Ron98, uitstervend benzinesoort?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Marco R. » 01 dec 2008, 22:04

octaangehalte is voor mij iets belangrijker ja :P
Vandaar BP Ultimate.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 01 dec 2008, 22:20

[mierenneukmodus]
Octaangetal :P
[/mierenneukmodus]

Bij ons krijg je nergens BP Ultimate of Gulf Challenger en 98 krijg ik bij mij om de hoek ook niet meer.... Dus --> booster :)

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door DDX » 01 dec 2008, 23:40

voor zulk soort momenten heb ik echte booster liggen, en dan niet dat wynns spul die 0,3 verhoogt (want tja wat op verpakking staat punten ofzo bij 40 liter)

Millers CVL Turbo, geeft 40 punten per tank

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 02 dec 2008, 08:04

DDX schreef:voor zulk soort momenten heb ik echte booster liggen, en dan niet dat wynns spul die 0,3 verhoogt (want tja wat op verpakking staat punten ofzo bij 40 liter)

Millers CVL Turbo, geeft 40 punten per tank
Wynn's:
Verhoogt het octaangetal (RON) met 2 tot 5 punten.
Miller:
CVL turbo will increase the octane of commercially available pump fuel by up to 4 RON (40 octane points).

Bottle size 500ml treats 20 litres of fuel
Jammer dat ze nergens de chemische componenten vrij geven, dit doet Wynn's wel.

En mijn auto is voorzien van een 40 liter tank, dus dat komt mooi uit. ;)

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Marco R. » 02 dec 2008, 09:07

Heeft iemand hier overigens informatie beschikbaar waaruit naar voren komt dat BP Ultimtae ook RON 98 is? Ik las op een ander forum waarbij iemand zei dat Ultimate ook RON 100 zou zijn. Puur uit nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd naar informatie daarover. Tests oid..

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Marco R. » 02 dec 2008, 09:08

Youp schreef:[mierenneukmodus]
Octaangetal :P
[/mierenneukmodus]

Bij ons krijg je nergens BP Ultimate of Gulf Challenger en 98 krijg ik bij mij om de hoek ook niet meer.... Dus --> booster :)
Ik zie in je onderschrift dat je ook in Arnhem komt, bij de BP van centrum ri Gelredome hebben ze nog wel Ultimate dacht ik.
:)

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 02 dec 2008, 09:56

Marco R. schreef:
Youp schreef:[mierenneukmodus]
Octaangetal :P
[/mierenneukmodus]

Bij ons krijg je nergens BP Ultimate of Gulf Challenger en 98 krijg ik bij mij om de hoek ook niet meer.... Dus --> booster :)
Ik zie in je onderschrift dat je ook in Arnhem komt, bij de BP van centrum ri Gelredome hebben ze nog wel Ultimate dacht ik.
:)
In Velp waar ik op mijn kamer zit hebben ze een Esso met 98 :) Maar ik tank meestal thuis in Limboland...

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door RJay » 02 dec 2008, 10:09

V-power en total Excellium zijn dacht ik RON 97.
Van v-power weet ik 't zeker, dit is ooit eens uitgelegd door iemand op 't circuit.

Dat ene puntje maakt toch niet zo veel uit?

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 02 dec 2008, 12:51

R.J schreef:V-power en total Excellium zijn dacht ik RON 97.
Van v-power weet ik 't zeker, dit is ooit eens uitgelegd door iemand op 't circuit.

Dat ene puntje maakt toch niet zo veel uit?
V-Power kost nog meer dan gewone 98...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door GTRene » 13 jun 2010, 12:42

nah :nah:

ik had nog net getankt en dus moest ik gisteravond voor ik ff uit ging toch ff tanken...
de BP waar ik altijd BP ultimate Ron98 tank is na 21<>22u? dicht dus ging ik naar die ene pomp vlak voor de snelweg waar ze destijds vol trots vertelden dat zei nog Ron98 verkochten :banaan:

staan een hele rij pompen maar het was druk dus ff ergens achter en yep aan de beurt, ik wil het tankpistool pakken en zie de speciale benzine, zie ik Ron95 staan :hmmm: dacht huh? goed dan maar ff bij die andere pompen kijken, stonden er 6 ofzo...maar geen 1 meer Ron98 :wtf:
Ik naar binnen dar en vragen aan die jonge knul achter de kassa :please: eerst wist ie niet waar ik het over had :D toen na wat praten zei ie ja is vervangen door Ron95 maar is speciale benzine en goed :blabla: ik kan je een folder geven e.d. ik zei :spam: ik wil Ron98 maar hij had der geen verstand van alleen dat hem verteld was en uit de folder dat het een mooie benzine soort is, ik van ja maar ik heb Ron98 nodig :wtf:

Dus daar verkopen ze het ook al niet meer :hammer: gvd ben daar best verdrietig onder :'( :wink:
het is gewoon een hetse lijkt wel....afijn toen maar voor 20,-euro erin gegooid, je mot wat :D
Het wordt dus steeds moeilijker...dat moest ik ff kwijt.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40252
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Knot » 13 jun 2010, 12:45

