Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeerH
Berichten: 819
Lid geworden op: 15 mei 2007, 18:34
Locatie: Veghel - 106 Rallye S1

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door PeerH » 25 nov 2008, 13:33

BMW had toen idd een hele reeks van minifilms. Zag er allemaal nice uit. Clive Owen de bestuurder van de M5 in deze had ik echt graag gezien als opvolger van Pierce in 007. Maar helaas!

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Jelmer850i » 25 nov 2008, 13:57

Deze had ik nog nooit gezien!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sxD-U0O1 ... re=related[/youtube]

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Remko » 25 nov 2008, 14:00

M factor:

Wat vinden jullie van de volgende benadering om de E39 M5 te plaatsen tussen de verschillende generaties M5.
De níet M modellen zijn ter illustratie
De power to weight ratio is bekend.
Daarnaast heb ik de engine ratio toegevoegd. Deze geeft aan in welke mate de hoogte van het vermogen en het koppel overeen komen (denk aan de Honda vtec waarvan vermogen en koppel zo’n beetje gelijk zijn). Hoe dichter vermogen en koppel bij elkaar liggen, des te meer het motorkarakter als "M" wordt ervaren.
De E39 M5 heeft bijvoorbeeld een mooie power tot weight ratio, maar laat ten opzichte van de E34 M5 en E29 M5 punten liggen op de engine ratio. Een 1e type E39 530d scoort b.v. 266% op de engine ratio en is daarmee als niet sportief te bestempelen.

Hoe lager de M factor des te hoger de plaatsing:

E60 M5
1730kg / 507pk 7750rpm / 520nm 6100rpm
Power to weight ratio: 3,4kg / pk
Engine ratio: 103%
M factor: 3,5

E39 M5
1695kg / 400pk 6600rpm / 500nm 3800rpm
Power to weight ratio: 4,2kg / pk
Engine ratio: 125%
M factor: 5,3

E34 M5 3.8
1645kg / 340pk 6900rpm / 400nm 4750rpm
Power to weight ratio: 4,8kg / pk
Engine ratio: 118%
M factor: 5,7

E34 M5 3.6
1670kg / 315pk 6900rpm / 360nm 4750rpm
Power to weight ratio: 5,3kg / pk
Engine ratio: 114%
M factor: 6

E60 550i
1635kg / 367pk 6300rpm / 490nm 3400rpm
Power to weight ratio:4,5kg / pk
Engine ratio: 134%
M factor: 6

E28 M5
1447kg / 286pk 6500rpm / 340nm 4500rpm
Power to weight ratio 5,1kg / pk
Engine ratio: 119%
M factor: 6,1

E34 540i
1620kg / 286pk 5800rpm / 400nm 4500rpm
Power to weight ratio: 5,7kg / pk
Engine ratio: 140%
M factor: 8

E39 540i
1660kg / 286pk 5400 rpm / 440nm 3600rpm
Power to weight ratio: 5,8kg / pk
Engine ratio: 154%
M factor: 8,9


E28 535i
1370kg / 218pk 5500rpm / 310nm 4000rpm
Power to weight: 6,3kg / pk
Engine ratio: 142%
M factor: 8,9

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Jelmer850i » 25 nov 2008, 14:13

hu:

E39 M5: 5,3

E39 540i: 8,9

???

Dan zou je gek zijn als je een 540i inruilt op een M5 :mrgreen:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door steve smith » 25 nov 2008, 14:18

Mijn e34 540i handbak weegt toch echt maar 1580kg op kenteken en 1591kg op de schalen.

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Remko » 25 nov 2008, 14:27

steve smith schreef:Mijn e34 540i handbak weegt toch echt maar 1580kg op kenteken en 1591kg op de schalen.
Ik ben uitgegaan van fabriekswaarden. Een kale Joep scheelt misschien wel 250kg met een full option auto. Als je met drie vrienden in de auto zit scheelt het ook 250kg. Een full option auto met jou achter het stuur en je vrienden er bij in scheelt 500kg met een kale joep waar je alleen in zit. Geen vergelijking.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door frankv » 25 nov 2008, 15:19

hoi remko,

ik houd wel van dit soort lijstjes, maar mijn e30 m3 scoort op jouw schaal ongeveer een 8,5 en is daarmee even "M" als een 540...

