Klopt helemaal, het rendement van een moderne diesel ligt gewoon relatief hoog. Daarom hebben de nieuweren ook elektrisch element in het verwarmingsysteem zitten zodat je niet meer op de koelvloeistof hoeft te wachten. Waarschijnlijk heeft de nieuwe A3 dat ook LouisKnot schreef:Neuh.... benzinemotoren zijn eerder op temperatuur, moderne diesels lopen supereconomisch maar bij die auto's duurde het gewoon onwijs lang voor dat koelvloeistof (en dus ook kachelradiateur) warm werden.
bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
- Niels
- Berichten: 22546
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
-
HSR
- Berichten: 5546
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Ik merk ook bij zelfs de M50B25 dat deze zeer chagrijnig loopt als 'ie koud is. Met name de eerste 5 minuten is het vreselijk. Reageert sloom op het gas, wil helemaal niet lekker naar de 3K toeren lopen. En dan, plotseling zonder dat je meer of minder gas geeft voel je de wagen opeens versnellen, in een keer. Dit zonder dat je meer gas geeft. Als de wagen door dat punt is loopt 'ie al een heel stuk beter maar dan is de olie alsnog verre van warm.
Zo heeft mijn broer (C30) een paar weekenden terug in de BMW gereden. Hij was ook verbaasd over het chagrijnige karakter van het blok als deze koud is. Had mijn oude volvo V70R helemaal geen last van en de huidige diesel al helemaal niet.
Zo heeft mijn broer (C30) een paar weekenden terug in de BMW gereden. Hij was ook verbaasd over het chagrijnige karakter van het blok als deze koud is. Had mijn oude volvo V70R helemaal geen last van en de huidige diesel al helemaal niet.
-
Robin
- Berichten: 56294
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Vanochtend kar uit de garage, nou koud klinkt ie als een Nascar stationair, rustig wegrijden en niet boven de 3000rpm komen inderdaad. 1e minirotonde tam over in z'n 2(ding geeft in de display aan dat ik liever voor 't milieu(kots) naar z'n 4 moet:ja hallo met 1000rpm zeker....) dus ik de volgende minirotonde 5 min later zeer tam met 1400rpm ofzo in 'zn 3 nemen amper gasgevend, dan komt de ware aard van een koude //M motor naar boven:Haperend /bokkend/stotend rij ik daar met 20/25km ofzo over die minrotonde als een cursist in een leswagen in z'n eerste les waarbij de instructeur vergeet gas/koppeling bij te geven:NIET OM AAN TE ZIEN. Moest er wel om lachen eigenlijk en gaf ff een gasstoot naar 4 mille om de motor ff tot de orde te roepen:eikel. :twisted:
Maar daar had de //M3 E46 ook last van en is normaal. En ja bij 75 graden op de oiltemp vind ik dat vaak voldoende warm, niet om meteen 8mille aan te raken, maar 5/6/7 toch wel....
Maar daar had de //M3 E46 ook last van en is normaal. En ja bij 75 graden op de oiltemp vind ik dat vaak voldoende warm, niet om meteen 8mille aan te raken, maar 5/6/7 toch wel....
- Niels
- Berichten: 22546
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Wel goed zo'n topic! Als iedereen nu ook even z'n kenteken noteert dan maak ik even een persoonlijk lijstje van wel en niet te kopen M's
70-75 graden olie is echt nog niet warm genoeg voor vol gas 
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Daar heeft de mijne nagenoeg geen last van..............................het horten, stoten en onregelmatig lopen dus..........................de vorige wel, zeg maar veel........................de huidige niet...................Robin schreef:Vanochtend kar uit de garage, nou koud klinkt ie als een Nascar stationair, rustig wegrijden en niet boven de 3000rpm komen inderdaad. 1e minirotonde tam over in z'n 2(ding geeft in de display aan dat ik liever voor 't milieu(kots) naar z'n 4 moet:ja hallo met 1000rpm zeker....) dus ik de volgende minirotonde 5 min later zeer tam met 1400rpm ofzo in 'zn 3 nemen amper gasgevend, dan komt de ware aard van een koude //M motor naar boven:Haperend /bokkend/stotend rij ik daar met 20/25km ofzo over die minrotonde als een cursist in een leswagen in z'n eerste les waarbij de instructeur vergeet gas/koppeling bij te geven:NIET OM AAN TE ZIEN. Moest er wel om lachen eigenlijk en gaf ff een gasstoot naar 4 mille om de motor ff tot de orde te roepen:eikel. :twisted:
Maar daar had de //M3 E46 ook last van en is normaal. En ja bij 75 graden op de oiltemp vind ik dat vaak voldoende warm, niet om meteen 8mille aan te raken, maar 5/6/7 toch wel....
