Oliekoeler & Koelwater vragen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 05 nov 2008, 14:45

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst

Bericht door Downforce Dennis » 05 nov 2008, 17:00

andere tip, veul minder werk...








zet die hartge bumper terug :goodnight:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 05 nov 2008, 17:19

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst

Bericht door Peric » 05 nov 2008, 20:30

Je schrijft het zelf al René.
Denk dat er genoeg mogelijkheden zijn om de luchtstroom zo te wijzigen dat er wél lucht naar de oliekoeler gaat.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst

Bericht door Bert ///M3 » 05 nov 2008, 21:13

Kan je niet bij een polyester bedrijf oid een replica van die Hartge bumper laten maken. Hou je de originele in de schuur en zet je er een replica op.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 06 nov 2008, 23:30

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst

Bericht door Marco R. » 07 nov 2008, 11:53

Zeer netjes gefabriekt en opgelost! Als ik één kleine opmerking mag plaatsen, ga je nog (uiteraard zwart) gaas voor die sleuven plaatsen? Het is zonde als er door welke oorzaak dan ook een steentje (of steentjes) je oliekoeler om zeep helpt..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 07 nov 2008, 12:07

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst

Bericht door Marco R. » 07 nov 2008, 12:14

Ik had ook een keer een lek (stuurbekrachtigingspomp) en heb toen :bag: een rubbertje van een injector ertussen geplaatst. Sindsdien geen druppel meer gelekt!
Past het rubbertje van je oude radiateur overigens niet? Of is dat niet uitwisselbaar?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 07 nov 2008, 12:32

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst

Bericht door Bert ///M3 » 07 nov 2008, 13:12

Volgens mij heeft de openingswaarde van je thermostaat niet echt veel met de druk op je systeem te maken.

Druk in je systeem bepaald de kookwaarde van je koelvloeistof Als je veel druk hebt kookt het moeilijker. Maar de druk zelf is meer afhankelijk van de viscositeit en tegendruk van het systeem zelf (ruwheid leidingen, hoeveel bochten, lengte traject enz)

Als jou koelwater 105 graden celcius is dan heb je zelfs minder druk als bij 90 graden, omdat de viscositeit van je koelvloeistof lager is.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 07 nov 2008, 14:03

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 08 nov 2008, 00:01

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst

Bericht door Bert ///M3 » 08 nov 2008, 13:28

GTRene schreef:het water zal toch ook uitzetten bij hogere temp? en dus dacht ik meer druk...ik bedoel als de motor nog koud is en wel draait zijn de rubberslangen redelijk zacht, echter wordt ie heet dan worden ze hard...natuurlijk als de pomp harder draait bij gas geven worden ze ook ff wat harder...
In elk geval had ik liever de thermostaat bij 80 zoals een standaard S50/S54 dat heeft, maja deze thermostaat is verbonden met de elektronica :?

Trouwens net ff de aftapplug eruit gehad en das niet dezelfde maat als van de Hartge helaas...tis een 12 of 12.5 doorsnee en draad 1.5mm geloof ik, afijn zal wel 1 of 2 aftappluggen/stop ergens halen en dan met een koper ringetje...
Dat water zet wel uit idd, maar dat gaat naar je expantievat.

Dat je slangen pas later hard worden is omdat je thermostaat nog niet open gaat bij koude start.

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst

Bericht door Jeroen van Emmerik » 08 nov 2008, 13:55

water dat uitzet gaat idd naar het expansie tankje, maar niet eerder dan dat de dop van de radiator dat goed vind! op de meeste radiatordoppen staat een nummer, waarschijnlijk 0.9, maar als de temperatuur hoger mag zijn kun je kiezen voor een hogere druk-dop 1.1 bv.

het verwarmen van water en dus het uitzetten van water in een gesloten systeem heeft wel degelijk een drukverhogend effect. het ligt aan je ontlast-druk hoe hoog dat en dat word geregeld door een aparte klep of de radiatordop (ik weet niet hoe dat bij bmw zit..)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 08 nov 2008, 17:30

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst

Bericht door Bert ///M3 » 08 nov 2008, 17:42

Jeroen van Emmerik schreef:water dat uitzet gaat idd naar het expansie tankje, maar niet eerder dan dat de dop van de radiator dat goed vind! op de meeste radiatordoppen staat een nummer, waarschijnlijk 0.9, maar als de temperatuur hoger mag zijn kun je kiezen voor een hogere druk-dop 1.1 bv.

het verwarmen van water en dus het uitzetten van water in een gesloten systeem heeft wel degelijk een drukverhogend effect. het ligt aan je ontlast-druk hoe hoog dat en dat word geregeld door een aparte klep of de radiatordop (ik weet niet hoe dat bij bmw zit..)
Volgens mij is dat bij mij niet zo, de expantietank zit direct op het koelsysteem zonder tussenkomst van kleppen ed.

Je hebt ook geen dop op je radiator bij mij, enige manier van bijvullen is via de expantietank.

Bij Rene weet ik niet hoe het zit maar bij een M3 bijvoorbeeld heb je ook geen ontluchtingpluggen, het systeem is zelfontluchtend. Bij een 325i moet je wel apart de radiateur ontluchten volgens mij.


Edit: die plaat van Rene is dus hetzelfde als bij een M3.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 08 nov 2008, 17:48

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst

Bericht door Jeroen van Emmerik » 09 nov 2008, 13:17

Bert ///M3 schreef:
Jeroen van Emmerik schreef:water dat uitzet gaat idd naar het expansie tankje, maar niet eerder dan dat de dop van de radiator dat goed vind! op de meeste radiatordoppen staat een nummer, waarschijnlijk 0.9, maar als de temperatuur hoger mag zijn kun je kiezen voor een hogere druk-dop 1.1 bv.

het verwarmen van water en dus het uitzetten van water in een gesloten systeem heeft wel degelijk een drukverhogend effect. het ligt aan je ontlast-druk hoe hoog dat en dat word geregeld door een aparte klep of de radiatordop (ik weet niet hoe dat bij bmw zit..)
Volgens mij is dat bij mij niet zo, de expantietank zit direct op het koelsysteem zonder tussenkomst van kleppen ed.

Je hebt ook geen dop op je radiator bij mij, enige manier van bijvullen is via de expantietank.

Bij Rene weet ik niet hoe het zit maar bij een M3 bijvoorbeeld heb je ook geen ontluchtingpluggen, het systeem is zelfontluchtend. Bij een 325i moet je wel apart de radiateur ontluchten volgens mij.


Edit: die plaat van Rene is dus hetzelfde als bij een M3.
wat ik al zei, ik weet niet hoe het zit bij bmw's maar feit blijft staan dat het een gesloten systeem is en dus zit er ergens een overdruk klep, bij die van rene dus 1 van 2bar en dat is een hoge druk, vandaar de 105 graden zonder koken!

maar Rene, als je op Zolder, met deze temperaturen al last hebt van te hete olie, hoe moet dat dan van de zomer met een luchttemperatuur van +25 graden? je moet die temperatuur echt goed naar beneden krijgen nu, anders heb je dit van de zomer weer en daar zit je niet op te wachten :angel:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 09 nov 2008, 13:53

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Oliekoeler & Koelwater vragen

Bericht door GTRene » 13 nov 2008, 14:36

:coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten