketing
Hielke, het is mij ondertussen wel duidelijk dat jij winterbanden helemaal niets vindt en dat ze ook nooit onder jouw auto zullen komen. Maar heb jij überhaupt wel eens zelf gereden met een auto geschoeid op moderne sportief georienteerde winterbanden?
Ik heb er 6 jaar geleden bewust voor gekozen om die stap naar winterbanden wel te maken. En ik heb er geen dag spijt van gehad. Omdat ik voor een maatje smaller en hoger wang heb gekozen staat mijn Leon inderdaad wat losser op het wegdek. En tot mijn verbazing ben ik dat steeds leuker gaan vinden, je gaat er namelijk mee spelen. In echt winterse omstandigheden, ook in Nederland, voel ik mij prettiger in de auto. Omdat je veel langer controle over de auto blijft houden. Dat de keerzijde is dat de remweg en maximale laterale grip op droog wat minder is, prima, dat ben ik mij bewust en neem ik voor lief en houd ik rekening mee. Bij de keuze van winterbanden let ik ook veel meer op de eigenschappen op droog en nat dan puur op sneeuw en ijs. Allemaal bewuste keuzes, omdat ik mij daar het prettigst bij voel en daardoor de kans op een ongeluk voor mij kleiner wordt.
Ondanks dat bijna iedere Nederlander autorijdt is veilig autorijden een hogere kunst die veel minder Nederlanders beheersen. En jij kan zeggen wat je wil, maar het verschil tussen zomerbanden in winterse omstandigheden of winterbanden is dat 95% van de automobilisten met zomerbanden passagier worden in hun eigen blik, terwijl ze in dezelfde situatie met winterbanden net uit de problemen waren gebleven. Eikels die denken dat ze dankzij winterbanden god zijn zul je altijd houden en die klappen toch wel op een boom, paaltje of vangrails.
Wat ik bijvoorbeeld nooit snap zijn die mensen die in winterse omstandigheden met 40 of 50 km/h op de rechterbaan sukkelen, op slechts 5 of 10 meter van hun voorganger, want als ze moeten remmen zitten ze er meteen bovenop ...
Ik ga zo weer even lekker buitenspelen met mijn winterbanden op de verijsde parkeerplaats van de lokale Gamma
SteV6
(En deze discussie zal nooit ophouden, want iedereen heeft zijn eigen argumenten en voorkeur)
Ik heb er 6 jaar geleden bewust voor gekozen om die stap naar winterbanden wel te maken. En ik heb er geen dag spijt van gehad. Omdat ik voor een maatje smaller en hoger wang heb gekozen staat mijn Leon inderdaad wat losser op het wegdek. En tot mijn verbazing ben ik dat steeds leuker gaan vinden, je gaat er namelijk mee spelen. In echt winterse omstandigheden, ook in Nederland, voel ik mij prettiger in de auto. Omdat je veel langer controle over de auto blijft houden. Dat de keerzijde is dat de remweg en maximale laterale grip op droog wat minder is, prima, dat ben ik mij bewust en neem ik voor lief en houd ik rekening mee. Bij de keuze van winterbanden let ik ook veel meer op de eigenschappen op droog en nat dan puur op sneeuw en ijs. Allemaal bewuste keuzes, omdat ik mij daar het prettigst bij voel en daardoor de kans op een ongeluk voor mij kleiner wordt.
Ondanks dat bijna iedere Nederlander autorijdt is veilig autorijden een hogere kunst die veel minder Nederlanders beheersen. En jij kan zeggen wat je wil, maar het verschil tussen zomerbanden in winterse omstandigheden of winterbanden is dat 95% van de automobilisten met zomerbanden passagier worden in hun eigen blik, terwijl ze in dezelfde situatie met winterbanden net uit de problemen waren gebleven. Eikels die denken dat ze dankzij winterbanden god zijn zul je altijd houden en die klappen toch wel op een boom, paaltje of vangrails.
Wat ik bijvoorbeeld nooit snap zijn die mensen die in winterse omstandigheden met 40 of 50 km/h op de rechterbaan sukkelen, op slechts 5 of 10 meter van hun voorganger, want als ze moeten remmen zitten ze er meteen bovenop ...
Ik ga zo weer even lekker buitenspelen met mijn winterbanden op de verijsde parkeerplaats van de lokale Gamma

