Advies gevraagd: RS4 Avant B7 of een BMW M3 E92

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Mat Firens

Advies gevraagd: RS4 Avant B7 of een BMW M3 E92

Bericht door Mat Firens » 16 nov 2008, 15:29

Beste allemaal,

Ik heb een soort van luxe dilemma: ik rij een 335i coupe en wil een M3 gaan rijden of een Audi RS4 Avant. Nu hoor ik de hardliners al denken: " dat is appels met peren vergelijken" , en dat is zekere zin ook waar. Het punt is dat ik ervaring heb met BMW en uitermate tevreden ben met de auto, de service en de prestaties. Ik ken ook de M3, fantastische wagen. Ik ken de Audi niet. Alleen de verhalen. de verschillende artikelen op het web en niet te vergeten de autobladen. Een Audi RS4 Avant oogt als een degelijke gezinswagen voor onwetenden, dat vind ik een van de charmes van de Audi. Ik heb wat proefritten achter de kiezen en ben onder de indruk. Ik heb de indruk dat mijn huidige auto (de 335i) niet erg onderdoet voor de RS4, zeker wat betreft het bochten werk voelt de 335i veel sneller en directer aan. Het kan ook natuurlijk ook aan mijn rijervaring liggen maar ik heb nog nooit een RS4 snel bochten zien nemen, laat staan driften. Maar goed, nu lijkt het misschien of ik heel spannend rij maar dat valt reuze mee. Ik rij vaak hard tot zo hard als ik kan daar waar het kan (voor mijn werk vertoef ik regelmatig in Duitsland :-) ) maar intensief bochtenwerk zit er niet vaak in.

Ik zou graag eens reacties willen hebben van mensen die een rs4 rijden of gereden hebben. Of mensen die ervaring hebben met een rs4 en dan in het bijzonder de RS4 Avant.

Alvast bedankt, ik neem de reacties zeer zeker mee in mijn keuze en hou jullie op de hoogte.

Grtz,

Mat

RVV

Re: Advies gevraagd: RS4 Avant B7 of een BMW M3 E92

Bericht door RVV » 16 nov 2008, 15:48

:whistle:

Mat Firens

Bericht door Mat Firens » 16 nov 2008, 15:53

Rico schreef::whistle:
Hmm... is het cryptische zondag vandaag ? :-)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 nov 2008, 16:00

Als het criterium "gezinswagen" erg zwaar weegt dan ga je voor een E90 M3................................klaar toch?

Mat Firens

Bericht door Mat Firens » 16 nov 2008, 16:08

romo schreef:Als het criterium "gezinswagen" erg zwaar weegt dan ga je voor een E90 M3................................klaar toch?
Nope, ik heb geen gezin dus weegt niet zwaar. Ik vind de RS4 Avant simpelweg erg mooi en ik heb een voorliefde voor auto's waar je niet direct kan afzien wat voor een vlees er in de kuip zit.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 16 nov 2008, 16:09

Neem dan een 130i, schijnt een goeie auto te zijn :lol:

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2008, 16:24

Dexter

Bericht door Dexter » 16 nov 2008, 16:27

Mat Firens schreef:
Rico schreef: :whistle:
Hmm... is het cryptische zondag vandaag ? :-)
Nee, het vergelijk BMW versus Audi ligt hier gewoon een beetje gevoelig bij sommige mensen. :whistle: :mrgreen:

Paul

Bericht door Paul » 16 nov 2008, 16:35

GEwoon dat ding van Marc kopen.. wat centjes in de beurs houden voor vakantie en wat leuks voor de vrouw.. en de eerste de beste E92 M3 een 2e kontgat rapen met dat monster van Marc...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 nov 2008, 17:03

:hmmm: :forum: :bag: :blabla: Audi :playcar: :angel: BMW :df: :angel: :banaan:

Jorisrs2

Bericht door Jorisrs2 » 16 nov 2008, 17:10

Ik zou voor de rs4 kiezen.