Verschil zal zijn dat jij hem 4K op de flikker geeft en ik hem natuurlijk een aai overde bol geef...............................
- Knot
- Berichten: 40977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Om de vraag leuker te maken.. als de olie op 80/85/90 graden is.... is het blok er dan klaar voor? De smering is oke, maar de lagers zijn bijvoorbeeld nog lang niet doorgewarmd...
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Ik denk dat het best meevalt..............................als het allemaal zo dramatatisch zou zijn, dan zagen we vast meer kapotte motoren.......................Knot schreef:Om de vraag leuker te maken.. als de olie op 80/85/90 graden is.... is het blok er dan klaar voor? De smering is oke, maar de lagers zijn bijvoorbeeld nog lang niet doorgewarmd...
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Vaak na 10km tuffen begin ik em meer te belasten.
Maar warm rijden laat ik em ook niet meer dan 3500rpm draaien gezien het hok maar 6500 kan halen.
Lekker rustig op laten lopen in toeren, ding trekt dan toch al hard genoeg.
Maar warm rijden laat ik em ook niet meer dan 3500rpm draaien gezien het hok maar 6500 kan halen.
Lekker rustig op laten lopen in toeren, ding trekt dan toch al hard genoeg.
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Volgens mij zit je met elke auto 'goed' ná 15 km!?
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
En wat te denken van de versnellingsbak.Knot schreef:Om de vraag leuker te maken.. als de olie op 80/85/90 graden is.... is het blok er dan klaar voor? De smering is oke, maar de lagers zijn bijvoorbeeld nog lang niet doorgewarmd...
Nog een andere vraag. Hoe warm wordt de wagen als je hem netjes hebt warm gereden en daarna even een tijdje flink gaat sporten??
- Erik K.
- Berichten: 7222
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Olie temp komt bij mijn auto dan amper boven de 100graden.
-
E60 M5
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Na ca. 2 a 3 km rijden tot ongeveer 3000 a 3500 tpm komt de olietemperatuur al boven de 50 graden. Bij een olietemp van 75 graden geeft mijn toerenteller aan dat ik tot de volle 8250 tpm mag gaan. Die temperatuur wordt vrij vlot bereikt met mijn auto.
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Net ook even getest, olie temp gaat idd vrij rap omhoog ( ondanks het koude weer), ook het ledje in de toerenteller, maar pas bij 75 graden Celcius staat het ledje bij +8K RPM........................gaat dus goed samen....................
- Knot
- Berichten: 40977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Dus als ik het goed begrijp blijf je in de 1e versnelling rijden, eerst met 4000rpm, dan na een paar minuten 5000rpm, tot op een gegeven moment het laatste ledje uit gaat dan kan je de begrenzer in en kan je door naar 2 en verder???

-
Marco R.
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Ik reed vroeger altijd met koude motor 50 in 4, en 80 in 5. Tegenwoordig rijd ik 50 in 3 en 80 in zijn 4, om het allemaal even wat vlotter warm te krijgen,
Met mijn oude auto zat ik wel eens op 6000 toeren 20 seconden na een start in de Nederlandse winter. Dat ding heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Met deze doe ik dat soort capriolen niet. Denk dat ik dan gauw turbo's mag gaan inslaan
Wat ik dan lees over de lagers. Als je olie 80 graden is, waarom zijn je lagers dat dan niet? Je olie onttrekt zijn temperatuur van het blok als ik mij niet vergis. En je lagers zitten in je blok. Lijkt me dat die dan ook wel genoeg doorverwarmd zijn. Zowiezo, als je een goede oliefilm hebt is er niks aan het handje met de lagers toch? Als je maar smering hebt..
Met mijn oude auto zat ik wel eens op 6000 toeren 20 seconden na een start in de Nederlandse winter. Dat ding heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Met deze doe ik dat soort capriolen niet. Denk dat ik dan gauw turbo's mag gaan inslaan
Wat ik dan lees over de lagers. Als je olie 80 graden is, waarom zijn je lagers dat dan niet? Je olie onttrekt zijn temperatuur van het blok als ik mij niet vergis. En je lagers zitten in je blok. Lijkt me dat die dan ook wel genoeg doorverwarmd zijn. Zowiezo, als je een goede oliefilm hebt is er niks aan het handje met de lagers toch? Als je maar smering hebt..
