Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......
- jos_br
- Berichten: 2290
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar 2.0 16vTDI.......
Zoals onderwerp al aangeeft ben ik bezig met het ombouwen van een Audi TT 1,8T naar een diesel. Het waarom is dat ik een bedrijfje heb dat gespecialiseerd is in VAG diesels en ik een motor wilde bouwen, maar later bedacht dat een ander type auto erom heen ook leuk kan zijn. De Audi TT is al een veel stijvere auto van zichzelf en het onderstel aan de voorkant al gelijk aan de Audi S3(draagarmen, stuurhuis). Daarbij is het de bedoeling dat het vermogen voor een "kleine" diesel toch behoorlijk moet worden. Gezien wat we tot nog gebouwd hebben moet 270pk en 490nm mogelijk zijn. Ook word onderstel en remmen niet vergeten.
Even wat foto's,
Het begin,
Motorruimte leeg.
Oude motor,
Nieuwe erin,
Vergrote intercooler van een Seat Ibiza Cupra D,
Brandstoffilter,
En brandstofkoeler,
Moest ook een diesl uitlaat onder,
Jos.
Even wat foto's,
Het begin,
Motorruimte leeg.
Oude motor,
Nieuwe erin,
Vergrote intercooler van een Seat Ibiza Cupra D,
Brandstoffilter,
En brandstofkoeler,
Moest ook een diesl uitlaat onder,
Jos.
Laatst gewijzigd door jos_br op 08 apr 2018, 11:53, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
*kijkt naar intercooler* Dat zijn geen halve maatregelen!
- Thomasss
- Berichten: 492
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
- Auto: Bakfiets!
- Locatie: Naast Amersfoort
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Gave ombouwprojecten hier! 8)
Hoezo 'moest' er een dieselpijp onder? Omdat het geen nieuw schoon type is oid?
Hoezo 'moest' er een dieselpijp onder? Omdat het geen nieuw schoon type is oid?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
apart zeg
ben erg benieuwd, en hoe dat gaat bij de RDW zal 1 van de eerste TT zijn met diesel
ben erg benieuwd, en hoe dat gaat bij de RDW zal 1 van de eerste TT zijn met diesel
- jos_br
- Berichten: 2290
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Bedoelde dit met een knipoog, omdat de diesel in de Audi normaal ook zo'n naar beneden gerichte uitlaat heeft.Thomasss schreef:Gave ombouwprojecten hier! 8)
Hoezo 'moest' er een dieselpijp onder? Omdat het geen nieuw schoon type is oid?
Verder is de uitlaat wel voorzien van andere, voor een diesel geschikte dempers. Deze komt van Miltek sport.
Jos.
zal nog even wat foto's van de bouw van de motor plaatsen.
- Arthur
- Berichten: 40063
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Erg apart.
Ben benieuwd hoe het rijdt
Ben benieuwd hoe het rijdt
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
20vt naar tdi ben zeer benieuwt hoe het zal gaan rijden en wat hij straks aan pk's en nm heeft
succes
succes
- Tom V
- Berichten: 4871
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Fraai project, altijd mooi om te volgen zoiets.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Echt een fraai project, ben benieuwd naar het verdere verloop
- jos_br
- Berichten: 2290
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Nog wat foto's van de motor,
Gemoficeerde kop, geflowed en grotere kleppen,
Motor geboord naar 2,0L,
Motor opgebouwd met aangepaste turbo en 6-bak,
Jos.
Gemoficeerde kop, geflowed en grotere kleppen,
Motor geboord naar 2,0L,
Motor opgebouwd met aangepaste turbo en 6-bak,
Jos.
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Jos, in hoeverre is het tunen van een diesel(TDI) motor anders een benzine(1.8VT)?
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:47
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Erg interessant ombouw project. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Succes met de verdere ombouw
-
- Berichten: 39200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Vind het uiteraard gaaf.. maar je moet wel tdi liefhebber zijn.. met de 20vt kom je minstens net zo ver lijkt me...
Geen problemen met de brandstoftank en brandstoffilters etc?
Geen problemen met de brandstoftank en brandstoffilters etc?
- jos_br
- Berichten: 2290
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
De diesel is wat vergevingsgezinder dan een turbo(benzine)motor. Inspuitmoment word anders bepaald(geen ontsteking). Verder zit je met een beperkt toerenbereik aangezien boven de 4200tpm de diesel langamer verbrand, dus moet het vermogen dan volledig aanwezig zijn. Ik wil hem door laten trekken tot 4800tpm. Deze motor is ook voor mij compleet nieuw dus heb ik er een uitlaattemp.sensor in en een breedbandlamdasensor,indobesar schreef:Jos, in hoeverre is het tunen van een diesel(TDI) motor anders een benzine(1.8VT)?
