Leren rijden op de Nordschleife

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Hielke

Bericht door Hielke » 07 sep 2006, 21:12

Denk dat Knot de tipKRIJG fase behoorlijk voorbij is Fabian :wink:

Maar een stukje meerijden kan nooit kwaad. Steek je altijd iets van op :lol:

Rebel

Bericht door Rebel » 07 sep 2006, 21:23

Stippelstring

[img:770:445]http://www.ringrebel.nl/images/helm.jpg[/img]

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 07 sep 2006, 21:32

daar mag je trots op zijn :lol:

Rebel

Bericht door Rebel » 07 sep 2006, 21:35

Ben inderdaad trots op die vinger

Fabian

Bericht door Fabian » 07 sep 2006, 21:39

Hielke schreef:Denk dat Knot de tipKRIJG fase behoorlijk voorbij is Fabian :wink:

Maar een stukje meerijden kan nooit kwaad. Steek je altijd iets van op :lol:
dat ie rijden kan weet ik inmiddels wel :wink:

Maar dr zijn op de Ring nu eenmaal wat punten waar een tipje soms zeker geen kwaad kan, dat kan iedereen die de Ring wat meer gereden heeft beamen denk ik :)

Of zou hij nu al net zo vertrouwd en bekend zijn met de baan als de echte pro's? :wink:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 07 sep 2006, 21:47

Mooie ronde hoor, leuk stukje sparren tegen de 2.2!
Ik heb er niets op aan te merken, heb zelf geen ervaring met rijden op de ring. Helaas tot nu toe pas 1x over de ring gereden, en dat was als bijrijder :)

Hielke

Bericht door Hielke » 07 sep 2006, 21:49

Dat ie nog wat bij kan spijkeren zal ongetwijfeld zo zijn. Maar dat geldt voor iedere rijder die 65 rondjes op een circuit heeft gereden. Ook voor de getalenteerde rijders die met aanvalsdrift een circuit weten aan te vallen.

Maar vwb hetgeen ik op de video gezien heb denk ik dat er heel weinig aan te verspijkeren valt. Hij zou misschien nog wat meer van de baan kunnen gebruiken maar juist op dit element vind ik de reserve die hij houdt juist erg verstandig.

Wat denk je Fabian, hoe snel zou een "pro" (wie zijn dat?) nog sneller dan Knot in eenzelfde auto kunnen zijn?

Fabian

Bericht door Fabian » 07 sep 2006, 22:49

Hielke schreef:
Wat denk je Fabian, hoe snel zou een "pro" (wie zijn dat?) nog sneller dan Knot in eenzelfde auto kunnen zijn?
geen idee. Dat kan ik vanaf een filmpje, en uit de losse hand, zo echt niet beoordelen. En even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat ik het per definitie beter kan he :lol: Ken de Ring echter wel aardig denk ik inmiddels (ongeveer 2100 rondjes), en deel die ervaring graag met diegene die daarvan gebruik wil maken.

Ik rij graag eens met hem mee, wie weet kan ik wat tips geven waarvan ie achteraf denkt: verrek! ja! inderdaad! Het zit hem vaak in de combinaties van bochten, de daarbij aanwezige of veranderende verkanting icm bergop/bergaf etc etc etc. Soms is net 1 kleine tip een wereld van verschil. Daarnaast het verschil FWD en RWD in het aansnijden van sommige bochten, de totaal afwijkende lijnen als het nat is etc etc etc.

Ben een rondje met Andre meegeweest in de 130. Daaraan zie je gewoon dat hij "het" in zich heeft. Ook beperkte ervaring op de Ring, en ja een minimaal aantal bochten gingen niet volgens "het" boekje, maar mijn god, wat ging die verdomd hard rond 8)

Hielke

Bericht door Hielke » 07 sep 2006, 23:17

Toch durf ik met mijn zeer beperkte Ringervaring van nog niet eens 35 ronden een boutere uitspraak over Knot's rondje te doen Fabian.