SteV6
(En deze discussie zal nooit ophouden, want iedereen heeft zijn eigen argumenten en voorkeur)
- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Winterbanden en marketing
Wat we nu, in bovenstaande discussie, fout doen; we gaan subjectieve argumenten gebruiken om wel of niet aanschaffen van winterbanden te motiveren.
Dit komt natuurlijk mede door de marketing hype die banden producenten als lawines op ons los laten.
Dat is nu waarom er een onafhankelijke goed opgezette testprocedure moet komen. Dan is het objectief, meetbaar en reproduceerbaar, maw; einde discussie en subjectief geleuter.................................
Dit komt natuurlijk mede door de marketing hype die banden producenten als lawines op ons los laten.
Dat is nu waarom er een onafhankelijke goed opgezette testprocedure moet komen. Dan is het objectief, meetbaar en reproduceerbaar, maw; einde discussie en subjectief geleuter.................................
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Winterbanden en marketing
edit..... 8)
Laatst gewijzigd door Marc R op 11 jan 2009, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 55269
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Winterbanden en marketing
kortzichtig? Bij mist is Hylke kortzichtig. Ik zie niks kortzichtigs aan z'n betoog:ERGO, met mijn 20 jaar rijervaring in 10tallen (van trage tot ZEER snelle karren)auto's en van 25.000per jaar tot ook 70.000per jaar door grote delen van EU en ook tijdens vorstperiodes ben ik 't gewoon met Hylke eens.Period.
Nu is 't wél zo dat die enorme sneeuwval begin maart 2005 we een dik probleem hebben met zomerbanden, maar dat heb ik nooit ontkend:Sneeuw/ijzel:Winterbanden, maar dan krijg je de medeweggebruiker die roet in 't eten gooien, wat Hylke ook al zegt. Droog winterweer -5/-10 graden. Doe mij maar m'n 19"Pilot sports dikke jetsers.Waarvan akte. Ik wil de met winterbanden beschoeide karren hier genoemd wel eens zien op/rond 't Klaverblad/bochten in dit droge winterweer wat we nu hebben. Ik wacht wel op jullie in de koek en zopietent met warme choco als jullie eindelijk arriveren...at last. :twisted:
Winterbanden zijn goed voor sneeuw/ijzel en makkelijk driftwerk.
Heb trouwens veel met zomerbanden in de sneeuw gereden(FWD/AWD/RWD)ALLEEN 't wegaccelleren(RWD, maar ook de quattro(...)S3 op zomerbanden) is een drama, daarna gaat 't best, snelheid/remweg aanpassen. Nooit klappers gehad.
(Misschien hebben jullie karren wel beroerde zomerbanden, kan ook toch?
)
Nu is 't wél zo dat die enorme sneeuwval begin maart 2005 we een dik probleem hebben met zomerbanden, maar dat heb ik nooit ontkend:Sneeuw/ijzel:Winterbanden, maar dan krijg je de medeweggebruiker die roet in 't eten gooien, wat Hylke ook al zegt. Droog winterweer -5/-10 graden. Doe mij maar m'n 19"Pilot sports dikke jetsers.Waarvan akte. Ik wil de met winterbanden beschoeide karren hier genoemd wel eens zien op/rond 't Klaverblad/bochten in dit droge winterweer wat we nu hebben. Ik wacht wel op jullie in de koek en zopietent met warme choco als jullie eindelijk arriveren...at last. :twisted:
Winterbanden zijn goed voor sneeuw/ijzel en makkelijk driftwerk.
Heb trouwens veel met zomerbanden in de sneeuw gereden(FWD/AWD/RWD)ALLEEN 't wegaccelleren(RWD, maar ook de quattro(...)S3 op zomerbanden) is een drama, daarna gaat 't best, snelheid/remweg aanpassen. Nooit klappers gehad.
(Misschien hebben jullie karren wel beroerde zomerbanden, kan ook toch?

- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Winterbanden en marketing
Marc RS4,
het is nu echt tijd voor wat diepgang jouwerzijds. Wat zie ik niet, waar ben ik kortzichtig? Waarom dank jij god op je blote knieën omdat je bij invallende sneeuw winterbanden ipv zomerbanden gemonteerd hebt. Als zomerbanden je bij sneeuw op 30% van je maximale droge grip laten rijden, dan laten winterbanden je op 50% van die maximale grip rijden. Je past in beide gevallen toch gewoon je tempo aan de omstandigheden aan? Wat zie ik niet?
SteV6, ik herhaal mezelf nog maar een keer. Ik heb niks tegen winterbanden. Zeer nuttig rubber als er een winter lang sneeuw ligt of wanneer je in bergachtig gebied rondrijdt (zelfs een must dan). Maar zelfs in deze 'strenge' winter van 2008-2009 zouden ze mij nog geen enkel voordeel opgeleverd hebben. Sterker nog, in de 50 km die ik dagelijks rij hadden ze me minder grip dan normaal gegeven. En ja, ik heb in de meest extreme omstandigheden winterbanden kunnen testen. Geweldig hoe die dingen zich in de sneeuw kunnen ingraven. Jammer dat je de voordelen van zo'n band in ons drukke verkeer bijna nooit kunt benutten. Als je ze al kan benutten dan moet jij als bestuurder al kundig genoeg zijn om ze te benutten. Heb je de grip van winterbanden op ijs of ijzel al eens getest?
het is nu echt tijd voor wat diepgang jouwerzijds. Wat zie ik niet, waar ben ik kortzichtig? Waarom dank jij god op je blote knieën omdat je bij invallende sneeuw winterbanden ipv zomerbanden gemonteerd hebt. Als zomerbanden je bij sneeuw op 30% van je maximale droge grip laten rijden, dan laten winterbanden je op 50% van die maximale grip rijden. Je past in beide gevallen toch gewoon je tempo aan de omstandigheden aan? Wat zie ik niet?
SteV6, ik herhaal mezelf nog maar een keer. Ik heb niks tegen winterbanden. Zeer nuttig rubber als er een winter lang sneeuw ligt of wanneer je in bergachtig gebied rondrijdt (zelfs een must dan). Maar zelfs in deze 'strenge' winter van 2008-2009 zouden ze mij nog geen enkel voordeel opgeleverd hebben. Sterker nog, in de 50 km die ik dagelijks rij hadden ze me minder grip dan normaal gegeven. En ja, ik heb in de meest extreme omstandigheden winterbanden kunnen testen. Geweldig hoe die dingen zich in de sneeuw kunnen ingraven. Jammer dat je de voordelen van zo'n band in ons drukke verkeer bijna nooit kunt benutten. Als je ze al kan benutten dan moet jij als bestuurder al kundig genoeg zijn om ze te benutten. Heb je de grip van winterbanden op ijs of ijzel al eens getest?
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Winterbanden en marketing
dan maar even nog wat praktijk erachteraan. Ik had vandaag nogal wat moeite om de parking af te komen met m'n zomerschoeisel auto (conti sport 2). Met winterslofslet geen probleem. Maar dan van de week met de ijzel. Kom je op je werk en staan er een hoop auto's voor de drempels(ja ze zijn bij ons lekker hoog) met hun wielen te malen en te prutsen omdat ze met hun zomerbandjes niet eens over de drempel komen. Met m'n winterbanden was dat dus geen punt. Auto voor woon-werk>winterslof. Auto als blingbak voor de fun only en OV jaarkaart op zak? 265/30zr19 R888 ofzo dan maar.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Winterbanden en marketing
@Rico, zo onduidelijk staat het er toch niet?
Ik heb gewoon meer grip met mijn 220pk op de voorwielen met mijn winterbanden dan met de zomerbanden.
Heb ook niet alle 10 pagina's over marketing truc door zitten lezen, schrijf alleen mijn verhaal, en wat Robin zegt, misschien heb ik wel beroerde zomerbanden

Heb ook niet alle 10 pagina's over marketing truc door zitten lezen, schrijf alleen mijn verhaal, en wat Robin zegt, misschien heb ik wel beroerde zomerbanden

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Winterbanden en marketing
Of zij hebben beroerde winterbanden. Niet eens zo vreemd als je je bedenkt dat de tijd in Friesland stil staat.
Gezien niemand mekaar iets wijs kan maken klaarblijkelijk een kansloze discussie.

Gezien niemand mekaar iets wijs kan maken klaarblijkelijk een kansloze discussie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Wout309t en 3 gasten