Ford Escort Cosworth
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ford Escort Cosworth
Zo eentje dus.
[img:500:314]http://www.davesport.com/images/cossie500.jpg[/img]
Ik weet dat er twee versies zijn geweest, een eerste met tamelijk heftig turbogat en een tweede die iets milder was.
Bovendien zijn er motoren met blauwe en rode cilinderkop en verhalen dat de ene sterker was dan de andere. Hoe zit dat precies?
En wie heeft er mee gereden en kan iets over het onderstel zeggen? Zit dat in de Impreza-hoek (veel grip en uiteindelijk op het gas ondersturen) of meer in de EVO-hoek (veel grip en uiteindelijk op het gas oversturen)?
Wat zijn verder nog specifieke zwakke punten waar je op moet letten bij die auto's?
[img:500:314]http://www.davesport.com/images/cossie500.jpg[/img]
Ik weet dat er twee versies zijn geweest, een eerste met tamelijk heftig turbogat en een tweede die iets milder was.
Bovendien zijn er motoren met blauwe en rode cilinderkop en verhalen dat de ene sterker was dan de andere. Hoe zit dat precies?
En wie heeft er mee gereden en kan iets over het onderstel zeggen? Zit dat in de Impreza-hoek (veel grip en uiteindelijk op het gas ondersturen) of meer in de EVO-hoek (veel grip en uiteindelijk op het gas oversturen)?
Wat zijn verder nog specifieke zwakke punten waar je op moet letten bij die auto's?
- EricYellow
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ik ben niet echt op zoek, meer me aan het oriënteren op mogelijke inruil. 
En hoewel ik auto's niet echt op uiterlijk beoordeel (vind je het gek met een Impreza en E30 Sjonnie-edition voor de deur) vind ik een Sierra toch echt té lelijk en ouderwets, sorry, zeker voor Cosworth-prijzen.
De hatch zoals die van Gerhard niet trouwens, de sedan wel.
Terwijl een Escort juist dat mooie, dikke, gedrongen van een goede rallyspecial heeft (Delta Integrale, Impreza 22B, EVO6 RS etc.).

En hoewel ik auto's niet echt op uiterlijk beoordeel (vind je het gek met een Impreza en E30 Sjonnie-edition voor de deur) vind ik een Sierra toch echt té lelijk en ouderwets, sorry, zeker voor Cosworth-prijzen.
De hatch zoals die van Gerhard niet trouwens, de sedan wel.
Terwijl een Escort juist dat mooie, dikke, gedrongen van een goede rallyspecial heeft (Delta Integrale, Impreza 22B, EVO6 RS etc.).
- Niels
- Berichten: 22521
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Echt specifiek zwakke punten heeft de Cosworth volgens mij niet maar een echte kenner ben ik niet. Wat ik wel weet is dat de motor niet full-proof is. Schijnt een duur juweeltjes te zijn die goede behandeling en onderhoud vraagt. Heb je het blok kapot dan is de auto (nagenoeg) economisch total-loss.
Volgens mij zit in de motoren onderling niet erg veel verschil. De Escort heeft de versie met blauwe kleppendeksel en 227pk. Rood kleppendeksel is alleen geleverd in de eerste sierra (de oerversie met wale-tale) en levert 204pk zonder kat. Daarna kwam de versie met groene kleppendeksel die aangaf een schone versie te zijn met hetzelfe vermogen.
De eerste Escort had standaard die dikke vleugel en was met turbo gat, bij de tweede kon je kiezen voor de achtervleugel en die hebben ze iets vriendelijker gemaakt. Volgens mij is dit niet te zien aan de kleur van het kleppendeksel want ze zijn meen ik allebei blauw. Het is puur afhankelijk van het bouwjaar maar wanneer die overgang is gemaakt weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Zelf zou ik voor het oertyoe Sierra gaan. Schaar ik in dezelfde categorie als de E30 M3 maar goed hebben destijds ook tegen elkaar geraced.
Volgens mij zit in de motoren onderling niet erg veel verschil. De Escort heeft de versie met blauwe kleppendeksel en 227pk. Rood kleppendeksel is alleen geleverd in de eerste sierra (de oerversie met wale-tale) en levert 204pk zonder kat. Daarna kwam de versie met groene kleppendeksel die aangaf een schone versie te zijn met hetzelfe vermogen.
De eerste Escort had standaard die dikke vleugel en was met turbo gat, bij de tweede kon je kiezen voor de achtervleugel en die hebben ze iets vriendelijker gemaakt. Volgens mij is dit niet te zien aan de kleur van het kleppendeksel want ze zijn meen ik allebei blauw. Het is puur afhankelijk van het bouwjaar maar wanneer die overgang is gemaakt weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Zelf zou ik voor het oertyoe Sierra gaan. Schaar ik in dezelfde categorie als de E30 M3 maar goed hebben destijds ook tegen elkaar geraced.
- Robin
- Berichten: 55765
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Ik heb gereden op de openbare weg met een 300pk Groep A Escort Cosworth, dat was back in 1994, maar ik weet nog hoe dat ging: Als een razende vuurpijl.En een turbogat van een olifant, maar na de 4500rpm (dacht ik) een helse klap in je rug...wat ik in de verdere snelle auto's nog nooit zo heb meegemaakt, ja nu ik terugdenk aan de EVO 8.5 met Andre's 380pk pakket erop in die sferen.
Interessante auto, weer eens wat anders dan Integrales, GTTs, Quattros etc.
Voor de rest dacht ik dat ze een paar maanden geleden alweer in de autovisie een 'special' van de Escort Cosworth hadden...
:
Interessante auto, weer eens wat anders dan Integrales, GTTs, Quattros etc.
Voor de rest dacht ik dat ze een paar maanden geleden alweer in de autovisie een 'special' van de Escort Cosworth hadden...

- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Hm ik heb meegereden met 1 die nog de standaard turbo had, beetje gekieteld naar 290 PK. Trok lekker in het middengebied maar miste het topvermogen. Vond het een leuke auto maar had het idee dat de M3 door zijn vermogen op hogere toerentallen sneller was. Althans de Cosworth voelde minder rap aan als ik verwachtte (maar verre van traag, dat zeker. Ik ben gewoon verpest
). Karakter kan ik niet veel over zeggen, niet achter het stuur gezeten. Wel lekkere stoelen, beter als die in mijn M3. Die 4x4 bak heeft nogal lange schakelwegen, short shift kit is dus wel handig 
De eigenaar had daarvoor een Sierra 2 deurs met een T4 turbo of zo, die was veel sneller up top.


De eigenaar had daarvoor een Sierra 2 deurs met een T4 turbo of zo, die was veel sneller up top.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ja, die turbo's missen in (bijna) standaard trim bovenin altijd wel iets vermogen, is er evt. wel uit te tunen, maar ja, hoort gewoon een beetje bij dat soort auto's.
Dit klinkt wel interessant:
Van deze site af gejat:
http://www.rsownersclub.co.uk/car_info/esccos.htm
Ze zijn nog behoorlijk aan de prijs trouwens, ik zag net al een '93 auto voor 19k langs komen, dan schrijft een (duurdere) M3 uit die tijd toch heel wat meer af.
Dit klinkt wel interessant:
Vrijwel dezelfde split als een Impreza met DCCD dus (nog 1% meer naar achteren).Permanent four wheel drive with 34/66% front/rear power split 5 Speed MT-75 manual five speed gearbox.
Van deze site af gejat:
http://www.rsownersclub.co.uk/car_info/esccos.htm
Ze zijn nog behoorlijk aan de prijs trouwens, ik zag net al een '93 auto voor 19k langs komen, dan schrijft een (duurdere) M3 uit die tijd toch heel wat meer af.
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Kijk hier eens, www.cosworth.nl
Hij heeft verschillende versies staan. En kan je precies vertellen welke versie wat is. Ook een speciale (Duitse) Wolf Edition.
Motoren zijn inderdaad niet hufter proof. Maar dat komt hoofdzakelijk doordat er door ondeskundige met minder goed materiaal net iets teveel vermogen uitgehaald wordt.
De eerste versie had een T3 turbo. Inderdaad met behoorlijk turbogat. Kan je echter makkelijker meer vermogen geven dan de latere versie met T25 (kleinere) turbo.
Hij heeft verschillende versies staan. En kan je precies vertellen welke versie wat is. Ook een speciale (Duitse) Wolf Edition.
Motoren zijn inderdaad niet hufter proof. Maar dat komt hoofdzakelijk doordat er door ondeskundige met minder goed materiaal net iets teveel vermogen uitgehaald wordt.
De eerste versie had een T3 turbo. Inderdaad met behoorlijk turbogat. Kan je echter makkelijker meer vermogen geven dan de latere versie met T25 (kleinere) turbo.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
- Locatie: Utrecht
mmm..ik rij al 6jaar in mn sierra cossie 4wd rond..dus ik kan er redelijk wat over vertellen denk ik....
ik zal eerst de verschillende uitvoeringen neerzetten...
*sierra 3dr cossie.."205"onderblok..T3 turbo..204pk/270Nm..rood kleppendeksel zonder kat..achterwielaandrijving..gebouwd 1986-87
*sierra rs500 3dr cossie..aangepast "205"onderblok..T4 turbo..224pk..rood kleppendeksel zonder kat..achterwiel aandrijving..gebouwd 87
*sierra cossie sedan.."205"onderblok..T3 turbo..204pk/270Nm..rood kleppendeksel zonder kat..achterwielaandrijving..gebouwd 1988-90
*sierra cossie sedan.."200"onderblok..T3 turbo..220pk/290Nm..rood kleppendeksel zonder kat..vierwielaandrijving..gebouwd 1990-91
