E36 325i Tracktool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Anton

E36 325i Tracktool

Bericht door Anton » 07 dec 2008, 23:02

Zoals ik tijdens de DF Driftdag II aan o.a Nandor heb beloofd, hierbij een verslag wat ik de algelopen maanden in mijn garage aan het uitbroeden ben... :D

Sinds 2005 heb ik naast mijn "daily" ook een fun-car. Het auto virus heeft bij mij wat laat toegeslagen.... :roll:
Het begon met een redelijk onbekend wagentje (ik kende de uitvoering ook niet) een Fiat Uno 1.3 Turbo. (150 PK)
Hiermee ook de eerste rondjes op het circuit gereden, en toen was het mis... :banaan:
Daarna een Lancia Delta 2.0 Turbo(225 PK) Deze beide italianen gaan verschrikkelijk hard, maar alleen rechtdoor..
Dus ontstond de wens om een RWD voor circuitgebruik te hebben. Op de Delta ruilde ik een Porsche 944 in.
Via het rondstruinen op diverse fora kwam ik op een meeting in Drachten, waarbij de mijne toch wel een van de mooiere was. Na wat wikken en wegen vond ik toch dat het zonde was om deze auto voor het circuit te gebruiken.

Afgelopen zomer zag ik op MP een E36 325i te koop staan met een recente koprevisie, geen schoonheid maar een mooie basis voor een tracktool. De prijs was redelijk dus de koop was snel gesloten.

Afbeelding

Afbeelding

De 18" wielen gingen meteen weer op MP, omdat ik er 17"onder wilde.
Enerzijds omdat er redelijk gemakkelijk aan 17"slicks is te komen en anderzijds omdat 17"banden in et algemeen wat vriendelijker geprijsd zijn dan 18" of 16" (Onder de Delta zat 16", dus toen daar nieuwe Potenza's onder moesten was het wel even slikken)

Afbeelding

Bij het slopen van het interieur bleek dat het een behoorlijke zandbak was van binnen. Onder de mat allemaal zand, ja zelfs de kofferbak lijkt wel een bak van een pickup...... :'( Het meeste is er nu wel uit, gelukkig.
Ik denk dat het open dakje er debet aan is. Ik herinner me dat ik eens achter een stro wagen reed met het dakje open..... Net een stofzuiger, ik heb nog weken stro gevonden! :mrgreen:

Afbeelding

Voor de opbrengst van de 18" wielen kocht ik een setje AZEV velgen met banden terug.....

Afbeelding

Afbeelding

..... en een stel OMP kuipstoelen met gordels en frames.

Ondertussen werd een rolkooi ingebouwd.....

Afbeelding

en een Bilstein B8/Eibach sport kit in Duitsland besteld.

Afbeelding

Bij het monteren van de stoelen bleek dat dit allemaal maar net past. De "oren" van de kuipstoelen zitten tegen de buis aan die langs de B stijl loopt. Iemand die langer is dan mij past er niet in.
Dus laat je een rolkooi inbouwen in een sedan, laat dan de beugel ter hoogte van de B stijl wat verder naar achter plaatsen. Een couope heeft grotere deuren, dus zal dit probleem niet hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de Bilstein/Eibach set gemonteerd. De Eibach veren hebben een 30/30 mm verlaging.
Na montage kreeg ik toch het idee dat dit veel lager kan. Als je bijvoorbeeld de E36's ziet van de Ziengs cup, dan staan die veel lager. Ik weet dat daar een AST onderstel onder zit wat meer als twee keer zoveel kost dan het mijne, maar toch....
Om het camber negatief te krijgen heb ik topmounts gekocht van een M3 3.2. Toen bleek het verschil tussen een '91 er en latere modellen.... De latere modellen hebben een "as"dikte van 14mm , een 91 heeft 16mm, dus past niet in het toplager van de M3. :hammer:

Afbeelding

Afgelopen week de harten van de velgen zwart gespoten en traanplaat "matten" gemaakt.
Een deel van de overbodige bedrading is ook verwijderd, maar ik heb het idee dat er nog veel meer uit kan......

Afbeelding

Vandaag was het eindelijk eens goed weer om een paar plaatjes te schieten,

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen week zag ik op MP een GT spoiler te koop staan die niet op een coupe paste... :shocking:
Nou das jammer, toevallig heb ik een sedan! Dus ik ben nu in het bezit van een echte Sjonnie en Anita spoilert!

Afbeelding

Op de foto ligt ie er nog los op, maar dat moet nog even worden geregeld.
Zal een combi worden van montagekit en boutjes.

Met spoilert....

Afbeelding

Tot zover de vorderingen.

Ideeen, suggesties ?? GRAAG !

Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 11 dec 2008, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Re: E36 325i Tracktool

Bericht door Bert ///M3 » 07 dec 2008, 23:36

Dat die auto niet echt laag staat heb je volgens mij altijd met gewone verlagingsveren. Doordat je een auto stript gaat je gewicht omlaag en komt hij dus verder uit zijn veren.

Die Ziengscup auto's staan op AST Competition idd, voor zoiets ben je meer als 3000 euro kwijt. Je kan naar hun goedkopere sets kijken, daarmee kan je wel op stijvere en lagere veren rijden maar je hebt niet zo veel mogelijkheden qua demping.