Tsja, BP aan de snelweg vind ik wat aso duur... tango heeft ook 98 maar volgens mij loopt dat niet zo hard en krijg je vaak oudere brandstof. Tank zelf altijd bij een pomp naast de toyota garage, daar loopt het volgens mij wel harder, ook een hoop turbomotoren staan te tanken, gaat ook 98 in. Met nu 1.57,4 ofzo vind ik het vrij acceptabel.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34379
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door JP » 13 jun 2010, 13:20

Voordeel van kort bij de Duitse grens wonen, ga nu altijd naar de Aral voor Ultimate 100, wat nu op veel plaatsen plaats gaat maken voor Aral 102

Ben benieuwd

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door GTRene » 13 jun 2010, 13:29

JP schreef:Voordeel van kort bij de Duitse grens wonen, ga nu altijd naar de Aral voor Ultimate 100, wat nu op veel plaatsen plaats gaat maken voor Aral 102

Ben benieuwd
huh? daar gaat het Ron gehalte zelfs omhoog? :mrgreen:
das goedkope truning lijkt me.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34379
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door JP » 13 jun 2010, 13:30


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door GTRene » 13 jun 2010, 13:40

wow :clap: dat wil ik ook kunnen tanken in Almelo...
Aral Ultimate 102: Der Hochleistungs-Kraftstoff, der auch in der DTM (Deutschen Tourenwagen Masters) in unveränderter Rezeptur eingesetzt wird, baut im Gegensatz zu herkömmlichem Benzin auf einem völlig neu entwickelten Basiskraftstoff auf. Dieser wird in einer eigenen Raffinerie in Deutschland speziell hergestellt. Aral Ultimate 102 ermöglicht mehr Leistung und weniger Schadstoffe bei geringerem Verbrauch. Testreihen haben ergeben, dass im Vergleich zu konventionellem Super mit 95 Oktan der Verbrauch je nach Fahrzeug um bis zu 6,1 Prozent und im Mittel um 3 Prozent sinkt. Bei der Höchstleistung ergaben sich Verbesserungen von bis zu 10 Prozent und bei der Beschleunigung von bis zu 8,5 Prozent. Zur Testflotte gehörten unterschiedliche Fahrzeugtypen vom Kleinwagen bis zum Sportwagen. Die Zusammensetzung des Grundkraftstoffes von Aral Ultimate 102 in Verbindung mit einem leistungsstarken Additiv-Paket sorgt außerdem für eine besonders saubere Verbrennung, die empfindliche Bauteile im Motor weitestgehend vor Ablagerungen schützt. Spezielle Reinigungszusätze entfernen zusätzlich bestehende Ablagerungen. Diese Eigenschaften gewährleisten die größtmögliche Dauerhaltbarkeit des Motors. Das gilt übrigens für alle Motoren – von der Neuentwicklung bis zum Oldtimer. Der Preis von Aral Ultimate 102 bleibt gegenüber dem Vorgängerprodukt unverändert.

zo te zien niet echt 1 bij mij in de buurt...dacht dat er wel ooit 1 in de gemeente Almelo was?

http://maps.google.nl/maps?num=50&hl=nl ... CCsQtgMwAA

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Miesjel » 13 jun 2010, 21:22

Jaja.. ik ben ook echt blij dat ik het gemak met JP deel.. Shell en Aral staan hier hoog in het vaandel :mrgreen:

Tanken bij Tango doe ik niet met de MR2, als ik al in NL moet tanken dan zoek ik wel een BP.. komt gelukkig zelden voor.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Sperdy » 14 jun 2010, 08:23

GTRene schreef: huh? daar gaat het Ron gehalte zelfs omhoog? :mrgreen:
das goedkope truning lijkt me.
Heb je echt helemaal niets aan als je blok daar niet voor is ingeregeld.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 14 jun 2010, 09:31

FerdiACS1 schreef:
GTRene schreef: huh? daar gaat het Ron gehalte zelfs omhoog? :mrgreen:
das goedkope truning lijkt me.
Heb je echt helemaal niets aan als je blok daar niet voor is ingeregeld.
Gelukkig hebben veel auto's tegenwoordig een klopsensor en actieve vervroeging op de ontsteking. Om over moderne auto's met turbo's maar helemaal niet te beginnen. ;)

Zelfs mijn frikandellensaxo heeft een actieve ontstekingsvervroeging. :)

Bij ons zit een Aral in de buurt, maar die hebben niks hogers dan Super Plus. Dat is opzich al prima, want het is gewoon 98. :)

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Sperdy » 14 jun 2010, 10:36

Er zijn tal van testjes geweest en aantonen dat het niets uitmaakt of je nu 95 of 100 tankt voor de gewone hedendaagse auto's die je in de winkel koopt. Tuurlijk, die klopsensor regelt wel wat, maar dat betekent gewoon dat je als consument alle brandstoffen er in kunt gooien (95, 97, 98, 100) zonder er bij na te denken. Of het nu een Porsche is of een Fiat Panda. Alleen auto's waarvoor de software speciaal geschreven is voor bijv. octaangetallen 98 - 100 of hoger, merken wel (wat) verschil. Verschil zit 'm vooral ik koppel, en enkele pk's. In mijn nieuwe 135i merkte ik geen verschil tussen 95 en 98. Met de ACS1 merk ik wel verschil, de auto loopt net wat beter op 98. Vooral meer kracht. Tussen 98 en 100 (laatst in Duitsland V Power 100) merk ik geen enkel verschil, niets.

