Niels schreef:BMW gebruikt zowieso geen direkte inspuiting en om het alleen voor de M-motor te ontwikkelen is commercieel niet interessant en dat strookt wel een beetje met de filosofie dan

Er zijn meerdere wegen naar Rome om vermogen en loopcultuur te creeeren natuurlijk maar er is dus nog wat te halen door de CO2 maffia bij BMW

Binnen VAG wordt het al toegepast dus is de kennis voor Porsche gewoon voor handen en daardoor veel toegankelijker en goedkoper lijkt me. Het ontbrandingstraject van benzine is gewoon snel itt die van diesel. Direct ingespoten moet zorgen voor een nog betere verneveling en dus nog betere ontbranding mits de inspuitdrukken voldoende hoog zijn wat in het verleden nog wel een probleem was. Ik snap het verhaal dus niet maar ik shoot the messenger niet hoor

Uiteindelijk blijft BMW gewoon een veel kleinere fabrikant als je VAG ernaast zet. Gewoon even DI ontwikkelen kost gewoon weer knaken.
hugo schreef:
Klinkt als een broodje aap. Ik weet wel dat hydraulische kleppen een limiet hebben wat toerentallen betreft, als ik mij niet vergis.
Dat heb je zelf op Zolder toch uitgetest?

Ik lees je verhaal nu pas Niels.Omdat 't aan 't eind van die pagina stond. Anders had ik wel eerder gereageerd.
BMW gebruikt in de .30i en .35i en die nieuwe 4.4 V8 biturbo DIRECTE INJECTIE (en waarschijnlijk vergeet ik er een paar)en niet in de ///M's.
De 'ontwikkelingskosten'waren dus al gemaakt. Motorenfabrikant als BMW is moet ze toch voorop lopen tov de concurrentie. Wat ze vaak doet. De eerste naoorlogse Duitse V12 kwam ook niet bij het veel grotere Mercedes vandaan dik 2 decennia terug toen de wereld er financieel ook niet zo top voor stond.
Dus nu zijn we nog geen stap verder.