bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
markk

Bericht door markk » 10 dec 2008, 19:41

Moderne ///m's geven in de toerenteller aan hoeveel toeren je mag maken tijdens het opwarmen.

Bij de e46 m3 gaat dat met lichtjes die uitgaan naarmate de auto opwarmt.

Mij valt echter op dat ze erg snel uitgaan. Koud de auto starten en je mag vaak al direct 5-6k rpm draaien. Paar minuten later en je mag tot de echte redline van 8k rpm. De olie temp. meter moet dan echter nog boven de 50 graden uitkomen :shock:

Ik hou altijd m'n warmrij rpm's onder de 3k en ga pas rustig opbouwen als de olie op 75 graden staat. Kortom veel conservatiever dan bmw aangeeft...

Hoe doen jullie dit ?

Mark
ps: beetje o.t. maar gerelateerd - valt me overigens ook op dat de olie in een ///m blok vrij snel op temp. komt. Sneller dan bij andere auto's
Laatst gewijzigd door markk op 10 dec 2008, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jochem Vaartjes

Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline

Bericht door Jochem Vaartjes » 10 dec 2008, 19:54

Ik rijd mijn E36 M3 altijd warm tot 70 graden. Daarna is het planken!

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 10 dec 2008, 19:57

Goed topic Mark, ik vroeg me dit namelijk zelf ook af vorige week.

Met de E36 M3 rij ik sowieso tot 70 graden van de olie niet met meer dan 3.000-3.500rpm. Van 70 tot 90 graden doe ik het ook nog rustig aan, dus zeg max 5.000 rpm. Pas als ie echt volledig warm is (en dat vaak al even is) haal ik echt door tot redline (7.300 in mijn geval).

Knot

Bericht door Knot » 10 dec 2008, 20:00

Vreemd.. ik wist niet dat ze bij de E46 zo snel uit gingen, dan heb je er ook weinig aan. Als je onder de 2000rpm blijft komt ie natuurlijk nooit op temperatuur maar na een paar minuten 8000 draaien is het ook niet helemaal. Met de E36 reed ik altijd het water EN de olie warm (tot 80 graden), dan nog wat kilometers doortuffen zodat de boel doorwarmt en dan pas het gas erop, meestal was dat zo'n 15km warmrijden.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 dec 2008, 20:07

Onder de 2000rpm wordt ie zeker wel warm. Sterker nog, behoorlijke belasting bij lage toeren warmt erg snel op maar vinden de krukas lagers niet zo fijn :wink: Gewoon met half gas tot 3-3500rpm gaan is het beste. Meestal wordt geadviseerd om tot een bepaald % v.h. max. toerental te gaan. Iets van 65% ofzo :hmmm: 90 graden voor volle polle a.u.b :hammer:

markk

Bericht door markk » 10 dec 2008, 20:10

Het lijkt bij de e46 m3 wel of die lampjes reageren op de koelwater temp. ipv de olie temp.

Wat wel duidelijk opvalt is dat er meer lampjes branden bij een koude start in de winter dan in de zomer.

Wat ook duidelijk opvalt is dat een ///m vrij snel op olie temp. is. Als ik een beetje file heb / treuzel dan is alles op temp. voordat ik de n11 oprijd. Kan ik met de andere auto's wel vergeten.

(en dat is heeeeel belangrijk want dan kan je 's ochtends full-lock dwars de n11 op. Een betere manier om goed wakker te worden en met een smile op je werk aan te komen is er niet :df: )

Mark

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 dec 2008, 20:14

Zal wel watertemp. zijn dan :? De 6 in lijn warmt wel snel op idd.

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 10 dec 2008, 20:36

markk schreef:Het lijkt bij de e46 m3 wel of die lampjes reageren op de koelwater temp. ipv de olie temp.

Wat wel duidelijk opvalt is dat er meer lampjes branden bij een koude start in de winter dan in de zomer.

Wat ook duidelijk opvalt is dat een ///m vrij snel op olie temp. is. Als ik een beetje file heb / treuzel dan is alles op temp. voordat ik de n11 oprijd. Kan ik met de andere auto's wel vergeten.

(en dat is heeeeel belangrijk want dan kan je 's ochtends full-lock dwars de n11 op. Een betere manier om goed wakker te worden en met een smile op je werk aan te komen is er niet :df: )

Mark
Inderdaad, idioot genoeg zijn die lampjes aan het water gekoppeld bij de e46 en e39 M's. Olie zeker 85° laten worden, en daarna langzaamaan het gas er meer en meer op... Bij 90° volle polle. Nu moet ik zeggen dat ik wel heel voorzichtig ben, maar je merkt gewoon dat je blok het zo graag heeft.

frankv

Bericht door frankv » 10 dec 2008, 21:06

ik wacht bij mijn e30 m3 ook altijd tot de olie 80 graden is, dat is meestal na 10-15km

frank

Erik K.

