De M factor berekend
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De M factor berekend
Precies: het is het gevoel wat een auto je geeft waarom je er een koopt, niet de cijfertjes (behalve de RS4/6 mannen etc). Juist bij een M. Daarom hebben cijfertjes ook zo weinig te zeggen.
-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: De M factor berekend
Cijferneuken in het kwadraat dit !

E30 318is zal kwa M-factor in het verdomhoekje geschoven worden terwijl het op de E30 M3 na de best en leukst rijden E30 is ooit gebouwd.


E30 318is zal kwa M-factor in het verdomhoekje geschoven worden terwijl het op de E30 M3 na de best en leukst rijden E30 is ooit gebouwd.

Laatst gewijzigd door HSR op 27 nov 2008, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: De M factor berekend
Natuurlijk is de belevingsfactor belangrijk, maar haast niet te meten.
Ten eerste verschilt dat enorm per rijder, ten tweede wil het helemaal niets zeggen over de prestaties.
Ten eerste verschilt dat enorm per rijder, ten tweede wil het helemaal niets zeggen over de prestaties.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: De M factor berekend
Misschien ook wel te meten dmv hartslag, zweet, pupillen etc.
-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: De M factor berekend
Met die M-fap idioten hier zal je dat moeten meten in erecties en vlekken.M@rcel schreef:Misschien ook wel te meten dmv hartslag, zweet, pupillen etc.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De M factor berekend
hugo schreef:Met die M-fap idioten hier zal je dat moeten meten in erecties en vlekken.M@rcel schreef:Misschien ook wel te meten dmv hartslag, zweet, pupillen etc.

Grappige van die cijfers is bovendien dat het aan de bestuurder ligt of hij/zij die power etc goed kan benutten, de weersomstandigheden etc.
Zaken als rij-beleving, de liefde voor je dochter/zoon/vrouw/ (vul maar in) zijn allemaal NIET is cijfers uit te drukken. Gelukkig maar :!:
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: De M factor berekend
Even wat toevoegen veranderen wat ik zo weet uit eigen ervaring...
BMW E36 Z3M 3.2 coupe en roadster is een S50-B32 (S52 is voor de USA markt) rdw gewicht 1350kg al kwamen ze in DLD ook tot 1390kg ligt eraan wat je erop schroeft.
verder was er 1 jaar (2001<>2002)de E36 Z3M coupe en roadster met de S54 motor ook 1350kg maar met 325pk (ipv 343pk dit kwam door 500rpm minder max toeren)
Verder leuke lijst.
BMW E36 Z3M 3.2 coupe en roadster is een S50-B32 (S52 is voor de USA markt) rdw gewicht 1350kg al kwamen ze in DLD ook tot 1390kg ligt eraan wat je erop schroeft.
verder was er 1 jaar (2001<>2002)de E36 Z3M coupe en roadster met de S54 motor ook 1350kg maar met 325pk (ipv 343pk dit kwam door 500rpm minder max toeren)
Verder leuke lijst.

- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: De M factor berekend
Ik krijg pas het ///M gevoel als ik mijn kar stap en ga rijden................................en dat gevoel is helemaal niet in cijfers uit te dtrukken.................................. 

-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De M factor berekend
Precies.romo schreef:Ik krijg pas het ///M gevoel als ik mijn kar stap en ga rijden................................en dat gevoel is helemaal niet in cijfers uit te dtrukken..................................
-
- Berichten: 55109
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
Aan de BPM te zien zijn dat toch wel 'n hoop cijfertjes hoor. 

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
De E12 en E28 M535i hebben een 12v M30 motor, ze worden beide volgens mij niet beschouwd als "M".
Door de ranking ben je geneigd te denken dat een hoger geplaatste auto beter is dan een lager geplaatste auto. Het zijn echter minimale verschillen in verhouding tot de waarde van b.v. de 335d (3,64). Terwijl de 335d een auto is waar iedereen bij wegkwijnt vanwege de grote stappen die het ding zet. Als je in alle rust iedereen wil zoek rijden zonder te hoeven schakelen dan neem je die. Maar als je autorijden intensief wilt beleven dan koop je iets met een hogere M waarde.
Camber, caster, overbengingsverhouding van de stuurinrichting, veren, dempers, stabilisatoren, geluidsisolatie, stijfheid van de carrosserie en dergelijke neem ik niet mee. Maar er van uitgaande dat een M zo gebouwd is dat deze zaken in positieve zin verschillen van een "run of the mill" BMW dan hóef je het ook niet mee te nemen.
Als iemand de volgende info even checkt en doormailt dan neem ik het mee in de lijst
Remweg 100>0
Remweg 200>0
Slalom 65 mtr.
Acceleratiecijfers 0>100, 0>200, 80>120 in IV/V/VI
Topsnelheid
Rondetijden
Maximale G-krachten
Bedankt alvast 8)
Door de ranking ben je geneigd te denken dat een hoger geplaatste auto beter is dan een lager geplaatste auto. Het zijn echter minimale verschillen in verhouding tot de waarde van b.v. de 335d (3,64). Terwijl de 335d een auto is waar iedereen bij wegkwijnt vanwege de grote stappen die het ding zet. Als je in alle rust iedereen wil zoek rijden zonder te hoeven schakelen dan neem je die. Maar als je autorijden intensief wilt beleven dan koop je iets met een hogere M waarde.
Camber, caster, overbengingsverhouding van de stuurinrichting, veren, dempers, stabilisatoren, geluidsisolatie, stijfheid van de carrosserie en dergelijke neem ik niet mee. Maar er van uitgaande dat een M zo gebouwd is dat deze zaken in positieve zin verschillen van een "run of the mill" BMW dan hóef je het ook niet mee te nemen.
Als iemand de volgende info even checkt en doormailt dan neem ik het mee in de lijst

