De gevoelswaarde van je auto.
-
De gevoelswaarde van je auto.
Laatst reed een kennis met me M3 en ik zat er naast. Hij zegt heel enthousiast wat een auto prachtig etc. Toen zat ik eens na te denken. Dus ik zei tegen hem wat is nou jou gevoelswaarde van deze auto. Hoe bedoel je zegt ie. Nou ik zeg hoeveel geld zegt jou gevoel is deze auto jou waard. Dit is geen draadje over dat je zo n auto kan betalen of niet daar gaat het niet om. Puur dat je eens nadenkt over de gevoelswaarde van je auto.
Ken al die spreek woorden wel beter te duur als niet te koop. etc. Maar daar gaat niet om.
Ik zou wel eens rijtje willen maken van mensen die hun gevoelswaarde van hun auto neerzetten uitgaande van een nieuwprijs.
Ik zal beginnen
E90 M3 -->nieuw 110.000 mijn gevoelswaarde is 75.000 euro
130i ---> nieuw 48.000 mijn gevoelswaarde is 35.000 euro
PS Bekijk je auto wat ie nieuw koste en wat is dan je gevoelswaarde!!!
Ken al die spreek woorden wel beter te duur als niet te koop. etc. Maar daar gaat niet om.
Ik zou wel eens rijtje willen maken van mensen die hun gevoelswaarde van hun auto neerzetten uitgaande van een nieuwprijs.
Ik zal beginnen
E90 M3 -->nieuw 110.000 mijn gevoelswaarde is 75.000 euro
130i ---> nieuw 48.000 mijn gevoelswaarde is 35.000 euro
PS Bekijk je auto wat ie nieuw koste en wat is dan je gevoelswaarde!!!
Laatst gewijzigd door Andre op 12 dec 2008, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: De gevoelswaarde van je auto.
Kan ik niet beantwoorden, is ook geen objectieve maatstaf voor te bedenken. Ik wil dan bv ook met andere karren rijden om een getalswaarde te kunnen geven. Dan nog, voor de 1 is ie veel waard en een ander doet het niets, blijft heel lastig ( ook voor mijn eigen kar).........................
-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Golf IV R32 Turbo: 24000 Euro (als inruil op een Evo VIII).
Laatst een VW liefhebber op de koffie gehad en die zei dat hij nog nooit zo'n mooie Golf IV R32 had gezien, echt in nieuwstaat zowel van binnen als buiten. M.a.w die vind de auto onbetaalbaar
Laatst een VW liefhebber op de koffie gehad en die zei dat hij nog nooit zo'n mooie Golf IV R32 had gezien, echt in nieuwstaat zowel van binnen als buiten. M.a.w die vind de auto onbetaalbaar

-
Dus de M3 is 2X zoveel waard als de 130i. Moet het toch een verdomd goede auto zijn
Waar zit dat in Andre? In de motor?
Ik kan op het moment geen waarde toekennen aan een en ander. Heb te weinig echte ervaring met echt sportieve auto's.

Ik kan op het moment geen waarde toekennen aan een en ander. Heb te weinig echte ervaring met echt sportieve auto's.
- @iko
alleen ervaring met BMW's zekerRuben schreef:

- Niels
- Auto: Prius+
Grappige gedachtengang
Ik heb het met de VR6 wel, auto's kosten weinig (meeste is wel schroot trouwens) maar toch is er niet veel voor laten we zeggen 5K wat mij meer fun biedt. De auto is me dus meer waard dan de daadwerkelijke waarde. Met de Touring heb ik hetzelfde, kocht ik van een handelaar voor best scherp geld destijds. Bied je me nu datzelfde bedrag na 20000km dan gaat ie niet weg. Gevoelswaarde is dus ook bij deze hoger
Ik hoop trouwens dat je 25K korting op de M3 hebt gehad
En voor de fun die je de 130i altijd toeschrijft vind ik het verschil wel wat groot