Bericht door Erik K. » 10 dec 2008, 21:10

Ik denk dat de manier van Knot een van de beste is.
Met name de 1e paar minuten rustig opwarmen max 2000 - 3000tpm, daarna iets meer belasten met max +/-3500tpm. Persoonlijk blijf ik de 1e paar km's ver onder half gas. Gaat ook wel erg hard in de straat dan.
Als de olie rond de 50 a 60 graden zit kun je best iets verder door gaan trekken en iets meer gas gaan geven. Als de olie een paar minuten rond de 80 a 90 graden kun je planken. Ik merk zelf ook dat het blok pas na +/-20km echt goed warm is, afhankelijk van de buitentemp.
Je ziet dan ook aan de verbruiksmeter dat je te rijden km's langzaam gaan (tijdelijk)oplopen. Voor mij een teken dat het blok goed warm is.

BMW geeft op dat je niet meer dan 4000tpm mag maken zolang de olie onder de 50graden zit.

Ik merk ook dat de koelvloeistof lekker vlot opwarmt, vraag me soms af of er net als bij sommige diesels een soort van verwarmingselement in zit.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 10 dec 2008, 21:27

Erik K. schreef:Ik denk dat de manier van Knot een van de beste is.
Met name de 1e paar minuten rustig opwarmen max 2000 - 3000tpm, daarna iets meer belasten met max +/-3500tpm. Persoonlijk blijf ik de 1e paar km's ver onder half gas. Gaat ook wel erg hard in de straat dan.
Als de olie rond de 50 a 60 graden zit kun je best iets verder door gaan trekken en iets meer gas gaan geven. Als de olie een paar minuten rond de 80 a 90 graden kun je planken. Ik merk zelf ook dat het blok pas na +/-20km echt goed warm is, afhankelijk van de buitentemp.
Je ziet dan ook aan de verbruiksmeter dat je te rijden km's langzaam gaan (tijdelijk)oplopen. Voor mij een teken dat het blok goed warm is.
Die methode houdt ik zelf ook altijd aan. Tot 50 graden <3k tpm, tussen 50 - 90 graden tot 5k toeren waarbij ik het toerental wat laat oplopen, en na enkele minuten 90 graden the full monty.
Erik K. schreef:Ik merk ook dat de koelvloeistof lekker vlot opwarmt, vraag me soms af of er net als bij sommige diesels een soort van verwarmingselement in zit.
Koelvloeistof warmt toch altijd snel op, dat zie ik tenminste bij alle auto's waarin ik gereden heb.

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 10 dec 2008, 21:34

Zoals de meeste:

Warm rijden (bij 3.000 rpm overschakelen) en pas bij 70 graden volle polle! :playcar:

Knot

Bericht door Knot » 10 dec 2008, 21:39

Er zijn toch ook constructies (Toyota Supra MK4 volgens mij) waar de koelvloeitstof meehelpt de olie op temperatuur te krijgen?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 dec 2008, 21:46

BMW geeft op dat je niet meer dan 4000tpm mag maken zolang de olie onder de 50graden zit.
Dat heb ik nog nooit gelezen/gehoord.............staat ook niet in the manual...............niet van de E46 M3 en ook niet van de E92 M3

Letterlijk staat daar; " De motorolie temp ligt bij een bedrijfswarme motor tussen de 80 en 120 graden Celcius."

Over de Ledjes in de toerenteller zegt het heilige boekje het volgende; "Het waarschuwingsgebied ( In de E92 M3 een dubbel geel ledje) indien mogelijk vermijden. Motor toerentallen in het rode waarschuwingsveld (alles achter de gele ledjes) beslist vermijden, in dit gebied wordt ter bescherming van de motor het toerental begrensd"

Ledjes gaan vlot uit idd, zowel in de E46 als ook de E92 M3, olie komt ook betrekkelijk snel op temp, ik houd me aan bovenstaande..................................

frankv

Bericht door frankv » 10 dec 2008, 22:04

Knot schreef:Er zijn toch ook constructies (Toyota Supra MK4 volgens mij) waar de koelvloeitstof meehelpt de olie op temperatuur te krijgen?
dat klopt, er zit een geavanceerde warmtewisselaar in, met op en neergaande zuigers en kamers waarin de warmte gecreeerd wordt, de koelvloeistof en de olie stromen beide door deze warmtewisselaar heen en warmen elkaar dan ook op

om dit te stimuleren is de warmtewisselaar van gietijzer of aluminium

frank

Knot

Bericht door Knot » 10 dec 2008, 22:08

Oke, is dat een pre van de E46 M3 t.o.v. bijvoorbeeld de 330i modellen?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 10 dec 2008, 22:17

Dat heb ik nog nooit gelezen/gehoord.............staat ook niet in the manual...............niet van de E46 M3 en ook niet van de E92 M3

Letterlijk staat daar; " De motorolie temp ligt bij een bedrijfswarme motor tussen de 80 en 120 graden Celcius."

