Maar een stukje meerijden kan nooit kwaad. Steek je altijd iets van op
Leren rijden op de Nordschleife
-
Rebel
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
-
sven deutschmann
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
- Locatie: omg. sittard
- Fabian
- Berichten: 7283
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
dat ie rijden kan weet ik inmiddels welHielke schreef:Denk dat Knot de tipKRIJG fase behoorlijk voorbij is Fabian![]()
Maar een stukje meerijden kan nooit kwaad. Steek je altijd iets van op
Maar dr zijn op de Ring nu eenmaal wat punten waar een tipje soms zeker geen kwaad kan, dat kan iedereen die de Ring wat meer gereden heeft beamen denk ik
Of zou hij nu al net zo vertrouwd en bekend zijn met de baan als de echte pro's?
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Dat ie nog wat bij kan spijkeren zal ongetwijfeld zo zijn. Maar dat geldt voor iedere rijder die 65 rondjes op een circuit heeft gereden. Ook voor de getalenteerde rijders die met aanvalsdrift een circuit weten aan te vallen.
Maar vwb hetgeen ik op de video gezien heb denk ik dat er heel weinig aan te verspijkeren valt. Hij zou misschien nog wat meer van de baan kunnen gebruiken maar juist op dit element vind ik de reserve die hij houdt juist erg verstandig.
Wat denk je Fabian, hoe snel zou een "pro" (wie zijn dat?) nog sneller dan Knot in eenzelfde auto kunnen zijn?
Maar vwb hetgeen ik op de video gezien heb denk ik dat er heel weinig aan te verspijkeren valt. Hij zou misschien nog wat meer van de baan kunnen gebruiken maar juist op dit element vind ik de reserve die hij houdt juist erg verstandig.
Wat denk je Fabian, hoe snel zou een "pro" (wie zijn dat?) nog sneller dan Knot in eenzelfde auto kunnen zijn?
- Fabian
- Berichten: 7283
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
geen idee. Dat kan ik vanaf een filmpje, en uit de losse hand, zo echt niet beoordelen. En even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat ik het per definitie beter kan heHielke schreef:
Wat denk je Fabian, hoe snel zou een "pro" (wie zijn dat?) nog sneller dan Knot in eenzelfde auto kunnen zijn?
Ik rij graag eens met hem mee, wie weet kan ik wat tips geven waarvan ie achteraf denkt: verrek! ja! inderdaad! Het zit hem vaak in de combinaties van bochten, de daarbij aanwezige of veranderende verkanting icm bergop/bergaf etc etc etc. Soms is net 1 kleine tip een wereld van verschil. Daarnaast het verschil FWD en RWD in het aansnijden van sommige bochten, de totaal afwijkende lijnen als het nat is etc etc etc.
Ben een rondje met Andre meegeweest in de 130. Daaraan zie je gewoon dat hij "het" in zich heeft. Ook beperkte ervaring op de Ring, en ja een minimaal aantal bochten gingen niet volgens "het" boekje, maar mijn god, wat ging die verdomd hard rond 8)
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Toch durf ik met mijn zeer beperkte Ringervaring van nog niet eens 35 ronden een boutere uitspraak over Knot's rondje te doen Fabian.
Als iemand een ronde lang hoorbaar op de limiet van de banden rijdt en als diezelfde persoon ook nog eens zichtbaar mooie lijnen rijdt, dan valt aan zo'n rondje heel erg weinig te verbeteren. Dan spreken over 5 seconden maximaal.
10 keer de apex laten liggen en toch op de maximale adhesie van de banden rijden kost je misschien 5-10 seconden per rondje. Alle apexen raken en de lijnen volgens het boekje rijden is kinderspel als je niet op de limiet van de adhesie rijdt. Het kost je dan wel een veelvoud van die 5-10 seconden.