Ik heb het met de VR6 wel, auto's kosten weinig (meeste is wel schroot trouwens) maar toch is er niet veel voor laten we zeggen 5K wat mij meer fun biedt. De auto is me dus meer waard dan de daadwerkelijke waarde. Met de Touring heb ik hetzelfde, kocht ik van een handelaar voor best scherp geld destijds. Bied je me nu datzelfde bedrag na 20000km dan gaat ie niet weg. Gevoelswaarde is dus ook bij deze hoger

Ik hoop trouwens dat je 25K korting op de M3 hebt gehad

-
Tja lastig. Een oude MX5 van een paar k bied misschien 90% van de fun van m'n huidige Z4. Toch is de gevoelswaarde van m'n Z hoger omdat ie moderner is, eigenlijk een hele luxe kar is (je komt echt niks tekort, leer/navi/dikke audio/etc. de hele rotzooi zit erop), sowieso een vette bak om te zien ('k vind het gewoon een fraaie verschijning in de uitvoering die ik heb). Prijs die ik ervoor heb betaald vind ik prima, eigenlijk zelfs laag voor zo'n kar, geld waar je net een aangeklede 1 serie voor hebt. Nieuwprijs is behoorlijk hoog (60-65k), duitse nieuwprijzen vind ik beter eigenlijk. In het algemeen zelfs. Achja geld is onderaan de streep toch wel op, ook als auto's goedkoper zouden zijn, dan zit je weer een klasse hoger te kijken die je te duur vind.
-
Verschil is groot. Maar dat komt ook mede door het totale ///M marketing gevoel wat die auto geeft. Zou die 130i een M zou het verschil veel kleiner zijn. Maar het gaat niet alleen over mijn auto s het is een algemeen draadje. Dus zet je gevoelswaarde neer van je eigen auto.
-
De gevoelswaarde als je de Z4 nieuw bekijkt hoe staat het er dan voor. Wat is ie nieuw prijs en wat is jou gevoelswaarde
- Niels
Het hangt natuurlijk ook van het doel af. Momenteel rijden we best weer wat kilometers met de Z3 en op de snelweg is ie gewoon onverslaanbaar binnen mijn wagenpark als het gaat om uizicht (dash is wat neo klassiek, bult op de lange motorkap) en power/koppel. Perfecte mix tussen sport en comfort en je hebt het gevoel in iets speciaals te rijden. Op dat soort momenten is ie zeker z'n waarde (13-14K?) waard alleen rijden we dergelijke kilometers niet veel. Even een blokje om racen dan pak ik liever de VR6 en dan is de Z3 dus veels te duurTom schreef:Tja lastig. Een oude MX5 van een paar k bied misschien 90% van de fun van m'n huidige Z4. Toch is de gevoelswaarde van m'n Z hoger omdat ie moderner is, eigenlijk een hele luxe kar is (je komt echt niks tekort, leer/navi/dikke audio/etc. de hele rotzooi zit erop), sowieso een vette bak om te zien ('k vind het gewoon een fraaie verschijning in de uitvoering die ik heb).

- Niels
Nieuwwaardes gaan nergens over imho. Heb zat nieuwe auto's gereden maar ik heb het geld er simpelweg niet voor over. Waarom een nieuwe Golf als je voor dat geld een jonge A4 kunt kopen bijvoorbeeld, of voor stukken minder prima rijdende voorganger. Het wordt een ander verhaal als je zelf al erg veel hebt gehad natuurlijk, je wilt bij een volgende altijd een stapje meer/beter. Dat is voor mij gelukkig nog niet aan de orde 