Dexter

Bericht door Dexter » 16 nov 2008, 17:23

Robin schreef::hmmm: :forum: :bag: :blabla: Audi :playcar: :angel: BMW :df: :angel: :banaan:
En dat alles zonder ook maar één onvertogen woord te uiten! :clap:
Mijn complimenten Robin! :thumbup:

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2008, 17:26

:thnx:

leonard

Bericht door leonard » 16 nov 2008, 17:50

Dan moet ik maar een antwoord geven hé,in het voordeel van AUDI :mrgreen: :mrgreen:

Zoals je wellicht weet heb ik een RS4 avant.De auto bevalt me heel erg goed!! Heb er nu 80k mee gereden.Uit ervaring kan ik je zeggen dat een RS4 gewoon sneller is dan een 335i.Het nadeel is dat een RS4 quatro is en driften dus bijna onmogelijk is. In mijn voorgaande auto's (BMW) drifte ik heel regelmatig een op/afrit maar dat gaat nu dus niet meer maar verder is het een topauto!! IWat voor mij en belangrijke reden was om de RS4 te kopen was zijn relatieve onopvallendheid ,het prachtige interieur en het schitterende motorgeluid.De M3 is moderner en heeft een veel moderner bedieningssysteem maar mist ,in mijn optiek, de uitstraling, de prachtige schaalstoelen en het motorgeluid is niet zo vet!! Als je een nieuwe M3 koopt heb je wel een modernere auto.Qua rijden rijdt een RS4 perfect,Regelmatig heb ik 300 aangetikt o de teller en de auto bleef daarbij supestabiel.Mankementen heb ik niet gehad,wel moet je opletten met de schijven icm de blokken .De originele remblokken icm de originele schijven betekent bij normaal gebruik na 30k schijven vervangen.Ik rij nu met zachtere blokken en dat gaat al 40 k prima!! Suc6 met je keuze

als je nog mooit een RS4 hard door een bocht hebt zien rijden rij dan maar eens achter me aan!! :lol: :lol: :wink:

overigens is mijn auto te koop en inruil is mogelijk :twisted: :twisted:

Luuk

Bericht door Luuk » 16 nov 2008, 17:58

Afbeelding

:popcorn:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 nov 2008, 18:05

Mat Firens schreef:
dat vind ik een van de charmes van de Audi. Ik heb wat proefritten achter de kiezen en ben onder de indruk.
Klaar toch? Kopen dat ding :banaan:

Macboy

Bericht door Macboy » 16 nov 2008, 19:17

Lekker zinnige reacties hierboven :?

Het belangrijkste is om in beide auto's te rijden. Zoek je een gezinsauto waarin de hond ook mee moet kunnen, dan kun je niet om de RS4 heen. Build quality van Audi is top, maar de RS4 is een "oude" Audi. Ik zou zelf op dit moment als ik veel geld uitgeef geen genoegen nemen met een oud model Audi, tenzij het een occassion is natuurlijk voor een goede prijs. Maar nieuw?? No way, dan gewoon wachten op de nieuwe RS4 of de S4 die ook niet te versmaden is.

Wat prestaties betreft zit er niet zo gek veel verschil tussen een M3, 335i, S4, RS4. Het gaat 0-100 allemaal hard. 0-200 gaat het ook allemaal hard. De een wat harder dan de ander, maar in het dagelijks verkeer ben je met elke auto sneller dan 99,99% van de weggebruikers.

Een M3 zuipt ontzettend veel weet ik uit betrouwbare DF bronnen. Nou is dat financieel misschien niet eens het probleem (als je een M3 kunt aftikken moet je ook wel wat geld opzij hebben voor brandstof) maar met een actieradius van 350km zou ik niet kunnen leven. Ik ga goddomme niet elke keer dat ik naar Amsterdam rijd of naar de Ring onderweg tanken. Hoeveel een RS4 zuipt weet ik niet, maar dit zijn zaken die meespelen. Wat ook meespeelt is de winter. Heb je 4-wielaandrijving nodig ? Betere tractie kan soms een uitkomst zijn natuurlijk. Verder zijn de stoelen in de RS4 magistraal (mits als optie gekozen die kuipen). Alcantara stuur/pook erin is bijna een must en het geluid is natuurlijk geniaal. De M3 is natuurlijk altijd top, dat is duidelijk. De Audi wordt minder snel als asociaal gezien en minder jaloerse blikken. Waar kom je met de auto? Is dat voor je van belang ? Allemaal zaken die meespelen.