Knot's uitspraak mbt die mogelijke 9.00 BtG zal er niet ver naast zitten. 9.00 BtG met een 120 pk diesel of 9.29 met een passagier en een paar rijdende wegafzettingen is snel. Erg snel. Zo hard dat ik heel erg voorzichtig zou worden met uitspraken over tips
En daarom vind ik video's ook zo mooi. Ze zeggen zo heel veel. Smoren de meeste discussies direct in de kiem. Halen misschien ook wat van de charme van de sterke verhalen af. Daar staat tegenover dat 99% van de afgelegde rondjes nog steeds zonder opgenomen beeldmateriaal gereden worden. Verhalenmateriaal zat
Als iemand een ronde lang hoorbaar op de limiet van de banden rijdt en als diezelfde persoon ook nog eens zichtbaar mooie lijnen rijdt, dan valt aan zo'n rondje heel erg weinig te verbeteren. Dan spreken over 5 seconden maximaal.
10 keer de apex laten liggen en toch op de maximale adhesie van de banden rijden kost je misschien 5-10 seconden per rondje. Alle apexen raken en de lijnen volgens het boekje rijden is kinderspel als je niet op de limiet van de adhesie rijdt. Het kost je dan wel een veelvoud van die 5-10 seconden.
Knot's uitspraak mbt die mogelijke 9.00 BtG zal er niet ver naast zitten. 9.00 BtG met een 120 pk diesel of 9.29 met een passagier en een paar rijdende wegafzettingen is snel. Erg snel. Zo hard dat ik heel erg voorzichtig zou worden met uitspraken over tips
En daarom vind ik video's ook zo mooi. Ze zeggen zo heel veel. Smoren de meeste discussies direct in de kiem. Halen misschien ook wat van de charme van de sterke verhalen af. Daar staat tegenover dat 99% van de afgelegde rondjes nog steeds zonder opgenomen beeldmateriaal gereden worden. Verhalenmateriaal zat
- Knot
- Berichten: 40953
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Rob, ook het commentaar van jou is welkom natuurlijk ipv zo'n reactie als je nu plaatst.
Fabian, volgende keer zou ik het fijn vinden als je een paar rondjes mee zou willen rijden, maar dan wel in de M3.. de astra mag ik niet meer prive rijden, gezeik met de lease...
Jammer dat we die 9:00 BtG nu niet meer vast kunnen leggen (of ik moet op straat willen staan).
Ik ben helaas ook niet perfect natuurlijk maar heb wel echt mn best gedaan netjes te rijden. Zie zelf ook een hoop dingen die nog net wat beter/harder/scherper kunnen. Heb zin om weer te gaan, maar dat zal dan toch met de M3 worden, beetje benarde situatie waar ik nu in zit maar het is niet anders.
Met de M3 GT is het weer opnieuw leren rijden vrees ik, gaat een stuk harder en het is een totaal andere auto en ik moet alle bochtensnelheden die ik nu in mn hoofd heb ziten weer opnieuw gaan leren. Met de astra weet ik nu dat ik hele stukken (bijvoorbeeld Flugplatz) volgas kan houden maar in de M3 is dat weer proberen.
Fabian, volgende keer zou ik het fijn vinden als je een paar rondjes mee zou willen rijden, maar dan wel in de M3.. de astra mag ik niet meer prive rijden, gezeik met de lease...
Jammer dat we die 9:00 BtG nu niet meer vast kunnen leggen (of ik moet op straat willen staan).
Ik ben helaas ook niet perfect natuurlijk maar heb wel echt mn best gedaan netjes te rijden. Zie zelf ook een hoop dingen die nog net wat beter/harder/scherper kunnen. Heb zin om weer te gaan, maar dat zal dan toch met de M3 worden, beetje benarde situatie waar ik nu in zit maar het is niet anders.
Met de M3 GT is het weer opnieuw leren rijden vrees ik, gaat een stuk harder en het is een totaal andere auto en ik moet alle bochtensnelheden die ik nu in mn hoofd heb ziten weer opnieuw gaan leren. Met de astra weet ik nu dat ik hele stukken (bijvoorbeeld Flugplatz) volgas kan houden maar in de M3 is dat weer proberen.
-
M@rcel
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Mooi rondje Knot, zeker in vergelijking met het Vectra filmpje die ik ooit zag.
We hebben het al vaker over je snelheid door Schwedenkreuz gehad.
Met deze lijn zou ik daar toch niet graag met 200 naast je zitten.