-
@Andre
Nieuwe auto's zal ik niet snel kopen dus vind ik moeilijk te zeggen. Een simpele hatchback of middenklasser weer wel (nieuw) maar speciaal spul of dure auto's (alles boven de Mondeo zegmaar) schrijft gewoon teveel af. Je legt 50k op tafel en een jaar later krijg je er 30 voor terug. Met een Z4 van 65k (dat is de nieuwprijs van die van mij) ook, daar krijg je na nog geen 5 jaar dus 25k voor en staat daarna voor 30-35k in de showroom. Dan moet je er wel heel veel voor over hebben...
Als de restwaarde bij duurdere auto's hoger zou blijven dan zou ik een hogere nieuwprijs ook eerder willen betalen. Auto's en elektronica schrijft gewoon als een gek af.
Tot dusver bevalt het mij prima om gewoon een 2 tot 4 jaar oude auto met tussen de 30.000-50.000km te kopen. Grootste afschrijving gehad en zulke auto's zijn (als je een beetje selectief bent) praktisch nieuw. En voor 90% naar je zin qua opties als je een beetje geduld hebt. Ik vind afschrijving dus belangrijker dan nieuwprijs. Wat als zo'n M3 z'n waarde zou houden, wat maakt het dan nog uit dat je voor 40k minder een 130i kan rijden die misschien 90% van de fun bied.
Nieuwe auto's zal ik niet snel kopen dus vind ik moeilijk te zeggen. Een simpele hatchback of middenklasser weer wel (nieuw) maar speciaal spul of dure auto's (alles boven de Mondeo zegmaar) schrijft gewoon teveel af. Je legt 50k op tafel en een jaar later krijg je er 30 voor terug. Met een Z4 van 65k (dat is de nieuwprijs van die van mij) ook, daar krijg je na nog geen 5 jaar dus 25k voor en staat daarna voor 30-35k in de showroom. Dan moet je er wel heel veel voor over hebben...
Als de restwaarde bij duurdere auto's hoger zou blijven dan zou ik een hogere nieuwprijs ook eerder willen betalen. Auto's en elektronica schrijft gewoon als een gek af.
Tot dusver bevalt het mij prima om gewoon een 2 tot 4 jaar oude auto met tussen de 30.000-50.000km te kopen. Grootste afschrijving gehad en zulke auto's zijn (als je een beetje selectief bent) praktisch nieuw. En voor 90% naar je zin qua opties als je een beetje geduld hebt. Ik vind afschrijving dus belangrijker dan nieuwprijs. Wat als zo'n M3 z'n waarde zou houden, wat maakt het dan nog uit dat je voor 40k minder een 130i kan rijden die misschien 90% van de fun bied.
- RVV
Interessante insteek, dit topic, en eigenlijk ook gelijk de reden waarom ik geen nieuwe auto's meer wil kopen.
Want de gevoelswaarde die ik heb bij nieuwe auto's is ongeveer 25% tot 30% lager dan de feitelijke verkoopprijs in NL.
Ik kan redelijk goed vergelijken/relativeren....voorbeeld, de 130i die ik heb....destijds, min of meer verblind door het concept, bijna 52000 euro voor betaald.
Ik kon het het doen en wilde het ook. Mede omdat ik geen zin had om te wachten op een 2 jaar oud model, want hij was net uit. De M3 kwam er tussen en nu rij ik weer een paar maand in praktisch dezelfde 130i qua uitvoering als toen. Ik kom gewoon tot de conclusie dat zo'n auto domweg geen 52000 euro waard is. Andre heeft het over 35000 euro, dat komt inderdaad beter in de buurt. Eigenlijk is 30000 euro meer dan genoeg. Maar dan kun je niet nieuw kopen DUS 2e hands van 2,5 jaar oud.
330i idem dito, nieuwprijs 65000 euro.. dat zou ik er nooit voor willen betalen. Gevoelswaarde tussen de 40000 en 45000 euro.. ik heb ietsje meer betaald, maar daar stond een aantrekkelijke inruil en erg belangrijk een in perfecte staat met lage kilometer stand verkerende auto tegen over.
De laatste jaren zijn auto's steeds duurder geworden, maar de afschrijving neemt ook evenredig toe. De Afschrijving is voor mij het ijkpunt voor de gevoelswaarde.. Na diverse nieuwe auto's te hebben gehad, en ik geef toe dat is wel heel erg leuk, voor even,.het uitzoeken, de voorpret ed.. kom je tot de conclusie dat na ca. een half jaar rijden een nieuwe auto niet meer als nieuw aanvoelt. Je betaald eigenlijk een onevenredig bedrag voor die extra waarde die je over hebt omdat de auto nieuw is.
Ik heb het er niet meer voor over om die eerste afschrijving waardoor je het hardst gepakt word voor mijn kiezen te krijgen.
15000 tot 20000 euro of zelfs meer afschrijven per jaar.. en daar achter komen als je binnen 2 jaar je auto weer wilt inruilen/verkopen dat vind ik niet meer leuk.
Ik koop geen nieuwe auto's meer, niet omdat ik het niet meer kan, maar domweg omdat ik het vertik om 30 procent meer te betalen dan de gevoelswaarde voor een auto.
Wel alles onder voorbehoud van het vinden van de juiste gebruikte auto waarbij je een goed gevoel moet hebben.
E90 M3, prachtig ding, maar mijn gevoelswaarde voor die auto is rond de 60000 euro.. dat betekend gewoon dat ik moet wachten.. dat wachten heb ik wel voor over.
Want de gevoelswaarde die ik heb bij nieuwe auto's is ongeveer 25% tot 30% lager dan de feitelijke verkoopprijs in NL.
Ik kan redelijk goed vergelijken/relativeren....voorbeeld, de 130i die ik heb....destijds, min of meer verblind door het concept, bijna 52000 euro voor betaald.
Ik kon het het doen en wilde het ook. Mede omdat ik geen zin had om te wachten op een 2 jaar oud model, want hij was net uit. De M3 kwam er tussen en nu rij ik weer een paar maand in praktisch dezelfde 130i qua uitvoering als toen. Ik kom gewoon tot de conclusie dat zo'n auto domweg geen 52000 euro waard is. Andre heeft het over 35000 euro, dat komt inderdaad beter in de buurt. Eigenlijk is 30000 euro meer dan genoeg. Maar dan kun je niet nieuw kopen DUS 2e hands van 2,5 jaar oud.
330i idem dito, nieuwprijs 65000 euro.. dat zou ik er nooit voor willen betalen. Gevoelswaarde tussen de 40000 en 45000 euro.. ik heb ietsje meer betaald, maar daar stond een aantrekkelijke inruil en erg belangrijk een in perfecte staat met lage kilometer stand verkerende auto tegen over.
De laatste jaren zijn auto's steeds duurder geworden, maar de afschrijving neemt ook evenredig toe. De Afschrijving is voor mij het ijkpunt voor de gevoelswaarde.. Na diverse nieuwe auto's te hebben gehad, en ik geef toe dat is wel heel erg leuk, voor even,.het uitzoeken, de voorpret ed.. kom je tot de conclusie dat na ca. een half jaar rijden een nieuwe auto niet meer als nieuw aanvoelt. Je betaald eigenlijk een onevenredig bedrag voor die extra waarde die je over hebt omdat de auto nieuw is.
Ik heb het er niet meer voor over om die eerste afschrijving waardoor je het hardst gepakt word voor mijn kiezen te krijgen.
15000 tot 20000 euro of zelfs meer afschrijven per jaar.. en daar achter komen als je binnen 2 jaar je auto weer wilt inruilen/verkopen dat vind ik niet meer leuk.
Ik koop geen nieuwe auto's meer, niet omdat ik het niet meer kan, maar domweg omdat ik het vertik om 30 procent meer te betalen dan de gevoelswaarde voor een auto.
Wel alles onder voorbehoud van het vinden van de juiste gebruikte auto waarbij je een goed gevoel moet hebben.
E90 M3, prachtig ding, maar mijn gevoelswaarde voor die auto is rond de 60000 euro.. dat betekend gewoon dat ik moet wachten.. dat wachten heb ik wel voor over.
- RVV
Verrek Tom jij schrijft hetzelfde in andere bewoording 