Verder dus de intercooler, brandstofkoeler(belangrijk bij een pomverstuiver), aangepaste turbo en race verstuivers(uit Italie). Verder is de kop in eigen beheer ontwikkeld, getekend door Hans Troll, .
Jos.
- jos_br
- Berichten: 2290
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Knot schreef:Vind het uiteraard gaaf.. maar je moet wel tdi liefhebber zijn.. met de 20vt kom je minstens net zo ver lijkt me...
Geen problemen met de brandstoftank en brandstoffilters etc?
Filter is verandert, tank levert geen problemen en met de pomp gaan experimenteren aangezien deze een hogere druk genereerd. De diesel is wel alledaags te gebruiken en zeker met mijn rijstijl (zware rechtervoet) heb je een aangenamer verbuik. Met benzineauto's haal ik de 1;10 niet in ieder geval. Zelfs de caddy haalt met een lompe rijstijl 1;14.........deze heeft een cw waarde van een telefooncel. Ook is het fijn wanneer de motor 3000tpm draait en je dan 170km/u rijd. Het koppel is in ieder geval verslavend.
Jos.
- Erik-Jan
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 20:32
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Gaaf project, wanneer verwacht je het klaar te hebben?
- jos_br
- Berichten: 2290
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Ik hoop dat de motor binnen twee weken loopt, klaar zal ie wel nooit zijn..........Erik-Jan schreef:Gaaf project, wanneer verwacht je het klaar te hebben?
Jos.
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Erg gaaf dit, hoe ga je het bij de RDW regelen?
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
als het goed is moet hij straks naar lelystad voor de keuring keuring zal rond de 680,- liggen als ik me niet vergis
ben toen voor mijn auto ook naar de rdw geweest toen ik blok wissel had gedaan , maar egt die lui zijn heeeeeeeeel streng
ben toen voor mijn auto ook naar de rdw geweest toen ik blok wissel had gedaan , maar egt die lui zijn heeeeeeeeel streng
-
- Berichten: 5303
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
nielscoupe schreef:als het goed is moet hij straks naar lelystad voor de keuring keuring zal rond de 680,- liggen als ik me niet vergis
ben toen voor mijn auto ook naar de rdw geweest toen ik blok wissel had gedaan , maar egt die lui zijn heeeeeeeeel streng
Licht ook ten zeerste met wat voor wagen je voor komt rijden.
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
@ hugo : heb je ook helemaal gelijk aan .
maar zover ik weet kun je overal terect mist je binnen de 40% vermogen stijging blijft .
ik ging vam 318is naar 328 dus zat er nog binnen en mijn blok had type goedkeuring .
mijn keuring koste 42,-
maar verander je van brandstof en een blok die niet een type goedkeuring heeft , dan zul je
hoogs waarschijnlijk naar lelystad moeten voor de volledige keuring
maar zover ik weet kun je overal terect mist je binnen de 40% vermogen stijging blijft .
ik ging vam 318is naar 328 dus zat er nog binnen en mijn blok had type goedkeuring .
mijn keuring koste 42,-
maar verander je van brandstof en een blok die niet een type goedkeuring heeft , dan zul je
hoogs waarschijnlijk naar lelystad moeten voor de volledige keuring
- Joy
- Berichten: 10792
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Dus als je een M3 motor zou willen, lepel je er eerst een 328i blok in. Laten keuren. Vervolgens een M3 motor erin en weer laten keuren. Allemaal binnen de 40% grens.
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
jij snap hem
- Joop
- Berichten: 8912
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Krijgen we weer een extra "one-of-a-kind" erbij op dit forum...
...blijft dit draadje wel even volgen denk ik...
...blijft dit draadje wel even volgen denk ik...
- jos_br
- Berichten: 2290
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Mijn Audi TT 1,8T ombouw naar(1.9)2.0TDI.......
Motor is officieel en ASZ motorcode, dit betekent een 130pk versie...............nielscoupe schreef:@ hugo : heb je ook helemaal gelijk aan .
maar zover ik weet kun je overal terect mist je binnen de 40% vermogen stijging blijft .
ik ging vam 318is naar 328 dus zat er nog binnen en mijn blok had type goedkeuring .
mijn keuring koste 42,-
maar verander je van brandstof en een blok die niet een type goedkeuring heeft , dan zul je
hoogs waarschijnlijk naar lelystad moeten voor de volledige keuring
Jos
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Arstey, Downforce Hans, Joël D., KoenM, mark1974 en 13 gasten