Als iemand een ronde lang hoorbaar op de limiet van de banden rijdt en als diezelfde persoon ook nog eens zichtbaar mooie lijnen rijdt, dan valt aan zo'n rondje heel erg weinig te verbeteren. Dan spreken over 5 seconden maximaal.

10 keer de apex laten liggen en toch op de maximale adhesie van de banden rijden kost je misschien 5-10 seconden per rondje. Alle apexen raken en de lijnen volgens het boekje rijden is kinderspel als je niet op de limiet van de adhesie rijdt. Het kost je dan wel een veelvoud van die 5-10 seconden.

Knot's uitspraak mbt die mogelijke 9.00 BtG zal er niet ver naast zitten. 9.00 BtG met een 120 pk diesel of 9.29 met een passagier en een paar rijdende wegafzettingen is snel. Erg snel. Zo hard dat ik heel erg voorzichtig zou worden met uitspraken over tips :wink:

En daarom vind ik video's ook zo mooi. Ze zeggen zo heel veel. Smoren de meeste discussies direct in de kiem. Halen misschien ook wat van de charme van de sterke verhalen af. Daar staat tegenover dat 99% van de afgelegde rondjes nog steeds zonder opgenomen beeldmateriaal gereden worden. Verhalenmateriaal zat :P

Rebel

Bericht door Rebel » 08 sep 2006, 00:20

Hey knot, wat betaal je die Hielke?

Mon dieu, wat kan die fijn je gat likken, helemaal schoon en goed om het randje.

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2006, 01:45

Rob, ook het commentaar van jou is welkom natuurlijk ipv zo'n reactie als je nu plaatst.

Fabian, volgende keer zou ik het fijn vinden als je een paar rondjes mee zou willen rijden, maar dan wel in de M3.. de astra mag ik niet meer prive rijden, gezeik met de lease...

Jammer dat we die 9:00 BtG nu niet meer vast kunnen leggen (of ik moet op straat willen staan).

Ik ben helaas ook niet perfect natuurlijk maar heb wel echt mn best gedaan netjes te rijden. Zie zelf ook een hoop dingen die nog net wat beter/harder/scherper kunnen. Heb zin om weer te gaan, maar dat zal dan toch met de M3 worden, beetje benarde situatie waar ik nu in zit maar het is niet anders.

Met de M3 GT is het weer opnieuw leren rijden vrees ik, gaat een stuk harder en het is een totaal andere auto en ik moet alle bochtensnelheden die ik nu in mn hoofd heb ziten weer opnieuw gaan leren. Met de astra weet ik nu dat ik hele stukken (bijvoorbeeld Flugplatz) volgas kan houden maar in de M3 is dat weer proberen.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 08 sep 2006, 09:55

Mooi rondje Knot, zeker in vergelijking met het Vectra filmpje die ik ooit zag.

We hebben het al vaker over je snelheid door Schwedenkreuz gehad.
Met deze lijn zou ik daar toch niet graag met 200 naast je zitten.
Naar mijn mening stuur je daar te vroeg in om vervolgens niet mooi links uit te komen. Voor mij geldt met de 323ti dat ik er het mooiste doorheen kom als ik laat instuur (scudstip) en hem dan mooi naar binnen laat rollen en pas aan het einde van de curbs helemaal links zit. Daardoor blijft er ook rust in de wagen thv die akelige dwarshobbel.

Voor de rest was me niet helemaal duidelijk waarom je vlak langs die streckensicherung vloog, zat er iemand links naast je?

Hielke

Bericht door Hielke » 08 sep 2006, 10:00

Rebel, ik geef Knot de credits die 'm vwb het Ringrijden toekomen.

Dat doe ik misschien wat aangedikt omdat ik ermee op de reactie van anderen in dit topic wilde reageren die 'm middels hun aangeboden tipgevingen op een wat verbloemde wijze wilden aangeven dat ze het eigenlijk nog beter konden. Ik bestrijd dat nl. op basis van de beelden die ik gezien heb.