- RVV
Overigens is mijn bovenstaande relaas geen waardeoordeel over mensen die wel bereid zijn om een nieuwe auto te kopen. Wel of niet voor hun gevoelswaarde.
Iedereen maakt zijn eigen keuzes met eigen afwegingen.
Wie ben ik om te bepalen wat voor iemand een goede of slechte keuze is ?
Iedereen maakt zijn eigen keuzes met eigen afwegingen.
Wie ben ik om te bepalen wat voor iemand een goede of slechte keuze is ?
-
Zo voel ik hem ook niet rico anders had ik dit draadje niet geopend:) Je hebt een goed betoog.
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Eigenlijk zeg je dat je niet tevreden ben met je auto als je hem lager inschaalt dan dat je ervoor betaald heb..
Mini Works GP nieuwprijs €45000,- : gevoelswaarde priceless! Ben er nog steeds superblij mee.. Alleen ga je nadenken ben je gewoon gek als je €45000,- voor een Mini neertelt (buiten alles wat ik er nog aan verspijkerd heb
)
Dus ja interessante insteek, alleen moet je je gevoel niet samen laten gaan met je verstand.. dan moet je geen auto kopen!
Mini Works GP nieuwprijs €45000,- : gevoelswaarde priceless! Ben er nog steeds superblij mee.. Alleen ga je nadenken ben je gewoon gek als je €45000,- voor een Mini neertelt (buiten alles wat ik er nog aan verspijkerd heb

