De gevoelswaarde van je auto.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tristan

Re: De gevoelswaarde van je auto.

Bericht door Tristan » 12 dec 2008, 09:42

Over de 123d weet ik het echt niet. Ene kant is hij te duur voor mijn gevoel, maar soms denk ik ook dat hij die 60K waard is.

Over mijn E36 Coupe tracktool vind ik met de modificaties en huidige staat dat 'ie wel 10K waard is.

RVV

Bericht door RVV » 12 dec 2008, 09:46

Wouter81 schreef:Grappig dat iedereen z'n auto lager inschat dan de cataloguswaarde, is met die dure BMW's natuurlijk ook wel logisch. Ben het wel met Rico eens. Mijn eigen auto echter schat ik wat duurder in dan dat ie nieuw kost. Als je kijkt wat je voor die 19.000 euro krijgt qua opties, luxe en aankleding, dan vind ik deze eerder meer waard. Zeg zo'n 23/24k.
ja goed punt, je kunt je auto ook meer waard vinden. Ik vond de punto ook erg aantrekkelijk vanwege zijn prijsstelling en wat je er voor terugkrijgt. Helaas had ik geen klik met de punto. Maar het is echt een koopje zonder aan gevoelswaarde in te leveren. Eigenlijk vind ik alle auto's duurder dan 50k overprijst. In verhouding tot wat je er voor krijgt.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 dec 2008, 09:53

Mondeo van 38k.
Voor dat geld kocht ik hem niet, voor m'n gevoel te duur.
Vergelijk je hem met andere merken als bv Volvo V50, Audi A4, BMW 3 dan is hij voor het doel waarvoor ik hem heb juist gevoelsmatig goedkoop. Of die anderen zijn hun geld (ook) niet waard :wink:

Eigenlijk moest je geen nieuwwaardes weten en dan een schatting maken.
Het uitgangspunt blijft nu de nieuwprijs dus ben je beinvloed.

RVV

Bericht door RVV » 12 dec 2008, 09:58

romo schreef:Zoal ik het nu van de meesten begrijp is de gevoels waarde fors lager dan de aanschafwaarde ( en ik spreek niet alleen maar over "dure" BMW`s)

En toch blijven we maar kopen..................................... :hmmm: :playcar:

Soort van collectieve madness?

Niet dat ik de discussie wil verleggen, maar denk ook eens aan andere produkten die je wil aanschaffen, of reeds hebt aangeschaft. Je dure flatscreen, je huis, je weet ik veel...............................
Is het leven dan een grote luchtballon?...................................
romo die afweging maak ik bij iedere aankoop. Als ik iets maar 50 euro waard vind dan wil ik de nieuwprijs van 70 euro niet betalen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 dec 2008, 10:00

Wat ik bedoelde; velen schatten blijkbaar de werkelijke waarde lager in dan de aanschafwaarde..............................ik trek die lijn even door naar andere willekeurige produkten...............................dan kom ik tot een schrikbarende conclusie................................

Dexter

Bericht door Dexter » 12 dec 2008, 10:11

Ja, maar dan kom je op een totaal ander vlak!
Ik ken mensen die duizenden Euro's neertellen voor een stereo omdat dat 'State of the Art' is. Sterker nog ik deed dat tot voor een tiental jaren terug zelf ook.
Toch kan het menselijk oor de hoogste door zo'n installatie weergegeven frequenties niet eens horen......ben je dan gek, of hou je jezelf voor de gek?
En waarom draag ik een Panerai van € 3800,- als ik de tijd op een Omega voor de halve prijs net zo goed kan zien?
Om maar even wat te noemen...... :whistle:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 dec 2008, 10:18

Jij noemt dat een totaal ander vlak...........................................ik zeg; het maakt niets uit............................

Dexter

Bericht door Dexter » 12 dec 2008, 10:30

romo schreef:Jij noemt dat een totaal ander vlak...........................................ik zeg; het maakt niets uit............................
Nee, dat is ook zo. :angel:
Ik bedoelde eigenlijk dat het dan ook niet alleen meer over auto's hoefde te gaan.
Maar dat was ook jouw uitgangspunt dus was die opmerking overbodig..... :wink:

wooter

Bericht door wooter » 12 dec 2008, 10:32

Goh, wat is gevoelswaarde. Ik koop een Z4 M waarvan 25k is afgevallen op 2 jaar, en ik vind dat ik een goeie deal heb gedaan. Concullega koopt een A6 van twee jaar oud voor iets meer dan 20k, en ik vind dat uitermate goedkoop.