Uiteindelijk gaat het om smaak.

Ik zou zelf bijvoorbeeld geen van beide nemen en een Alpina B3 kiezen :)

Mat Firens

Bericht door Mat Firens » 16 nov 2008, 20:35

Ah, ik wist niet dat het zo gevoelig lag, het viel me wel op dat er veel meer over BMW wordt gesproken dan Audi... nouja ik ziet het niet zo zwart wit en ik luister (lees) graag naar de ervaringen van andere.........

Wat betreft het kopen van een oude auto als je nu een rs4 koopt, dat is wel een punt. Volgens mij heeft Audi nog niet gezegd of en wanneer ze komen met een nieuwe RS4. Is daar iets over bekend?

Thx voor de reacties!

Mat

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2008, 20:38

Ik durf amper nog wat te posten :|

Anyway, de RS4 van Leonard is uitmuntend in: luxesportiviteitsgevoel/interieur/dat je een dure specialekar rijdt gevoel/uitlaatsound. Allemaal een 10. Ik heb ermee gereden en hoewel ik geen stationfreak ben vind ik 'm prachtig dik. Accelleratie lijkt op de 335i dus snel zat maar geen openbaring. De geluidsproductiebeleving is dan wél weer 100 punten tov de 335i.Weggedrag is heerlijk Duits stug en besturing zeer strak voor zo'n ding. Voor op wintersport koning qua tractie, maar ik ga nooit op wintersport.

De relatieve nadelen:
-ouder model
-quattro kan je qua :df: wat in de weg zitten door 't jaar geen qua geen speelbaarheid.
-mocht wel wat sneller(aanvoelen) op momenten

Dan de M3:
Van binnen voelt de M3 aan als een volle 3 serie, weinig ///M beleving, da's jammer, maar alles wel ordentelijk voor elkaar. Van buiten wel weer mooi dik en als je van de coupe houdt, prachtig. Maar het ///M gevoel gebeurt pas na 5000rpm bij wijze van daarvóór kun je beter(voordeliger) een 335i houden. De rest van de schokdemperregelingen/M Drive en het totaal uitzetten van DSC en op je M sperdiff vertrouwen zal aan velen niet besteed zijn, maar geeft de //M3 net de diepte waarom ik 'm dus nu heb, anders zou ik inderdaad theoretisch de RS4 gekozen hebben. Aan de andere kant stuurt/remt een M3 zo strak daar kan geen concurent tegenop en dan bedoel ik niet alleen trackdays. OOk met alle systemen aan geeft OOK de M3 een mooi geluid doortrekkend en heeft ie ENORM VEEL TRACTIE voor een potente rwd.

De relatieve nadelen:
-koppelslapheid qua gevoel onderin, dus doorrammen
-te kleine tank/actieradius

Beide karren zijn geen lichtgewichten en voor rechtuitbranden enzo ben je met de RS4 misschien wel aan 't juiste adres. Maar ik kies dus de M3 vanwege de hooliganerij met de rotzooi uit.

Wat Macboy zegt betr dat 't een zuipschuit is de M3:Mee eens. Maar toen Leonard bij mij was had ie er ook al 1,5 tank(rondje Nederland) doorheen gejakkerd, toch Leonard?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, Mat, maar 1 ding:Je 335i is een topkar voor de dingen die je ermee doet.

We horen 't wel.

:df: :banaan:

Snipe

Bericht door Snipe » 16 nov 2008, 20:41

Macboy schreef: Uiteindelijk gaat het om smaak.