Dus ja interessante insteek, alleen moet je je gevoel niet samen laten gaan met je verstand.. dan moet je geen auto kopen!
-
Oftewel de BPM eraf en alles is weer in de juiste verhoudingen?Rico schreef:Interessante insteek, dit topic, en eigenlijk ook gelijk de reden waarom ik geen nieuwe auto's meer wil kopen.

Gevoelswaarde van mijn S3 is niet in geld uit te drukken........priceless dus.

Toch staat ie nu te koop voor € 11.500,-............

- frank de jonge
Gevoelswaarde van mn BMW E36 328i met nieuwwaarde van €42.500,- en nu 0,0 meer vindt ik ook priceless
Kan er geen genoeg van krijgen van dat ouwe hok....
Kan er geen genoeg van krijgen van dat ouwe hok....
- RVV
Dex ik wilde niet over de BPM beginnen, want dan word het weer een zeuren op de overheid draadje.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik denk als Rico.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Grappig dat iedereen z'n auto lager inschat dan de cataloguswaarde, is met die dure BMW's natuurlijk ook wel logisch. Ben het wel met Rico eens. Mijn eigen auto echter schat ik wat duurder in dan dat ie nieuw kost. Als je kijkt wat je voor die 19.000 euro krijgt qua opties, luxe en aankleding, dan vind ik deze eerder meer waard. Zeg zo'n 23/24k.
-
Begrijp ik, maar je kunt er niet omheen dat het blijkbaar wel zo is.......verder zeg ikRico schreef:Dex ik wilde niet over de BPM beginnen, want dan word het weer een zeuren op de overheid draadje.

-
Zoals ik al zei komen duitse nieuwprijzen eigenlijk behoorlijk overeen met mijn gevoelswaarde bij veel auto's.Rico schreef:Dex ik wilde niet over de BPM beginnen, want dan word het weer een zeuren op de overheid draadje.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Zoal ik het nu van de meesten begrijp is de gevoels waarde fors lager dan de aanschafwaarde ( en ik spreek niet alleen maar over "dure" BMW`s)
En toch blijven we maar kopen.....................................
:playcar:
Soort van collectieve madness?
Niet dat ik de discussie wil verleggen, maar denk ook eens aan andere produkten die je wil aanschaffen, of reeds hebt aangeschaft. Je dure flatscreen, je huis, je weet ik veel...............................
Is het leven dan een grote luchtballon?...................................
En toch blijven we maar kopen.....................................

Soort van collectieve madness?
Niet dat ik de discussie wil verleggen, maar denk ook eens aan andere produkten die je wil aanschaffen, of reeds hebt aangeschaft. Je dure flatscreen, je huis, je weet ik veel...............................
Is het leven dan een grote luchtballon?...................................