En ja, vwb de Scuderia Hanseaat en het daarbij behorende geblaat (veel geschreeuw weinig wol) raak je me zelfs op de zere plek. Hoe denk jij dat de ze op een tennisforum zouden reageren wanneer een beginnned speler van niveau 8 (erg laag) serieus commentaar op de techniek van Roger Federer zou gaan leveren simpelweg omdat die niveau 8 speler van de tennisjuf gehoord heeft dat een bepaalde bal volgens de tennisregels uit "tannisch, zo hoort het" uit 1934 gespeeld hoort te worden.

In tennis meet je je kunde af aan de prestaties die te tegenover je tegenstander neerzet. Niet aan hoe je de bal slaat.

In autosport meet je je kunde af aan de tijd die de stopwatch aanwijst, niet aan hoe je een bocht aansnijdt.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 08 sep 2006, 10:14

Hielke schreef: In autosport meet je je kunde af aan de tijd die de stopwatch aanwijst, niet aan hoe je een bocht aansnijdt.
Oeh da's een mooie quote. Kan naast "If you've got the feeling that everything's under control, you're not going fast enough".

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 08 sep 2006, 10:15

Hielke allereerst rijden we op de NS onder TF dus tijdmetingen zijn eigenlijk niet gepast daar ivm het feit dat je er heen gaat om een rondje te tuffen en niet om te racen :lol: wegenverkeersregels!!

uiteindelijk zie je natuurlijk je vooruitgang door die tijdmetingen en dat is dan ook het mooie eraan..verder ben ik wel met je eens dat dit een heel mooi vrij wel vlekkeloos rondje is wat hier door Knot gereden wordt maar toch blijven er ook in zo'n rondje altijd bepaalde aandachtspunten waar op te bekritiseren valt en denk dat Knot hier alleen maar voordeel mee op kan doen.hij wordt ja niet onderuit gehaald omdat zijn rondje zo slecht is?!.Fabian is bijna elk weekend vant seizoen aant rijden op de NS en dan kan je er dus wel degelijk van uitgaan dat deze de baan op zijn duimpje kent,misschien zelfs wel met een blinddoek om bij wijze van spreken.. het gaat niet alleen om die scudstippen maar ook bepaalde hobbels,negative bochten,gaten int asfalt en noem maar op die een rol meespelen om je rondje te verbeteren als je weet hoe je deze neemt of juist omzeilt.denk dat juist iemand als Fabian een goede tipgever kan zijn doordat ie deze punten goed weet en das een voordeel voor Knot om er beter en sneller op te worden

RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2006, 10:24

Mari Oh Oh! schreef:
Hielke schreef: In autosport meet je je kunde af aan de tijd die de stopwatch aanwijst, niet aan hoe je een bocht aansnijdt.
Oeh da's een mooie quote. Kan naast "If you've got the feeling that everything's under control, you're not going fast enough".
Nog eentje;

als je denkt dat je alles weet, dan weet je dat je nog niet bent uitgeleerd.

Sjef

Bericht door Sjef » 08 sep 2006, 10:26

Denk dat de tip van marcel erg goed is bij uitkomen flugplatz. Ik moet eerlijk zeggen dat de auto elke keer wat onrustig is daar ook knot.
Verder had je in je tweede rondje op film de astra een versnelling hoger staan bij de downhill na pflanzgarten, sprong de auto niet zo onrustig over die bult heen en moest je minder corrigeren.
Verder kan ik ook heel weinig aanmerken, zeker nog niet met mijn ringervaring. Ik denk alleen mee in mogelijke verbeteringen.

RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2006, 10:27

Knot schreef:Fabian, volgende keer zou ik het fijn vinden als je een paar rondjes mee zou willen rijden, maar dan wel in de M3.. de astra mag ik niet meer prive rijden, gezeik met de lease...

.

Je pakte toch juist de Astra omdat je de M3 nog te link vond ? Wat heeft de lease nou te maken met een paar ring rondjes ?

Hielke

Bericht door Hielke » 08 sep 2006, 11:00

sven deutschmann schreef:Hielke allereerst rijden we op de NS onder TF dus tijdmetingen zijn eigenlijk niet gepast daar ivm het feit dat je er heen gaat om een rondje te tuffen en niet om te racen :lol: wegenverkeersregels!!
Ik ga met die NS regels precies zo om zoals de Nürburgring GmbH bij het aanschouwen van de BBC Topgear euro's: uitermate flexibel.