*sierra cossie sedan.."200"onderblok..T3 turbo..220pk/290Nm..groen kleppendeksel met kat..vierwielaandrijving..gebouwd 1992-93
*escort cossie.."200"onderblok..T34 turbo..227pk/304Nm..blauw kleppendeksel met kat..vierwielaandrijving..gebouwd 1992-94
*escort cossie.."200"onderblok..t25 turbo..227pk..bolvormig grijs kleppendeksel met kat..vierwielaandrijving..gebouwd 1994-95
zwakke punten bij een escort cossie...tja...de auto is op zn minst al 10jaar oud...dus denk aan onderstel rubbers, ophanging, remmen, banden..
motorisch..is hij getuned..zo ja..door wie..en wat is er aan gedaan..
als hij getuned is...ZIT ER DAN ZEKER WETEN EEN GROTERE BRANDSTOFPOMP OP..!!..anders laten staan..(tenzij hij stage 1 getuned is..dan kan het nog net..)
als hij getuned is...kijk naar de injectors..de kleuren zeggen nogal veel..
blauw is de kleur van de standaard injectors..deze blijven tot stage 1 (280pk)..
groen is de kleur voor stage 2 en 3 tuning..(300 t/m 350 pk)
lichtblauw voor 350 t/m 400pk
grijs voor 350 t/m 440pk
als hij stage 3 en hoger getuned is...let dan vooral op de versnellingsbak...want die lopen op hun tenen bij 380pk...
al de bovenstaande stagen van tuning en kleurtjes vd injectors gaan op voor de escort cossie met de grote turbo...
de escort met de kleine turbo heeft een ander motormanagement/injectiesysteem/ontsteking/turbo....deze kan je tunen tot 300pk..
voor vragen hoor ik t wel..
ik zal eerst de verschillende uitvoeringen neerzetten...
*sierra 3dr cossie.."205"onderblok..T3 turbo..204pk/270Nm..rood kleppendeksel zonder kat..achterwielaandrijving..gebouwd 1986-87
*sierra rs500 3dr cossie..aangepast "205"onderblok..T4 turbo..224pk..rood kleppendeksel zonder kat..achterwiel aandrijving..gebouwd 87

*sierra cossie sedan.."205"onderblok..T3 turbo..204pk/270Nm..rood kleppendeksel zonder kat..achterwielaandrijving..gebouwd 1988-90
*sierra cossie sedan.."200"onderblok..T3 turbo..220pk/290Nm..rood kleppendeksel zonder kat..vierwielaandrijving..gebouwd 1990-91
*sierra cossie sedan.."200"onderblok..T3 turbo..220pk/290Nm..groen kleppendeksel met kat..vierwielaandrijving..gebouwd 1992-93
*escort cossie.."200"onderblok..T34 turbo..227pk/304Nm..blauw kleppendeksel met kat..vierwielaandrijving..gebouwd 1992-94
*escort cossie.."200"onderblok..t25 turbo..227pk..bolvormig grijs kleppendeksel met kat..vierwielaandrijving..gebouwd 1994-95
zwakke punten bij een escort cossie...tja...de auto is op zn minst al 10jaar oud...dus denk aan onderstel rubbers, ophanging, remmen, banden..
motorisch..is hij getuned..zo ja..door wie..en wat is er aan gedaan..
als hij getuned is...ZIT ER DAN ZEKER WETEN EEN GROTERE BRANDSTOFPOMP OP..!!..anders laten staan..(tenzij hij stage 1 getuned is..dan kan het nog net..)
als hij getuned is...kijk naar de injectors..de kleuren zeggen nogal veel..
blauw is de kleur van de standaard injectors..deze blijven tot stage 1 (280pk)..
groen is de kleur voor stage 2 en 3 tuning..(300 t/m 350 pk)
lichtblauw voor 350 t/m 400pk
grijs voor 350 t/m 440pk
als hij stage 3 en hoger getuned is...let dan vooral op de versnellingsbak...want die lopen op hun tenen bij 380pk...
al de bovenstaande stagen van tuning en kleurtjes vd injectors gaan op voor de escort cossie met de grote turbo...
de escort met de kleine turbo heeft een ander motormanagement/injectiesysteem/ontsteking/turbo....deze kan je tunen tot 300pk..
voor vragen hoor ik t wel..
-
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
- Locatie: Utrecht
mijn auto op de fordmeeting in Landgraaf afgelopen zondag (10e)
[IMG:800:598]http://img.photobucket.com/albums/v322/ ... 06_065.jpg[/img]

