Volkswagen SO42, 1967

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alain
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
Locatie: Haaglanden

Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Alain » 12 dec 2008, 11:35

Weinig oldtimers hier op het forum, dus vandaar dat ik jullie mijn bus eens wat uitgebreider voor wil stellen.

Ik was niet echt op zoek naar een spijlbus (zo genoemd omdat de 2 voorruiten gedeeld worden door een spijltje) maar toen ik in 2003 benaderd
werdt door een klant of ik geen interesse had in z'n zwagers busje hoefde ik niet als te lang na te denken. Ik heb hem toen mijn telefoonnummer
geven, met het verzoek mij te bellen als hij weer in het land was.
Hij belde vrijdag 23 Mei 2003, want op dat moment lag mijn vrouw te bevallen van ons eerste kindje. Hem uitgelegd dat ik nu ff geen tijd had, maar
of ik hem na het weekend terug mocht bellen.

Maandag de 26e gelijk gebeld en afgesproken om de middag te gaan kijken, en daar aangekomen trof ik deze bus aan;
Afbeelding

De bus bleek al 21 jaar van hem te zijn, en hij was de derde eigenaar. De tweede eigenaar heeft hem in bezit gehad van '72 t/m '82, en de eerste
eigenaar heeft hem zelf meegenomen uit Amerika waar hij hem in 1967 nieuw aangeschaft heeft. In '72 dus in Nederland en dat verklaarde ook
gelijk dat er een 1972 kenteken op de bus stond. Het is een orginele westfalia SO42, op dat moment -2003- zijn er slechts 6 of 7 van bekend in
Nederland.
De bus was echter al jaren niet meer in gebruik, en stond ook al vanaf '91 binnen in deze kas in de buurt van Delft. De eerste jaren dat hij er stond
hebben ze wel wat laswerk eraan verricht, maar zeker vanaf '94/'95 was er niks meer aan gedaan. De derde eigenaar stond op het punt om naar
Frankrijk te verhuizen, maar had geen zin om de bus mee te nemen.

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de bus gekocht, en een weekje later opgehaald met een trailer achter mijn '77 T2b;
Afbeelding

Bij thuiskomst de bus leeggeruimd en eens goed bekeken wát ik nou gekocht had. De motor was naar god, dat was wel duidelijk, maar de bus
was wel 'hard' gemaakt.. niet overal even netjes gelast, maar ik had er voorlopig geen extra werk aan. Alle remmen waren ook slecht, en met hulp
van wat vrienden hebben we in 3 maanden tijd de bus technisch klaargemaakt zodat we er in juli een weekje mee weg konden. Een andere motor
lag nog 'in de hoek', en de remmerij hebben we omgebouwd naar T2 spul, wat ik voor een prikkie gebruikt had aangeschaft.

De motor, een 1776 type1 met ongeveer een 90 á 95pk;
Afbeelding

Het interieur was nog volledig orgineel, en bijna 100% intact en kompleet, dus dat is schoongemaakt en op een nieuw zeiltje teruggeplaatst;
Afbeelding

APK was geen probleem, en die zomer zijn we er een weekje mee de Ardennen in geweest, en wat weekend weg in Nederland;
Afbeelding

In de Ardennen werd me echter al snel duidelijk dat de kombinatie 1776 motor en rondom trommelremmen nou niet de meest veilige was, dus na
het nodige speurwerk naar informatie en onderdelen is de winter van '03/'04 gebruikt om de bus aan te passen om wat meer veiligheid te creeren.
Voor is er een versmalde vooras gemonteerd met fusee kogels (oorspronkelijk heeft een bus fuseepennen), en is er een schijfremset gemaakt met
eigenbouw wielnaven, Porsche 993 turbo achterschijven en 996 Carrera4 achterklauwen. Ook is er een rembekrachtiger en Tilton remdrukregelaar
geplaatst en zijn alle remleidingen vervangen daar Goodridge RVS.
Achter is er een lange kever 1303S versnellingsbak geplaatst en is de pendelas achterwielophanging vervangen door kever 1303S IRS draagarmen.
Trommel zijn achter gewoon kever, maar dan met steek 5x130 (Porsche). De wielremcilinders hebben we een grotere diameter, nl 23 ipv 19mm.
Wielen zijn orginele Porsche 16" Fuchs velgen, vóór 6x16 et36 met 185/50 en achter 7x16 et23 met 195/50x16 banden.