en de engine ratio is bij jouw methode hetzelfde voor een motor met koppel/vermogenspieken op 3.000 en 4.000 als voor eentje die ze op 6.000 en 8.000 heeft, en dat zijn toch geen vergelijkbare motoren

er zou dus een factor "gewicht" bij moeten omdat een auto met een lager gewicht, maar eenzelfde pk/kg verhouding beter zou moeten scoren, en er moet een factor bij die het piekvermogenstoerental relateert aan een "industry maximum", anders is straks een eta ook nog "M", dus bijvoorbeeld het piekvermogenstoerental in verhouding tot 6.000tpm

frank

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door steve smith » 25 nov 2008, 15:27

Remko schreef:
steve smith schreef:Mijn e34 540i handbak weegt toch echt maar 1580kg op kenteken en 1591kg op de schalen.
Ik ben uitgegaan van fabriekswaarden. Een kale Joep scheelt misschien wel 250kg met een full option auto. Als je met drie vrienden in de auto zit scheelt het ook 250kg. Een full option auto met jou achter het stuur en je vrienden er bij in scheelt 500kg met een kale joep waar je alleen in zit. Geen vergelijking.
Kale joep is een understatement. "Kaler dan de kop van Knot" lijkt er meer op. De enige opties zijn armsteuntjes, klimaat en een electrische zonnerollo. Geen electrisch noodluik, electrische stoelen, memory, skifoudraal, leer, stoelverwarming, etc. Kon er niet vanaf. Is ook niet raar, gezien het een NL-auto is. :thumbup:

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Remko » 25 nov 2008, 15:39

frankv schreef:hoi remko,

ik houd wel van dit soort lijstjes, maar mijn e30 m3 scoort op jouw schaal ongeveer een 8,5 en is daarmee even "M" als een 540...

en de engine ratio is bij jouw methode hetzelfde voor een motor met koppel/vermogenspieken op 3.000 en 4.000 als voor eentje die ze op 6.000 en 8.000 heeft, en dat zijn toch geen vergelijkbare motoren

er zou dus een factor "gewicht" bij moeten omdat een auto met een lager gewicht, maar eenzelfde pk/kg verhouding beter zou moeten scoren, en er moet een factor bij die het piekvermogenstoerental relateert aan een "industry maximum", anders is straks een eta ook nog "M", dus bijvoorbeeld het piekvermogenstoerental in verhouding tot 6.000tpm

frank
Ik ben het helemaal met je eens maar tijdens "werktijd" heb ik geen tijd voor fijnslijperij. Ik ga er dus nog het een en ander aan toevoegen zodat de E30M3 hoog eindigt in lijst. Iedereen is het er wel over eens dat die auto hoog in de lijst zou moeten staan. De M factor van de E30 M3 215pk staat trouwens op 6,0 in plaats van 8,5 (1200kg / 215pk * (230nm / 215pk) = 6,0. Op gelijke hoogte met de E34 M5 3.6.

E34 M5 3.8
1645kg / 340pk 6900rpm / 400nm 4750rpm
Power to weight ratio: 4,8kg / pk
Engine ratio: 118%
M factor: 5,7

E30 M3 Cecotto
1200kg / 215pk 6750rpm / 230nm 4600rpm
Power to weight ratio: 5,6kg / pk
Engine ratio: 107%
M factor: 6

E34 M5 3.6
1670kg / 315pk 6900rpm / 360nm 4750rpm
Power to weight ratio: 5,3kg / pk
Engine ratio: 114%
M factor: 6

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door frankv » 25 nov 2008, 18:58

oh sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat het om de verhouding van de toerentallen ging

maar de verhouding tussen max vermogen en max koppel is inderdaad misschien wel een hele goede indicator voor een M motor!

frank

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door raymondw » 25 nov 2008, 19:42

hoi remko

Even een correctie voor de E34 M5 3.8

De door jouw aangehaalde motorspecs zijn gemeten volgens SAE, terwijl de andere auto's volgens DIN zijn gespecificeerd. Vraag me niet waarom BMW dat destijds zo hefet gedaan. Zal wel een leuk afgerond getal zijn.