-
Mark
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Ik wacht altijd tot de olietemperatuurmeter op minimaal 10 minuten op 90 graden staat. Bij veel motoren zit de sensor niet in het carter, pas als de olie in het carter op temperatuur is, is het aan te bevelen gas te geven. In een motorblok kan na de start zomaar 20 graden verschil zitten tussen olie in het carter en olie in de motor.
- Knot
- Berichten: 40977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Tsja, ik wacht liever iets te lang dan iets te kort... als is het maar slijtage beperken voor de volgende eigenaar.
-
Marco R.
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
volgende eigenaar kan me een worst wezen eerlijk gezegd. als ik maar ervan kan genieten en het ding in goede conditie hou 
verkopen is verkopen. snap niet dat sommige ook moeite hebben om hun auto aan de export te verkopen. maargoed dat is offtopic hier.
je kan idd beter iets te lang rijden dan gelijk al het gas erop
verkopen is verkopen. snap niet dat sommige ook moeite hebben om hun auto aan de export te verkopen. maargoed dat is offtopic hier.
je kan idd beter iets te lang rijden dan gelijk al het gas erop
-
Hans J.
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 21 apr 2008, 21:51
- Auto: X5 M F85
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Wel leuk om te lezen, deze ervaringen! De mijne loopt ook als een krant, de eerste 5 km. Ook de versnellingsbak is dan nog vrij 'hakerig' Heel rustig richting snelweg en onder de 3.000 toeren blijven helpt wel. Als het oliemetertje de 75 graden voorbij is begin ik wat meer gas te geven, maar echt doortrekken doe ik eigenlijk pas na 20 min. snelweg rijden. Die rij ledjes bij de toerenteller ziet er leuk uit, maar ik hecht er totaal geen waarde aan.
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Die dingen zitten er niet voor niets op natuurlijk....................................staat ook nog eens duidelijk in the manual..................
-
Hans J.
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 21 apr 2008, 21:51
- Auto: X5 M F85
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
welke dingen............?romo schreef:Die dingen zitten er niet voor niets op natuurlijk....................................staat ook nog eens duidelijk in the manual..................
In mijn manual staat: ''Het oranje waarschuwingsgebied verschijnt afhankelijk van de motortemperatuur. Als de motortemperatuur toeneemt, doven steeds meer sectoren van het waarschuwingsgebied. Motortoerentallen in het waarschuwingsgebied indien mogelijk vermijden.'' Wat ik dus wilde zeggen: het waarschuwingsgebied van de toerenteller komt niet echt overeen met de situatie IRL.
- romo
- Berichten: 27167
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Ik bedoelde de ledjes uiteraard.
Bij mijn E46 M3 en nu ook bij de e92 M3 klopt dat heel aardig, zeker als ik ook nog de olie temp er bij vergelijk...................
Dat snap ik even niet......................Wat ik dus wilde zeggen: het waarschuwingsgebied van de toerenteller komt niet echt overeen met de situatie IRL.
Bij mijn E46 M3 en nu ook bij de e92 M3 klopt dat heel aardig, zeker als ik ook nog de olie temp er bij vergelijk...................
-
Hans J.
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 21 apr 2008, 21:51
- Auto: X5 M F85
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Bij mij zijn de ledjes (voor mijn gevoel) te snel uit, maar misschien ben ik wel te voorzichtig, dat kan natuurlijk ook.romo schreef:Ik bedoelde de ledjes uiteraard.
Dat snap ik even niet......................Wat ik dus wilde zeggen: het waarschuwingsgebied van de toerenteller komt niet echt overeen met de situatie IRL.
Bij mijn E46 M3 en nu ook bij de e92 M3 klopt dat heel aardig, zeker als ik ook nog de olie temp er bij vergelijk...................
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
LED's uit = gass geben ! De motor warmrijden 20km stamt uit vroegere tijden 
Ik merkte in de E90 M3 van Andre ook al dat ie ongelooflijk snel op temperatuur is die M3
Ik merkte in de E90 M3 van Andre ook al dat ie ongelooflijk snel op temperatuur is die M3
- Niels
- Berichten: 22546
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Het is maar net wat je gelooft Macboy
90 graden koelvloeistof is geen 90 graden voor de olie, welk motorblok eromheen zit maakt niet uit. Allemaal een soortgelijke legering. Je hebt ook mensen die afgaan op koelvloeistof temperatuur in de trand van "als ie warm is dan is ie warm" tja zelf weten
Feit is wel dat motoren heel veel reserve hebben qua slijtage, dat kan meewegen in de keuze van de fabrikant. Natuurlijk willen ze bij BMW best graag na 5 jaar en 125000km graag een nieuw M-blokje leveren 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 9 gasten