Hier nog een foto die een vriend van mij gemaakt heeft in Zuid Frankrijk, rijdend, bepakt en bezakt op de A8, de snelweg tussen Menton en Nice.
Afbeelding

Sinds de zomer van 2004 is de bus veel in gebruik, en hebben we er zo'n 45.000km mee gereden. Vakanties, meetings, weekends weg, als het ff
kan pakken we -we zijn inmiddels met z'n viertjes- de bus !!


Hier wat linkjes van vakantie tripjes met de bus.. maximale driving-fun voor ons !!

Frankrijk 2007

Denemarken 2008
Laatst gewijzigd door Alain op 12 dec 2008, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 18972
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door ErikS » 12 dec 2008, 11:40

Vet hoor, beetje rat-look aan de buitenkant?

Binnen goed, buitenkant niet alles?! :mrgreen:
Mooi, ook die velgen ed!

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door indobesar » 12 dec 2008, 11:40

Mooi verhaal! Busje is prachtig. Heb me er nooit in verdiept, maar ze zullen wel aardig aan de prijs zijn, gezien de exclusiviteit?!

Gebruikersavatar
Alain
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
Locatie: Haaglanden

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Alain » 12 dec 2008, 11:46

Buitenkant moet een keer aangepakt gaan worden. Ik ben dan ook druk bezig het nodige plaatwerk te verzamelen.
Technisch is de bus 100% naar mijn zin en waar ik hem in 2003 voor kocht, en waar hij nu op getaxeerd is zit een
aardig prijsverschil.
Goed, de modificaties (lees onderdelen daarvoor) hebben me ook geld gekost, de werkzaamheden heb ik allemaal
zelf gedaan.
Als je zo'n bus nu moet aanschaffen in de staat waarin ik de mijne kocht, moet je al gauw aan een kleine 9K denken,
een in topstaat verkerende SO42 gaat richting de 30K, en het kan nog veeeel gekker...

Velgen gaan er eerdaags onder vandaan (zijn verkocht), maar er komt iets passends voor terug :wink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Tristan » 12 dec 2008, 11:52

Geweldig! :clap:

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Kevin20v » 12 dec 2008, 11:57

Ik ken deze bus natuurlijk al van Volksforum en heb hem volgens mij 2 jaar terug gezien bij het spijlbustreffen maar ik blijf die looks echt übergaaf vinden!!

:beer:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Mark Nauta » 12 dec 2008, 13:41

Schitterend man!! Spijltje is echt zo fraai! Die velgen en decals staan hem trouwens echt TOP!

Gebruikersavatar
Alain
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
Locatie: Haaglanden

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Alain » 12 dec 2008, 13:48

Thanks !!

Hier nog een plaatje van de gemonteerde remmerij;
Afbeelding

@Kevin; leuk je hier ook aan te treffen !! :thumbup:

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Kevin20v » 12 dec 2008, 13:57

@ Alain: :drinking:

Heb je nu ook een rembekrachtiger gemonteerd? Zo ja wat voor een? :)

Gebruikersavatar
Alain
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
Locatie: Haaglanden

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Alain » 12 dec 2008, 14:00

Tuurlijk, schijfremmen zonder bekrachtiging remt gewoon weg niet, circuit auto's uitgezonderd.
Bekrachtiger en hoofdremcilinder die ik gebruikt hebt komen van een 1978 T2b af die ik ooit gesloopt heb.

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Kevin20v » 12 dec 2008, 14:29

:clap: Gaaf hoor, dit blijft stiekem toch wel een droom!! :whistle:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Mike R32 » 12 dec 2008, 14:31

Geweldig project :thumbup:

Gebruikersavatar
Alain
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
Locatie: Haaglanden

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Alain » 12 dec 2008, 14:57

Mike R32 schreef:Geweldig project :thumbup:
Deze SO42 is zover 'klaar', ik heb echter ook nog een 1967 dubbel cabine staan en daar wil ik graag een 964 C4 onderstel onder gaan maken. :shakeit:

Afbeelding

De aandrijflijn zoals dat onder een 964 C4 zit ..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alain op 04 mei 2010, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Michel P » 12 dec 2008, 15:19

Damn, wat een prachtige camper, technisch super, en juist in deze optische staat erg fraai. Lekker relax over binnenweggetjes onthaasten.

