Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door Dennis Cavallino » 08 nov 2008, 01:57

Rico schreef:De autofabrikanten hebben hun eigen probleem veroorzaakt, en dat is dat auto's TE goed zijn geworden. De betrouwbaarheid van een auto is met jaren verlengd, het uitrustingsniveau is zodanig dat er eigenlijk geen logische voordelen meer zijn te behalen voor de consument bij het opvolgende model.

Revolutie in de autoindustrie blijft al jaren uit, een verfijnde evolutie waarbij de fabrikanten keer op keer de consument op blijft zadelen met zaken die niks met het auto rijden te maken hebben, maar vooral worden aangeboden als een zogenaamd noodzakelijke gimmick.

Autofabrikanten worden nu slachtoffer van hun eigen succes.

ipv de consument keer op keer veel van hetzelfde door de strot proberen te drukken, hadden ze beter een keer echt kunnen gaan luisteren bij diezelfde consument.
+1

Eigenlijk geldt dat voor de meeste producten/diensten. Maar in de autobranche sla je de spijker wel erg hard op de kop.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 nov 2008, 14:22

Het is overal het zelfde.........................................

Hoe krijg ik jouw snip............................................het snelst in mijn knip.....................................................

Ja dat was in het Gulden tijdperk.

Nu is het;

Ik wil jou Euro, en krijg vervolgens maar de pleuro ..........................

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 nov 2008, 17:52

Blijkbaar levert kevers platslaan nog wel wat op tegenwoordig.
STUTTGART - De Duitse sportwagenfabrikant Porsche heeft in het gebroken boekjaar 2007/2008 een nettowinst van 6,39 miljard euro geboekt, 51 procent meer dan een jaar eerder. Het autoconcern verdiende vooral veel geld aan zijn belang in Volkswagen.

Porsche maakte vrijdag bekend dat het in het eind juli afgesloten boekjaar 6,8 miljard euro verdiende aan de handel in aandelen Volkswagen. Die aandelen, waarvan Porsche 42 procent in bezit heeft, zijn dit jaar fors in waarde gestegen.

De omzet van Porsche steeg met 1,3 procent tot 7,46 miljard euro. In totaal verkocht het 98.652 auto’s, ruim 1 procent meer dan een jaar eerder.

Het autoconcern verwacht dat 2009 een moeilijk jaar zal worden, waarbij het de productie door de wereldwijd inzakkende vraag zal moeten terugschroeven.

(c) ANP
Nu hebben ze het wel grotendeels aan VW te danken maar winst = winst :)

Niall

Bericht door Niall » 08 nov 2008, 18:24

Rico schreef:De autofabrikanten hebben hun eigen probleem veroorzaakt, en dat is dat auto's TE goed zijn geworden. De betrouwbaarheid van een auto is met jaren verlengd, het uitrustingsniveau is zodanig dat er eigenlijk geen logische voordelen meer zijn te behalen voor de consument bij het opvolgende model.

Revolutie in de autoindustrie blijft al jaren uit, een verfijnde evolutie waarbij de fabrikanten keer op keer de consument op blijft zadelen met zaken die niks met het auto rijden te maken hebben, maar vooral worden aangeboden als een zogenaamd noodzakelijke gimmick.

Autofabrikanten worden nu slachtoffer van hun eigen succes.

ipv de consument keer op keer veel van hetzelfde door de strot proberen te drukken, hadden ze beter een keer echt kunnen gaan luisteren bij diezelfde consument.
Rico,

Als mensen geld hebben willen ze toch het laatste model. Waarom een E90 M3 kopen als een E46 M3 al een geweldige auto is. :bag:

Maar het probleem met auto's is dat het steeds verderontwikkelde dingen zijn, waar heel veel tijd en geld in gaat zitten. Denk dat Dennis Schroyen die kan ambieeren.
Voorbeeld dat ik ken is het volgende. Je zou denken een autoslot is een autoslot en hij gaat op en dicht that's it. Niet dus.
Klant van ons produceerd autosloten voor alle grote OEM's waaronder rangerover. Volgens de ingenieur van rangerover rammelde het slot op de testbaan bij het rijden over de kinder koppen :roll: Kan gebeuren, dus oplossing geboden. Maar meer betalen voor de verbetering, ho maar. Paar weken later moest de ingenieur weer op het matje komen. Oorzaak nu het slot piepte een heel klein beetje op dezelfde testbaan. Dus ingenieur van de fabrikant meerijden, heel de auto rammelde dat het barst maar dat was volgens de mense van Range Rover een bijzaak. Het slot piepte, dus weer een wijziging.

