Er is weer het nodige gebeurt de laatste jaar en ik zal topic maar weer bijwerken
Werd hoognodig tijd trouwens
dec 2008
Kw suspension clubsport.
De oude onderstel (meer dan 2 ton mee gereden) vertoonde al wat slijtage.
Het is een speciale set ook een beetje richting circuit gebruik, het is min of meer een door ontwikkelde var3.
In en uitgaande slag is de demping instelbaar, ook komen er verstelbare topmounts bij, zodat camber ook instelbaar is.
Andere achterremmen
R32, 256 mm X 22 mm geventileerd remmen, een mooi rood kleurtje gegeven zodat deze achter kan worden gemonteerd.
Flink getest op circuit
De bandjes

.
Olie koeler geplaatst en motorkap wat verhoogd.
Zoals de meesten al wisten was de VC turbo aan vervanging toe omdat het "koude" turbine wiel beschadigt was door vuil wat in de turbo gekomen was, hoogstwaarschijnlijk, door mijn eigen schuld.
Dan ga je eens denken wat nu, het makkelijkste was natuurlijk een nieuwe VC, maarja zoals jullie inmiddels weten het bloed kruipt waar.........
Dus nadat ik, Jos en Jeroen meerdere malen om advies had gevraagt en de wensen kenbaar gemaakt had, hebben we een plan van aanpak gemaakt, ook regelmatig met David hierover gehad.
Wensen van onze kant:
- Dagelijks goed rijdbaar, dus ook vanaf 1700 rpm gewoon op kunnen trekken.
Hierdoor werd de turbo keuze beperkt, want een grotere turbo spoelt nou eenmaal langzamer op, zeker in de lagere versnellingen.
We kwamen uit op een 1856 die weer speciaal is aangepast, dus anders dan op de Toledo, met deze turbo rijden al een paar ASZ's rond ook met een flink vermogen en een aantal BKD's,(240pk) waar door duurtesten gebleken is dat ie wel wat kan hebben.
- Ook wilden we toch nog weer minder rook en wat vermogens winst, met name tussen de 3000 en de 5000 toeren.
Ja bedenken gaat heel makkelijk, maar bovenstaande wensen conflicteren wel met elkaar, dus hebben we wat aanpassingen gedaan aan de kop en nokkenas.
Compressie is nog gewoon standaart.
- We zijn redelijk conservatief geweest in de eindafstelling, of je bij dit vermogen nog over veilig of conservatief mag spreken, zal de tijd leren.
We hebben wel weer voor wat extra hardware aanpassingen gekozen, om zo wat zwakke schakels te beschermen en de temperatuuren laag te houden.
Het voelt heel goed aan, en zoals het nu lijkt, echt zonder rook ( verbaasde ons ook).
- Daarnaast is het mooie dat dit pakket ook nog eens een keer goed leverbaar is, kost wel een paar centen, maar wel goed te doen ( daarvoor moet je natuurlijk bij Jos of Jeroen zijn). Hij haalde heel makkelijk de 240pk.
Ik wil Jos, Jeroen en Stefan in bijzonder bedanken voor dit voor ons nu al geslaagde projekt.
mijn uitgebreide projecttopic
http://www.tdiclub.nl/ftopic40930-0-asc-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

[/quote]