Michel

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Mark Nauta » 12 dec 2008, 15:39

Wauw!! Dat project van die Dubbelcabine 964 C4 lijkt me erg gaaf zeg! Hou ons op de hoogte!!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22521
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Niels » 12 dec 2008, 19:29

Fantastische bus en ik heb wat project materiaal in reallife mogen aanschouwen maar diep, diep respect voor aanpak en kennis :thumbup: Je mag ook wel wat fotootjes droppen van het zelfbouw rvs onderstel met Porsche wielophanging :wink:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Peric » 12 dec 2008, 21:43

Een ontzettend gave transporter Alain.
En respect voor de ombouw. :thumbup:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2892
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Mark 320iS » 13 dec 2008, 00:13

Gaaf ding hoor! Ik ken hem al van het AV forum.

Kom je daar nog wel eens?

Ik niet meer, een beetje eenzijdig forum mijns inziens.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Stéphane » 13 dec 2008, 20:40

Wat een gave projecten. Echt een stoere Bulli!

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Jeroen van Emmerik » 13 dec 2008, 20:49

zeg... heb je toevallig ook een bedradingschema van een T3 bus luchtgekoelde CU motor? daar ben ik mee bezig om die in een buggy te proppen.. zo een als deze.. Afbeelding
foto's helpen al een heleboel! heb wel een origineel werkplaatshandboek uit 1964 voor de transporter liggen met aanvullingen e.d., maar daar zit nog een "echte" kever motor in en dat is weet net iets anders. denk aan de luchtkast enzo..

top projectjes heb je, later als ik groot ben wil ik een " kastenwagen " als bedrijfsbus!

succes en thanx! :thumbup:

Luco

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Luco » 13 dec 2008, 21:04

Erg mooi, elke keer als ik zon busje zie moet ik denken aan die speciaal geprepareerde T2 waarme ze gewoon de modernste prsches mee om de oren rijden, FANTASTISCH :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door frankv » 13 dec 2008, 21:26

leuk om ook eens over te lezen op DF!

aardige remmerij, en een C4 aandrijflijn wordt natuurlijk helemaal uniek!

frank

Gebruikersavatar
Alain
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
Locatie: Haaglanden

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Alain » 14 dec 2008, 10:35

@Niels, here you go; http://www.spijlbussen.nl/smf/index.php ... 263.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

@Mark320iS; op het AV forum kom ik bijna niet meer.. tis dat jij er nu weer over begint dat me ineens te binnen schiet dat ik daar ook nog een account heb.

@Jeroen v. Emmerik; Ik geloof wel dat ik ergens een T3 '80 - '82 (CU motor) schema heb liggen. Ik zal eens voor je kijken.

@luco; http://www.race-taxi.ch" onclick="window.open(this.href);return false; is ook mijn inspiratie geweest om een C4 bus te gaan bouwen. Ik wil pertinent GEEN circuittijger, maar een bus met maximaal gebruiksgemak en wegligging en een C4 onderstel leek me de meest 'logische' keus, aangezien we nu toch al wat eigenbouw onderstel ervaring opdoen met Mac Gyver's combi (zie de link bij Niels)

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Jeroen van Emmerik » 14 dec 2008, 12:14

oke.. alvast bedankt!! ook voor mij is het best een gedoe om die 2.0 CU motor op een type 2 versnellingsbak te krijgen, maar het is m.b.v. een drukgroep van een 1500cc motor gelukt! nu nog de elektronische aansluitingen.. (en dat met een bepaalde hoeveelheid kleurenblind zijn..)

Gebruikersavatar
Alain
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jul 2008, 15:01
Locatie: Haaglanden

Re: Volkswagen SO42, 1967

Bericht door Alain » 31 dec 2008, 11:45

Zo, sinds gisteren staat mijn SO42 op een setje 17" Rota Fuchs velgen met 195/45 en 235/40x17 banden.
Moest wel wat aanpassen (9J et16 past achter niet zomaar), maar het staat wel superdik, al zeg ik het zelf ..
Ook maar gelijk de VOLKSWAGEN striping vervangen voor een zwarte ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@Jeroen, ik heb gezocht naar een electrisch schema, maar nog niet gevonden ...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: timoty en 17 gasten