Strekking van het verhaal is dat de kwaliteit steeds naar een absurde hoge niveau gedreven wordt, welk steeds uitvoerig getest moet worden. En de enigste manier omdat terug te betalen is, is om veel aantal te produceren. Wannneer de automotive terug schakelt heeft dat heel veel gevolgen.

Amerikaanse probleem is gewoon dat zij veels te laat zijn in het bieden van kleinere auto's en kleine motoren die mensen willen hebben en niet de V6 en V8 slagschepen die niemand wil kopen.

RVV

Bericht door RVV » 08 nov 2008, 23:43

Scotsman schreef:Rico,

Als mensen geld hebben willen ze toch het laatste model. Waarom een E90 M3 kopen als een E46 M3 al een geweldige auto is. :bag:

Maar het probleem met auto's is dat het steeds verderontwikkelde dingen zijn, waar heel veel tijd en geld in gaat zitten. Denk dat Dennis Schroyen die kan ambieeren.
Voorbeeld dat ik ken is het volgende. Je zou denken een autoslot is een autoslot en hij gaat op en dicht that's it. Niet dus.
Klant van ons produceerd autosloten voor alle grote OEM's waaronder rangerover. Volgens de ingenieur van rangerover rammelde het slot op de testbaan bij het rijden over de kinder koppen :roll: Kan gebeuren, dus oplossing geboden. Maar meer betalen voor de verbetering, ho maar. Paar weken later moest de ingenieur weer op het matje komen. Oorzaak nu het slot piepte een heel klein beetje op dezelfde testbaan. Dus ingenieur van de fabrikant meerijden, heel de auto rammelde dat het barst maar dat was volgens de mense van Range Rover een bijzaak. Het slot piepte, dus weer een wijziging.

Strekking van het verhaal is dat de kwaliteit steeds naar een absurde hoge niveau gedreven wordt, welk steeds uitvoerig getest moet worden. En de enigste manier omdat terug te betalen is, is om veel aantal te produceren. Wannneer de automotive terug schakelt heeft dat heel veel gevolgen.

Amerikaanse probleem is gewoon dat zij veels te laat zijn in het bieden van kleinere auto's en kleine motoren die mensen willen hebben en niet de V6 en V8 slagschepen die niemand wil kopen.

Het verschil tussen een e90 M3 en een e46 M3 vind ik niet geheel steekhoudend omdat er bij dat model sprake is van een generatiekloof in de modellen cyclus..

Maar neem nou een een Golf V vs een Golf VI. Hoeveel winst is er voor de consument als hij van een Golf V naar een Golf VI gaat ?

Ander voorbeeld, Face liften beleid van de fabrikanten... alleen gebasseerd op de gok/hebberigheid van de consument om zich toch te laten verleiden tot het allerlaatse modelletje met net een ander bumpertje en een flashy ogend navigatiesysteem....

Of het blijven opvullen van niches met totaal onrelevante automodellen die als 2 druppels water lijken op hun grotere danwel kleinere broer in de modellenrange.

Dit zijn de dingen waar de consument het eerst op zal besparen.. en ze realiseren zich dat de volgende auto niks anders rijd met een ander bumpertje..

Kijk eens naar 2 fabrikanten Toyota en Honda die met de hybrides een pad zijn ingeslagen waarmee ze consumenten aanspreken.. allemaal dankzij All Gore.. erg slim bekeken... Maar nee de Duitse autoindustrie blijft 550pk plus monsters uitwapperen op het publiek...

