Bericht
door Dennis Cavallino » 08 jan 2009, 14:21
Tuurlijk is het een vorm van stemmingmakerij en trekken van aandacht, net als ik die dit draadje is begonnen, LOL.
Imho is het gewoon een hele stevige waarschuwing en eye opener voor iedereen die niet weet waar 'ie aan toe is. Niet dat het 100% de waarheid is, maar het is in ieder geval een keer een ander beeld dan de NVM, de Rabobank en anderen ons schetsen, die tot nu toe toch geen gelijk hebben gehad.
Iedereen die met de huizenmarkt te maken heeft, weet nu op dit moment gewoon niet wat er gaat gebeuren en mensen die zeggen dat de correctie al heeft plaatsgevonden de afgelopen maanden, die zijn knettergek.
Meer dan 35 tot 50% correctie is wel erg veel, maar zelf denk ik dat ook al eens en ik heb het ook al geroepen in de doomscenario's die ons mogelijk te wachten staan. In hoeverre hij deflaties e.d. heeft meegenomen weet ik niet en de tijdsduur van de correctie haal ik ook niet uit het artikel, maar ik roep het zelf al ruim een jaar.
Overigens ben ik het niet met hem eens dat starters geen hypotheek kunnen krijgen. Alleen de mensen die een hypotheek konden krijgen, dat eigenlijk boven hun macht lag, die krijgen er geen meer, maar dat is alleen maar goed! De problemen zijn juist ontstaan met de huidige woningbezitters die willen verhuizen. Doorstroming in NL was altijd al niet ons sterkste punt, maar nu is de doorstroming volledig gestagneerd.
Wij hebben gisteren 45% onder de vraagprijs geboden op een woning die we de moeite waard vinden om op te knappen. Want dat is in onze optiek de reele waarde voor de woning die we willen, hij staat gewoon voor teveel geld te koop (al heel erg lang). De ellende is, dat die 45% 'korting' zo op is aan verbouwing en k.k. Sterker nog, daarmee redden we het nog niet eens. En de waarde van de woning na verbouwing ligt ongeveer op wat wij totaal zouden gaan uitgeven. Ergens hoop ik dus dat heel die woningmarkt niet instort, want dan hebben we gewoon een te duur huis gekocht, net als de rest van NL die afgelopen 10 jaar een woning heeft gekocht.
Sommige gebieden kunnen ze een correctie van 35+% wel aan trouwens. In A'dam zijn de huizenprijzen in 2007 bijv. 17% gestegen. 17%!!! dat moest toch een keer klappen (lees: gecorrigeerd worden in deze tijden)? De vraag is wanneer het dal bereikt is en we weer gaan klimmen. Veel mensen gaan in de problemen komen. Sommigen merken dat nu al, maar de echte klap volgt nog en dan kan het toch echt heel erg hard gaan met de huizenprijzen én alle economische gevolgen die daarbij horen, het één vult het ander aan. The horror....