E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Erik dB » 07 jan 2009, 16:13

De M52 motor in mijn 323ti levert origineel 170pk, maar schijnt met een ander inlaatspruitstuk vrij makkelijk naar 192pk te gaan. Wat googlend vond ik dit: http://www.chargertech.nl/pages/producten.php?prodId=26" onclick="window.open(this.href);return false;

Is iemand bekend met deze club?
Heeft iemand ervaring met deze mod?
Weet iemand waar ik dit kan laten monteren (bij positieve ervaringen dan) en zou het veel kwaad kunnen dat mijn blokje 207k gelopen heeft?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Bert ///M3 » 07 jan 2009, 16:44

Beetje googlen op M50 manifold conversion levert je een hoop hits op inclusief complete bouwhandleidingen voor dat M50 spruitstuk.

Die laatste zin denk ik :? Iets aanleveren met gebruikte pakkingen komt bij mij niet echt professioneel over.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Erik dB » 07 jan 2009, 16:48

Bert ///M3 schreef:inclusief complete bouwhandleidingen voor dat M50 spruitstuk.
Bert, ik ben een paar uur bezig geweest om uit te vogelen hoe ik de claxon aangesloten kreeg. Ik denk dat het goed is om hier maar niet zelf aan te beginnen :bag:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door HSR » 07 jan 2009, 17:54

Vet !! 30PK erbij uit je M52B28 :D

Een 323i is toch gewoon een geknepen 325i ?

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Erik dB » 07 jan 2009, 17:55

Yup!

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door steve smith » 07 jan 2009, 17:58

Wat ze er niet bij vertellen is dat je dit een sloot koppel kost, en je het irritante motorkarakter van een M50 er gratis bijkrijgt. Men roemt de +20pk, maar vergeet de -30NM te vermelden.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door M@rcel » 07 jan 2009, 18:08

Een 323i M52 levert 245Nm, een 325i m50 ook. De M52 heeft vanos wat voor meer koppel bij een lager toerental rond het middengebied zorgt, waar zijn die 30Nm's ineens naartoe dan?

Ik heb het verhaal vaker gehoord hoor, ik twijfel er ook niet aan, zie de ervaringen van Frank z'n 328i
Maar waarom zou een M52 2,5 liter ineens nog maar een dikke 210Nm's overhouden als er een M50 inlaatspruitstuk zou worden gemonteerd?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Bert ///M3 » 07 jan 2009, 18:44

Jullie gaan er ook maar voor het gemak vanuit dat het exact gelijke motoren zijn de M52B25 en de M50B25.

Naast het verschil in inlaatspruitstuk zullen er vast ook nog wel andere verschillen in de kop en aan het nokkenasprofiel zitten (logischerwijs op elkaar afgesteld incluus inlaatspruitstuk)

Trouwens ik denk dat +30 PK voor een 328i wel met een korreltje zou is.... De helft is aannemelijker en dat is met een ECU die al aangepast is. Wat sommigen niet meerekeken is dat een 328i motor op een testbank al 210-215 PK levert, dus als er dan 225 PK uit komt na de modificatie dan denken ze wow 30 PK winst :)

Doordat het middengebied iets minder is lijkt hij op top juist nog veel harder te lopen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 07 jan 2009, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door steve smith » 07 jan 2009, 18:47

M@rcel schreef:Een 323i M52 levert 245Nm, een 325i m50 ook. De M52 heeft vanos wat voor meer koppel bij een lager toerental rond het middengebied zorgt, waar zijn die 30Nm's ineens naartoe dan?

Ik heb het verhaal vaker gehoord hoor, ik twijfel er ook niet aan, zie de ervaringen van Frank z'n 328i
Maar waarom zou een M52 2,5 liter ineens nog maar een dikke 210Nm's overhouden als er een M50 inlaatspruitstuk zou worden gemonteerd?
Zie je mij schrijven dat op de piek 30 NM verliest? Ik schrijf dat je 30NM verliest. Wezenlijk verschil.

Als je het verschil tussen die twee spruitstukken bekijkt zie je dat het M50 spruitstuk veel grotere poorten heeft dan het M52 spruitstuk. Die grotere poorten geven het verschil in topvermogen, alleen kosten gasstroomsnelheid en dus vulling bij lagere toeren. Rij de twee motoren even back-to-back en je zult het verschil voelen. Vind persoonlijk de M50 een van de meest irritante motoren ooit, juist door die totale zwakte onderin. 50k km in een 525i 24V non-vanos does that to you!

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Erik dB » 07 jan 2009, 19:00

Ok, dat geeft al weer een andere kijk op de zaak. 20 pk extra is leuk, maar als dat alleen in de hoge toerenregionen is schiet dat voor mij niet echt op..

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door HSR » 08 jan 2009, 01:09

steve smith schreef:
M@rcel schreef:Een 323i M52 levert 245Nm, een 325i m50 ook. De M52 heeft vanos wat voor meer koppel bij een lager toerental rond het middengebied zorgt, waar zijn die 30Nm's ineens naartoe dan?

Ik heb het verhaal vaker gehoord hoor, ik twijfel er ook niet aan, zie de ervaringen van Frank z'n 328i
Maar waarom zou een M52 2,5 liter ineens nog maar een dikke 210Nm's overhouden als er een M50 inlaatspruitstuk zou worden gemonteerd?
Zie je mij schrijven dat op de piek 30 NM verliest? Ik schrijf dat je 30NM verliest. Wezenlijk verschil.

