Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jurjen
Auto: 987S / 955

Re: Fotografie

Bericht door Jurjen » 01 jan 2009, 14:57

Prachtig detail op de laatste foto van de serie...

Luuk

Bericht door Luuk » 01 jan 2009, 15:01

Individual schreef:Nette foto's luuk. Lekker contrast met dat donkere zand en de auto. Alleen snap ik je keuze voor zwart zit vaak niet. Voegt imo niks toe aan de foto's, doet eerder afbreuk in dit geval.
Thanks! Wat betreft de zwart-witte foto's: soms voegen de kleuren van een foto niets toe, vaak is zo'n foto in zwart-wit mooier. Dus in dit geval de zilvergrijze SRT8 voor een zwarte berg spul. :P Enige wat dan kleur heeft zijn dan de knipperlichten. :wink:
Jurjen van Rhee schreef:Prachtig detail op de laatste foto van de serie...
Dankje! :mrgreen:

Joh@n

Bericht door Joh@n » 02 jan 2009, 10:07

Heeft er hier iemand ervaring met het fotograferen op CPZ en dan met name tijdens kleinere evenementen? Dit weekend is de nieuwjaarsrace en ik zag daar vorig jaar bijvoorbeeld een vrouw met kind voor de hekken lopen. Dat wil ik ook :playcar: :(

Tijdens het DNRT waar Tristan aan meedoet of tijdens de nieuwjaarsrace zou ik ook wel eens aan de andere kant van het hek willen staan..

Stéphane

Bericht door Stéphane » 02 jan 2009, 11:17

Ligt er aan. Normaal gesproken vooraf vragen bij organisatie van het evenement en dan pers-hesje ophalen in de paddock. Maar ze laten waarschijnlijk niet zomaar iedereen toe. Als je geen blad of (bekende/erkende) website en liefst nog een perskaart hebt kom je volgens mij niet zomaar binnen.

JohanH

Bericht door JohanH » 02 jan 2009, 13:57

Zoals Stephane al aangeeft is het de afgelopen tijd vrij strikt, dat heeft ook wat met de DAPA en het voorkomen van wildgroei aan fotografen langs de baan te maken. Mijn eerste keer kwam ik via twee raceteams binnen, maar werd er bijvoorbeeld wel de opmerking zijdelings gemaakt dat "huis, tuin en keuken camera's" en mensen die alleen dicht bij de baan wilden staan niet echt op prijs werden gesteld. Het scheelt dat ik al wat langer foto's maak bij circuits en dat ik een redelijk grote cameratas en DSLR bij me heb, maar met een compact kunnen ze je dus makkelijk een 'nee' verkopen.
Wat meer informatie over Zandvoort kun je hier vinden: http://www.cpz.nl/media/accreditatie/" onclick="window.open(this.href);return false; Assen schijnt helemaal moeilijk te zijn om vestjes te krijgen en bij de Nurburgring kun je op veel plekken gewoon aan de baan staan - dat kun je gebruiken om wat ervaring op te doen en mee te schermen als je een vestje af wilt halen.

Ik ben zondag overigens ook aanwezig met camera, maar met groen vestje... dus ik loop waarschijnlijk zo'n 6-7 uur bij -3 buiten rond :hmmm:

Xave30

Bericht door Xave30 » 02 jan 2009, 14:17

Keep up the good work Luuk !

Echt top.

Joh@n

Bericht door Joh@n » 02 jan 2009, 20:10

Johan Hutting schreef:Zoals Stephane al aangeeft is het de afgelopen tijd vrij strikt, dat heeft ook wat met de DAPA en het voorkomen van wildgroei aan fotografen langs de baan te maken. Mijn eerste keer kwam ik via twee raceteams binnen, maar werd er bijvoorbeeld wel de opmerking zijdelings gemaakt dat "huis, tuin en keuken camera's" en mensen die alleen dicht bij de baan wilden staan niet echt op prijs werden gesteld. Het scheelt dat ik al wat langer foto's maak bij circuits en dat ik een redelijk grote cameratas en DSLR bij me heb, maar met een compact kunnen ze je dus makkelijk een 'nee' verkopen.
Wat meer informatie over Zandvoort kun je hier vinden: http://www.cpz.nl/media/accreditatie/" onclick="window.open(this.href);return false; Assen schijnt helemaal moeilijk te zijn om vestjes te krijgen en bij de Nurburgring kun je op veel plekken gewoon aan de baan staan - dat kun je gebruiken om wat ervaring op te doen en mee te schermen als je een vestje af wilt halen.