Waar blijven de inovaties ? Tot in den treure een slot testen.. snap dat het moet gebeuren.. maar daarmee verkoop je geen auto's (extra).

What the fuck moet je met auto's zo groot als een middelgrote bestelbus en zo zwaar als een klein transport vliegtuig ? Natuurlijk spreekt een kleine groep mensen zo'n auto aan. Maar de massa zit er niet op te wachten.

En het ergste, alle modellen van alle fabrikanten is zo'n beetje dezelfde eenheidsworst...binnen grote autogroepen zie je dat de platformstrategie tot in den treure word uitgemolken.. met als gevolg 5 dezelfde auto's met net een even iets andere jasje..

Wat is het nou voor een keuze.. een Ford Mondeo station of een Mazda 6 station.. gewoon veel van hetzelfde..

Zouden de consumenten niet door deze zeepbellen heenprikken ?

Dan krijg je dat ze de hand op de knip gaan houden... want tja de huidige auto is eigenlijk ook nog wel goed genoeg.

Ik heb niet een pasklare oplossing.. maar ik blijf me verbazen over de stortvloed aan overbodige modellen en auto's die de autoindustrie blijft uitstorten in een overvolle markt van aanbod.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 nov 2008, 10:01

Innovaties..............................

precies, we hadden allang moeten vliegen met onze auto`s...............................................

romo

Bericht door romo » 09 nov 2008, 10:06

Het heeft allemaal te maken met de beschikbare hoeveelheid cash bij de consument......................................toen er zat was, werd er ook zat verkocht, innoveren was niet of nauwelijks nodig ( hoewel de auto industrie ook weer niet helemaal stil heeft gestaan)...............................nu er sprake is van cash krapte wordt het lastig natuurlijk.......................

Maar ach, na de olie crisis begin jaren 70 dacht ook iedereen dat het gebeurd was, en kijk waar we gekomen zijn.................

Ik zie het helemaal niet somber in eigenlijk voor de auto en auto industrie............................................de rotte peren verdwijnen, de sterke en slimme blijven over, dat zal nooit veranderen......................

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 09 nov 2008, 10:59

romo schreef:Innovaties..............................

precies, we hadden allang moeten vliegen met onze auto`s...............................................
Je leest wel eens van die toekomstvoorspellingen van tientallen jaren terug. Toen dachten we dat we rond deze tijd wel zouden vliegen in onze auto's. Bill Gates heeft dit jaren geleden ook eens geroepen, dat de auto-industrie zo langzaam innoveert. Ben ik het wel mee eens. Ik zie maar verdomd weinig serieuze innovatie, het is toch vooral meer van hetzelfde. Allemaal luxe en onzinnige gadgets maar in de basis zijn we amper een stap vooruit gekomen. De auto's zijn misschien iets schoner geworden maar dat is de afgelopen 20 jaar gelijk weer gecompenseerd door de vermogensstijgingen. Die stijgingen waren wel nodig ook want auto's zijn door al die gadgets enorm zwaar geworden. Om 1500 kg staal in beweging te krijgen heb je ook wel wat vermogen nodig, daar gaat je brandstofverbruik weer. Ik las laatst een interview met (ik dacht) Gordon Murray, hij vond het verbazingwekkend dat we op een niveau zitten dat je 1500 kg auto nodig hebt om een mens van 80 kg te vervoeren.

Ik heb een Grande Punto met 1.4 turbo benzinemotor. Downsizing... kleine motoren die lekker zuinig zijn. Wat een onzin. Ding van mij doet gemiddeld 1 op 11, dat deed een auto van 20 jaar geleden ook al. De industrie heeft zitten slapen, ze konden achterover leunen want iedereen kocht hun auto's toch wel. Da's nu voorbij, nu raken ze in paniek en de paar merken die wel bij de les waren (bijv. Toyota en Honda met hun hybrides) profiteren nu.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 nov 2008, 11:48