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2006, 11:49

Marcel van Meerbeek schreef: We hebben het al vaker over je snelheid door Schwedenkreuz gehad.
Met deze lijn zou ik daar toch niet graag met 200 naast je zitten.
Naar mijn mening stuur je daar te vroeg in om vervolgens niet mooi links uit te komen. Voor mij geldt met de 323ti dat ik er het mooiste doorheen kom als ik laat instuur (scudstip) en hem dan mooi naar binnen laat rollen en pas aan het einde van de curbs helemaal links zit. Daardoor blijft er ook rust in de wagen thv die akelige dwarshobbel.

Voor de rest was me niet helemaal duidelijk waarom je vlak langs die streckensicherung vloog, zat er iemand links naast je?
Ik heb nooit echt naar de stip gekeken bij Schwedenkreuz en stuur vaak eerder in om marge te houden, zonder passagier stuur ik m wel later in en 20km/u harder maar zal er volgende keer eerste rondje eens traag op af rijden om m nog beter te bekijken. thx.

Zit nu net filmpje weer te kijken en zie dat ik juist precies op de stip instuur, gewoon op gevoel, niet naar gekeken tijdens rijden... dus jij zou nog iets later insturen?

Ik liet de elize (toch?) ervoorbij omdat ik dan kans zag ooit nog voorbij die astra te komen. Zat nog een crossfire half naast me die niet durfde in te halen maar wel precies bij de streckensicherung half in mn spatscherm hing linksachter.
Laatst gewijzigd door Knot op 08 sep 2006, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2006, 11:52

Rico v Velzen schreef: Je pakte toch juist de Astra omdat je de M3 nog te link vond ? Wat heeft de lease nou te maken met een paar ring rondjes ?
Het kost niks aan brandstof, daar kan ik al een 15 ronden kaart van halen zegmaar. De M3 kon ik vorige keer niet voluit rijden omdat ik niet aan kon remmen. Een hoop stukken hing ik wel achter andere M3's en de Ringtaxi liep ook niet echt weg.. totdat er geremd moest worden. Dus we zien wel in oktober, een totaal andere auto dus het zal wennen worden maar echt link is het niet, als ie maar helemaal tiptop in orde is.

RVV

Bericht door RVV » 08 sep 2006, 12:46

Nouja een M3 bied meer uitdaging lijkt me. Ik zou met de 1 a 2 keer per jaar die ik naar de ring ga, altijd de M3 pakken.

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2006, 13:42

Rico v Velzen schreef:Nouja een M3 bied meer uitdaging lijkt me. Ik zou met de 1 a 2 keer per jaar die ik naar de ring ga, altijd de M3 pakken.
Als het geld in de knip zit uiteraard... voortaan de astra alleen nog meenemen om te gaan kijken, anders komt het niet goed vrees ik.

MX5T

Bericht door MX5T » 08 sep 2006, 14:06

Knotrondje is niet verkeerd denk ik met de GTC-120pk-diesel en straatbanden.
Het lijkt me dat dit zonder passagier en oponthoud wel een 9.25 was geweest. Met deze banden zou 9.15 de richttijd zijn, met semislicks een 9.05.
Met de M3 moet dat een minuutje sneller kunnen, maar dan zou ik me onderweg maar niet zo opfokken en erover willen lullen want dan worden de kansen iets groter dat je er wegens gebrek aan concentratie aflazert.

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2006, 14:09

Dieseltourist,

Ik reed zonder passagier (en zonder camera) een 9:18 met stukje stapvoets door een crash tussen Wippermann en Eschbach, dus die 9:00 zit er echt in... maar niet meer voor mij, Nordschleiferijden is helaas over om meer gezeik te voorkomen met werkgever en leasemij.

Met de M3 wil ik eerst weer minimaal 10 ronden op gang komen en aanvoelen hoe het allemaal anders loopt/rijdt.

Plaats reactie