Ik was niet echt op zoek naar een spijlbus (zo genoemd omdat de 2 voorruiten gedeeld worden door een spijltje) maar toen ik in 2003 benaderd
werdt door een klant of ik geen interesse had in z'n zwagers busje hoefde ik niet als te lang na te denken. Ik heb hem toen mijn telefoonnummer
geven, met het verzoek mij te bellen als hij weer in het land was.
Hij belde vrijdag 23 Mei 2003, want op dat moment lag mijn vrouw te bevallen van ons eerste kindje. Hem uitgelegd dat ik nu ff geen tijd had, maar
of ik hem na het weekend terug mocht bellen.
Maandag de 26e gelijk gebeld en afgesproken om de middag te gaan kijken, en daar aangekomen trof ik deze bus aan;
De bus bleek al 21 jaar van hem te zijn, en hij was de derde eigenaar. De tweede eigenaar heeft hem in bezit gehad van '72 t/m '82, en de eerste
eigenaar heeft hem zelf meegenomen uit Amerika waar hij hem in 1967 nieuw aangeschaft heeft. In '72 dus in Nederland en dat verklaarde ook
gelijk dat er een 1972 kenteken op de bus stond. Het is een orginele westfalia SO42, op dat moment -2003- zijn er slechts 6 of 7 van bekend in
Nederland.
De bus was echter al jaren niet meer in gebruik, en stond ook al vanaf '91 binnen in deze kas in de buurt van Delft. De eerste jaren dat hij er stond
hebben ze wel wat laswerk eraan verricht, maar zeker vanaf '94/'95 was er niks meer aan gedaan. De derde eigenaar stond op het punt om naar
Frankrijk te verhuizen, maar had geen zin om de bus mee te nemen.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de bus gekocht, en een weekje later opgehaald met een trailer achter mijn '77 T2b;
Bij thuiskomst de bus leeggeruimd en eens goed bekeken wát ik nou gekocht had. De motor was naar god, dat was wel duidelijk, maar de bus
was wel 'hard' gemaakt.. niet overal even netjes gelast, maar ik had er voorlopig geen extra werk aan. Alle remmen waren ook slecht, en met hulp
van wat vrienden hebben we in 3 maanden tijd de bus technisch klaargemaakt zodat we er in juli een weekje mee weg konden. Een andere motor
lag nog 'in de hoek', en de remmerij hebben we omgebouwd naar T2 spul, wat ik voor een prikkie gebruikt had aangeschaft.
De motor, een 1776 type1 met ongeveer een 90 á 95pk;
Het interieur was nog volledig orgineel, en bijna 100% intact en kompleet, dus dat is schoongemaakt en op een nieuw zeiltje teruggeplaatst;
APK was geen probleem, en die zomer zijn we er een weekje mee de Ardennen in geweest, en wat weekend weg in Nederland;
In de Ardennen werd me echter al snel duidelijk dat de kombinatie 1776 motor en rondom trommelremmen nou niet de meest veilige was, dus na
het nodige speurwerk naar informatie en onderdelen is de winter van '03/'04 gebruikt om de bus aan te passen om wat meer veiligheid te creeren.
Voor is er een versmalde vooras gemonteerd met fusee kogels (oorspronkelijk heeft een bus fuseepennen), en is er een schijfremset gemaakt met
eigenbouw wielnaven, Porsche 993 turbo achterschijven en 996 Carrera4 achterklauwen. Ook is er een rembekrachtiger en Tilton remdrukregelaar
geplaatst en zijn alle remleidingen vervangen daar Goodridge RVS.
Achter is er een lange kever 1303S versnellingsbak geplaatst en is de pendelas achterwielophanging vervangen door kever 1303S IRS draagarmen.
Trommel zijn achter gewoon kever, maar dan met steek 5x130 (Porsche). De wielremcilinders hebben we een grotere diameter, nl 23 ipv 19mm.
Wielen zijn orginele Porsche 16" Fuchs velgen, vóór 6x16 et36 met 185/50 en achter 7x16 et23 met 195/50x16 banden.
Hier nog een foto die een vriend van mij gemaakt heeft in Zuid Frankrijk, rijdend, bepakt en bezakt op de A8, de snelweg tussen Menton en Nice.
Sinds de zomer van 2004 is de bus veel in gebruik, en hebben we er zo'n 45.000km mee gereden. Vakanties, meetings, weekends weg, als het ff
kan pakken we -we zijn inmiddels met z'n viertjes- de bus !!
Hier wat linkjes van vakantie tripjes met de bus.. maximale driving-fun voor ons !!
Frankrijk 2007
Denemarken 2008