+1 Wouter. Het komt ook omdat het niet hoefde natuurlijk dat innoveren. Auto's verkochten wel en qua emissie was het goed genoeg. Nu komt de bijsturing van overheden en begint men te piepen maar let's face it, die Amerikaanse automarkt met name ging natuurlijk helemaal nergens meer over. En dat merken ze nu des te meer. Jammer dat die bijsturing niet al wat eerder is begonnen dan had ik nu een 330D gehad die net zo zuinig was als een 320D :D

romo

Bericht door romo » 09 nov 2008, 22:10

103 Teletekst zo 09 nov
Veel banen weg bij Deutsche Post

` Deutsche Post gaat fors bezuinigen.
Eind oktober gaf het bedrijf al een
winstwaarschuwing vanwege de financiële
crisis.Bronnen rond de onderneming
denken dat morgen bekend wordt dat er
duizenden banen verdwijnen.

De Frankfurter Allgemeine meldt dat
Deutsche Post zich vrijwel volledig
terugtrekt uit de VS.Bijna alle 19.000
medewerkers van het Amerikaanse deel
van dochteronderneming DHL zouden hun
baan kwijtraken.Bij ondersteunende
Amerikaanse bedrijven nog eens 20.000.

Ook in Europa verdwijnen banen,maar
hoeveel is onduidelijk.Bij Deutsche
Post werken wereldwijd 500.000 mensen.

RVV

Bericht door RVV » 09 nov 2008, 22:52

Even advocaat van de duivel spelen......................zou het niet eens zo kunnen wezen dat het grootschalige bedrijfsleven de zogenaamde kredietcrisis aangrijpt om overbodig personeel te lozen ? Elk bedrijf kent een bepaalde waste in productiviteit onder werknemers... waar 10 man aanwezig zijn kunnen 6 man op een efficiente manier hetzelfde werk verrichten.. hup schop die 4 niksnutten er maar uit met de kredietcrisis als dekmantel... houden de vakbonden tenminste ook hun bek dicht..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 23:28

Wouter81 schreef:
romo schreef:Innovaties..............................

Je leest wel eens van die toekomstvoorspellingen van tientallen jaren terug. Toen dachten we dat we rond deze tijd wel zouden vliegen in onze auto's. Bill Gates heeft dit jaren geleden ook eens geroepen, dat de auto-industrie zo langzaam innoveert. Ben ik het wel mee eens. Ik zie maar verdomd weinig serieuze innovatie, het is toch vooral meer van hetzelfde. Allemaal luxe en onzinnige gadgets maar in de basis zijn we amper een stap vooruit gekomen. De auto's zijn misschien iets schoner geworden maar dat is de afgelopen 20 jaar gelijk weer gecompenseerd door de vermogensstijgingen. Die stijgingen waren wel nodig ook want auto's zijn door al die gadgets enorm zwaar geworden. Om 1500 kg staal in beweging te krijgen heb je ook wel wat vermogen nodig, daar gaat je brandstofverbruik weer. Ik las laatst een interview met (ik dacht) Gordon Murray, hij vond het verbazingwekkend dat we op een niveau zitten dat je 1500 kg auto nodig hebt om een mens van 80 kg te vervoeren.

Ik heb een Grande Punto met 1.4 turbo benzinemotor. Downsizing... kleine motoren die lekker zuinig zijn. Wat een onzin. Ding van mij doet gemiddeld 1 op 11, dat deed een auto van 20 jaar geleden ook al. De industrie heeft zitten slapen, ze konden achterover leunen want iedereen kocht hun auto's toch wel. Da's nu voorbij, nu raken ze in paniek en de paar merken die wel bij de les waren (bijv. Toyota en Honda met hun hybrides) profiteren nu.

Tsja die autofabrikanten doen gewoon wat de markt van ze vraagt.

Tegenwoordig moet een auto 86 NCAP sterren hebben, anders verkopen ze niet. Extra verstevigingen, extra gewicht.

Als jij een nieuwe 760i koopt dan moeten al die gadgets er wel in zitten, 7 series met het uitrustingsniveau van een trabant verkopen niet. Ergo nog meer gewicht.