Volgens DIN gelden de volgende specs: 347pk @ 6900RPM en 409Nm @ 4750RPM.

En neem de E26 ///M1 en de E12 ///M535i ook even mee. :please:

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door EJGT3CS » 25 nov 2008, 21:26

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

In Duitsland.
Schitterend apparaat in de juiste kleur en iets minder dan 73000 gelopen en van eind 2001! :D
Interieur ziet er ook zeer strak uit, goed onderhouden en mooi met die blauwe accenten! :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Jelmer850i » 25 nov 2008, 22:58

erg mooie wagen!
Wel aardig aan de prijs denk ik? ik heb me niet echt verdiept in de duitse prijzen. Maar als er nog een stuk BPM overheen komt :shock:
Wat zal de totaalprijs zijn gebaseerd als men de vraagprijs zou geven? 25k ?

Verder vrij kaal, er zit niet een groot scherm navi oid in..

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Downforce Dennis » 26 nov 2008, 10:21

Hahaha...
Bij het zien van die foto's ben ik er weer zeker van dat er een kofferspoilerlip op die van mij moet...
Die sombere uitrusting valt nog wel mee. PDC voor- en achter, zonnegordijntjes achter... Alleen geen navi, wat natuurlijk wel hoort in een M5.
Wel nog volledig origineel! Af fabriek debadged, dus ook geen ///M5 typering in de stootlijstjes...

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Remko » 26 nov 2008, 10:47

alpinab10biturbo schreef: En neem de E26 ///M1 en de E12 ///M535i ook even mee. :please:
Hier de bijgewerkte lijst. Ik vind de m535i geen "M" BMW dus ik heb 'm er niet bij gezet.
De E39 staat vrij laag. Dat heeft met z'n hoge koppel in verhouding tot het vermogen te maken. Het is een lijst under construction dus misschien kan ik 'm hoger krijgen met een aantal extra parameters.
Bijlagen
M factor.jpg
M factor.jpg (385.82 KiB) 1558 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Remko op 26 nov 2008, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door HSR » 26 nov 2008, 12:27

http://www.pistonheads.com/sales/741525.htm" onclick="window.open(this.href);return false; :shock: 8)

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Downforce Dennis » 26 nov 2008, 12:36


HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door HSR » 26 nov 2008, 12:40

Dennis Schroyen schreef:
:fy: :wtf:

:love:

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Downforce Dennis » 26 nov 2008, 12:49

ach man! interieur staat me niet aan, veel teveel km, economisch afgeschreven, technisch afgeschreven en dan nog 10k euri vragen voor een auto met cassetebandjesspeler?!?





...snik... LMB e39 M5 anyone? Halfvolle McDonalds cola beker krijg je er gratis bij!

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door HSR » 26 nov 2008, 12:55

Dennis Schroyen schreef:ach man! interieur staat me niet aan, veel teveel km, economisch afgeschreven, technisch afgeschreven en dan nog 10k euri vragen voor een auto met cassetebandjesspeler?!?





...snik... LMB e39 M5 anyone? Halfvolle McDonalds cola beker krijg je er gratis bij!

6-bak, 340PK, sedan, black, EDC, :clap:

Stuurkogeltjes vervangen, stuurhuis opspannen als het al nodig is en camberplates op de kop tikken. :df: :df: :df: :df:

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Christoph » 26 nov 2008, 13:07


Ow nee... ow.. nee...

Iemand een banaan kopen? :bag:

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Erik dB » 26 nov 2008, 13:11

Christoph schreef:

Ow nee... ow.. nee...

Iemand een banaan kopen? :bag:
Of een 323ti Compact? Handig in de stad! :df:

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Downforce Dennis » 26 nov 2008, 13:17

hey stelletje ideekapers... ik was eerst verdomme! :hammer:

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door Christoph » 26 nov 2008, 13:26

Hugo was eerder :mrgreen:

Serieus mooi spul... hmm

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje

Bericht door HSR » 26 nov 2008, 13:35

Christoph schreef:Hugo was eerder :mrgreen:

Serieus mooi spul... hmm

Maar ik ben maar een arme sloeber en heb geen geld voor dergelijke dure dingen. :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bakker, beske, Bing [Bot], BMeinders, EvdP, Fabian en 12 gasten