De M factor berekend

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: De M factor berekend

Bericht door Aernoudt » 27 nov 2008, 10:31

Precies: het is het gevoel wat een auto je geeft waarom je er een koopt, niet de cijfertjes (behalve de RS4/6 mannen etc). Juist bij een M. Daarom hebben cijfertjes ook zo weinig te zeggen.

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: De M factor berekend

Bericht door HSR » 27 nov 2008, 10:45

Cijferneuken in het kwadraat dit ! :lol: :lol:


E30 318is zal kwa M-factor in het verdomhoekje geschoven worden terwijl het op de E30 M3 na de best en leukst rijden E30 is ooit gebouwd. :df:
Laatst gewijzigd door HSR op 27 nov 2008, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: De M factor berekend

Bericht door M@rcel » 27 nov 2008, 10:47

Natuurlijk is de belevingsfactor belangrijk, maar haast niet te meten.
Ten eerste verschilt dat enorm per rijder, ten tweede wil het helemaal niets zeggen over de prestaties.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: De M factor berekend

Bericht door M@rcel » 27 nov 2008, 10:48

Misschien ook wel te meten dmv hartslag, zweet, pupillen etc.

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: De M factor berekend

Bericht door HSR » 27 nov 2008, 10:53

M@rcel schreef:Misschien ook wel te meten dmv hartslag, zweet, pupillen etc.
Met die M-fap idioten hier zal je dat moeten meten in erecties en vlekken.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: De M factor berekend

Bericht door Aernoudt » 27 nov 2008, 11:01

hugo schreef:
M@rcel schreef:Misschien ook wel te meten dmv hartslag, zweet, pupillen etc.
Met die M-fap idioten hier zal je dat moeten meten in erecties en vlekken.
:lol:

Grappige van die cijfers is bovendien dat het aan de bestuurder ligt of hij/zij die power etc goed kan benutten, de weersomstandigheden etc.
Zaken als rij-beleving, de liefde voor je dochter/zoon/vrouw/ (vul maar in) zijn allemaal NIET is cijfers uit te drukken. Gelukkig maar :!:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De M factor berekend

Bericht door GTRene » 27 nov 2008, 11:06

Even wat toevoegen veranderen wat ik zo weet uit eigen ervaring...

BMW E36 Z3M 3.2 coupe en roadster is een S50-B32 (S52 is voor de USA markt) rdw gewicht 1350kg al kwamen ze in DLD ook tot 1390kg ligt eraan wat je erop schroeft.

verder was er 1 jaar (2001<>2002)de E36 Z3M coupe en roadster met de S54 motor ook 1350kg maar met 325pk (ipv 343pk dit kwam door 500rpm minder max toeren)

Verder leuke lijst. :df:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De M factor berekend

Bericht door romo » 27 nov 2008, 11:13

Ik krijg pas het ///M gevoel als ik mijn kar stap en ga rijden................................en dat gevoel is helemaal niet in cijfers uit te dtrukken.................................. :wink:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: De M factor berekend

Bericht door Aernoudt » 27 nov 2008, 11:23

romo schreef:Ik krijg pas het ///M gevoel als ik mijn kar stap en ga rijden................................en dat gevoel is helemaal niet in cijfers uit te dtrukken.................................. :wink:
Precies.

Robin
Berichten: 55109
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: De M factor berekend

Bericht door Robin » 27 nov 2008, 11:26

Aan de BPM te zien zijn dat toch wel 'n hoop cijfertjes hoor. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 27 nov 2008, 12:32

De E12 en E28 M535i hebben een 12v M30 motor, ze worden beide volgens mij niet beschouwd als "M".

Door de ranking ben je geneigd te denken dat een hoger geplaatste auto beter is dan een lager geplaatste auto. Het zijn echter minimale verschillen in verhouding tot de waarde van b.v. de 335d (3,64). Terwijl de 335d een auto is waar iedereen bij wegkwijnt vanwege de grote stappen die het ding zet. Als je in alle rust iedereen wil zoek rijden zonder te hoeven schakelen dan neem je die. Maar als je autorijden intensief wilt beleven dan koop je iets met een hogere M waarde.

Camber, caster, overbengingsverhouding van de stuurinrichting, veren, dempers, stabilisatoren, geluidsisolatie, stijfheid van de carrosserie en dergelijke neem ik niet mee. Maar er van uitgaande dat een M zo gebouwd is dat deze zaken in positieve zin verschillen van een "run of the mill" BMW dan hóef je het ook niet mee te nemen.

Als iemand de volgende info even checkt en doormailt dan neem ik het mee in de lijst :wink:

Remweg 100>0
Remweg 200>0
Slalom 65 mtr.
Acceleratiecijfers 0>100, 0>200, 80>120 in IV/V/VI
Topsnelheid
Rondetijden
Maximale G-krachten

Bedankt alvast 8)

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 27 nov 2008, 12:35

GTRene schreef:Even wat toevoegen veranderen wat ik zo weet uit eigen ervaring...

