Ssst, daar kenne sommige niet tegen.Maik schreef: Wat een onderstuurde hokken zijn die bmw's toch......
Trackevening morgen op Zandvoort?
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ja
Ik heb achter ook -2'30. En dat werkt prima.
Onderstuur krijg je er bij een M3 nooit helemaal uit met platensper, zo gauw je op het gas gaat wil hij automatisch iets rechtdoor.
Allerlei trucjes met bandenspanning en stabilisator settings zijn leuk maar het enige wat je doet is de achteras minder grip geven. Verkeerde kant op imho, kan je beter extra front camber pakken en de achteras met rust laten. En dan het laatste beetje finetunen met bandenspanning en evt de positie van de stabilo's.
Onderstuur krijg je er bij een M3 nooit helemaal uit met platensper, zo gauw je op het gas gaat wil hij automatisch iets rechtdoor.
Allerlei trucjes met bandenspanning en stabilisator settings zijn leuk maar het enige wat je doet is de achteras minder grip geven. Verkeerde kant op imho, kan je beter extra front camber pakken en de achteras met rust laten. En dan het laatste beetje finetunen met bandenspanning en evt de positie van de stabilo's.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Nee valt mee. Te veel toespoor voor is slechter voor je banden als te veel negative camber voor.
En ja waar slijt het harder van he, door de bocht met meer als 500 KG wieldruk er op of netjes 120 op de snelweg
Ik zie wel iets meer slijtage aan de binnenkant maar dat neem ik dan wel op de koop toe.
Eerste keer op CPZ had ik achter zo'n -1'50 staan en merkte ik dat de wang van de band te veel platgedrukt werd in oa de hugenholtz bocht. Naar -2'30 verhoogd en probleem opgelost. komt omdat je dan in bochten je loopvlak gelijkmatiger belast.
En ja waar slijt het harder van he, door de bocht met meer als 500 KG wieldruk er op of netjes 120 op de snelweg
Eerste keer op CPZ had ik achter zo'n -1'50 staan en merkte ik dat de wang van de band te veel platgedrukt werd in oa de hugenholtz bocht. Naar -2'30 verhoogd en probleem opgelost. komt omdat je dan in bochten je loopvlak gelijkmatiger belast.
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Hier nog een mooie foto's van o.a een Porsche-dag die voor ons reden met o.a CGT's, GT2 etc
http://www.538.nl/~ddx/zandvoort-veex-1 ... fotos.html
http://www.538.nl/~ddx/zandvoort-veex-1 ... fotos.html
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Even het commentaar op de rondjes Zandvoort iets centraler houden, daarom deze koppie-peest uit een ander draadje van Tristan:
Het zag er goed uit
Moeilijk te zien soms wat je echte lijnen zijn want heel vaak moest je je positioneren op de baan (en dus de ideale lijn verlaten) om iemand in te halen.
Het leek soms wel een slalom wedstrijd
Wat ik 2 keer zag in het Scheivlak toen je vrij baan had is dat je vrij vroeg instuurt. Je apex lag dan al aan het begin (of misschien ietsje later) van de curbs. Misschien kan je iets later proberen in te sturen en dan wel ietsje meer ook zodat je apex aan het eind van die curbs komt te liggen. Zo heb ik het geleerd en zo voelt het ook het lekkerst in de speedster, maar het kan wat per auto verschillen.
Ook het insturen van de Vodafone zag ik je soms wat erg heftig doen leek het, ik kan het ook fout hebben want de volgauto
reed daar dan weer wat verder achter. Maar ik vind dat stukje, combi Renault-Vodafone ook een lastige en ben er voor mijzelf ook nog niet uit wat een mooie lijn is. Je wilt daar eigenlijk eerst de buitenkant opzoeken, maar dan moet je weer wat te scherp insturen. Stuur je eerder en geleidelijker in dan heb je weer het idee dat je de baan niet helemaal benut...
Moeilijk he?! Maar wel leuk
Nou, moet ik eerlijk zijn?Hier een filmpje die gemaakt is door een Civic met semi-slicks die op Zandvoort een gehele sessie achter me reed. Hierop goed te zien hoe ik mijn lijnen reed. Dit was de 2e sessie, dus banden+motor hadden het al moeilijk:
http://www.vladimirlam.com/movies/zandvoort130906t2.avi
Kom maar met jullie kritiek.
Het zag er goed uit
Moeilijk te zien soms wat je echte lijnen zijn want heel vaak moest je je positioneren op de baan (en dus de ideale lijn verlaten) om iemand in te halen.
Het leek soms wel een slalom wedstrijd
Wat ik 2 keer zag in het Scheivlak toen je vrij baan had is dat je vrij vroeg instuurt. Je apex lag dan al aan het begin (of misschien ietsje later) van de curbs. Misschien kan je iets later proberen in te sturen en dan wel ietsje meer ook zodat je apex aan het eind van die curbs komt te liggen. Zo heb ik het geleerd en zo voelt het ook het lekkerst in de speedster, maar het kan wat per auto verschillen.
Ook het insturen van de Vodafone zag ik je soms wat erg heftig doen leek het, ik kan het ook fout hebben want de volgauto
Moeilijk he?! Maar wel leuk
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Maik, kan je mijn rijstijl ook even be-oordelen. Ik ben vanaf ca. 2.19-2.20 min. in beeld, voor die blauwe Z3M roadster...