Over de Ledjes in de toerenteller zegt het heilige boekje het volgende; "Het waarschuwingsgebied ( In de E92 M3 een dubbel geel ledje) indien mogelijk vermijden. Motor toerentallen in het rode waarschuwingsveld (alles achter de gele ledjes) beslist vermijden, in dit gebied wordt ter bescherming van de motor het toerental begrensd"

Ledjes gaan vlot uit idd, zowel in de E46 als ook de E92 M3, olie komt ook betrekkelijk snel op temp, ik houd me aan bovenstaande..................................
Het staat wel in het manual van de E36 M3 ;)

Koelvloeistof warmt toch altijd snel op, dat zie ik tenminste bij alle auto's waarin ik gereden heb.
Koelvloeistof warmt wel altijd sneller op dan de olie, maar in mijn auto zie ik de 1e opwarm km's letterlijk de meter oplopen totdat deze strak in het midden staat. Kachel wordt daarbij ook lekker vlot warm. Dat zie toch bij de meeste auto's niet zo extreem snel gaan, behalve bij sommige diesels dan.

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 10 dec 2008, 22:25

frankv schreef:
Knot schreef:Er zijn toch ook constructies (Toyota Supra MK4 volgens mij) waar de koelvloeitstof meehelpt de olie op temperatuur te krijgen?
dat klopt, er zit een geavanceerde warmtewisselaar in, met op en neergaande zuigers en kamers waarin de warmte gecreeerd wordt, de koelvloeistof en de olie stromen beide door deze warmtewisselaar heen en warmen elkaar dan ook op

om dit te stimuleren is de warmtewisselaar van gietijzer of aluminium

frank
Eenzelfde systeem zit ook op de e39.

Knot

Bericht door Knot » 10 dec 2008, 22:39

Erik... bij sommige diesels??? Bij mijn Vectra's duurde het in de wintermaanden soms 10km voordat er warme lucht de auto in kwam.... vreselijk was dat, klappertanden...

Erik K.

Bericht door Erik K. » 10 dec 2008, 22:40

Was dat systeem zeker kaduuk??? ;)

Knot

Bericht door Knot » 10 dec 2008, 22:42

Neuh.... benzinemotoren zijn eerder op temperatuur, moderne diesels lopen supereconomisch maar bij die auto's duurde het gewoon onwijs lang voor dat koelvloeistof (en dus ook kachelradiateur) warm werden.

EG

Bericht door EG » 10 dec 2008, 23:44

Erik K. schreef:Ik denk dat de manier van Knot een van de beste is.

Ik merk ook dat de koelvloeistof lekker vlot opwarmt, vraag me soms af of er net als bij sommige diesels een soort van verwarmingselement in zit.
Bij de meeste moderne diesels zitten er idd verwarmings elementen in.

TDi's van VW hebben het zowiezo. Anders zou je 100 jaar moeten wachten totdat er een beetje warme lucht uit de roostertjes zou komen. Dat is in de winter echt niet leuk idd.

Hier mooi stukje: http://wiki.tdiclub.nl/GloeispiralenKoelsysteem" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 10 dec 2008, 23:47

Mark Nauta schreef: Met de E36 M3 rij ik sowieso tot 70 graden van de olie niet met meer dan 3.000-3.500rpm. Van 70 tot 90 graden doe ik het ook nog rustig aan, dus zeg max 5.000 rpm. Pas als ie echt volledig warm is (en dat vaak al even is) haal ik echt door tot redline (7.300 in mijn geval).
+1

Louis

Bericht door Louis » 11 dec 2008, 00:03

Mn Golf 4 van 2001 werd ook slecht warm in de winter, na 10min pas beetje warme lucht. M;n huidge A3 tdi doet dat anders denk ik, want na 1 minuut komt er al warme lucht, echt perfect !

De gehuurde RS4 gaf aan met koude motor, niet verder dan 7000rpm te gaan, dat snap ik dus ook niet ! Moet er niet aan denken om met koude motor 7000rpm aan te tikken, zelfs niet met een huurauto, maar goed misschien is het wel veel minder erg als wij denken dat het is, anders had Audi er vast geen 7000 rpm neer gezet.

RVV

Bericht door RVV » 11 dec 2008, 00:15

LOL jij niet weten hé :bag: :nana:

Plaats reactie