BMW had toen idd een hele reeks van minifilms. Zag er allemaal nice uit. Clive Owen de bestuurder van de M5 in deze had ik echt graag gezien als opvolger van Pierce in 007. Maar helaas!
Het grote E39 M5 (occasion) draadje
- PeerH
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 18:34
- Locatie: Veghel - 106 Rallye S1
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Deze had ik nog nooit gezien!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sxD-U0O1 ... re=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sxD-U0O1 ... re=related[/youtube]
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
M factor:
Wat vinden jullie van de volgende benadering om de E39 M5 te plaatsen tussen de verschillende generaties M5.
De níet M modellen zijn ter illustratie
De power to weight ratio is bekend.
Daarnaast heb ik de engine ratio toegevoegd. Deze geeft aan in welke mate de hoogte van het vermogen en het koppel overeen komen (denk aan de Honda vtec waarvan vermogen en koppel zo’n beetje gelijk zijn). Hoe dichter vermogen en koppel bij elkaar liggen, des te meer het motorkarakter als "M" wordt ervaren.
De E39 M5 heeft bijvoorbeeld een mooie power tot weight ratio, maar laat ten opzichte van de E34 M5 en E29 M5 punten liggen op de engine ratio. Een 1e type E39 530d scoort b.v. 266% op de engine ratio en is daarmee als niet sportief te bestempelen.
Hoe lager de M factor des te hoger de plaatsing:
E60 M5
1730kg / 507pk 7750rpm / 520nm 6100rpm
Power to weight ratio: 3,4kg / pk
Engine ratio: 103%
M factor: 3,5
E39 M5
1695kg / 400pk 6600rpm / 500nm 3800rpm
Power to weight ratio: 4,2kg / pk
Engine ratio: 125%
M factor: 5,3
E34 M5 3.8
1645kg / 340pk 6900rpm / 400nm 4750rpm
Power to weight ratio: 4,8kg / pk
Engine ratio: 118%
M factor: 5,7
E34 M5 3.6
1670kg / 315pk 6900rpm / 360nm 4750rpm
Power to weight ratio: 5,3kg / pk
Engine ratio: 114%
M factor: 6
E60 550i
1635kg / 367pk 6300rpm / 490nm 3400rpm
Power to weight ratio:4,5kg / pk
Engine ratio: 134%
M factor: 6
E28 M5
1447kg / 286pk 6500rpm / 340nm 4500rpm
Power to weight ratio 5,1kg / pk
Engine ratio: 119%
M factor: 6,1
E34 540i
1620kg / 286pk 5800rpm / 400nm 4500rpm
Power to weight ratio: 5,7kg / pk
Engine ratio: 140%
M factor: 8
E39 540i
1660kg / 286pk 5400 rpm / 440nm 3600rpm
Power to weight ratio: 5,8kg / pk
Engine ratio: 154%
M factor: 8,9
E28 535i
1370kg / 218pk 5500rpm / 310nm 4000rpm
Power to weight: 6,3kg / pk
Engine ratio: 142%
M factor: 8,9
Wat vinden jullie van de volgende benadering om de E39 M5 te plaatsen tussen de verschillende generaties M5.
De níet M modellen zijn ter illustratie
De power to weight ratio is bekend.
Daarnaast heb ik de engine ratio toegevoegd. Deze geeft aan in welke mate de hoogte van het vermogen en het koppel overeen komen (denk aan de Honda vtec waarvan vermogen en koppel zo’n beetje gelijk zijn). Hoe dichter vermogen en koppel bij elkaar liggen, des te meer het motorkarakter als "M" wordt ervaren.
De E39 M5 heeft bijvoorbeeld een mooie power tot weight ratio, maar laat ten opzichte van de E34 M5 en E29 M5 punten liggen op de engine ratio. Een 1e type E39 530d scoort b.v. 266% op de engine ratio en is daarmee als niet sportief te bestempelen.
Hoe lager de M factor des te hoger de plaatsing:
E60 M5
1730kg / 507pk 7750rpm / 520nm 6100rpm
Power to weight ratio: 3,4kg / pk
Engine ratio: 103%
M factor: 3,5
E39 M5
1695kg / 400pk 6600rpm / 500nm 3800rpm
Power to weight ratio: 4,2kg / pk
Engine ratio: 125%
M factor: 5,3
E34 M5 3.8
1645kg / 340pk 6900rpm / 400nm 4750rpm
Power to weight ratio: 4,8kg / pk
Engine ratio: 118%
M factor: 5,7
E34 M5 3.6
1670kg / 315pk 6900rpm / 360nm 4750rpm
Power to weight ratio: 5,3kg / pk
Engine ratio: 114%
M factor: 6
E60 550i
1635kg / 367pk 6300rpm / 490nm 3400rpm
Power to weight ratio:4,5kg / pk
Engine ratio: 134%
M factor: 6
E28 M5
1447kg / 286pk 6500rpm / 340nm 4500rpm
Power to weight ratio 5,1kg / pk
Engine ratio: 119%
M factor: 6,1
E34 540i
1620kg / 286pk 5800rpm / 400nm 4500rpm
Power to weight ratio: 5,7kg / pk
Engine ratio: 140%
M factor: 8
E39 540i
1660kg / 286pk 5400 rpm / 440nm 3600rpm
Power to weight ratio: 5,8kg / pk
Engine ratio: 154%
M factor: 8,9
E28 535i
1370kg / 218pk 5500rpm / 310nm 4000rpm
Power to weight: 6,3kg / pk
Engine ratio: 142%
M factor: 8,9
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
hu:
E39 M5: 5,3
E39 540i: 8,9
???
Dan zou je gek zijn als je een 540i inruilt op een M5
E39 M5: 5,3
E39 540i: 8,9
???
Dan zou je gek zijn als je een 540i inruilt op een M5

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Mijn e34 540i handbak weegt toch echt maar 1580kg op kenteken en 1591kg op de schalen.
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Ik ben uitgegaan van fabriekswaarden. Een kale Joep scheelt misschien wel 250kg met een full option auto. Als je met drie vrienden in de auto zit scheelt het ook 250kg. Een full option auto met jou achter het stuur en je vrienden er bij in scheelt 500kg met een kale joep waar je alleen in zit. Geen vergelijking.steve smith schreef:Mijn e34 540i handbak weegt toch echt maar 1580kg op kenteken en 1591kg op de schalen.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
hoi remko,
ik houd wel van dit soort lijstjes, maar mijn e30 m3 scoort op jouw schaal ongeveer een 8,5 en is daarmee even "M" als een 540...
en de engine ratio is bij jouw methode hetzelfde voor een motor met koppel/vermogenspieken op 3.000 en 4.000 als voor eentje die ze op 6.000 en 8.000 heeft, en dat zijn toch geen vergelijkbare motoren
er zou dus een factor "gewicht" bij moeten omdat een auto met een lager gewicht, maar eenzelfde pk/kg verhouding beter zou moeten scoren, en er moet een factor bij die het piekvermogenstoerental relateert aan een "industry maximum", anders is straks een eta ook nog "M", dus bijvoorbeeld het piekvermogenstoerental in verhouding tot 6.000tpm
frank
ik houd wel van dit soort lijstjes, maar mijn e30 m3 scoort op jouw schaal ongeveer een 8,5 en is daarmee even "M" als een 540...
en de engine ratio is bij jouw methode hetzelfde voor een motor met koppel/vermogenspieken op 3.000 en 4.000 als voor eentje die ze op 6.000 en 8.000 heeft, en dat zijn toch geen vergelijkbare motoren
er zou dus een factor "gewicht" bij moeten omdat een auto met een lager gewicht, maar eenzelfde pk/kg verhouding beter zou moeten scoren, en er moet een factor bij die het piekvermogenstoerental relateert aan een "industry maximum", anders is straks een eta ook nog "M", dus bijvoorbeeld het piekvermogenstoerental in verhouding tot 6.000tpm
frank
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Kale joep is een understatement. "Kaler dan de kop van Knot" lijkt er meer op. De enige opties zijn armsteuntjes, klimaat en een electrische zonnerollo. Geen electrisch noodluik, electrische stoelen, memory, skifoudraal, leer, stoelverwarming, etc. Kon er niet vanaf. Is ook niet raar, gezien het een NL-auto is.Remko schreef:Ik ben uitgegaan van fabriekswaarden. Een kale Joep scheelt misschien wel 250kg met een full option auto. Als je met drie vrienden in de auto zit scheelt het ook 250kg. Een full option auto met jou achter het stuur en je vrienden er bij in scheelt 500kg met een kale joep waar je alleen in zit. Geen vergelijking.steve smith schreef:Mijn e34 540i handbak weegt toch echt maar 1580kg op kenteken en 1591kg op de schalen.

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Ik ben het helemaal met je eens maar tijdens "werktijd" heb ik geen tijd voor fijnslijperij. Ik ga er dus nog het een en ander aan toevoegen zodat de E30M3 hoog eindigt in lijst. Iedereen is het er wel over eens dat die auto hoog in de lijst zou moeten staan. De M factor van de E30 M3 215pk staat trouwens op 6,0 in plaats van 8,5 (1200kg / 215pk * (230nm / 215pk) = 6,0. Op gelijke hoogte met de E34 M5 3.6.frankv schreef:hoi remko,
ik houd wel van dit soort lijstjes, maar mijn e30 m3 scoort op jouw schaal ongeveer een 8,5 en is daarmee even "M" als een 540...
en de engine ratio is bij jouw methode hetzelfde voor een motor met koppel/vermogenspieken op 3.000 en 4.000 als voor eentje die ze op 6.000 en 8.000 heeft, en dat zijn toch geen vergelijkbare motoren
er zou dus een factor "gewicht" bij moeten omdat een auto met een lager gewicht, maar eenzelfde pk/kg verhouding beter zou moeten scoren, en er moet een factor bij die het piekvermogenstoerental relateert aan een "industry maximum", anders is straks een eta ook nog "M", dus bijvoorbeeld het piekvermogenstoerental in verhouding tot 6.000tpm
frank
E34 M5 3.8
1645kg / 340pk 6900rpm / 400nm 4750rpm
Power to weight ratio: 4,8kg / pk
Engine ratio: 118%
M factor: 5,7
E30 M3 Cecotto
1200kg / 215pk 6750rpm / 230nm 4600rpm
Power to weight ratio: 5,6kg / pk
Engine ratio: 107%
M factor: 6
E34 M5 3.6
1670kg / 315pk 6900rpm / 360nm 4750rpm
Power to weight ratio: 5,3kg / pk
Engine ratio: 114%
M factor: 6
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
oh sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat het om de verhouding van de toerentallen ging
maar de verhouding tussen max vermogen en max koppel is inderdaad misschien wel een hele goede indicator voor een M motor!
frank
maar de verhouding tussen max vermogen en max koppel is inderdaad misschien wel een hele goede indicator voor een M motor!
frank
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
hoi remko
Even een correctie voor de E34 M5 3.8
De door jouw aangehaalde motorspecs zijn gemeten volgens SAE, terwijl de andere auto's volgens DIN zijn gespecificeerd. Vraag me niet waarom BMW dat destijds zo hefet gedaan. Zal wel een leuk afgerond getal zijn.
Volgens DIN gelden de volgende specs: 347pk @ 6900RPM en 409Nm @ 4750RPM.
En neem de E26 ///M1 en de E12 ///M535i ook even mee.
Even een correctie voor de E34 M5 3.8
De door jouw aangehaalde motorspecs zijn gemeten volgens SAE, terwijl de andere auto's volgens DIN zijn gespecificeerd. Vraag me niet waarom BMW dat destijds zo hefet gedaan. Zal wel een leuk afgerond getal zijn.
Volgens DIN gelden de volgende specs: 347pk @ 6900RPM en 409Nm @ 4750RPM.
En neem de E26 ///M1 en de E12 ///M535i ook even mee.

-
- Berichten: 1424
- Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
- Locatie: Dwingeloo
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;
In Duitsland.
Schitterend apparaat in de juiste kleur en iets minder dan 73000 gelopen en van eind 2001!
Interieur ziet er ook zeer strak uit, goed onderhouden en mooi met die blauwe accenten!