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 4110979452

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 4110979452
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Lol @ Elmar 
Dat van het scheivlak oprijden doe ik ook inderdaad, iets later pakken. Als je vroeg instuurd heb je kans dat je naar buiten gedrukt word richting het gras en lossen moet. Maar dat ligt er heel erg aan hoe hard je daar rijd enz.
Valt mij ook op dat er weinig zijn die de kerbs in de Audi S meepakken. Doe ik wel, meters zijn meters
Maar het tricky deel ervan is dat als er al wat zijn die zich voor de Audi S verremd hebben die kerbs nog wel eens vol met vuil willen liggen, dat pak je dan op met je linker wielen. (Clubspecials had ik daar enorm last van na een paar keer er overheen rijden) Je ziet een meter of wat voor insturen van de AudiS het asfalt van kleur veranderen, daarop stuur ik in, vrij dicht tegen de rechterkant aan, en dan naar links late apex over de kerbs en weer aan de rechter kant uitkomen.
Dat van het scheivlak oprijden doe ik ook inderdaad, iets later pakken. Als je vroeg instuurd heb je kans dat je naar buiten gedrukt word richting het gras en lossen moet. Maar dat ligt er heel erg aan hoe hard je daar rijd enz.
Valt mij ook op dat er weinig zijn die de kerbs in de Audi S meepakken. Doe ik wel, meters zijn meters
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Trouwens:
Beste allemaal,
Nog niet op de site maar wel voor jullie: de 3 laatste data voor het VRIJ RIJDEN in 2006:
* ZATERDAG 7 oktober 2006: 17-19 uur
* ZATERDAG 4 november 2006: 09-13 uur
* ZATERDAG 16 december 2006: 09-13 uur
De details over de indeling kun je binnenkort terug vinden op onze website.
Op zaterdag 7 oktober zijn er overdag races van het DNRT / Zomer Avond Competitie. Toegang is gratis, parkeren op Paddock 2 of Restaurant / Tribune terrein. Voor het VRIJ RIJDEN op deze dag kunnen we vanaf 16.15 uur parkeren in de uiterste punt bij de Mickey’s bar op Paddock 1.
Opstellen is in de pitsstraat, toegang via pitbox nummer 0 (nul).
Vooraf inschrijven is niet mogelijk, kaartverkoop uitsluitend vanaf 15.30 uur in de Mickey’s Bar. Kosten blijven laag: 20,= euro per sessie, passagier mag mee rijden. Indien je auto een roll bar heeft, is het dragen van een helm verplicht.
Vergeet niet je spaarkaart mee te nemen; iedere vol gestempeld exemplaar geeft recht op een gratis sessie.
Heb je nog vragen of ideeën, laat het ons dan weten!
Namens VRIJ RIJDEN,
Frank Kerseboom
Rensportschool Zandvoort
E-mail: info@vrijrijden.nl
Website: www.vrijrijden.nl
Beste allemaal,
Nog niet op de site maar wel voor jullie: de 3 laatste data voor het VRIJ RIJDEN in 2006:
* ZATERDAG 7 oktober 2006: 17-19 uur
* ZATERDAG 4 november 2006: 09-13 uur
* ZATERDAG 16 december 2006: 09-13 uur
De details over de indeling kun je binnenkort terug vinden op onze website.
Op zaterdag 7 oktober zijn er overdag races van het DNRT / Zomer Avond Competitie. Toegang is gratis, parkeren op Paddock 2 of Restaurant / Tribune terrein. Voor het VRIJ RIJDEN op deze dag kunnen we vanaf 16.15 uur parkeren in de uiterste punt bij de Mickey’s bar op Paddock 1.
Opstellen is in de pitsstraat, toegang via pitbox nummer 0 (nul).
Vooraf inschrijven is niet mogelijk, kaartverkoop uitsluitend vanaf 15.30 uur in de Mickey’s Bar. Kosten blijven laag: 20,= euro per sessie, passagier mag mee rijden. Indien je auto een roll bar heeft, is het dragen van een helm verplicht.
Vergeet niet je spaarkaart mee te nemen; iedere vol gestempeld exemplaar geeft recht op een gratis sessie.
Heb je nog vragen of ideeën, laat het ons dan weten!
Namens VRIJ RIJDEN,
Frank Kerseboom
Rensportschool Zandvoort
E-mail: info@vrijrijden.nl
Website: www.vrijrijden.nl
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
In Audi-S rij ik soms over de kerbs, maar niet te vaak. Wat Bert zegt, ligt een hoop vuil, stenen etc. In Scheivlak zou ik wel kunnen proberen om later in te sturen, maar veel later zou niet meer kunnen. Redt nu precies om volgas de bocht door te komen om dan precies goed uit te komen voor die knik.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- Peter Tunissen
- Berichten: 8389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Maar dat betekent dat je volgas door de hele bocht gaat? Dan zou juist je snelheid bij insturen weer wat hoger kunnen zijn.... Als je de hele bocht volgas kan nemen met jouw pk's dan duik je er met te weinig snelheid in IMO.Tristan schreef:In Scheivlak zou ik wel kunnen proberen om later in te sturen, maar veel later zou niet meer kunnen. Redt nu precies om volgas de bocht door te komen om dan precies goed uit te komen voor die knik.
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Hij staat op 8200rpm.com.Hielke schreef:I
Kan ik die beelden ergens vinden? Zou ik wel eens willen zien. Wat zijn de specs van die auto. Reed ie op slicks?
http://www.8200rpm.com/Video_Section/51 ... 2005_2.wmv
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: WJ en 10 gasten