Ik ben zondag overigens ook aanwezig met camera, maar met groen vestje... dus ik loop waarschijnlijk zo'n 6-7 uur bij -3 buiten rond :hmmm:
Nouja, inmiddels is dit zo'n beetje m'n derde seizoen zandvoort, ook met spiegelreflex en heb ik er al aardig wat shotjes op zitten. Ik heb alleen begrepen dat bij kleinere events de organisatie niet direct bij het circuit zelf ligt, maar bij de organisatie van het event. Heb namelijk ook wel eens in de Tarzanbocht gestaan en gehoord van de marshals dat ik wel in de toren een hestje kon gaan halen. Omdat ik weet dat er hier ook veel mensen zitten die regelmatig op Zandvoort komen stelde ik de vraag :) Meteen een paar plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 02 jan 2009, 20:13

Die laatste 2 zijn erg fraai Johan!!

JohanH

Bericht door JohanH » 02 jan 2009, 22:21

Joh@n: dat bedoel ik dus met schermen met ervaring ;) Nette foto's!

Je kunt komende zondag altijd proberen een vestje aan te vragen bij de organisatie. Nee heb je, ja kun je krijgen... Mocht het niet lukken, dan kun je voor de toekomst een keer proberen als teamfotograaf bezig te gaan. Zodra men je gezicht na een paar keer kent en men weet dat je je 'netjes'/professioneel gedraagt kom je toch een stuk makkelijker binnen. Houd er ook rekening mee dat er van je verwacht wordt dat je vrijwel de hele race aanwezig bent en niet na 1-2 uur al vertrekt, weer of geen weer...

Loop voor de rest de aanwijzingen van het linkje wat ik eerder spamde even door, dan sta je in ieder geval niet voor verassingen als je een vest mee krijgt ;)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 05 jan 2009, 19:53

Paar foto's van de Golf VI... €43k voor een Golfje diesel. :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rein

Bericht door Rein » 05 jan 2009, 21:38

Fraaie platen weer :thumbup:

43k idd een boel geld voor zo'n golf, en niet eens xenon zo te zien... :shock:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 jan 2009, 22:09

De Golf ligt lekker op het oog. De prijs is behoorlijk maar gezien de opties denk ik dat het concurrend is in de markt.

Rein, ik heb ergens gelezen dat de xenon lampen op het laatst terug moesten naar de ontwerp tafel omdat het ontwerp niet paste bij de voorschrijdende Europese regelgeving rond dagrijverlichting of iets dergelijk.

Sander

Bericht door Sander » 05 jan 2009, 22:15

Ik vind het wel een nog mooiere auto geworden hoor, vooral dat interieur ziet er erg lekker uit! (maar dat zal meer door de manier van Martijn zijn foto kunsten komen ;) goed gedaan weer!)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 05 jan 2009, 22:54

Die €43k was dan wel voor een 2.0TDI DSG Highline met leer en navi... ;) Xenon zat er idd niet op, is pas vanaf april leverbaar hoorde ik.

Panamera

Bericht door Panamera » 05 jan 2009, 23:11

*Gaat woensdag de Canon EOS 1000d kopen*

Graag jullie mening, ik ben amateur en wil de overstap maken van compact naar dslr ;)

stefan740

Bericht door stefan740 » 05 jan 2009, 23:21

Tsja ik heb hem nu precies een maand. Bevalt goed maar heb alleen totaal geen referentiekader :roll:
Ik zag bij de Makro een aanbieding van de 1000d met 18-55 en 74-300 voor €580 geloof ik.

Een van mijn laatste foto's
Afbeelding

Ohja Martijn, :shock:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 jan 2009, 23:42

stefan740 schreef:Tsja ik heb hem nu precies een maand. Bevalt goed maar heb alleen totaal geen referentiekader :roll:
Ik zag bij de Makro een aanbieding van de 1000d met 18-55 en 74-300 voor €580 geloof ik.

Een van mijn laatste foto's
Afbeelding

Ohja Martijn, :shock:
Even offtopic. Stefan hoe is het met de stank in Dubai? Ik hoor daar wilde verhalen over.

JohanH

Bericht door JohanH » 05 jan 2009, 23:53

Vraagje mbt. bewerking, gisteren bij de WEK op Zandvoort onderstaande foto gemaakt (rest staat hier in een album) maar ik vind de lampen er veel te fel uit komen. Hoe kan ik dat op een redelijke manier minderen in bv. lightroom of photoshop? Een beetje spelen met de highlight levels verbeterde het resultaat niet echt.

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 06 jan 2009, 00:12

Ziet er weer goed uit Martijn :)
Alleen de auto zelf is niet zo spannend.