Naar mijn mening stuur je daar te vroeg in om vervolgens niet mooi links uit te komen. Voor mij geldt met de 323ti dat ik er het mooiste doorheen kom als ik laat instuur (scudstip) en hem dan mooi naar binnen laat rollen en pas aan het einde van de curbs helemaal links zit. Daardoor blijft er ook rust in de wagen thv die akelige dwarshobbel.
Voor de rest was me niet helemaal duidelijk waarom je vlak langs die streckensicherung vloog, zat er iemand links naast je?
We hebben het al vaker over je snelheid door Schwedenkreuz gehad.
Met deze lijn zou ik daar toch niet graag met 200 naast je zitten.
Naar mijn mening stuur je daar te vroeg in om vervolgens niet mooi links uit te komen. Voor mij geldt met de 323ti dat ik er het mooiste doorheen kom als ik laat instuur (scudstip) en hem dan mooi naar binnen laat rollen en pas aan het einde van de curbs helemaal links zit. Daardoor blijft er ook rust in de wagen thv die akelige dwarshobbel.
Voor de rest was me niet helemaal duidelijk waarom je vlak langs die streckensicherung vloog, zat er iemand links naast je?
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Rebel, ik geef Knot de credits die 'm vwb het Ringrijden toekomen.
Dat doe ik misschien wat aangedikt omdat ik ermee op de reactie van anderen in dit topic wilde reageren die 'm middels hun aangeboden tipgevingen op een wat verbloemde wijze wilden aangeven dat ze het eigenlijk nog beter konden. Ik bestrijd dat nl. op basis van de beelden die ik gezien heb.
En ja, vwb de Scuderia Hanseaat en het daarbij behorende geblaat (veel geschreeuw weinig wol) raak je me zelfs op de zere plek. Hoe denk jij dat de ze op een tennisforum zouden reageren wanneer een beginnned speler van niveau 8 (erg laag) serieus commentaar op de techniek van Roger Federer zou gaan leveren simpelweg omdat die niveau 8 speler van de tennisjuf gehoord heeft dat een bepaalde bal volgens de tennisregels uit "tannisch, zo hoort het" uit 1934 gespeeld hoort te worden.
In tennis meet je je kunde af aan de prestaties die te tegenover je tegenstander neerzet. Niet aan hoe je de bal slaat.
In autosport meet je je kunde af aan de tijd die de stopwatch aanwijst, niet aan hoe je een bocht aansnijdt.
Dat doe ik misschien wat aangedikt omdat ik ermee op de reactie van anderen in dit topic wilde reageren die 'm middels hun aangeboden tipgevingen op een wat verbloemde wijze wilden aangeven dat ze het eigenlijk nog beter konden. Ik bestrijd dat nl. op basis van de beelden die ik gezien heb.
En ja, vwb de Scuderia Hanseaat en het daarbij behorende geblaat (veel geschreeuw weinig wol) raak je me zelfs op de zere plek. Hoe denk jij dat de ze op een tennisforum zouden reageren wanneer een beginnned speler van niveau 8 (erg laag) serieus commentaar op de techniek van Roger Federer zou gaan leveren simpelweg omdat die niveau 8 speler van de tennisjuf gehoord heeft dat een bepaalde bal volgens de tennisregels uit "tannisch, zo hoort het" uit 1934 gespeeld hoort te worden.
In tennis meet je je kunde af aan de prestaties die te tegenover je tegenstander neerzet. Niet aan hoe je de bal slaat.
In autosport meet je je kunde af aan de tijd die de stopwatch aanwijst, niet aan hoe je een bocht aansnijdt.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
-
sven deutschmann
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
- Locatie: omg. sittard
Hielke allereerst rijden we op de NS onder TF dus tijdmetingen zijn eigenlijk niet gepast daar ivm het feit dat je er heen gaat om een rondje te tuffen en niet om te racen
wegenverkeersregels!!
