To csl or not to csl

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

To csl or not to csl

Bericht door markk » 12 nov 2008, 17:38

Er staat in NL een hele, hele, hele mooie e46 M3 CSL te koop, met huisselectie (zoek maar). Mooi zwart. Eigenlijk helemaal perfect.

DUS, ergens in mijn achterhoofd ben ik gaan denken. Mijn "normale" e46 M3 inruilen, CSL kopen :-) Moet lukken met circa 30k erbij.
(Heb overigens even kort dezelfde gedachte gehad met de CS van Rico. Maar goed, een CSL is het helemaal waar een CS het voor mij net niet is)

Echter aan de andere kant : Hoeveel beter is een CSL nou dan een "normale" M3 ? Is dat 30k extra waard ?

Tuurlijk op het circuit zal ie een stuk beter zijn. Maar ik zit nooit op het circuit ! En als ik weer een circuitdag zou doen zou ik never nooit niet de M3 (CSL) meenemen. Doe mij dan maar de EVO 8 MR RS. Meer kicks, meer marge en het blijft heel. Voor een driftdagje -> Idem. Driften met de hard-core EVO is veeeeeel uitdagender dan met de M3. Ofschoon driften met de M3 ook wel erg leuk is. Eerste keuze licht echter nog steeds bij EVO.

De M3 is echt mijn "rust" / "feel good" auto. Neem nou vanavond. Ik ben herstellende van een flinke griep en ben zojuist even een blokkie om gegaan. In de M3. Genietend van de 6 cylinder, schakelen bij de 3500rpm, radiootje aan, raampje open, af en toe iets doortrekken en genieten van die typische M3 snerp. Om vervolgens ergens een leeg industrie/parkeerterrein tegen te komen, nat met blaadjes en zonder auto's :-) Kortom even een kwartiertje in 2e versnelling aan het driften geweest met een big-smile van oor tot oor. Daarna weer rustig naar huis gereden over 80km weggetjes. Sportief gestuurd, tunneltjes doorgesnerpt, etc.

Zet me een beetje aan het denken. Wat zou een CSL beter doen ? Mogelijk doet ie het alleen maar slechter. Minder luxe, harder, etc. Ga ik me voor "rust" / familie ritjes alleen maar aan storen (zoals bij de EVO). En een beetje driften zal een CSL, zeker met mijn beperkte driftkennis, niet beter doen. Tunneltjes doorsnerpen met die airbox natuurlijk wel, maar goed om daar nou een CSL voor te nemen gaat ook wat ver...

Kom een beetje tot de conclusie dat de charme van een M3 nou juist dat formidabele compromis tussen liefhebbers auto / sportief en toch bruikbaar / comfortabel. Een CSL past derhalve niet in dat plaatje, zeker niet met de EVO RS ernaast als "hooligan" auto.

Maar ja, hij is wel erg mooi, diepzwart (geen carbonzwart/blauw) en zeer, zeer, zeer, geil...

Opinions please...


Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 12 nov 2008, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: To csl or not to csl

Bericht door Steven N. » 12 nov 2008, 17:44

Voor die 30k lijkt me dit geen verstandige keuze.

Een circuit zie je liever niet met de M3 zeg je, dat is het enige waar de CSL zich volledig thuis voelt. Een CSL is wel degelijk vrijwel geheel anders dan een gewone M3 maar wanneer jij hem niet hiervoor gaat gebruiken zou ik het zeker niet doen. Zoals je zegt zou je het grotendeels doen om het geluid. Zoek dan een Carbon Airbox + motormanagement en hou die +-25k die je over houdt na aanpassingen op zak.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: To csl or not to csl

Bericht door Ar » 12 nov 2008, 17:50

Je geeft jezelf al antwoord. Heel even is er de verleiding om vervolgens nee te zeggen. :)
Kom een beetje tot de conclusie dat de charme van een M3 nou juist dat formidabele compromis tussen liefhebbers auto / sportief en toch bruikbaar / comfortabel. Een CSL past derhalve niet in dat plaatje, zeker niet met de EVO RS ernaast als "hooligan" auto.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: To csl or not to csl

Bericht door Mark Nauta » 12 nov 2008, 17:52

Als ik jouw verhaal zo lees Mark, kan ik niet anders dan me aansluiten bij mijn kleine broertje. Een CSL is toch echt een rijderswagen, en wel een erg duur wagentje voor erbij. Misschien is het wel verstandig met oog op lange termijn, want.....worden ze nu nog minder waard of niet?? Het is natuurlijk wel een waar collectors item, en ook dat telt wel mee natuurlijk.

Wat betreft de verschillen tussen de gewone M3 en de CSL, die zijn huge. Een CSL had beter de toevoeging M3 niet kunnen hebben, want hij heeft bijna alleen de body gemeen. Dat is misschien iets overdreven, maar een CSL is echt compleet anders dan een gewone E46 M3. Steve Smith kan je daar echter alles over vertellen, al denk ik dat hij dit draadje ook snel zal vinden.