BMW E36 Z3M 3.2 coupe en roadster is een S50-B32 (S52 is voor de USA markt) rdw gewicht 1350kg al kwamen ze in DLD ook tot 1390kg ligt eraan wat je erop schroeft.

verder was er 1 jaar (2001<>2002)de E36 Z3M coupe en roadster met de S54 motor ook 1350kg maar met 325pk (ipv 343pk dit kwam door 500rpm minder max toeren)

Verder leuke lijst. :df:
Bedankt, ik pas de lijst binnenkort aan.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: De M factor berekend

Bericht door raymondw » 27 nov 2008, 22:23

De E12 M535i is wel degelijk een echte M.

1: Zijn M90 motor is een directe afgeleide van de M88 motor uit de ///M1. Boring en slag zijn o.a identiek.
2: De E12 M535i is een volwaardig produkt van de BMW Motorsport gmbh. Dit blijkt uit de bijlage bij de gebruiksaanwijzing en de aparte brochure voor dit model.

De E28 M535i is i.d.d geen echte M.

Robin
Berichten: 55109
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: De M factor berekend

Bericht door Robin » 27 nov 2008, 22:39

E12 M535i + M1, leuk plaatje:
Afbeelding

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: De M factor berekend

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 27 nov 2008, 23:37

Ha, die Remko;

Ik sluit me graag aan bij de nominatie van de E12-M535i. En doe daar dan meteen de E9-3.0CSL maar bij!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 27 nov 2008, 23:58

Michel P schreef:Doe mijn e30 M3 cecotto er even bij, 1200kg, 276pk en 280nm koppel :-)

Michel
Heb je ook de bijbehorende toerentallen?

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 28 nov 2008, 00:05

Toegevoegd:
E12 M535i
E9 3.0 CSL 180pk
E9 3.0 CSL 200pk
E9 3.2 CSL 206pk

Weet iemand de motorcode van de E9 CSL?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: De M factor berekend

Bericht door RVV » 28 nov 2008, 00:10

Remko leuk lijstje begint het te worden !

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: De M factor berekend

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 28 nov 2008, 00:21

Ha, die Remko;

Volgens mij zijn dat allemaal M30-versies. Van mij mag deze er eigenlijk ook wel bij: de E10T, beter bekend als 2002 Turbo (of beter nog; obrut). Motorcode M31.

Afbeelding

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: De M factor berekend

Bericht door Jeroen E21 » 28 nov 2008, 00:44

hugo schreef:E30 318is zal kwa M-factor in het verdomhoekje geschoven worden terwijl het op de E30 M3 na de best en leukst rijden E30 is ooit gebouwd. :df:
Zit nog wat tussen ook... de 320iS! Preken voor eigen parochie wellicht maar als de 325i er ook in staat mag wat mij betreft de 320iS ook niet ontbreken.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: De M factor berekend

Bericht door M@rcel » 28 nov 2008, 08:03

BMW 1800Ti/SA

De voorloper van de huidige M3

http://www.usautoparts.net/bmw/models/n ... 00tisa.htm

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De M factor berekend

Bericht door romo » 28 nov 2008, 08:36

Jeroen E21 schreef:
hugo schreef:E30 318is zal kwa M-factor in het verdomhoekje geschoven worden terwijl het op de E30 M3 na de best en leukst rijden E30 is ooit gebouwd. :df:
Zit nog wat tussen ook... de 320iS! Preken voor eigen parochie wellicht maar als de 325i er ook in staat mag wat mij betreft de 320iS ook niet ontbreken.

We maken hier geen stiefkinderen natuurlijk, ik zeg; zet alle BMW`s er in.................... :mrgreen: , wat heet, alle merken.......................... :banaan: :beer:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: De M factor berekend

Bericht door Michel P » 28 nov 2008, 09:08

Remko schreef:
Michel P schreef:Doe mijn e30 M3 cecotto er even bij, 1200kg, 276pk en 280nm koppel :-)

Michel
Heb je ook de bijbehorende toerentallen?
280.8nm bij 6430tpm 276pk bij 7420tpm.

Michel

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: De M factor berekend

Bericht door Aernoudt » 28 nov 2008, 10:02

Michel P schreef:[...

280.8nm bij 6430tpm 276pk bij 7420tpm.

Michel
Dat zou leuk zijn in mijn 318iS :D 8)

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 28 nov 2008, 10:26

Bedankt voor de positieve reacties.

M of geen M, indien het interessant referentiemateriaal is dan zet ik 'm er bij, vooral de oudere vlotte BMW's zijn "M" avant la lettre en moeten er zeker tussen staan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten