BMW E89 Z4 alles over de nieuwe 2009 Z4

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
wooter

Re: Nieuwe Z4 bijna zonder camouflage

Bericht door wooter » 14 dec 2008, 14:03

Ik ben gesteld met mijn Z4 M en ik vermoed dat de volgende geen Z4 meer gaat zijn (we verwachten een derde passagier binnenkort) maar ik vind de neus vooraan een plaatje!

Vind mijn Z4 stiekem toch nog ietsje knapper, en eigenlijk nog niet gedateerd uit zien. Maar ja, eigen kind schoon kind ;)

Femme

Bericht door Femme » 14 dec 2008, 14:27

partyondude schreef:Waarom in hemelsnaam moet dat ding ineens zo belachelijk veel zwaarder worden?
De bouwkwaliteit is ongetwijfeld een stuk beter dan van de huidige Z4.

Voor liefhebbers van puur rijden is de hardtop erg jammer. Er zal geen plaats meer zijn voor een coupé met een extra stijve carrosserie en roadsterliefhebbers worden opgezadeld met een auto die onnodig zwaar is en met de kap open minder bagageruimte heeft. Dit laatste kan o.a. lastig zijn als je met het ding op vakantie wilt.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 dec 2008, 14:31

Lees ook net op de Duitse auto sites dat er geen 4 clinders komen en ook geen ///M versie met de M3 V8 motor ( die zou er niet in passen wordt beweerd :shock: ) FWIW.......................

Andre

Bericht door Andre » 14 dec 2008, 14:35

1 woord

Gewicht:(

Femme

Bericht door Femme » 14 dec 2008, 15:34

romo schreef:Lees ook net op de Duitse auto sites dat er geen 4 clinders komen en ook geen ///M versie met de M3 V8 motor ( die zou er niet in passen wordt beweerd :shock: ) FWIW.......................
Dan ben ik benieuwd hoe het er niet in zou passen. In de hoogte? Er is geen BMW met een langere motorkap dan een Z4. In de huidige Z4 is genoeg ruimte voor een 8 in lijn :) .

Er is al eerder beweerd dat er geen nieuwe M komt van de Z4. Het zou nogal triest zijn als de X6 wel een M-uitvoering krijgt maar het meest sportieve model van alle BMW's niet.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 dec 2008, 15:48

Ja knullig, in dat ding hóórt die M V8, mooie pics van die blauwe, dikke stance, stuk overdreven negatief camber op de achterwielen lijkt 't wel, maar staat 'm prachtig.

Maar als dat ding met die M V8 misschien wel 1600kg gaat wegen heeft 't hele roadsterconcept qua sportiviteit geen zin, want dan zit ie gewoon in M3 territorium qua prestaties...

Zo'h ding had 1400kg met die 420pk moeten wegen:dik 4sec naar de 100 ofzo. Dat wordt 'm zo dus niet....

Macboy

Bericht door Macboy » 14 dec 2008, 16:43

Femme schreef:Ik snap niet waarom BMW foto's verspreid van een uitvoering in een slaapverwekkende champagnekleur terwijl de blauwe veel mooier is.
Heb jij liggen slapen? Dit doet BMW al jaren bij introductie van nieuwe modellen. Een beetje "sleepy" color. Mensen wennen eraan en vinden het uiteindelijk mooi. Op het moment dat je hem dan in écht gave kleuren ziet, ben je gewoon in één oogopslag verliefd.

Denk maar de 135i coupe in Sedona Red die op de markt kwam. Paar weken alleen die foto's te zien geweest. That's marketing :)

De hardtop en (daardoor) het gewicht zijn zwaar ruk, maar buiten dat vind ik dit de meest sexy auto sinds lange tijd !

Moet je kijken wat geweldig !
Afbeelding

Interieur is ook helemaal top. Subliem afgewerkt en die boog naar boven toe op het dash rechts van de airco-unit vind ik gewoonweg subliem ! En die tellers eindelijk weer normaal. Al die klote fabrikanten die met die irritante schaalverdelingen komen (waaronder de M-modellen) terwijl de std 0-20-40-60 etc gewoon de beste leesbaarheid blijft geven. Nee Audi, van 0-100 in stappen van 10 is NIET duidelijk. Beter dan dit wordt het niet (zoals in de 1-serie, 3-serie, 5-serie etc nu alleen nog terug invoeren in de M-modellen):

Afbeelding

Nee, deze Z4 maakt begééérlijk !!!!!!!!!