Het blijft een lastige keuze, bij mij zou het in zo'n situatie ook echt enorm kriebelen!!

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: To csl or not to csl

Bericht door markk » 12 nov 2008, 18:00

probleem is dat ik nog nooit in een csl heb gereden.

Kan natuurlijk wel gaan proefrijden bij de dealert waar die staat, maar ja dat kan bijna nooit tegenvallen. Rijden zal het wel goed doen ;)

Maar wat doet het op de langere termijn? Voor een rust ritje, voor een weekendje Ardennen met het gezin? etc. Als je echt met 4 volwassenen op stap bent vind ik het gebrek aan 4 deuren toch wel een gemis(je).
(denk ook stiekem wel eens aan een e39 m5, e60 m5 of op termijn een e9x 4-deurs m3 sedan...)

Mark

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: To csl or not to csl

Bericht door M@rcel » 12 nov 2008, 18:26

Als je nu al twijfels hebt mbt de aanschaf van een CSL, dan is het volgens mij niet echt de auto voor je.

Een CSL is voor mij echt alles wat ik in een hobby-auto zou zoeken. Ik heb er de centen niet voor, maar weet nu al zeker dat ik nooit (zeg nooit, nooit) een gewone e46 M3 zal kopen, puur om het feit dat ik dan altijd "een net niet" gevoel zou hebben.
30.000 heb ik niet over voor een gewone e46 M3, daarentegen zou ik zonder blikken of blozen 50/60.000 euro voor een CSL uitgeven. Als je het oogkleppen wil noemen...ach, dan is dat maar zo

Maargoed..ik ben voorlopig niet in de markt voor dit soort auto's, wellicht makkelijk praten voor mij.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: To csl or not to csl

Bericht door Mark Nauta » 12 nov 2008, 18:27

Zeker als ik je laatste alinea lees, dan kijk je al met de verkeerde intenties naar de CSl. Je kan en zal hem daar nooit voor gaan gebruiken. Dan kan je inderdaad beter een M5 of E90 M3 nemen. Die voldoen wel aan jouw eisen. De CSL zal in gebruik bij jou dan niet veel gaan verschillen van wat je nu met de Lancer doet. Tuurlijk is het gaaf, maar als je hem niet koopt om de heb, dan is ie bij jou in de garage denk ik overbodig.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: To csl or not to csl

Bericht door Niall » 12 nov 2008, 18:34

Als je de CSL niet gaat gebruiken voor op het circuit zou ik hem niet kopen. Alles aan een CSL is gemaakt om een standaard M3 circuitwaardig te maken. Koop gewoon lekker een CSL airbox voor het snerpend geluid. :mrgreen:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: To csl or not to csl

Bericht door Rupie » 12 nov 2008, 19:05

Laat ff weten als je gaat proefrijden. Ik woon hemelsbreed 500m er vandaan :drinking: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: To csl or not to csl

Bericht door Kasteel » 12 nov 2008, 19:40

Het exemplaar dat je bedoelt wordt in een ander topic volgens mij niet echt als superexemplaar beschreven, maar dat terzijde :).
Ik denk dat het geld toe teveel is voor hoeveel je er voor terug krijgt, hij past eigenlijk ook mooier in je lijstje midengine-cabrio/4wd turbo kanon/ideale coupe. Ik heb een tijdje terug pas voor het eerst met een e46 m3 gereden (leefde onder een grote steen ;)) en eigenlijk beviel me alles aan die auto, zelfs het SMG verhaal. Natuurlijk is het geen circuithooligan, maar als weekendvervoer en zo nu en dan beetje gummen voldoet de auto prima. Enige probleem is dat ik 'm graag met huisselectie wil en dan betaal je voor een non-CSL eigenlijk teveel en een CSL ben ik ook nog niet echt over uit...
Wat wel een voordeel zou kunnen zijn is de waardevastheid, de CSL lijkt me in de toekomst waardevaster dan een non-CSL, echter heb jij destijds de auto voor dusdanige prijs gekocht, dat je daar volgens mij ook niet een te grote bult aan valt; atm is dat wel een issue voor de 'nieuwere' e46 m3's.

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: To csl or not to csl

Bericht door HSR » 12 nov 2008, 19:54

Ik ga mee met de Nauta broeders. Zo'n CSL is voor mij helemaal het summum maar ik zou er dan ook vaak het circuit mee op gaan. Zoals jezelf aangeeft doe je dat niet en dan mist die wagen zijn doel. Daarnaast is 30k niet niks en vergeet ook niet dat een CSL een heel stuk dorstiger is dan een gewone E46 M3 ( toch? ).


Met die 30K een serieus leuke reis maken met vrouw en kid(s) is ook een idee!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: To csl or not to csl

Bericht door romo » 12 nov 2008, 19:59

Mooi ding, maar te veel km`s IMHO..................................laten voor wat het is lijkt me........................

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: To csl or not to csl

Bericht door Aernoudt » 12 nov 2008, 20:03

Als je denkt dat een CSL minder 'kick' geeft dan een EVO zou ik het geld lekker in je broekzak houden
(geld wellicht beter uitgeven om de grijze massa even door te laten lichten ;) )

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: To csl or not to csl

Bericht door MartijnGizmo » 12 nov 2008, 20:07

Aangezien ik in dit soort topics toch zelden iemand de rationele keuze aanraad: CSL!!!!!

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: To csl or not to csl

Bericht door Niels v D » 12 nov 2008, 20:30

De rationele keuze is natuurlijk een 130i Martijn.. :bag:

Ik zou ook voor de CSL gaan en eventueel de EVO inruilen. De gewone m3 dan houden voor de zondagse ritjes :df:

Peter van den Berg
Berichten: 887
Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
Locatie: Het Noorden

Re: To csl or not to csl

Bericht door Peter van den Berg » 12 nov 2008, 20:47

CSL hoort toch gewoon op het circuit thuis? :df: :D

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: To csl or not to csl

Bericht door Fernando » 12 nov 2008, 21:06

Neem gewoon die csl,als je het kan betalen moet je het doen man, dat ding bezorgd je een smile van oor tot oor en hij ziet er 100x gaver uit als zo'n standaard huis-tuin-keuken m3. Ik zie hier in Leiden af en toe die Andrew Mulholland (frozenspeed.com) met z'n zwarte CSL rijden en ow ow ow wat ziet dat er toch porno uit!!! CSL CSL CSL CSL :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: To csl or not to csl

Bericht door markk » 12 nov 2008, 21:13

ja ga er nog ff fotoos van posten :)

Maar serieus, wie heeft met beiden gestuurd, op zowel circuit als op de dagelijkse nederlandse weg?

Dat csl eigenaren zeggen dat ie echt heel anders is dan de normale snap ik. Evenzo dat een csl meer porno gehalte heeft. Maar hoe zit het nou echt? Als iets op df/internet wordt ge-hype-ed zijn het wel M3's. En dan met name een e30 en/of csl.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: To csl or not to csl

Bericht door Eric H » 12 nov 2008, 21:20

Als je het vraagt aan iemand die in beide heeft gestuurd hangt het er ook van af wie het is......

Ik heb in geen van beide gereden.....maar als ik voor deze keuze zou staan koos ik immer, altijd, zonder twijfel, gelijk de CSL.....
Wat lul je nou over comfort en gebruiksgemak.....gezin.....kinderen......huh..... :mrgreen:

Als je dat belangrijk vindt dan had je al eerder een Kangoo gekocht.....
De rest van je wagenpark is nou ook niet echt doorsnee gezinswagen.....toch..... :mrgreen:

Nou dan zou ik hier niet twee keer over hoeven nadenken...kopen die CSL.....en vlammen met dat ding......
Laat die Airbox ademen.... :banaan:

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: To csl or not to csl

Bericht door Fernando » 12 nov 2008, 21:26

mark voeg anders ff een poll toe, bij 60% CSL-stemmers ga je over tot koop..... :nerd:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: To csl or not to csl

Bericht door Shakes » 12 nov 2008, 21:45

CSL natuurlijk!

Als het qua knaken niets uitmaakt that is.

Ratio is M3 houden. Ging het daarom? Nee---->CSL.

N.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: To csl or not to csl

Bericht door Niels » 12 nov 2008, 22:05

Hoe snel spaar je 30K bij elkaar? Qua tijd te overzien dan zou ik voor een CSL gaan, kost het nogal wat moeite/tijd, inversteer dan in een carbon airbox :wink: Dat je niet op het circuit rijdt vind ik zelf niet relevant, het gaat om voor jouw maximaal te genieten. Daarnaast wordt de CSL gewoon een collectorsitem en kun je je afvragen of ie de inverstering niet waard is. Een gewone E46 M3 schrijft uiteindelijk af richting de 10K maar wie weet blijft de CSL wel hangen op 35K helemaal als ie niet op het circuit gebruikt wordt zoals zo velen wel :hmmm: Koffiedik kijken natuurlijk maar een CSL gaat je de extra inverstering niet afschrijven volgens mij en dus "kost" ie ook geen 30K extra :beer: Je moet alleen wel ff inversteren eerst :whistle:

Ik weet wel hoe je emotie financieel moet verantwoorden :lol:

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: To csl or not to csl

Bericht door HSR » 12 nov 2008, 22:17

Steve of Dick H. even een PB'tje doen. Dat lijken mij wel de 2 referenties.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: To csl or not to csl

Bericht door RVV » 12 nov 2008, 22:50

Andre heeft ook meer dan de nodige ervaring met de e46 M3. e46 M3 CS en de e46 M3 CSL.

Ikzelf zou het die 30K wel waard vinden, maar niet met die kilometerstand.. Ik zou een frissere (lees -minder dan 50K km) willen hebben.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: To csl or not to csl

Bericht door Fernando » 12 nov 2008, 22:53

Maar Rico minder km hoeft toch niet altijd frisser te betekenen?

(ja ik weet dat dit dat museumstuk is van v/d vaart met 9k schade, :angel: )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Haantje en 35 gasten