uiteindelijk zie je natuurlijk je vooruitgang door die tijdmetingen en dat is dan ook het mooie eraan..verder ben ik wel met je eens dat dit een heel mooi vrij wel vlekkeloos rondje is wat hier door Knot gereden wordt maar toch blijven er ook in zo'n rondje altijd bepaalde aandachtspunten waar op te bekritiseren valt en denk dat Knot hier alleen maar voordeel mee op kan doen.hij wordt ja niet onderuit gehaald omdat zijn rondje zo slecht is?!.Fabian is bijna elk weekend vant seizoen aant rijden op de NS en dan kan je er dus wel degelijk van uitgaan dat deze de baan op zijn duimpje kent,misschien zelfs wel met een blinddoek om bij wijze van spreken.. het gaat niet alleen om die scudstippen maar ook bepaalde hobbels,negative bochten,gaten int asfalt en noem maar op die een rol meespelen om je rondje te verbeteren als je weet hoe je deze neemt of juist omzeilt.denk dat juist iemand als Fabian een goede tipgever kan zijn doordat ie deze punten goed weet en das een voordeel voor Knot om er beter en sneller op te worden
uiteindelijk zie je natuurlijk je vooruitgang door die tijdmetingen en dat is dan ook het mooie eraan..verder ben ik wel met je eens dat dit een heel mooi vrij wel vlekkeloos rondje is wat hier door Knot gereden wordt maar toch blijven er ook in zo'n rondje altijd bepaalde aandachtspunten waar op te bekritiseren valt en denk dat Knot hier alleen maar voordeel mee op kan doen.hij wordt ja niet onderuit gehaald omdat zijn rondje zo slecht is?!.Fabian is bijna elk weekend vant seizoen aant rijden op de NS en dan kan je er dus wel degelijk van uitgaan dat deze de baan op zijn duimpje kent,misschien zelfs wel met een blinddoek om bij wijze van spreken.. het gaat niet alleen om die scudstippen maar ook bepaalde hobbels,negative bochten,gaten int asfalt en noem maar op die een rol meespelen om je rondje te verbeteren als je weet hoe je deze neemt of juist omzeilt.denk dat juist iemand als Fabian een goede tipgever kan zijn doordat ie deze punten goed weet en das een voordeel voor Knot om er beter en sneller op te worden
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Nog eentje;Mari Oh Oh! schreef:Oeh da's een mooie quote. Kan naast "If you've got the feeling that everything's under control, you're not going fast enough".Hielke schreef: In autosport meet je je kunde af aan de tijd die de stopwatch aanwijst, niet aan hoe je een bocht aansnijdt.
als je denkt dat je alles weet, dan weet je dat je nog niet bent uitgeleerd.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Denk dat de tip van marcel erg goed is bij uitkomen flugplatz. Ik moet eerlijk zeggen dat de auto elke keer wat onrustig is daar ook knot.
Verder had je in je tweede rondje op film de astra een versnelling hoger staan bij de downhill na pflanzgarten, sprong de auto niet zo onrustig over die bult heen en moest je minder corrigeren.
Verder kan ik ook heel weinig aanmerken, zeker nog niet met mijn ringervaring. Ik denk alleen mee in mogelijke verbeteringen.
Verder had je in je tweede rondje op film de astra een versnelling hoger staan bij de downhill na pflanzgarten, sprong de auto niet zo onrustig over die bult heen en moest je minder corrigeren.
Verder kan ik ook heel weinig aanmerken, zeker nog niet met mijn ringervaring. Ik denk alleen mee in mogelijke verbeteringen.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Knot schreef:Fabian, volgende keer zou ik het fijn vinden als je een paar rondjes mee zou willen rijden, maar dan wel in de M3.. de astra mag ik niet meer prive rijden, gezeik met de lease...
.
Je pakte toch juist de Astra omdat je de M3 nog te link vond ? Wat heeft de lease nou te maken met een paar ring rondjes ?
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ik ga met die NS regels precies zo om zoals de Nürburgring GmbH bij het aanschouwen van de BBC Topgear euro's: uitermate flexibel.sven deutschmann schreef:Hielke allereerst rijden we op de NS onder TF dus tijdmetingen zijn eigenlijk niet gepast daar ivm het feit dat je er heen gaat om een rondje te tuffen en niet om te racenwegenverkeersregels!!