Als je het verschil tussen die twee spruitstukken bekijkt zie je dat het M50 spruitstuk veel grotere poorten heeft dan het M52 spruitstuk. Die grotere poorten geven het verschil in topvermogen, alleen kosten gasstroomsnelheid en dus vulling bij lagere toeren. Rij de twee motoren even back-to-back en je zult het verschil voelen. Vind persoonlijk de M50 een van de meest irritante motoren ooit, juist door die totale zwakte onderin. 50k km in een 525i 24V non-vanos does that to you!

Haha, kan ik beamen. Ding moet echt 4.5K draaien wil er iets gebeuren. Doorschakelen pas bij 6.500 wil je gunstig terug in toeren vallen. Lang leven een 3.91 diff. :banaan:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Peric » 08 jan 2009, 09:02

Ik vraag me echt af of het wel zoveel zal schelen.
De 323ti rijdt in elk toerengebied erg soepel, erg fijn.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik 's met een auto rijden waar die mod bij gedaan is. Je gebruikt ' m toch als daily? Dus dan is het wel lekker als 'ie laag in de toeren beetje lekker rijdt.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door M@rcel » 08 jan 2009, 10:15

525i non vanos is idd geen fijne combinatie motor/gewicht auto, maar is een hedendaagse e60 523i of 525i ook niet, en vooral de laatste heeft toch al behoorlijk meer vermogen, maar ik vind het nog steeds niets voor comfortabel maar flink doorrijden in een 5 serie. We zijn teveel verwend door de dikke benzinemotoren en diesels denk ik?

Maar goed, bedankt voor je uitleg...het lijkt me idd de all round rijeigenschappen van de 323ti niet ten goede te komen, een 328i motor lijkt me dan veel meer voldoening te geven voor relatief weinig geld.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Erik dB » 08 jan 2009, 10:24

Dus ik mag namens het 323ti legioen verzoeken dit topic maar weer op de plank te leggen?

:goodnight:

:wink:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door M@rcel » 08 jan 2009, 10:25

laten we er een M52b28 in een 323ti draadje van maken :wink:

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 08 jan 2009, 12:36

Kijk dan eens op http://www.318ti.org" onclick="window.open(this.href);return false;. USA Community voor de Compact. Er zijn daar best wel wat mensen te vinden die naar een 2.8 zijn gegaan.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door M@rcel » 08 jan 2009, 13:06

Vanaf een 323ti of 318ti?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door yorick » 09 jan 2009, 17:44

zoals al gezegd, aantal pk's erbij maar nm's eraf. Met zo'n spruitstuk verleg je de powerband, veel meer niet. Het is ontzettend veel werk en als ik geen circuit had gereden met mijn auto, had ik nu spijt gehad.

voor mezelf de voor en nadelen: uitaccelereren bochten, uitlaat/inlaat geluid, vanaf de 4000 rpm tot de begrenser 1 rush.

nadelen: veel te veel werk als je zelf alles aanpast, mis het koppel onderin.

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door nielscoupe » 09 jan 2009, 17:58

@ yorick :

ik rij zelf ook 328 met m50 mod nou voor mijn gevoel valt het reuze mee wat je kwa koppel verliest
en laten we eerlijk wezen zo gauw ik nu in een normale 328 stap heb ik het gevoel dat ie dood is boven in toeren

mijn ervaring met de m50 inlaat is dat hij nu veel mooier oploopt in toeren vanaf 3500rpm veel harder begint trekken tot 6600 rpm .
dan hij al deed en onder de 3500 is hij ook nog zeer sterk , en ik kan niets anders zeggen iedereen die een 323/328 heeft
zou eigelijk de inlaat mod moeten doen je hebt er klein beetje werk van en hij loopt er veel mooier van vind ik

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Peric » 09 jan 2009, 20:37

De vraag ligt meer bij Erik denk ik. Hoe vaak kom je boven de 5000 toeren?
Ik moet zeggen dat ik met de mijne meestal vrij laag in toeren rijdt(beetje als een oud wijf.. :) ) Het fijne is dat het ook kan. Ik moest pas een Citroen Zsara slepen, kon gewoon optrekken met 800 toeren, en hoefde niet tot de 4500 toeren door te trekken om op te schakelen.
Ik laat die van mij lekker zo denk ik, rijdt wel erg fijn zo. Als ik al iets zou doen zou het een SC worden. Kostda Paul? :)

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door yorick » 11 jan 2009, 16:16

Als je het doet, zou ik een kant en klare kopen. Dan moet je nogsteeds een hoop aanpassen als je het netjes wil doen. De beugels waar de brug op rust moeten bijv. aangepast worden, zo ook de de leidingen van de brandstofdrukregelaar en de ophanging van de rail. Mocht de mod. niet bevallen kun je altijd vrij eenvoudig weer terug naar het origineel.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door frank de jonge » 11 jan 2009, 19:09

Stom he, van alle M50 mods op een 328 werd max 22 PK opgeleverd en zij doen er 30 :S

323 zou eventueel een keer 15 tot 17PK winnen max.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door indobesar » 12 apr 2009, 17:06

Zo'n 323Ti loopt heerlijk. Als ik het vergelijk met de M20B25 en M50B25, zou ik niet het karakter omzeep helpen door die paar pk extra bovenin.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod

Bericht door Erik dB » 14 apr 2009, 21:54

Nope, ik heb ook besloten om eea zo te laten. Er komen zeer binnenkort overigens wél andere remmetjes aan de voorkant :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rogerb en 4 gasten