E36 Compact - inlaatspruitstuk mod
- Erik dB
E36 Compact - inlaatspruitstuk mod
De M52 motor in mijn 323ti levert origineel 170pk, maar schijnt met een ander inlaatspruitstuk vrij makkelijk naar 192pk te gaan. Wat googlend vond ik dit: http://www.chargertech.nl/pages/producten.php?prodId=26" onclick="window.open(this.href);return false;
Is iemand bekend met deze club?
Heeft iemand ervaring met deze mod?
Weet iemand waar ik dit kan laten monteren (bij positieve ervaringen dan) en zou het veel kwaad kunnen dat mijn blokje 207k gelopen heeft?
Is iemand bekend met deze club?
Heeft iemand ervaring met deze mod?
Weet iemand waar ik dit kan laten monteren (bij positieve ervaringen dan) en zou het veel kwaad kunnen dat mijn blokje 207k gelopen heeft?
- Bert ///M3
Re: E36 Compact - inlaatspruitstuk mod
Beetje googlen op M50 manifold conversion levert je een hoop hits op inclusief complete bouwhandleidingen voor dat M50 spruitstuk.
Die laatste zin denk ik
Iets aanleveren met gebruikte pakkingen komt bij mij niet echt professioneel over.
Die laatste zin denk ik

- Erik dB
Bert, ik ben een paar uur bezig geweest om uit te vogelen hoe ik de claxon aangesloten kreeg. Ik denk dat het goed is om hier maar niet zelf aan te beginnenBert ///M3 schreef:inclusief complete bouwhandleidingen voor dat M50 spruitstuk.

-
Vet !! 30PK erbij uit je M52B28
Een 323i is toch gewoon een geknepen 325i ?

Een 323i is toch gewoon een geknepen 325i ?
- Erik dB
-
Wat ze er niet bij vertellen is dat je dit een sloot koppel kost, en je het irritante motorkarakter van een M50 er gratis bijkrijgt. Men roemt de +20pk, maar vergeet de -30NM te vermelden.
-
Een 323i M52 levert 245Nm, een 325i m50 ook. De M52 heeft vanos wat voor meer koppel bij een lager toerental rond het middengebied zorgt, waar zijn die 30Nm's ineens naartoe dan?
Ik heb het verhaal vaker gehoord hoor, ik twijfel er ook niet aan, zie de ervaringen van Frank z'n 328i
Maar waarom zou een M52 2,5 liter ineens nog maar een dikke 210Nm's overhouden als er een M50 inlaatspruitstuk zou worden gemonteerd?
Ik heb het verhaal vaker gehoord hoor, ik twijfel er ook niet aan, zie de ervaringen van Frank z'n 328i
Maar waarom zou een M52 2,5 liter ineens nog maar een dikke 210Nm's overhouden als er een M50 inlaatspruitstuk zou worden gemonteerd?
- Bert ///M3
Jullie gaan er ook maar voor het gemak vanuit dat het exact gelijke motoren zijn de M52B25 en de M50B25.
Naast het verschil in inlaatspruitstuk zullen er vast ook nog wel andere verschillen in de kop en aan het nokkenasprofiel zitten (logischerwijs op elkaar afgesteld incluus inlaatspruitstuk)
Trouwens ik denk dat +30 PK voor een 328i wel met een korreltje zou is.... De helft is aannemelijker en dat is met een ECU die al aangepast is. Wat sommigen niet meerekeken is dat een 328i motor op een testbank al 210-215 PK levert, dus als er dan 225 PK uit komt na de modificatie dan denken ze wow 30 PK winst
Doordat het middengebied iets minder is lijkt hij op top juist nog veel harder te lopen.
Naast het verschil in inlaatspruitstuk zullen er vast ook nog wel andere verschillen in de kop en aan het nokkenasprofiel zitten (logischerwijs op elkaar afgesteld incluus inlaatspruitstuk)
Trouwens ik denk dat +30 PK voor een 328i wel met een korreltje zou is.... De helft is aannemelijker en dat is met een ECU die al aangepast is. Wat sommigen niet meerekeken is dat een 328i motor op een testbank al 210-215 PK levert, dus als er dan 225 PK uit komt na de modificatie dan denken ze wow 30 PK winst