Tegelijkertijd zullen er mensen zijn die zeggen: wat? Meer dan 20k voor een roadster?!

Wat me wél is duidelijk geworden, is dat nieuwprijs nergens meer over gaat... Een nieuwe M3 gaat van 70 tot 100k voor een Belg, maar tweedehands kan je er nu al vinden waarvan 25k afgedonderd is, maar nog geen jaar oud is... Da's toch zuur...

Dus is de vraag: is het kunnen kiezen van zwart leer (hoewel iedereen zwart leer kiest) en jerez schwarz (hoewel ook weer veel mensen dat kiezen) je 25k waard? 40k?

Ik wil m'n vriend de BMW verkopert heel graag een mooie commissie geven op een nieuwwagen, maar de realiteit is dat ik dief van m'n eigen portefeuille zou zijn moest ik dat doen...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 12 dec 2008, 10:51

(laat ik 's wat roepen... :? ) :forum:

1. Toen ik de auto kocht, was mijn gevoelswaarde de prijs die ik er voor moest betalen.
2. De huidige gevoelswaarde is de huidige marktprijs.

Maar nu ik: wat is de gevoelswaarde van je schoonmoeder :?:

RVV

Bericht door RVV » 12 dec 2008, 11:31

Mooi voorbeeld over gevoelswaarde..

Van de week was ik even met de vrouw bij een tuincentrum, moesten wat kerstspulletjes gekocht worden.. goh leuk rieten mandje voor rond de pot van de kerstboom..

Nou dikke prima.. gevoelswaarde tussen de 5 en 10 euro... verkoopprijs.. 20 euro.... nou dan laat ik het mooi staan... ook al had ik wel 10 van die krengen op dat moment kunnen kopen.

Tom

Bericht door Tom » 12 dec 2008, 11:39

Dus Rico's vrouw zit nu thuis te huilen op de bank omdat Rico 10 euro wilde besparen.
Dat word geen sex vanavond :drinking:
(verder wel eens met je post hoor... heb dat zelf ook regelmatig bij dingen... soms wil je niet weten wat de marge op zoiets is)

Mark

Bericht door Mark » 12 dec 2008, 11:45

Tom schreef:Dus Rico's vrouw zit nu thuis te huilen op de bank omdat Rico 10 euro wilde besparen.
Dat word geen sex vanavond :drinking:
(verder wel eens met je post hoor... heb dat zelf ook regelmatig bij dingen... soms wil je niet weten wat de marge op zoiets is)
Goh, mijn gevoelswaarde voor sex is veel hoger :whistle:

RVV

Bericht door RVV » 12 dec 2008, 11:52

Dus Rico's vrouw zit nu thuis te huilen op de bank omdat Rico 10 euro wilde besparen.

Nee, niet besparen. Dan zou ik gaan zoeken naar een alternatief van 10 euro.. en dat doe ik ook niet.. Uiteindelijk heb ik me wel 20 euro bespaart, maar die geef ik net zo makkelijk uit aan iets anders.

Of ik koop het of niet, goedkopere alternatieven is vaak ook geen oplossing, dan koop je over het algemeen iets wat ook niet helemaal naar het zin is.

Mooi voorbeeld hierin was de nieuwe Clio sport die ik toen als serieuze kanshebber zag... een nieuwe.. prijs toch rond de 27k euro. En dat vond ik de auto niet waard.. helemaal niet tov een 2e hands 130i.. maar dat terzijde.. Het alternatief was een 2e hands Clio voor pak em beet 20K euro.. had er ook in proefgereden.. goedkoper alternatief tov de nieuwe Clio sport.. maar niet helemaal naar het zin.. en dan koop ik de auto ook niet.

Tom

Bericht door Tom » 12 dec 2008, 11:59

Rico schreef: Nee, niet besparen. Dan zou ik gaan zoeken naar een alternatief van 10 euro.. en dat doe ik ook niet.. Uiteindelijk heb ik me wel 20 euro bespaart, maar die geef ik net zo makkelijk uit aan iets anders.

