To csl or not to csl

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
RVV

Re: To csl or not to csl

Bericht door RVV » 13 nov 2008, 11:07

Inderdaad Robin. Maar 50K voor een CSL uit 2004 met 15000 km, er van uitgaand dat die helemaal spic en span is.. ik verkocht mijn CS uit 2005 3 maand geleden ook voor dat bedrag. Maar wel met 46000 km. In die context is deze CSL eigenlijk niks te duur.

Het is maar goed dat deze CSL toen niet te koop stond, anders had ik gelijk van de centen van de CS deze CSL gekocht :D Nu heb ik een gecastreerde 330i touring :bag: (gekheid want ik ben supertevreden met de 330i touring)

Maar realistisch gezien heb ik natuurlijk geen donder aan een CSL, ik zou toch nooit datgene doen waar die auto voor is gemaakt.

Maar 1 ding weet ik wel, wil je een originele NL auto/CSL, met een superlage kilomterstand hebben, die ik naar ik het mag aannemen in topstaat is.. dan is NU het moment..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 nov 2008, 12:08

markk schreef: Ik denk dat ik maar eens gewoon met een CSL moet gaan sturen. Vraag me overigens wel af als een CSL zoveel beter/anders is waarom iedereen die er serieus mee op circuit rijdt nog steeds het onderstel vervangt en er Movit's onder knalt.
Omdat een CSL geen raceauto is net zo min als dat een gewone E46 M3 dat is. Je moet een CSL gewoon zien als een nog sportievere straatversie van de normale M3.

Die verhalen van als je er niet mee op een circuit rijd heb je er niks aan gaan dus imho ook helemaal niet op.

Roman

Bericht door Roman » 13 nov 2008, 12:37

Voor het geld wat je bij moet leggen zou je je eigen M3 een paar flinke aanpassingen kunnen geven en geld overhouden, dan zou ik dat doen eerlijk gezegd. :bag:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 13 nov 2008, 13:14

Een E46 M3 is maar een gewone auto t.o.v. een CSL.
Die doet zowat alles goed :clap:

Wat mijn ervaring betreft met een CSL is het een geweldige wagen die zowat perfect is neergezet voor de fun kilometers op straat als op het circuit.
Alleen de remmetjes vallen door de mand op het circuit :bag:

En ik heb van standaard CSL tot hardcore Nordschleife edition CSL gereden.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 13 nov 2008, 13:31

markk schreef:Prijs blijft issue / vraagteken: Heel simpel, is een CSL nu extra 25-30k waard tov wat ik heb ?

Mijn e46 M3 zal nog max. 10-15k afschrijven (25 -> 15/10) over de jaren.
Wat doet een CSL ? Van 50 naar 35 of nog iets lager, 30, lijkt me over de jaren heen helemaal niet onrealistisch. Kortom die schrijft mogelijk nog wel wat meer af...

Feit is dat een nette MY01 e46 M3 nu een prijsbargain is (wel ff zoeken ;-), en een CSL dat niet is vanwege het unieke en het gelimiteerd zijn ervan...

Mark.
De CSL is niet te duur, je huidige m3 is gewoon een euroknaller :P; dat veroorzaakt de grote meerprijs :).

M@rcel

Bericht door M@rcel » 13 nov 2008, 15:46

Restwaarde lijkt me een goed punt om de meerprijs van een CSL tov een gewone M3 te rechtvaardigen.
Kijk maar eens wat goede originele E30 EVO en SportEvo's nog qua prijs doen? Voor 30.000 euro heb je dan een supermooie SportEvo van bijna 20 jaar oud. Dan is 20.000 extra voor een CSL toch een relatief kleine investering voor een veel jongere auto die rondjes om een SportEvo rijdt?
Ok, de SportEvo is wel exclusiever met z'n 500 nog wat stuks. Denk niet dat een CSL in goede staat ooit onder de 25.000 euro gaat komen.

markk

Bericht door markk » 13 nov 2008, 17:19

Precies dus als je nu een csl koopt voor 50k schrijfje max. ooit 25k af.
Wedden dat ik minder op mn normale m3 afschrijf...

Mark

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 13 nov 2008, 17:35

Jij gaat nooit 25k afschrijven op een CSL. Zoveel km's rijd je volgens mij niet met de M3?

En de prijzen van de CSL staan nou ook niet echt op drastisch kelderen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 nov 2008, 17:44

Een E46 M3 is een bijzondere 3er coupe kortweg. Ik heb de beleving dat sommigen denken dat een M3 CSL verder weg staat van een bonestock E46 M3 dan een E46 M3 van een 318i. Misschien is mijn beleving verkeerd. Sorry.Maar zo is 't gewoon niet. ..een CSL is een erg mooie(re)/goede/vermakelijke/beetje trackfähigere limited edition van de E46 M3 met een meerprijs waar de honden in NL toen geen brood van lustten.

Hij is meer hardcore en kun je 't je veroorloven:doen.klaar.

Maar denk niet dat het de wereld* van verschil is die mensen je willen laten geloven. Een E46 M3 is ook al 'goed'.

*de wereld van de marketing :mrgreen:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 13 nov 2008, 18:06

markk schreef:Precies dus als je nu een csl koopt voor 50k schrijfje max. ooit 25k af.
Wedden dat ik minder op mn normale m3 afschrijf...

Mark

Tegen de tijd dat de CSL bijna 20 jaar oud is, staan de gewonen M3's voor rond de 3500 euro op marktplaats.
Maar goed...met dit soort auto's je hart volgen, niet je verstand :D

RVV

Bericht door RVV » 13 nov 2008, 18:12

Wat ik indertijd van Andre begreep waren de verschillen tussen de M3 CS die een beetje getweaked was met een paar extra CSL onderdelen..en een M3 CSL minder groot waren dan de verschillende specificaties deden vermoeden.

Dessalnietemin is een CSL gewoon de meest bijzondere en begeerlijke ///M BMW van de afgelopen 10 jaar. Iedereen wilde hem (toen) maar weinig kochte hem.. in den treure is de meerwaarde van de CSL kapot gerationaliseerd tov een gewone e46 M3, ja ik deed daar ook hard aan mee. Maar onder de streep was een CSL wel een CSL,, en dat is nog steeds zo.. van de huidige ///M generatie zal niet meer iets CSL achtigs uitkomen :'( . Het past niet meer in de strategie van BMW ///M die de pijlen liever richt op grote cash cows voor de Russische en Aziatische markt in de vorm van X5/X6 in M uitmonstering.

CSL moet je ook niet gaan vergelijken.. gewoon opzichzelf beoordelen.. het is gewoon een unieke auto, die met het laatste restje echt motorsport is ontwikkeld door ///M BMW.

Ik blijf het een uniek ding vinden.. voor straat/circuit.. ach het blijft een straat auto. Maar wat een respect.. over 15 jaar dan kent nog iedereen de CSL..

Ik heb de auto al aan iemand getipt.. 'buiten het forum om, ben benieuwd of die gekocht gaat worden.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 13 nov 2008, 21:10

Ik zou die japanse meuk (evo) + die shoarma janker (m3) opruimen en een 996 GT3 Mk2 op gaan halen... Dan rij je teminste in een ''echte'' auto...

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 13 nov 2008, 22:21

Ik weet dat je geen kont geeft om restwaarde maar het lijkt erop dat er geen CSL op basis van de E92 komt, toch? (zal romo wel beter weten aangezien die rondhangt op e90post e.d.)
Opzich niet heel onverstandig... het is wel een CSL 8)

steve smith

Bericht door steve smith » 13 nov 2008, 22:37

Bert ///M3 schreef:
markk schreef: Ik denk dat ik maar eens gewoon met een CSL moet gaan sturen. Vraag me overigens wel af als een CSL zoveel beter/anders is waarom iedereen die er serieus mee op circuit rijdt nog steeds het onderstel vervangt en er Movit's onder knalt.
Omdat een CSL geen raceauto is net zo min als dat een gewone E46 M3 dat is. Je moet een CSL gewoon zien als een nog sportievere straatversie van de normale M3.

Die verhalen van als je er niet mee op een circuit rijd heb je er niks aan gaan dus imho ook helemaal niet op.
BS-call 2x

Ja, de standaard remmen zijn prut. Net als elke andere auto die bij een dealer te koop is. CSL's moeten andere remmen onder, GT3's uit die tijd ook. What's new?

Onderstel van een CSL hoef je weinig aan te doen. Toplagers omwisselen en PF in de langsdraagarm achter. Als je er niet hard mee gaat ligt dat aan jou, niet aan de auto.

Ben vandaag heen en weer naar Keulen geweest vanwege een beurs, en een CSL moest mee voor controle door Movit. En ik blijf erbij, het is een briljante auto, maar niet om mee aan het verkeer deel te nemen.

Is een CSL simpelweg een M3 met goodies? Als een 996 GT3RS een opgepimpte 996C2Tip is wel ja. A bit more then the sum of its parts.
Laatst gewijzigd door steve smith op 13 nov 2008, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 nov 2008, 22:41

Tom schreef:Ik weet dat je geen kont geeft om restwaarde maar het lijkt erop dat er geen CSL op basis van de E92 komt, toch? (zal romo wel beter weten aangezien die rondhangt op e90post e.d.)
Opzich niet heel onverstandig... het is wel een CSL 8)

Er komt idd geen CSL obv een de E92 M3................................

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 nov 2008, 23:12

Wat ik daar meer mee bedoel is dat zowel de E46 M3 maar vooral de E46 M3 CSL vaak als 'racer' gezien worden maar volgens mij door BMW niet zo in de markt gezet zijn, meer voor klaten die wat meer racy gevoel willen maar niet de hele tijd in een gekooide klankkast willen zitten. Anders had BMW dat zelf wel verder doorgevoerd met bijvoorbeeld een halve kooi enz.

Dat zo'n auto op zijn standaard onderstel heel erg hard kan geloof ik ook wel Steve :) Maar waar ik het dan niet mee eens ben is de stelling dat je buiten om een circuit niks aan zo'n auto hebt. Op de snelweg zal er niks aan zijn nee maar volgens mij kan je normaal ook fun genoeg hebben met zo'n auto, ook al rijd je er niet mee op een circuit. En als je dat niet doet dan zijn ook die standaard remmen waarschijnlijk prima. Ga je wel trackdays rijden of op de ring rijden dan komen die aanpassingen vanzelf bij de meesten.

Zelfde met die GT3 denk ik. 90% van de eigenaren rijd daar ook niet mee op een circuit en degene die het wel doen komen er ook vanzelf wel achter dat die remmen anders moeten (hoewel ik juist dacht dat Porsche dat wel voor elkaar had, blijkbaar niet :hmmm: )

Ik zou 1 van 2 op de weg in elk geval ook wel leuk vinden :mrgreen:

markk

Bericht door markk » 14 nov 2008, 08:25

steve smith schreef: En ik blijf erbij, het is een briljante auto, maar niet om mee aan het verkeer deel te nemen.
@steve: kun je bovengenoemde uitspraak verder uitleggen en toelichten. De m3 gebruik ik nou juist om aan het verkeer deel te nemen, en zo zou ik een csl ook gaan gebruiken. Niet 80k km per jaar natuurlijk maar zeg 8-10k km per jaar.

Of een csl zoveel beter is op het circuit is voor mij niet relevant. Of ie beter op het circuit is dan mijn evo, of een gt3, ook niet.

Hoe verhoudt een csl zich tegen een m3 in het verkeer? Gewoon op de weg, in de file, in een weekelijks 2e versnellingsdriftje als het regent, op een leuke plattelands / 60-80km weggetje waar je redlined in 2 en heel soms in 3 even overheen knalt?

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 14 nov 2008, 08:33

Mark, je kan het ook net zo doen als Albert S.
Carbon dak, scherpere nokken assen, compressorkit, AST onderstel etc etc etc etc

Dan heb je wel 550PK ;)
Heb je ook 190PK meer nog ook :P voor bijna hetzelfde geld wat je toe moet leggen op een CSL :P

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 nov 2008, 09:24

Hoe verhoudt een csl zich tegen een m3 in het verkeer? Gewoon op de weg, in de file, in een weekelijks 2e versnellingsdriftje als het regent, op een leuke plattelands / 60-80km weggetje waar je redlined in 2 en heel soms in 3 even overheen knalt?
Dat zal natuurlijk niet veel uitmaken, buiten het feit dat je nu handschakelt? en in een CSL flippert.
Voor wat je hierboven beschrijft kan je net zo goed je M3 behouden en is het 'onzin' deze te verruilen voor een CSL.

Wil je sportiever met trackdays, driften op een circuit etc. dan zie ik absoluut meerwaarde in een CSL.
Voor huis, tuin en keukengebruik voldoet de M3 meer dan goed.

Aldus de Thieu.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 14 nov 2008, 10:03

Ik snap het niet goed, een CSL voor straatgebruik? Naaaah, gewoon zonde imho.
En hoe goed een CSL is voor het circuit, een EVO zal een minder geoefende rijder altijd 10x meer fun bezorgen.

SMG moet je niet mee inzitten, brilliant systeem. Even gewoonworden aan de gevoelige throttle-koppelings respons en je kan er zo mee lezen en schrijven. E46 M3 hoort zoiezo met een SMG bak imho.

Serieus, wil je een dijk van een daily met tireshredding performance? Ga naar de supersaloons.
Ik rijdt regelmatig nog in mijn ex-M3 en ik heb geen seconde spijt van de overstap. Die M5 doet hetzelfde als de M3, alleen 3x beter. In alle rust en kalmte je van A naar B brengen, zonder ricerjohnny's achter je aan te krijgen en/of boze kopjes in jouw richting gekeerd. Het gemak waarop het ding gereden kan worden, zelfs met een old-school handbak. Zo is het een 325i, en zo maak je supercars bang...
Vorige week met de M5 op Zolder gereden. Toegegeven, de remmen vielen door de mand. Maar de rest deed het voortreffelijk! Zelfs het standaard onderstel, vrij stabiel en vooral erg progressief in het laten aanvoelen van de grens. Ronderecords breken zal je er niet mee, maar een smile op je gezicht van oor tot oor krijg je gegarandeerd!
Ik kwam met vol rokende remmen en een helm op me kop binnen in de pits. Een half uur later reed ik met 1 arm op de deurbekleding, de andere op de armsteun en in m'n hemdje in alle rust naar huis. Vleugje Kings of Leon door de speakers en dan snap je gewoon waar dat ding om draait...

De M3 in e46 trim is een erg goede auto, vooral het S54 motorblok heeft mijn diepste respect gewonnen. Als daily vond ik hem zelfs nog iets te hard en onpraktisch. Een CSL als daily is gewoon onzin en zonde imho. Een auto moet gebruikt worden voor wat ie gemaakt is zeg ik altijd, wel een CSL is niet gemaakt om van A naar B te hokken.

Mark, doe jezelf een plezier en zet dat uit je kop. Loop naar de BMW dealert en regel een testritje met e60 M5. Als je kan moet je ook eens een rondje met een e39 M5 doen. Het huidige prijsverschil tussen die 2 vind ik te groot tov de toegevoegde waarde die een e60 tov een e39 heeft. Maar dat is natuurlijk mijn subjectieve mening...

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 14 nov 2008, 10:27

Vraagprijs van de CSL is iets aangepast...

:shock: :shock: :shock:

markk

Bericht door markk » 14 nov 2008, 10:57

@dennis: inruilen op e39 m5 zal niet zo snel gebeuren. Misschien op termijn op een e60. Verdervduidelijk verhaal van je.

grijze csl van mp ineens van vraagprijs 50k naar 69k ??? Particulier, zonder garantie in deze tijd ???

Conclusies:
1. De normale m3 is een blijvertje. Life is gooood...
2. Moet toch een keer gaan sturen met een csl

Andre

Bericht door Andre » 14 nov 2008, 11:04

Ik heb vaak met een CSL gereden en gedrift en vondt het een sensatie.

Alleen ik ben geen SMG liefhebber. Een CSL met handbak was voor mij ultiem geweest. Toch ook nog 1 nadeel van de CSL. De airbox die is stoer als je er voor gaat. Maar als je gewoon een keer van A naar B rijdt stoorde ik mij er wel aan.

50k--->69k das een knappe stijging. Voor 50k en 15000km was het wel een leuk avontuur geweest. Voor 69k komen die GT3 mk2 toch heel dichtbij en dat is dan een auto die komt qua nieuw prijs van 160k en CSL van 120k wat eigenlijk een onzin prijs is tov een normale m3 van destijds 78600 euro.

RVV

Bericht door RVV » 14 nov 2008, 11:08

Marcelvv schreef:Vraagprijs van de CSL is iets aangepast...

:shock: :shock: :shock:

:hmmm:

Die verkoper heeft zeker het licht gezien...

50K was wel erg scherp (relatief) bijna 70K is compleet ongeloofwaardig en kansloos.. (volgens mij heeft die mijn post over de CS hierboven gelezen :bag: )

Gaat hem niet lukken... dan zie je straks dat ie naar 65K.. gaat... dan 60K.... nog steeds te koop... En niemand wil hem kopen omdat die ooit een keer 50K er voor heeft gevraagd.. gevoelsmatig is alles daarboven teveel gevraagd...

Mark rationeel gezien heb je geen CSL nodig op de manier hoe jij hem gebruikt (zo gebruikte ik ook mijn M3).. je krijgt er alleen maar minder comfort voor terug.. en het potentieel kun je op de openbare weg bijna niet meer benutten.

Conclussie, houden de M3...

markk

Bericht door markk » 14 nov 2008, 11:29

Eens Rico, conclusie is wel duideljk, eigenlijk vanaf het begin al

MAAR EEN ZWARTE CSL IS ZOOOOOOO GAAF :df:

Plaats reactie