[IMG:800:598]http://img.photobucket.com/albums/v322/ ... 06_065.jpg[/img]

- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Kijk, dat is nog eens informatie!
Laat ze in Autovisie dan maar lekker blij worden van hun 300pk Focus Cosworth.

Dennis, de filmpjes ken ik ook wel, maar dat is altijd zo moeilijk om iets van te zeggen als je niet weet of het een standaard of getunede auto is.
Een Impreza met DCCD en die aftermarket controller met 10/90 torque split gaat ook dwars als een e30, maar als je op grond daarvan een standaard Impreza koopt ben je ook niet blij.
Nog één vraagje trouwens:
Zitten er standaard sperdiffs op zo'n ding (zal wel niet denk ik, maar toch)?
Laat ze in Autovisie dan maar lekker blij worden van hun 300pk Focus Cosworth.


Dennis, de filmpjes ken ik ook wel, maar dat is altijd zo moeilijk om iets van te zeggen als je niet weet of het een standaard of getunede auto is.
Een Impreza met DCCD en die aftermarket controller met 10/90 torque split gaat ook dwars als een e30, maar als je op grond daarvan een standaard Impreza koopt ben je ook niet blij.

Nog één vraagje trouwens:
Zitten er standaard sperdiffs op zo'n ding (zal wel niet denk ik, maar toch)?
-
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
- Locatie: Utrecht
Autovisie lult uit zn nek...want er komt geen focus cossie...waarschijnlijk wel een focus rs...die heeft zn motor/transmissie van de volvo s60r/v70r..dus 300pk en 400Nm..ook niks mis mee...
Maare...een cossie 4wd heeft zelfs 3diffs....voor, midden en een achterdiff...met de verhouding..66%achter en 34%voor...qua aandrijfkrachten hé...
@peter...had je een escort op het ook dan?
Maare...een cossie 4wd heeft zelfs 3diffs....voor, midden en een achterdiff...met de verhouding..66%achter en 34%voor...qua aandrijfkrachten hé...
@peter...had je een escort op het ook dan?
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Autovisie had zelfs een buying guide voor een tweedehands Focus Cosworth, kun je nagaan. 
Dat hij drie diffs heeft snap ik (heeft iedere awd toch of niet?), maar zijn het open diffs of sperdiffs? Zal wel open zijn denk ik? Zelfs een gewone niet-RS EVO heeft nog gewoon open diffs dacht ik.
Wel een auto op het oog, alleen staat die nog in het buitenland, maar misschien is er via via wel een auto die hier in de weg staat op in te ruilen.
Zou mooi zijn, ben stiekem toch wel weg van die rallyspecials onderhand, niet voor op de circuits, wel voor op de openbare weg.

Dat hij drie diffs heeft snap ik (heeft iedere awd toch of niet?), maar zijn het open diffs of sperdiffs? Zal wel open zijn denk ik? Zelfs een gewone niet-RS EVO heeft nog gewoon open diffs dacht ik.
Wel een auto op het oog, alleen staat die nog in het buitenland, maar misschien is er via via wel een auto die hier in de weg staat op in te ruilen.
Zou mooi zijn, ben stiekem toch wel weg van die rallyspecials onderhand, niet voor op de circuits, wel voor op de openbare weg.

-
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
- Locatie: Utrecht
Hoe kan autovisie nou een buying guide hebben van een auto die niet eens bestaat...maarja..
Maarre...volgens mij heeft een cossie een open diff...
Ik heb nog wel een leuke site voor je...
www.passionford.com
voor de rest heb ik nog zat andere websites voor je..
http://www.motorsport-developments.co.uk/
http://www.randbmotorsport.co.uk/
http://www.reyland.co.uk/
http://www.proalloy.co.uk/
mvg