In Duitsland.
Schitterend apparaat in de juiste kleur en iets minder dan 73000 gelopen en van eind 2001!

Interieur ziet er ook zeer strak uit, goed onderhouden en mooi met die blauwe accenten!

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
erg mooie wagen!
Wel aardig aan de prijs denk ik? ik heb me niet echt verdiept in de duitse prijzen. Maar als er nog een stuk BPM overheen komt
Wat zal de totaalprijs zijn gebaseerd als men de vraagprijs zou geven? 25k ?
Verder vrij kaal, er zit niet een groot scherm navi oid in..
Wel aardig aan de prijs denk ik? ik heb me niet echt verdiept in de duitse prijzen. Maar als er nog een stuk BPM overheen komt

Wat zal de totaalprijs zijn gebaseerd als men de vraagprijs zou geven? 25k ?
Verder vrij kaal, er zit niet een groot scherm navi oid in..
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Hahaha...
Bij het zien van die foto's ben ik er weer zeker van dat er een kofferspoilerlip op die van mij moet...
Die sombere uitrusting valt nog wel mee. PDC voor- en achter, zonnegordijntjes achter... Alleen geen navi, wat natuurlijk wel hoort in een M5.
Wel nog volledig origineel! Af fabriek debadged, dus ook geen ///M5 typering in de stootlijstjes...
Bij het zien van die foto's ben ik er weer zeker van dat er een kofferspoilerlip op die van mij moet...
Die sombere uitrusting valt nog wel mee. PDC voor- en achter, zonnegordijntjes achter... Alleen geen navi, wat natuurlijk wel hoort in een M5.
Wel nog volledig origineel! Af fabriek debadged, dus ook geen ///M5 typering in de stootlijstjes...
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Hier de bijgewerkte lijst. Ik vind de m535i geen "M" BMW dus ik heb 'm er niet bij gezet.alpinab10biturbo schreef: En neem de E26 ///M1 en de E12 ///M535i ook even mee.
De E39 staat vrij laag. Dat heeft met z'n hoge koppel in verhouding tot het vermogen te maken. Het is een lijst under construction dus misschien kan ik 'm hoger krijgen met een aantal extra parameters.
- Bijlagen
-
- M factor.jpg (385.82 KiB) 1567 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Remko op 26 nov 2008, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
http://www.pistonheads.com/sales/741525.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
8)

- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
:fy:hugo schreef:http://www.pistonheads.com/sales/741525.htm8)

-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
ach man! interieur staat me niet aan, veel teveel km, economisch afgeschreven, technisch afgeschreven en dan nog 10k euri vragen voor een auto met cassetebandjesspeler?!?
...snik... LMB e39 M5 anyone? Halfvolle McDonalds cola beker krijg je er gratis bij!
...snik... LMB e39 M5 anyone? Halfvolle McDonalds cola beker krijg je er gratis bij!
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Dennis Schroyen schreef:ach man! interieur staat me niet aan, veel teveel km, economisch afgeschreven, technisch afgeschreven en dan nog 10k euri vragen voor een auto met cassetebandjesspeler?!?
...snik... LMB e39 M5 anyone? Halfvolle McDonalds cola beker krijg je er gratis bij!
6-bak, 340PK, sedan, black, EDC,

Stuurkogeltjes vervangen, stuurhuis opspannen als het al nodig is en camberplates op de kop tikken.




-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
hugo schreef:http://www.pistonheads.com/sales/741525.htm8)
Ow nee... ow.. nee...
Iemand een banaan kopen?

-
OnlineErik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Of een 323ti Compact? Handig in de stad!Christoph schreef:hugo schreef:http://www.pistonheads.com/sales/741525.htm8)
Ow nee... ow.. nee...
Iemand een banaan kopen?

- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
hey stelletje ideekapers... ik was eerst verdomme! 

-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Hugo was eerder
Serieus mooi spul... hmm

Serieus mooi spul... hmm
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Het grote E39 M5 (occasion) draadje
Christoph schreef:Hugo was eerder![]()
Serieus mooi spul... hmm
Maar ik ben maar een arme sloeber en heb geen geld voor dergelijke dure dingen.