Femme

Bericht door Femme » 14 dec 2008, 16:58

Curb weight van de 335i Coupé met handbak is 1620kg. De Z4 sDrive35i is slechts 55kg lichter.

Volgens Autoweek is zelfs een SLK 350 100kg lichter.

Dat de 3,0 liter twinturbo 100kg zwaarder moet zijn dan de atmosferische 3,0 liter is teleurstellend. Het wordt tijd dat er eens compressorupgrades voor de N52 komen.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 14 dec 2008, 16:59

Femme schreef:
romo schreef:Lees ook net op de Duitse auto sites dat er geen 4 clinders komen en ook geen ///M versie met de M3 V8 motor ( die zou er niet in passen wordt beweerd :shock: ) FWIW.......................
Dan ben ik benieuwd hoe het er niet in zou passen. In de hoogte? Er is geen BMW met een langere motorkap dan een Z4. In de huidige Z4 is genoeg ruimte voor een 8 in lijn :) .

Er is al eerder beweerd dat er geen nieuwe M komt van de Z4. Het zou nogal triest zijn als de X6 wel een M-uitvoering krijgt maar het meest sportieve model van alle BMW's niet.
Ik snap best dat kwaliteit gewicht meebrengt, maar zo rot is de huidige Z4 toch niet in elkaar geschroefd? Als BMW graag een duurdere Roadster wil, dan maken ze maar een Z6 ofzo. Vind dit echt zonde.

Bijkomend nadeel is dat jouw Z4, wat ik nog steeds het mooiste model vind, ineens ' verouderd' is.

Niet alle verandering is goed.

Macboy

Bericht door Macboy » 14 dec 2008, 17:02

Valt mee. De nieuwe Z4 is niet wereldschokkend aangepakt, waardoor de oude nog prima meekan. De oude Z4 blijf ik een beauty vinden. Hij blijft ook mooi. Ik zie weinig nadelen, behalve voordelen: de "oude" Z4 zal goedkoper gaan worden !

Tenzij de nieuwe Z4 niet de ride value krijgt die de oude Z4 bood: dan hebben ze een probleem en zullen de prijzen van oude Z4's niet echt veel gaan zakken vrees ik.

Ben benieuwd naar de eerste rijtesten, maar een kind kan de was doen: hij zal never nooit niet die freude am fahren kunnen bieden zoals de oude lichtvoetigere Z4. Scheelt verdomme 200/250 kilo man :shock:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 dec 2008, 17:07

De klokkenwinkel is gelukkig weer op het niveau waar ie hoort ...............................heerlijk symetrisch, waarachtig, ze zijn het niet verleerd idd.........................

Tom

Bericht door Tom » 14 dec 2008, 17:58

Ilija loop je te slapen? Hozo eindelijk weer zoals het hoort, die tellers? Bij de Z4 zijn het ook gewoon stappen van 20 tot de topsnelheid. Ik weet alleen niet of dit bij de M ook zo is maar die hebben we van de nieuwe Z4 nog niet gezien.

Bram

Bericht door Bram » 14 dec 2008, 18:03

Macboy schreef:Valt mee. De nieuwe Z4 is niet wereldschokkend aangepakt, waardoor de oude nog prima meekan. De oude Z4 blijf ik een beauty vinden. Hij blijft ook mooi. Ik zie weinig nadelen, behalve voordelen: de "oude" Z4 zal goedkoper gaan worden !

Tenzij de nieuwe Z4 niet de ride value krijgt die de oude Z4 bood: dan hebben ze een probleem en zullen de prijzen van oude Z4's niet echt veel gaan zakken vrees ik.

Ben benieuwd naar de eerste rijtesten, maar een kind kan de was doen: hij zal never nooit niet die freude am fahren kunnen bieden zoals de oude lichtvoetigere Z4. Scheelt verdomme 200/250 kilo man :shock:
Dat bedoel ik. Daarnaast is dit duidelijk een compleet nieuwe auto, vind het een groot verschil met de huidige Z4. Als BMW zo graag de Z4 wil opschuiven in de markt, gaan ze maar lekker een Z6 maken.