Johan:
De beste methode is meestal om achteraf de exposure aan te passen (laat detail zien die je normaal niet ziet, maar wat wel in de RAW file aanwezig is) maar in dit geval gaat dat niet lukken. Dat kun je terugzien aan het histogram van de foto aangezien ie op dat punt gewoon overbelicht is (wit uitgebeten).
Enige manier is ouderwets photoshoppen en met bijvoorbeeld de clone tool de verlichtingstraal/reflectie kleiner maken (neem aan dat je het over het wegdek hebt). Een zwarte layer met transparatie kan ook maar dat is lelijk en onnatuurlijk, omdat je dan een grijze vlak krijgt terwijl je ogen toch echt (ook al het minder fel licht is) een dergelijke witte reflectie zien, alleen minder breed/verspreid.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 jan 2009, 00:34

Afbeelding

Met belichting, selectieve kleuren en contrast is het iets minder fel te krijgen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 jan 2009, 15:12

Afbeelding

Nette Golf, wel erg duur zeg.

Mij vallen die 2 noodhamertjes op. Eén links, één rechts. Met zo'n hamer schijn je je ruiten te kunnen intikken en je gordels te kunnen doorsnijden.

Nou, ik heb dat dus een keer geprobeerd. Met die mesjes krijg je geen gordel doorgesneden. Het rafelde iets, maar het zijn kutmesjes! Zet daar aub niet je hoop op.

Die hamers. Ik heb geprobeerd om een zijraam van een auto van me in te slaan toen 'ie op slot stond. Lukte gewoon niet. Dat glas is te hard. Met een baksteen gaat 't prima. :lol:

Dus: pure oplichterij die dingen. Try before you die!

Op de plek waar hij ze heeft bevestigd haal je alleen maar je been open, of scheurt je pantalon kapot. Been there, done that.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 06 jan 2009, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR

Bericht door HSR » 06 jan 2009, 15:17

Dennis Cavallino schreef:[foto/img]

Nette Golf, wel erg duur zeg.

Mij vallen die 2 noodhamertjes op. Eén links, één rechts. Met zo'n hamer schijn je je ruiten te kunnen intikken en je gordels te kunnen doorsnijden.

Nou, ik heb dat dus een keer geprobeerd. Met die mesjes krijg je geen gordel doorgesneden. Het rafelde iets, maar het zijn kutmesjes! Zet daar aub niet je hoop op.

Die hamers. Ik heb geprobeerd om een zijraam van een auto van me in te slaan toen 'ie op slot stond. Lukte gewoon niet. Dat glas is te hard. Met een baksteen gaat 't prima. :lol:

Dus: pure oplichterij die dingen. Try before you die!

Klopt, je moet echt vreselijk hard meppen met zo'n hamertje. Daarbij moet de slag ook perfect zijn zodat het meest scherpe punt van de hamer loodrecht op het glas komt, anders blijf je aan de gang. Daarbij, als je op de kop ligt met de auto, knappe jongen als je dan even dat hamertje op de vloer uit zijn houdertje trekt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 jan 2009, 15:19

Als je op de kop ligt, dan heb je al helemaal een uitdaging, want lossnijden van je gordel staat dan gelijk aan zelfmoord, je breekt gewoon je nek als je niet je voeten en handen op het dak (= dan bodem) zet. :hmmm: De gordel gaat echt wel los als je het goed doet. Maar vaak heb je niet zoveel tijd om na te denken en doe je dingen in paniek.

En die paniek slaat snel toe. Merkte ik van de week ook nog toen een auto naast me frontaal een betonnen muur in reed. Ik merkte aan mijn stem dat ik 'zenuwachtig' was geworden (ik stond dan ook bellend tussen het langs razende verkeer en had net iemand's airbags uit zien klappen en wist nog niet of 'ie nog leefde). Maar ik kon me gewoon even niet herinneren hoe de snelweg heette waar ik stond (A13) en het knooppunt. Dat mens van 112 dacht aan de hand van mijn omschrijving dat ik bij Nijmegen stond ipv R'dam.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 06 jan 2009, 15:58

Dennis Cavallino schreef:
En die paniek slaat snel toe. Merkte ik van de week ook nog toen een auto naast me frontaal een betonnen muur in reed. Ik merkte aan mijn stem dat ik 'zenuwachtig' was geworden (ik stond dan ook bellend tussen het langs razende verkeer en had net iemand's airbags uit zien klappen en wist nog niet of 'ie nog leefde). Maar ik kon me gewoon even niet herinneren hoe de snelweg heette waar ik stond (A13) en het knooppunt. Dat mens van 112 dacht aan de hand van mijn omschrijving dat ik bij Nijmegen stond ipv R'dam.
Zjezus.......hoe is dat afgelopen dan !!!
Care to share ?

JohanH

Bericht door JohanH » 06 jan 2009, 18:16

RutgerK schreef:Afbeelding

Met belichting, selectieve kleuren en contrast is het iets minder fel te krijgen.
Dat is wel een beetje wat ik wilde bereiken alleen is het licht nu weer uitgebeten aan de zijkant van de straal. Ik zal eens kijken of ik wat met in combinatie met contrast aanpassingen kan doen... lightroom heeft dat standaard een stuk hoger staan.

Plaats reactie