- Knot
- Berichten: 40953
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Ik heb nooit echt naar de stip gekeken bij Schwedenkreuz en stuur vaak eerder in om marge te houden, zonder passagier stuur ik m wel later in en 20km/u harder maar zal er volgende keer eerste rondje eens traag op af rijden om m nog beter te bekijken. thx.Marcel van Meerbeek schreef: We hebben het al vaker over je snelheid door Schwedenkreuz gehad.
Met deze lijn zou ik daar toch niet graag met 200 naast je zitten.
Naar mijn mening stuur je daar te vroeg in om vervolgens niet mooi links uit te komen. Voor mij geldt met de 323ti dat ik er het mooiste doorheen kom als ik laat instuur (scudstip) en hem dan mooi naar binnen laat rollen en pas aan het einde van de curbs helemaal links zit. Daardoor blijft er ook rust in de wagen thv die akelige dwarshobbel.
Voor de rest was me niet helemaal duidelijk waarom je vlak langs die streckensicherung vloog, zat er iemand links naast je?
Zit nu net filmpje weer te kijken en zie dat ik juist precies op de stip instuur, gewoon op gevoel, niet naar gekeken tijdens rijden... dus jij zou nog iets later insturen?
Ik liet de elize (toch?) ervoorbij omdat ik dan kans zag ooit nog voorbij die astra te komen. Zat nog een crossfire half naast me die niet durfde in te halen maar wel precies bij de streckensicherung half in mn spatscherm hing linksachter.
Laatst gewijzigd door Knot op 08 sep 2006, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
- Berichten: 40953
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Het kost niks aan brandstof, daar kan ik al een 15 ronden kaart van halen zegmaar. De M3 kon ik vorige keer niet voluit rijden omdat ik niet aan kon remmen. Een hoop stukken hing ik wel achter andere M3's en de Ringtaxi liep ook niet echt weg.. totdat er geremd moest worden. Dus we zien wel in oktober, een totaal andere auto dus het zal wennen worden maar echt link is het niet, als ie maar helemaal tiptop in orde is.Rico v Velzen schreef: Je pakte toch juist de Astra omdat je de M3 nog te link vond ? Wat heeft de lease nou te maken met een paar ring rondjes ?
- Knot
- Berichten: 40953
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Knotrondje is niet verkeerd denk ik met de GTC-120pk-diesel en straatbanden.
Het lijkt me dat dit zonder passagier en oponthoud wel een 9.25 was geweest. Met deze banden zou 9.15 de richttijd zijn, met semislicks een 9.05.
Met de M3 moet dat een minuutje sneller kunnen, maar dan zou ik me onderweg maar niet zo opfokken en erover willen lullen want dan worden de kansen iets groter dat je er wegens gebrek aan concentratie aflazert.
Het lijkt me dat dit zonder passagier en oponthoud wel een 9.25 was geweest. Met deze banden zou 9.15 de richttijd zijn, met semislicks een 9.05.
Met de M3 moet dat een minuutje sneller kunnen, maar dan zou ik me onderweg maar niet zo opfokken en erover willen lullen want dan worden de kansen iets groter dat je er wegens gebrek aan concentratie aflazert.
- Knot
- Berichten: 40953
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Dieseltourist,
Ik reed zonder passagier (en zonder camera) een 9:18 met stukje stapvoets door een crash tussen Wippermann en Eschbach, dus die 9:00 zit er echt in... maar niet meer voor mij, Nordschleiferijden is helaas over om meer gezeik te voorkomen met werkgever en leasemij.
Met de M3 wil ik eerst weer minimaal 10 ronden op gang komen en aanvoelen hoe het allemaal anders loopt/rijdt.
Ik reed zonder passagier (en zonder camera) een 9:18 met stukje stapvoets door een crash tussen Wippermann en Eschbach, dus die 9:00 zit er echt in... maar niet meer voor mij, Nordschleiferijden is helaas over om meer gezeik te voorkomen met werkgever en leasemij.
Met de M3 wil ik eerst weer minimaal 10 ronden op gang komen en aanvoelen hoe het allemaal anders loopt/rijdt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Roeland en 26 gasten