Tom
Berichten: 22295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Tom » 14 jun 2010, 10:46

FerdiACS1 schreef:Er zijn tal van testjes geweest en aantonen dat het niets uitmaakt of je nu 95 of 100 tankt voor de gewone hedendaagse auto's die je in de winkel koopt. Tuurlijk, die klopsensor regelt wel wat, maar dat betekent gewoon dat je als consument alle brandstoffen er in kunt gooien (95, 97, 98, 100) zonder er bij na te denken. Of het nu een Porsche is of een Fiat Panda.
Op het moment dat een fabrikant voorschrijft dat je bepaalde benzine moet tanken, en je doet dat niet dan kun je gewoon zwaaien naar je garantie.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Sperdy » 14 jun 2010, 11:02

Tom, je kunt er in gooien wat je wilt, als het maar geen diesel is als je een benzine auto hebt :). Dat is het hele verhaal. Ik kan ook rustig bijv, 95 (of lager) in mijn ACS1 gooien, alleen loopt 'ie dan wat minder. De klopsensor regelt alles, dat is het hele verhaal. Auto's af fabriek worden wereldwijd verkocht; een BMW M3 moet kunnen rijden op de brandstof die ze verkopen in Kandahar en op de high tec brandstof op de duitse autobahn. Maakt geen ruk uit. Gaan met dan ding.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 14 jun 2010, 11:03

FerdiACS1 schreef:Er zijn tal van testjes geweest en aantonen dat het niets uitmaakt of je nu 95 of 100 tankt voor de gewone hedendaagse auto's die je in de winkel koopt. Tuurlijk, die klopsensor regelt wel wat, maar dat betekent gewoon dat je als consument alle brandstoffen er in kunt gooien (95, 97, 98, 100) zonder er bij na te denken. Of het nu een Porsche is of een Fiat Panda. Alleen auto's waarvoor de software speciaal geschreven is voor bijv. octaangetallen 98 - 100 of hoger, merken wel (wat) verschil. Verschil zit 'm vooral ik koppel, en enkele pk's. In mijn nieuwe 135i merkte ik geen verschil tussen 95 en 98. Met de ACS1 merk ik wel verschil, de auto loopt net wat beter op 98. Vooral meer kracht. Tussen 98 en 100 (laatst in Duitsland V Power 100) merk ik geen enkel verschil, niets.
Ja, dat klopt. Maar mijn mijn Suxo is het al zo dat Citroën voorschrijft 98 te tanken en de auto heeft een klopsensor met actieve ontstekingsregeling.
Er kan prima 95 in maar dan wordt de ontsteking verlaat, dus draait hij met minder rendement. Minder vermogen, meer verbruik.
Wat je daarvan in de praktijk merkt is discutabel, niet iedereen voelt het zelfde, maar op een testbank zal het ongetwijfeld aan te tonen zijn.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 14 jun 2010, 11:04

FerdiACS1 schreef:Tom, je kunt er in gooien wat je wilt, als het maar geen diesel is als je een benzine auto hebt :). Dat is het hele verhaal. Ik kan ook rustig bijv, 95 (of lager) in mijn ACS1 gooien, alleen loopt 'ie dan wat minder. De klopsensor regelt alles, dat is het hele verhaal. Auto's af fabriek worden wereldwijd verkocht; een BMW M3 moet kunnen rijden op de brandstof die ze verkopen in Kandahar en op de high tec brandstof op de duitse autobahn. Maakt geen ruk uit. Gaan met dan ding.
Pas alleen wel op dat je dit niet zomaar doet met een wat oudere auto zonder klopregeling. ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40252
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Knot » 14 jun 2010, 11:05

Op de E39 M5 staat ook dat er 95-98 in moet met voorkeur voor 98. Gisteravond was de tank echt bijna leeg en moest ik er 95 in gooien, gewoon afgetankt en we gaan kijken hoe ie t doet.

Tom
Berichten: 22295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Tom » 14 jun 2010, 11:31

FerdiACS1 schreef:Tom, je kunt er in gooien wat je wilt, als het maar geen diesel is als je een benzine auto hebt :). Dat is het hele verhaal. Ik kan ook rustig bijv, 95 (of lager) in mijn ACS1 gooien, alleen loopt 'ie dan wat minder. De klopsensor regelt alles, dat is het hele verhaal. Auto's af fabriek worden wereldwijd verkocht; een BMW M3 moet kunnen rijden op de brandstof die ze verkopen in Kandahar en op de high tec brandstof op de duitse autobahn. Maakt geen ruk uit. Gaan met dan ding.
Ferdi ik heb veel gezeik gehad met de motor van m'n S2000 destijds. Daar moet 98 in, ding gaat kapot met minder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot], Wout309t en 4 gasten