Maarre...volgens mij heeft een cossie een open diff...
Ik heb nog wel een leuke site voor je...
www.passionford.com
voor de rest heb ik nog zat andere websites voor je..
http://www.motorsport-developments.co.uk/
http://www.randbmotorsport.co.uk/
http://www.reyland.co.uk/
http://www.proalloy.co.uk/
mvg
- markk
- Berichten: 3895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Geen verstand ervan maar ik vind ze helemaal top die Cosworth's. Zowel de Sierra als de Escort. Siera RWD sedan zou helemaal mijn versie zijn.
>Robin > ja nu ik terugdenk aan de EVO 8.5 met Andre's 380pk pakket erop in die sferen.
Niet overdrijven he. 350 a 360pk dacht ik eerder, ennuh HET WENT AL
Mark.
>Robin > ja nu ik terugdenk aan de EVO 8.5 met Andre's 380pk pakket erop in die sferen.
Niet overdrijven he. 350 a 360pk dacht ik eerder, ennuh HET WENT AL

Mark.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ja, was ook een klein blundertje van AV.wimwerf schreef:Hoe kan autovisie nou een buying guide hebben van een auto die niet eens bestaat...maarja..![]()
Maarre...volgens mij heeft een cossie een open diff...
Ik heb nog wel een leuke site voor je...
www.passionford.com
voor de rest heb ik nog zat andere websites voor je..
http://www.motorsport-developments.co.uk/
http://www.randbmotorsport.co.uk/
http://www.reyland.co.uk/
http://www.proalloy.co.uk/
mvg

Leuke links trouwens, thnx, ik ga ze dit weekend eens proberen allemaal door te nemen!
- Cupra R
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04
P.s. wil je een lekkere daily driver als Cossie ga dan voor de,
om hem naar +/- 300pk te tunen. Je hebt dan een auto die in bijna alle toerbereiken lekker rijd en met redelijk mooi interieur en lekker luxe.escort cossie.."200"onderblok..t25 turbo..227pk..bolvormig grijs kleppendeksel met kat..vierwielaandrijving..gebouwd 1994-95
-
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Heb het hier al eens gemeld: een vriend van mij heeft er een.
Een org. NL van 1993, en hij kocht hem van Ford NL toen de auto 9 maanden oud was. Hij heeft hem nu dus 13 jaar, en is er super zuinig op.
Ding is als nieuw, en slecht 70.000KM op het klokje.
Is wel getuned, dacht door Ton Smit, die werkte in die tijd bij de importeur van Ford. Maar deze Cossie is zeeeeer rustig bereden, en nooit afgetrapt en zo. Ongelofelijk maar waar: hij heeft nog nooit vol in zijn 1e versnelling weg getrokken.
Auto is gewoon gekocht voor de looks en de specs, die vriend van mij is ook gek van rally's en ging dan met zijn Cossie overal kijken: prachtig vond hij dat.
De laatste 5 jaar gebruikt hij de auto zelden, ong. 500 KM p/j.
Heb al eens voorgesteld om de auto aan mij te verkopen.
Mischien wil hij de auto wel verkopen, daar zei hij laatst wel iets over.
Maar reken dan op een hogere prijs als die €19.000,- die hier genoemd is.
Begin van het jaar zei hij een keer dat hij de auto wel kwijt zou willen als er iemand meer dan 25 zou bieden.
Zal het deze week nog wel eens vragen...
Een org. NL van 1993, en hij kocht hem van Ford NL toen de auto 9 maanden oud was. Hij heeft hem nu dus 13 jaar, en is er super zuinig op.
Ding is als nieuw, en slecht 70.000KM op het klokje.
Is wel getuned, dacht door Ton Smit, die werkte in die tijd bij de importeur van Ford. Maar deze Cossie is zeeeeer rustig bereden, en nooit afgetrapt en zo. Ongelofelijk maar waar: hij heeft nog nooit vol in zijn 1e versnelling weg getrokken.
Auto is gewoon gekocht voor de looks en de specs, die vriend van mij is ook gek van rally's en ging dan met zijn Cossie overal kijken: prachtig vond hij dat.
De laatste 5 jaar gebruikt hij de auto zelden, ong. 500 KM p/j.
Heb al eens voorgesteld om de auto aan mij te verkopen.

Mischien wil hij de auto wel verkopen, daar zei hij laatst wel iets over.
Maar reken dan op een hogere prijs als die €19.000,- die hier genoemd is.
Begin van het jaar zei hij een keer dat hij de auto wel kwijt zou willen als er iemand meer dan 25 zou bieden.
Zal het deze week nog wel eens vragen...
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Prachtig filmpje met nog mooier racewerk (linkje met dank aan Cav):
http://www.rsownersclub.co.uk/video/btcc.wmv
Stoer!!!
8)
http://www.rsownersclub.co.uk/video/btcc.wmv
Stoer!!!

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: timoty en 7 gasten