En dan nu de sportiviteit benadrukken met sDrive. Het zal wel. Tweehonderd kilo zwaarder lijkt mij niet zo goed voor de sportiviteit.

Shakes

Bericht door Shakes » 14 dec 2008, 18:12

lelijk zwaar hok met automaat voor stumpers. Past mooi in de huidige modellenlijn van BMW.

NEXT

Macboy

Bericht door Macboy » 14 dec 2008, 18:16

:)

Joy

Bericht door Joy » 14 dec 2008, 18:17

Even wat dingen vergeleken:

2009 Z4 3.0 tov huidige 3.0 Z4:

1 cm lager
1 cm breder
15 cm langer
spoorbreedte voor/ achter 4 cm wijder
wielbasis gelijk gebleven
gewicht 105 kg toegenomen

Om de auto op alleen het gewicht af te serveren is ook niet fair. De spoorbreedte is vergroot, gewichtsverdeling is iets meer achterin komen te liggen, betere stroomlijn, waarschijnlijk toegenomen stijfheid zeker met het dak gesloten.
Ik denk dat deze auto weer gewoon z'n plek op gaat eisen als best sturende roadster in zijn klasse. Dat ie niet bij iedereen in de smaak zal vallen dat is duidelijk. Ik zie dit ook meer als een boulevardcruiser dan een auto die door puristen gekocht gaat worden.

Bram

Bericht door Bram » 14 dec 2008, 18:20

Ja, maar dat roept BMW ook over zich af op deze manier.

Jammer hoor, vond het lage gewicht en daardoor de meer vanzelfsprekende sportieve rijeigenschappen altijd een enorme pre op de Z4.

Tom

Bericht door Tom » 14 dec 2008, 18:28

Joy Jolliffe schreef: Om de auto op alleen het gewicht af te serveren is ook niet fair. De spoorbreedte is vergroot, gewichtsverdeling is iets meer achterin komen te liggen, betere stroomlijn, waarschijnlijk toegenomen stijfheid zeker met het dak gesloten.
Ik denk dat deze auto weer gewoon z'n plek op gaat eisen als best sturende roadster in zijn klasse.
De SLK en Boxster hebben nooit grote toenames in gewicht gehad bij de nieuwe modellen. De concurrenten wegen dus minder. De SLK280 weegt 1355kg met 3 liter V6 en eenzelfde stalen klapdak. En dan staat Mercedes niet bekend als merk dat gewicht zo laag mogelijk wilt houden.

allen

Bericht door allen » 14 dec 2008, 18:33

Grappig, dat ding leek me veel hoger dan het vorige model. 15 cm langer is wel heftig. Zo op de foto's lijkt hij weer niet direct meer gestrekt dan z'n voorloper. :hmmm:
Het interieur vind ik overigens wel mooi, zolang het scherm ingeklapt blijft.

Macboy

Bericht door Macboy » 14 dec 2008, 22:02

Joy de auto wordt niet op zijn gewicht afgeserveerd. De auto is gewoon feitelijk mega veel zwaarder dan het vorige model. In deze tijden absoluut een no go. Iedereen snapt nu al 5 jaar dat de groei van auto's de spuigaten uitloopt. Hoe hoger het gewicht, hoe hoger het brandstofverbruik. Hoe hoger het gewicht, hoe minder sportief de auto aanvoelt. Mazda zorgt er zelfs voor dat de nieuwe auto's lichter worden dan de vorige modellen.

En BMW. Het enige echt sportieve merk zoals zij zich zien, het Freude Am Fahren: die maakt de nieuwe Z4 gewoon 200kg zwaarder en dan begin jij over het afserveren?

Ja jezus zeg, dat lijkt me toch ook logisch !!!!!

Tuurlijk zal de auto strak sturen, mogelijk strakker dan al het andere op de weg, maar stel je eens de rijeigenschappen voor van diezelfde Z4 maar dan met 200kg minder. Je gaat me niet vertellen dat dit niet merkbaar is ?