Doordat het middengebied iets minder is lijkt hij op top juist nog veel harder te lopen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 07 jan 2009, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zie je mij schrijven dat op de piek 30 NM verliest? Ik schrijf dat je 30NM verliest. Wezenlijk verschil.M@rcel schreef:Een 323i M52 levert 245Nm, een 325i m50 ook. De M52 heeft vanos wat voor meer koppel bij een lager toerental rond het middengebied zorgt, waar zijn die 30Nm's ineens naartoe dan?
Als je het verschil tussen die twee spruitstukken bekijkt zie je dat het M50 spruitstuk veel grotere poorten heeft dan het M52 spruitstuk. Die grotere poorten geven het verschil in topvermogen, alleen kosten gasstroomsnelheid en dus vulling bij lagere toeren. Rij de twee motoren even back-to-back en je zult het verschil voelen. Vind persoonlijk de M50 een van de meest irritante motoren ooit, juist door die totale zwakte onderin. 50k km in een 525i 24V non-vanos does that to you!
- Erik dB
Ok, dat geeft al weer een andere kijk op de zaak. 20 pk extra is leuk, maar als dat alleen in de hoge toerenregionen is schiet dat voor mij niet echt op..
-
steve smith schreef:Zie je mij schrijven dat op de piek 30 NM verliest? Ik schrijf dat je 30NM verliest. Wezenlijk verschil.M@rcel schreef:Een 323i M52 levert 245Nm, een 325i m50 ook. De M52 heeft vanos wat voor meer koppel bij een lager toerental rond het middengebied zorgt, waar zijn die 30Nm's ineens naartoe dan?
Als je het verschil tussen die twee spruitstukken bekijkt zie je dat het M50 spruitstuk veel grotere poorten heeft dan het M52 spruitstuk. Die grotere poorten geven het verschil in topvermogen, alleen kosten gasstroomsnelheid en dus vulling bij lagere toeren. Rij de twee motoren even back-to-back en je zult het verschil voelen. Vind persoonlijk de M50 een van de meest irritante motoren ooit, juist door die totale zwakte onderin. 50k km in een 525i 24V non-vanos does that to you!
Haha, kan ik beamen. Ding moet echt 4.5K draaien wil er iets gebeuren. Doorschakelen pas bij 6.500 wil je gunstig terug in toeren vallen. Lang leven een 3.91 diff. :banaan:
- Peric
Ik vraag me echt af of het wel zoveel zal schelen.
De 323ti rijdt in elk toerengebied erg soepel, erg fijn.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik 's met een auto rijden waar die mod bij gedaan is. Je gebruikt ' m toch als daily? Dus dan is het wel lekker als 'ie laag in de toeren beetje lekker rijdt.
De 323ti rijdt in elk toerengebied erg soepel, erg fijn.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik 's met een auto rijden waar die mod bij gedaan is. Je gebruikt ' m toch als daily? Dus dan is het wel lekker als 'ie laag in de toeren beetje lekker rijdt.
-
525i non vanos is idd geen fijne combinatie motor/gewicht auto, maar is een hedendaagse e60 523i of 525i ook niet, en vooral de laatste heeft toch al behoorlijk meer vermogen, maar ik vind het nog steeds niets voor comfortabel maar flink doorrijden in een 5 serie. We zijn teveel verwend door de dikke benzinemotoren en diesels denk ik?
Maar goed, bedankt voor je uitleg...het lijkt me idd de all round rijeigenschappen van de 323ti niet ten goede te komen, een 328i motor lijkt me dan veel meer voldoening te geven voor relatief weinig geld.
Maar goed, bedankt voor je uitleg...het lijkt me idd de all round rijeigenschappen van de 323ti niet ten goede te komen, een 328i motor lijkt me dan veel meer voldoening te geven voor relatief weinig geld.
- Erik dB
Dus ik mag namens het 323ti legioen verzoeken dit topic maar weer op de plank te leggen?