Het kan allemaal wel lichter, denk aan composiet materialen. Maar ik weet al 100% zeker dat als je bijvoorbeeld een 1100 KG carbonfiber auto maakt dat ding voor geen meter verkoopt. Hoe redeneerd een normaal mens met zijn boeren verstand namelijk, zwaarder = steviger = veiliger = beter.

Voorbeeld mijn pa stapte eens bij mij in. Die hebben zelf een Micra. Het eerste wat hij zegt is in deze auto zitten tenminste knappe stevige deuren :lol: Van mij mogen die anders wel 20 KG lichter per kant :hmmm:

Daar kan je als motorenbouwer gewoon niet tegenop.

Niall

Bericht door Niall » 10 nov 2008, 10:48

mbt innovatie.

Sprak laatst bij een leveranciersdag een concullega van ons. Directeur van dat bedrijf had een afstudeeropdracht bij Daimler gedaan op het gebied van roetfilters, eind jaren 80. Toendertijd waren de consequenties en problemen van moderne diesels allang bekend. Oplossing was om alles stil te houden in de hoop dat de milieumaffia er niet achter zou komen en dat ze vrolijk verder konden gaan. Helaas.....

Bij de grote OEM's hebben ze oplossingen in de research al klaar liggen, alleen de vertaalslag naar productie laat altijd op zich wachten. Is ook makkelijk, als je 10 jaar lang met een zelfde motor de markt kan bedienen is na bv 1,5jaar de ontwikkelingskosten al lang terug betaald en is de rest van de tijd cashen... Zie voorbeeld van de onverwoestbare VW 16V motoren, die zijn van 85 tot 97 in allerlei soorten VW auto's ingebouwd gezeten.

Nu volgt er een revolutie in automobiel land, downsizing en turbo charging op grote schaal, dus niet specials zoal een R5 Turbo en BMW 2002 turbo. Iedereen gaat aan de turbo en alle toeleveranciers springen er boven op om een stuk van deze nieuwe markt te krijgen. Vraag die je moet stellen is dat hoe kunnen een fabriek bouwen die binnen 2 jaar 1 miljoen units moet produceren, terwijl ze dit nooit eerder gedaan hebben. Puur het feit dat de ontwikkeling op de plank lag en niemand ernaar vroeg, dus ook geen omzetpotentie

Andere punt is dat elektronica ontwikkeling in hoog tempo kan in tegenstelling tot technische ontwikkeling. Maar het kan ook goed fout gaan zie voorbeeld mercedes E-klasse van het huidige type voor de facelift of de vorige generatie Laguna.........

Sander

Bericht door Sander » 10 nov 2008, 13:36

Rico schreef:Even advocaat van de duivel spelen......................zou het niet eens zo kunnen wezen dat het grootschalige bedrijfsleven de zogenaamde kredietcrisis aangrijpt om overbodig personeel te lozen ? Elk bedrijf kent een bepaalde waste in productiviteit onder werknemers... waar 10 man aanwezig zijn kunnen 6 man op een efficiente manier hetzelfde werk verrichten.. hup schop die 4 niksnutten er maar uit met de kredietcrisis als dekmantel... houden de vakbonden tenminste ook hun bek dicht..

Wat jij zegt was precies wat ik dacht bij het lezen van het stukje over de Deutsche Post en omdat dit weer in de media komt schrikt dit weer andere mensen/bedrijven af die ook weer gaan bezuinigen..

Bleh, word die "crisis" echt zat.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 10 nov 2008, 16:12

Nog even met betrekking tot het Porsche verhaal :

http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... hoog-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral de tweede alinea :shocking:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 11 nov 2008, 08:19

Wat een contrast...

"Deutsche Bank verlaagde het koersdoel van het aandeel GM van 4 naar 0 dollar. Volgens de bank is GM mogelijk na december niet meer in staat zijn activiteiten te financieren".

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 nov 2008, 09:17

@Rico: Je slaat de spijker op de kop denk ik. Die mensen zaten ook zonder kredietcrisis al op de schopstoel, misschien in iets mindere mate.