Ik zou zelf bijvoorbeeld geen van beide nemen en een hybride kiezen :)

Ik zou zelf bijvoorbeeld geen van beide nemen en de auto mét xenon kiezen :)

Ik zou zelf bijvoorbeeld geen van beide nemen en een Alpina B3 in de meest uitzinninge combi van binnen- en buitenkleur kiezen :)

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2008, 20:43

laffing out lout :lol:

Snipe

Bericht door Snipe » 16 nov 2008, 20:43

Oh ja, nog even on topic: ik zou een M3 zeker verkiezen boven een oude Audi. Hetzelfde model is nu nota bene als Seat te koop..!

leonard

Bericht door leonard » 16 nov 2008, 21:43

Eens met Robin!!

Met de M3 heb ik alleen de cabrio variant gereden.Die auto viel me tegen maar ik denk dat een sedan me wél zou bevallen.In de audi heb ik altijd het gevoel iets speciaals onder m'n kont te hebben,dat is voor mij toch wel een reden om nog steeds heel gelukkig te zijn met de auto.

Als ik zoals jij nu een keus zou moeten maken in nieuw,is er maar 1 keus. De M3. Een nieuwe RS4 komt pas in 2011 en er is nog geen info over deze auto.Als gebruikt een optie is rij je voor minder euro's een auto die bijna hetzelfde biedt als een M3 mbt de prestatie's en meer bied qua beleving(interieur,motorgeluid)

Toen ik nog geen recidivist was het verbruik 1 op 6,5 gemiddeld, maar kon tijdens een heftig ritje ook zomaar 1 op 4 zijn.Nu rij ik een stuk rustiger (max 50 te hard) en rij ik altijd minimaal 1 op 8 .

Robin

Bericht door Robin » 16 nov 2008, 23:03

Wat 'n plus is met Audi's is de relaxede beleving van wat 'n medeweggebruiker bij dat merk heeft. Een BMW en vooral M roept vanalles op bij anderen/medeweggebruikers, maar niet alléén enthousiasme... ook 'aggressie' en 'afgunst'(ik weet 't cliché, maar weet ff geen ander woord) , nukkigheid tov de M.

We reden vanmiddig naar Groningen A7. Ik reed 20-50kmh boven de max snelheid. Reden: We zouden naar de premiere van Madagascar 2 en ik had kaarten gereserveerd en die moet je 'n half uur voor aanvang afhalen(stond een enorme rij, maar mazzel)

Misschien noemen velen dit een smoesje, ik vind dat geen smoesje om een beetje harder dan toegestaan te rijden in elk geval.

Goed ging allemaal best totdat we een paar km voor Grunn stad te maken hadden met een van een hardtop voorziene gele FIAT Barchetta met DUITS kenteken die gewoon inhaalde met 130kmh. En ik zat daar NIET PUSHEND(ik kijk wel uit) achter.
Toen ie 2 karren rustig had ingehaald kon ie aan de kant...deed ie niet. Ik deed EREWOORD niks anders dan op m'n moment wachten en NIET PUSHEN. Nadat ie de volgende 2 karren had ingehaald kon ie gewoon naar rechts met wel 100 meter ruimte rechts voordat er weer een in te halen bak kwam. Doet ie niet..
En NOG ik zweer 't je deed ik niks.... M'n vrouw zegt nog:Waarom gaat die Duitser niet aan de kant dan kan jij passeren. Ik zeg:Dunno...

Hij gaat dus pas de 3e passage heel irritant langzaam naar rechts, ik rij 'm vlot voorbij en kijk naar rechts. Een vent van minimaal 50 met z'n middelvinger naar mij toe.

Toen heb ik ff wat woorden gebruikt die ik ivm OFFTOPIC Taalgebruik hier niet zal bezigen, schakelde terug naar 3 en lelde 'm naar 250 binnen notime. Daarna voelde ik me beter. En m'n vrouw en de kinders gaven me groot gelijk betr die [censuur]....ik heb NOOIT problemen met Duitsers, nooit!

Je zou die kar bijna inruilen voor 'n Audi in zo'n geval. Maar dát doen we toch maar niet. 8)

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2008, 23:40

Is een nieuwe RS4 avant nog überhaupt wel te verkrijgen ?

Ik zie hem niet meer in de prijslijsten staan.

Plaats reactie