Ik had ipv die 2 inch 4 punt trouwens meteen 3 inch 6 punts gordels gekocht, dat zit echt veel beter als dat dunne spul.

Je kooi heeft zo te zien ook geen doorbars, die zou ik er wel in zetten. Is veiliger tegen een zijwaardse inslag maar het geheel is in lengterichting ook een stuk sterker. Idem tussen B en C stijl eigenlijk, als je je achterdeuren toch niet gebruikt zou ik daar ook een verbinding tussen laten lassen.

Anton

Bericht door Anton » 07 dec 2008, 23:45

Dank voor je input , Bert.
Op NBring.nl ook al eens besproken ,dacht ik, dat de side impact bars er nog inkomen.
En idd de achterdeuren doe je toch niets mee, dus daar mag ook nog wel wat ijzer tussen... :D
Deurbekleding van de voordeuren zit er nu ook nog in, wordt alu of iets anders wat licht is.
Ik dacht dat jij er dunne carbondelen in hebt? Adresjes zijn welkom.

Wat betreft de gordels, deze kreeg ik bij de kuipstoelen, dus die heb ik er eerst maar ingeschroefd om ook op redelijke termijn er mee te kunnen rijden.

groet,
ANton

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 dec 2008, 23:57

Leuk project :thumbup:

yorick

Bericht door yorick » 07 dec 2008, 23:59

Leuke tracktool :thumbup:

Wat heb jij precies voor stoelframe's gebruikt? Heb zelf in mijn coupe een cobra frame en schuifslede geprobeerd, maar dan kom je veel te hoog uit. Daarna een eigen ontworpen frame en dat paste prima totdat ik de kooi erin kwam.. toen konden beide zijden opnieuw. (helmen tegen de kooi)

Het zal ook per stoel wel weer verschillend zijn dus een beetje appels met peren vergelijken, sowieso zit er verschil tussen sedan en coupe.

Anton

Bericht door Anton » 08 dec 2008, 00:15

De stoelframes kreeg ik bij de stoelen. Zijn van aluminium en er was een stel rechte en een stel gebogen.
De OMP stoelen hebben de montage aan de zijkant, de meeste (zover ik weet) aan de onderkant.
Ik heb een paar strippen van 50cm op de bodemplaat gemonteerd en daarop de frames van alu.
Onder het open dak zit een kruis in de kooi, zoals je op een van de foto's kunt zien.
Met helm op mijn knar heb ik nog een paar centimeter over.... (ik ben 1m82)

Voor het volgende project, een E36 drifter heb ik een paar stoelen gescoord met onder-montage.
In eerste instantie haal ik weer een paar strips, eventueel een paar stukken vierkante koker er tussen, eerst het ding maar eens ophalen uit Limbo-land..... :df:

Knot

Bericht door Knot » 08 dec 2008, 09:01

Ziet er allemaal netjes uit hoor!

HSR

Bericht door HSR » 08 dec 2008, 15:36

Mooie opbouw. Spuit de chromen niertjes even zwart, dat staat mooier bij het geheel.

Anton

Bericht door Anton » 08 dec 2008, 17:05

hugo schreef:Mooie opbouw. Spuit de chromen niertjes even zwart, dat staat mooier bij het geheel.
Doe ik! :mrgreen: (stond al op de planning)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 dec 2008, 17:15

Petrolhead schreef:Ik dacht dat jij er dunne carbondelen in hebt? Adresjes zijn welkom.
Even je deuren opmeten. En dan op ebay.de zoeken naar carbon platte in de maat die je nodig hebt :)

Anton

Bericht door Anton » 08 dec 2008, 23:32

Bert ///M3 schreef:
Petrolhead schreef:Ik dacht dat jij er dunne carbondelen in hebt? Adresjes zijn welkom.
Even je deuren opmeten. En dan op ebay.de zoeken naar carbon platte in de maat die je nodig hebt :)

Dank U ! :thumbup:

Macboy

Bericht door Macboy » 11 dec 2008, 10:40

Geweldig projectje. Wat ik ervan vind:

1. rolkooi zijkant inderdaad: als ik kijk naar de hoge instap van je OMP seats, zul je ook geen last hebben met instappen, omdat je kuipwang al ontzettend hoog is. Doen dus als het kan !
2. anita-spoiler eraf halen natuurlijk ;)
3. auto omlaag
4. alcantara stuur erin :)

That's it :)

Anton

Bericht door Anton » 11 dec 2008, 21:49

Macboy schreef:Geweldig projectje. Wat ik ervan vind:

1. rolkooi zijkant inderdaad: als ik kijk naar de hoge instap van je OMP seats, zul je ook geen last hebben met instappen, omdat je kuipwang al ontzettend hoog is. Doen dus als het kan !
2. anita-spoiler eraf halen natuurlijk ;)
3. auto omlaag
4. alcantara stuur erin :)

That's it :)
De GT spoiler komt er wel op, schijnt goed te werken am ring. (Ja , toch, Bert?)
De andere opties kan ik me wel in vinden, en zullen ook nog wel uitgevoerd worden.

Thanks!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 dec 2008, 05:23

Die GT spoilers werken eigenlijk nog het beste met die verhogingsblokken er tussen, zoals Tom H. heeft.

Plaats reactie