Ik heb op de achterbank een paar keer een vent gehad die niets anders deed bij grote bedrijven, dan mensen ontslaan zonder dat 't in de krant kwam. In de tijd dat ik hem reed had 'ie 4000 man op straat gezet. In de krant: niets te lezen. Geen aandacht, dus geen gezeik. Pas een half jaar later las ik een kopje dat er 1500 mensen ontslagen zouden gaan worden. Haha, die man is zijn gewicht in goud waard voor iedere toko waar 'ie binnen komt. Hij is niet eens zoveel ouder dan ik, maar wel veel slimmer! :D

Niels

Bericht door Niels » 11 nov 2008, 12:31

EHA schreef:Nog even met betrekking tot het Porsche verhaal :

http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... hoog-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral de tweede alinea :shocking:
Onvoorstelbaar :clap: Dat verdien je nevernooit met auto's bouwen en verkopen :bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 11 nov 2008, 12:41

Ze doen het goed, maar beloningen meet dan 1 miljoen per jaar vind ik waanzin, maar moet zeggen ze laten ook een deel van de winst met hun werknemers delen das wel netjes, maar die top bonussen wereldwijd en dan vooral uit niks (aandelen) vind ik niet kunnen...maja zo gaat dat nu 1x

HSR

Bericht door HSR » 11 nov 2008, 12:55

Maurice Graber schreef:Wat een contrast...

"Deutsche Bank verlaagde het koersdoel van het aandeel GM van 4 naar 0 dollar. Volgens de bank is GM mogelijk na december niet meer in staat zijn activiteiten te financieren".
Klopt, onvoorstelbaar. Aandeel donderde hard in mekaar gisteren.

Niels

Bericht door Niels » 11 nov 2008, 12:56

GTRene schreef:Ze doen het goed, maar beloningen meet dan 1 miljoen per jaar vind ik waanzin, maar moet zeggen ze laten ook een deel van de winst met hun werknemers delen das wel netjes, maar die top bonussen wereldwijd en dan vooral uit niks (aandelen) vind ik niet kunnen...maja zo gaat dat nu 1x
Het probleem van bonussen is dat de hoogte ervan vaak tot geen verhouding staat tot de prestatie. Indien Wiedeking in dit geval een aardig aandeel :wink: in het plan en de uitvoering heeft gehad om tot deze mega winst te komen dan is 80 miljoen een koopje natuurlijk. Geen aandeelhouder die daar problemen mee heeft.

Maar zoals Rijkman 22 miljoen overhouden om Fortis te verneuken is waanzin natuurlijk :bag: En dan heb ik nog niet eens over die gouden handdrukken die mensen krijgen als ze NIET presteren..
Laatst gewijzigd door Niels op 11 nov 2008, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR

Bericht door HSR » 11 nov 2008, 12:57

GTRene schreef:Ze doen het goed, maar beloningen meet dan 1 miljoen per jaar vind ik waanzin, maar moet zeggen ze laten ook een deel van de winst met hun werknemers delen das wel netjes, maar die top bonussen wereldwijd en dan vooral uit niks (aandelen) vind ik niet kunnen...maja zo gaat dat nu 1x
Goed punt. Ik heb altijd geleerd '' Als het goed gaat met je bedrijf, gaat het goed met je personeel.''

HSR

Bericht door HSR » 11 nov 2008, 12:58

Niels schreef: Maar zoals Rijkman 22 miljoen overhouden om Fortis te verneuken is waanzin natuurlijk :bag: En dan heb ik nog niet eens over die gouden handdrukken die mensen krijgen als ze NIET presteren..
Hoe heette die Ahold topman ook al weer? Zelfs bij een wanprestatie was hij zeker van een bonus van x-miljoen Euro.

Niels

Bericht door Niels » 11 nov 2008, 12:58

Ik ben met je eens dat mensen het bedrijf maken en dus het personeel zeker beloond mag worden maar het verhaal van Porsche was natuurlijk gewoon een hele handige en slimme financiele truuk :clap:

Niels

Bericht door Niels » 11 nov 2008, 12:59

Dat bedoel ik Hugo :bag: Onvoorstelbaar gewoon :stom:

Plaats reactie