GTRene schreef:Trouwens nog meegekregen dat een goed willende postbode die al dacht fake facturen te herkennen en die niet te willen posten maar toch moest van z'n baas en toen maar zoveel mogelijk mensen waarschuwde en of stickers erop deed met waarschuwing ontslagen is omdat hij dat deed?
Uit het Algemeen Dagblad:
Ontslag voor alerte bezorger
Door WILFRED JONKHOUT
ROTTERDAM - Postbedrijf Sandd heeft een van zijn postbestellers ontslagen omdat die ondernemers waarschuwde voor nepfacturen.
De man werd ontslagen omdat hij volgens het postbedrijf het briefgeheim heeft geschonden.
De Sandd-besteller Rick Timmer (51) ontdekte tussen de post die hij moest bezorgen enveloppen met nepfacturen. ,,Ik had eerder al berichten gelezen over die nepfacturen en toen ik ze tussen mijn post zag zitten heb ik meteen de bezorgmanager van Sandd daarvan op de hoogte gebracht,’’ zegt Timmer.
Met zulke nepfacturen probeert een Belgisch bedrijf ondernemers te verleiden 149 euro over te maken op de rekening van dat bedrijf. De poststukken lijken erg sterk op die van de Nederlandse Kamers van Koophandel.
De bezorgmanager van Sandd wuifde volgens Timmer de bezwaren weg en vertelde zijn postbesteller dat hij de inhoud van de enveloppen niet mocht controleren en dat de nepfacturen gewoon bezorgd moesten worden.
Timmer zag zich voor een duivels dilemma geplaatst. Hij wist dat het nepfacturen waren maar moest ze van Sandd gewoon bezorgen. ,,Zonder meer bezorgen kon ik niet met mijn geweten in overeenstemming brengen. Daarom heb ik tijdens de bezorgronde mijn klanten gewaarschuwd over de inhoud. Alle ondernemers waren me zeer erkentelijk voor de waarschuwing. De ontvangers die ik niet mondeling kon waarschuwen heb ik via een zelfgemaakte sticker op de envelop gewaarschuwd voor de bedrieglijke inhoud.’’ Timmer: ,,In mijn wijk zitten veel kleine zaakjes met eigenaren van buitenlandse afkomst. De kans is dan extra groot dat die winkeliers, die het toch al niet makkelijk hebben, gewoon betalen.’’
Sandd kreeg al snel weet van de actie van de bezorger. Timmer moest direct op het matje komen. ,,Mijn freelancecontract werd direct opgezegd en ik hoefde niet meer terug te komen. Ik heb nu anderhalf jaar voor Sandd besteld, twee dagen in de week. Nu ben ik een derde van mijn maandinkomen kwijt. Naast het bezorgen heb ik ook nog een kleine meubelmakerij. In voorjaar en zomer maak ik tuinmeubelen.’’
Het postbedrijf beroept zich in een officiële reactie op het in de grondwet vastgelegde briefgeheim. ,,Dat bepaalt dat niemand, dus ook postverspreiders, naar de inhoud van een poststuk mag kijken.’’
Daarnaast is het volgens Sandd de regel dat postbezorgers niet eigenhandig veranderingen in poststukken mogen aanbrengen. ,,Consumenten en bedrijven moeten ervan uit kunnen gaan dat alle ter bezorging aangeboden poststukken afgeleverd worden in dezelfde staat als ze zijn aangeleverd,’’ aldus het postbedrijf gisteren.