Ik zal de auto er heus niet voor laten staan, maar ga niet ontkennen dat het een doodzonde is van BMW.

romo

Bericht door romo » 14 dec 2008, 22:32

Mooie fotoshops;

http://e89.zpost.com/forums/showthread.php?t=193250" onclick="window.open(this.href);return false;

http://e89.zpost.com/forums/showthread.php?t=193200" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 14 dec 2008, 23:04

vind hem wel fraai, ben erg benieuwd hoe die er echt uit gaat zien, immers kijk eens naar de wielstand van deze foto...ze hebben de foto's wat gerekt en gestrekt en weet ik wAt? :roll:
Die foto's op die andere site de echte? vind ik wel gaaf, ook die shops wow lekker dik :mrgreen: voorkant ook mooi ruige look 8)

Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 14 dec 2008, 23:20

Macboy schreef:Joy de auto wordt niet op zijn gewicht afgeserveerd. De auto is gewoon feitelijk mega veel zwaarder dan het vorige model. In deze tijden absoluut een no go. Iedereen snapt nu al 5 jaar dat de groei van auto's de spuigaten uitloopt. Hoe hoger het gewicht, hoe hoger het brandstofverbruik. Hoe hoger het gewicht, hoe minder sportief de auto aanvoelt. Mazda zorgt er zelfs voor dat de nieuwe auto's lichter worden dan de vorige modellen.

En BMW. Het enige echt sportieve merk zoals zij zich zien, het Freude Am Fahren: die maakt de nieuwe Z4 gewoon 200kg zwaarder en dan begin jij over het afserveren?

Ja jezus zeg, dat lijkt me toch ook logisch !!!!!

Tuurlijk zal de auto strak sturen, mogelijk strakker dan al het andere op de weg, maar stel je eens de rijeigenschappen voor van diezelfde Z4 maar dan met 200kg minder. Je gaat me niet vertellen dat dit niet merkbaar is ?

Ik zal de auto er heus niet voor laten staan, maar ga niet ontkennen dat het een doodzonde is van BMW.
M3 85 kg erbij. Lotus Elise 50 kg erbij. Porsche 997 70 kg erbij. Renault Clio Sport 230 kg erbij. Allemaal merken die het niet begrijpen inderdaad :thumbup:

105 kg toename voor de Z4, geen 200.

Macboy

Bericht door Macboy » 14 dec 2008, 23:28

Ok misschien iets minder. Maar ik dacht dat de oude gewoon 1285kg was. De nieuwe rond 1450. We zien wel.

En dat Porsche en andere merken er gewicht bij doen, betekent dat dan volgens jou dat ze het wél snappen ? Hele kromme redenering. Om maar te zwijgen over de kritieken die de M3 heeft gehad (ook hier op het forum). Auto's moeten niet zwaarder worden. Dat komt de wegligging en rijgevoel gewoon NIET ten goede. Dan gaan ze allerlei technische snufjes verzinnen (S-drive?) om dit te maskeren en camoufleren.

En daar kun jij het alleen maar mee eens zijn Joy. Het is niet eens een discussie.

En waarom komt iedereen met die fotoshop plaatjes en slechte kwaliteit plaatjes terwijl de echte foto's er al lang zijn :)

Joy

Bericht door Joy » 14 dec 2008, 23:38

Natuurlijk is gewichtstoename zonde. Maar ja, zie het even in het perspectief van een fabrikant. BMW ziet zijn klantenkring niet zoals Lotus die ziet. Het stalen klapdak is toch wel makkelijk voor veel kopers. En dat geintegreerde klapscherm, de actieve en passieve veiligheid, de comfortabele stoelen, de 68 dB bij 120, een rammelvrij interieur, kwalitatief goed aanvoelende materiaal enz. Auto's wegen nu eenmaal veel door alle equipment die ze mee moeten sjouwen. Dat is zo gegroeid in de loop der jaren, en of dat de schuld is van de veeleisende klanten of van de fabrikanten dat laat ik even in het midden.
Een Clio vind ik een goed voorbeeld van een auto die eigenlijk enorm veel zwaarder is geworden, maar daarintegen nog steeds prima rijdt.
Maar met de CO2 beperkingen in het vooruitzicht kunnen fabrikanten zich zware logge bakken steeds minder veroorloven dus we zullen daar wel een revolutie in gaan zien.

Plaats reactie