Of ik koop het of niet, goedkopere alternatieven is vaak ook geen oplossing, dan koop je over het algemeen iets wat ook niet helemaal naar het zin is.
Ik had dat laatst met zo'n iPod aansluiting.. heb nu zo'n ding voor m'n Z4... heb je verschillende oplossingen in en prijzen lopen van 150 tot 250 euro. Die van mij kost 250 euro. Waar praat je over.. twee kastjes met een simpel printplaatje erin. Die kastjes zelf poepen ze voor 5 euro uit een fabriek in china. Natuurlijk zit er veel tijd in de ontwikkeling van de software en testen ervan. Maar bij die aankoop voelde ik mij (ook al is het helemaal bewust, is geen echt alternatief) wel redelijk genaait. In een prepaid telefoon van 30 euro zit meer elektronica en software.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 dec 2008, 20:45

Blijft een lastige discussie vanwege gebruikte -en nieuw waarde. Een E36 voor een paar K is natuurlijk super qua gevoelswaarde. Rijdt prima en kost weinig. Bij nieuwprijzen wordt dat veel moeilijker te meer omdat ik voor hetzelfde liever gebruikt koop want meer gevoelswaarde :D

frankv

Bericht door frankv » 15 dec 2008, 21:51

ik denk helemaal niet in geld als ik aan de waarde van mijn e30 m3 denk, ik kan alleen maar denken in tegen welke auto ik hem misschien zou willen ruilen, en zelfs dat vind ik erg moeilijk

zou ik hem ruilen tegen een 993 carrera? geen idee wat die dingen kosten, maar is mijn cecotto niet unieker?

ik zou hem zeker niet tegen welke e36 m3 dan ook ruilen, maar misschien wel tegen een e46 csl?

zou ik hem tegen een ferrari 348 ruilen? ik denk het niet, tegen een 355? misschien wel

geldwaarde zegt me niets, alleen wat kun je er voor terugkrijgen?

frank

peer

Bericht door peer » 16 dec 2008, 09:42

Hetzelfde heb ik een beetje met de mustang.

De gevoels waarde van die auto ligt zo hoog dat ik die niet eens in zou ruilen tegen een nieuwe m3.

Mack

Bericht door Mack » 16 dec 2008, 10:34

peer schreef:Hetzelfde heb ik een beetje met de mustang.

De gevoels waarde van die auto ligt zo hoog dat ik die niet eens in zou ruilen tegen een nieuwe m3.
Dat gevoel heb ik zelfs met mijn Mustang, terwijl de marktwaarde van dat ding momenteel nauwelijks boven de 2000 Euro uitkomt. Maar ja, het is de auto die ik altijd wilde hebben, die ik erg mooi vind, en waar ik veel plezier aan heb. En dat is mij veel waard.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 16 dec 2008, 10:38

Dexter schreef:Ja, maar dan kom je op een totaal ander vlak!
Ik ken mensen die duizenden Euro's neertellen voor een stereo omdat dat 'State of the Art' is. Sterker nog ik deed dat tot voor een tiental jaren terug zelf ook.
Toch kan het menselijk oor de hoogste door zo'n installatie weergegeven frequenties niet eens horen......ben je dan gek, of hou je jezelf voor de gek?
Dexter, bovenstaande uitstpraak niet van jou verwacht als fotograaf.
Het gaat om de goede combinatie van componenten en je persoonlijke smaak, simpelweg zo veel mogelijk geld uitgeven is in ieder geval geen garantie voor goed/mooi geluid, wat ook nog eens weinig met frequenties te maken heeft.
Goede componenten en kabels kosten gewoon veel geld..is met camera's toch niet anders?

Dexter

Bericht door Dexter » 16 dec 2008, 13:54

@M@rcel: Het was een ietwat gechargeerde retorische vraag van mij hoor...... :mrgreen:
Zie ook het High end audio topic. :wink:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 16 dec 2008, 14:59

Dexter schreef:@M@rcel: Het was een ietwat gechargeerde retorische vraag van mij hoor...... :mrgreen:
Zie ook het High end audio topic. :wink:
:oops:

Hoef me in ieder geval geen zorgen om je te maken :wink:

Sjef

Bericht door Sjef » 17 dec 2008, 10:58

Impreza wrx: 31k -> gevoelswaarde 31k :)
1 vd weinige autos die 1:1 loopt kwa waarde (heb ik er wel nog flink wat aan verspijkerd maar dat tellen we maar niet mee ;))

Plaats reactie