-
laten we er een M52b28 in een 323ti draadje van maken 

- Ti-Tourist (Erik)
Kijk dan eens op http://www.318ti.org" onclick="window.open(this.href);return false;. USA Community voor de Compact. Er zijn daar best wel wat mensen te vinden die naar een 2.8 zijn gegaan.
-
Vanaf een 323ti of 318ti?
- yorick
zoals al gezegd, aantal pk's erbij maar nm's eraf. Met zo'n spruitstuk verleg je de powerband, veel meer niet. Het is ontzettend veel werk en als ik geen circuit had gereden met mijn auto, had ik nu spijt gehad.
voor mezelf de voor en nadelen: uitaccelereren bochten, uitlaat/inlaat geluid, vanaf de 4000 rpm tot de begrenser 1 rush.
nadelen: veel te veel werk als je zelf alles aanpast, mis het koppel onderin.
voor mezelf de voor en nadelen: uitaccelereren bochten, uitlaat/inlaat geluid, vanaf de 4000 rpm tot de begrenser 1 rush.
nadelen: veel te veel werk als je zelf alles aanpast, mis het koppel onderin.
-
@ yorick :
ik rij zelf ook 328 met m50 mod nou voor mijn gevoel valt het reuze mee wat je kwa koppel verliest
en laten we eerlijk wezen zo gauw ik nu in een normale 328 stap heb ik het gevoel dat ie dood is boven in toeren
mijn ervaring met de m50 inlaat is dat hij nu veel mooier oploopt in toeren vanaf 3500rpm veel harder begint trekken tot 6600 rpm .
dan hij al deed en onder de 3500 is hij ook nog zeer sterk , en ik kan niets anders zeggen iedereen die een 323/328 heeft
zou eigelijk de inlaat mod moeten doen je hebt er klein beetje werk van en hij loopt er veel mooier van vind ik
ik rij zelf ook 328 met m50 mod nou voor mijn gevoel valt het reuze mee wat je kwa koppel verliest
en laten we eerlijk wezen zo gauw ik nu in een normale 328 stap heb ik het gevoel dat ie dood is boven in toeren
mijn ervaring met de m50 inlaat is dat hij nu veel mooier oploopt in toeren vanaf 3500rpm veel harder begint trekken tot 6600 rpm .
dan hij al deed en onder de 3500 is hij ook nog zeer sterk , en ik kan niets anders zeggen iedereen die een 323/328 heeft
zou eigelijk de inlaat mod moeten doen je hebt er klein beetje werk van en hij loopt er veel mooier van vind ik
- Peric
De vraag ligt meer bij Erik denk ik. Hoe vaak kom je boven de 5000 toeren?
Ik moet zeggen dat ik met de mijne meestal vrij laag in toeren rijdt(beetje als een oud wijf..
) Het fijne is dat het ook kan. Ik moest pas een Citroen Zsara slepen, kon gewoon optrekken met 800 toeren, en hoefde niet tot de 4500 toeren door te trekken om op te schakelen.
Ik laat die van mij lekker zo denk ik, rijdt wel erg fijn zo. Als ik al iets zou doen zou het een SC worden. Kostda Paul?
Ik moet zeggen dat ik met de mijne meestal vrij laag in toeren rijdt(beetje als een oud wijf..

Ik laat die van mij lekker zo denk ik, rijdt wel erg fijn zo. Als ik al iets zou doen zou het een SC worden. Kostda Paul?

- yorick
Als je het doet, zou ik een kant en klare kopen. Dan moet je nogsteeds een hoop aanpassen als je het netjes wil doen. De beugels waar de brug op rust moeten bijv. aangepast worden, zo ook de de leidingen van de brandstofdrukregelaar en de ophanging van de rail. Mocht de mod. niet bevallen kun je altijd vrij eenvoudig weer terug naar het origineel.
- frank de jonge
Stom he, van alle M50 mods op een 328 werd max 22 PK opgeleverd en zij doen er 30 :S
323 zou eventueel een keer 15 tot 17PK winnen max.
323 zou eventueel een keer 15 tot 17PK winnen max.
-
- Auto: M3P, 130i
Zo'n 323Ti loopt heerlijk. Als ik het vergelijk met de M20B25 en M50B25, zou ik niet het karakter omzeep helpen door die paar pk extra bovenin.
- Erik dB
Nope, ik heb ook besloten om eea zo te laten. Er komen zeer binnenkort overigens wél andere remmetjes aan de voorkant