Remweg 100>0
Remweg 200>0
Slalom 65 mtr.
Acceleratiecijfers 0>100, 0>200, 80>120 in IV/V/VI
Topsnelheid
Rondetijden
Maximale G-krachten
Bedankt alvast 8)
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Bedankt, ik pas de lijst binnenkort aan.GTRene schreef:Even wat toevoegen veranderen wat ik zo weet uit eigen ervaring...
BMW E36 Z3M 3.2 coupe en roadster is een S50-B32 (S52 is voor de USA markt) rdw gewicht 1350kg al kwamen ze in DLD ook tot 1390kg ligt eraan wat je erop schroeft.
verder was er 1 jaar (2001<>2002)de E36 Z3M coupe en roadster met de S54 motor ook 1350kg maar met 325pk (ipv 343pk dit kwam door 500rpm minder max toeren)
Verder leuke lijst.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: De M factor berekend
De E12 M535i is wel degelijk een echte M.
1: Zijn M90 motor is een directe afgeleide van de M88 motor uit de ///M1. Boring en slag zijn o.a identiek.
2: De E12 M535i is een volwaardig produkt van de BMW Motorsport gmbh. Dit blijkt uit de bijlage bij de gebruiksaanwijzing en de aparte brochure voor dit model.
De E28 M535i is i.d.d geen echte M.
1: Zijn M90 motor is een directe afgeleide van de M88 motor uit de ///M1. Boring en slag zijn o.a identiek.
2: De E12 M535i is een volwaardig produkt van de BMW Motorsport gmbh. Dit blijkt uit de bijlage bij de gebruiksaanwijzing en de aparte brochure voor dit model.
De E28 M535i is i.d.d geen echte M.
-
- Berichten: 55109
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
E12 M535i + M1, leuk plaatje:

-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: De M factor berekend
Ha, die Remko;
Ik sluit me graag aan bij de nominatie van de E12-M535i. En doe daar dan meteen de E9-3.0CSL maar bij!

Ik sluit me graag aan bij de nominatie van de E12-M535i. En doe daar dan meteen de E9-3.0CSL maar bij!
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Heb je ook de bijbehorende toerentallen?Michel P schreef:Doe mijn e30 M3 cecotto er even bij, 1200kg, 276pk en 280nm koppel
Michel
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Toegevoegd:
E12 M535i
E9 3.0 CSL 180pk
E9 3.0 CSL 200pk
E9 3.2 CSL 206pk
Weet iemand de motorcode van de E9 CSL?
E12 M535i
E9 3.0 CSL 180pk
E9 3.0 CSL 200pk
E9 3.2 CSL 206pk
Weet iemand de motorcode van de E9 CSL?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: De M factor berekend
Remko leuk lijstje begint het te worden !
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: De M factor berekend
Ha, die Remko;
Volgens mij zijn dat allemaal M30-versies. Van mij mag deze er eigenlijk ook wel bij: de E10T, beter bekend als 2002 Turbo (of beter nog; obrut). Motorcode M31.

Volgens mij zijn dat allemaal M30-versies. Van mij mag deze er eigenlijk ook wel bij: de E10T, beter bekend als 2002 Turbo (of beter nog; obrut). Motorcode M31.
-
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
- Locatie: Woerden
Re: De M factor berekend
Zit nog wat tussen ook... de 320iS! Preken voor eigen parochie wellicht maar als de 325i er ook in staat mag wat mij betreft de 320iS ook niet ontbreken.hugo schreef:E30 318is zal kwa M-factor in het verdomhoekje geschoven worden terwijl het op de E30 M3 na de best en leukst rijden E30 is ooit gebouwd.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: De M factor berekend
Jeroen E21 schreef:Zit nog wat tussen ook... de 320iS! Preken voor eigen parochie wellicht maar als de 325i er ook in staat mag wat mij betreft de 320iS ook niet ontbreken.hugo schreef:E30 318is zal kwa M-factor in het verdomhoekje geschoven worden terwijl het op de E30 M3 na de best en leukst rijden E30 is ooit gebouwd.
We maken hier geen stiefkinderen natuurlijk, ik zeg; zet alle BMW`s er in....................


- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: De M factor berekend
280.8nm bij 6430tpm 276pk bij 7420tpm.Remko schreef:Heb je ook de bijbehorende toerentallen?Michel P schreef:Doe mijn e30 M3 cecotto er even bij, 1200kg, 276pk en 280nm koppel
Michel
Michel
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De M factor berekend
Dat zou leuk zijn in mijn 318iSMichel P schreef:[...
280.8nm bij 6430tpm 276pk bij 7420tpm.
Michel

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Bedankt voor de positieve reacties.
M of geen M, indien het interessant referentiemateriaal is dan zet ik 'm er bij, vooral de oudere vlotte BMW's zijn "M" avant la lettre en moeten er zeker tussen staan.
M of geen M, indien het interessant referentiemateriaal is dan zet ik 'm er bij, vooral de oudere vlotte BMW's zijn "M" avant la lettre en moeten er zeker tussen staan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 41 gasten