Oliekoeler & Koelwater vragen
- GTRene

Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
- Downforce Dennis
Re: Oliekoeler, niet voldoende rijwindkoeling onder race omst
andere tip, veul minder werk...
zet die hartge bumper terug
zet die hartge bumper terug

- GTRene

Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peric
Je schrijft het zelf al René.
Denk dat er genoeg mogelijkheden zijn om de luchtstroom zo te wijzigen dat er wél lucht naar de oliekoeler gaat.
Denk dat er genoeg mogelijkheden zijn om de luchtstroom zo te wijzigen dat er wél lucht naar de oliekoeler gaat.
- Bert ///M3
Kan je niet bij een polyester bedrijf oid een replica van die Hartge bumper laten maken. Hou je de originele in de schuur en zet je er een replica op.
- GTRene

Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zeer netjes gefabriekt en opgelost! Als ik één kleine opmerking mag plaatsen, ga je nog (uiteraard zwart) gaas voor die sleuven plaatsen? Het is zonde als er door welke oorzaak dan ook een steentje (of steentjes) je oliekoeler om zeep helpt..
- GTRene

Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik had ook een keer een lek (stuurbekrachtigingspomp) en heb toen
een rubbertje van een injector ertussen geplaatst. Sindsdien geen druppel meer gelekt!
Past het rubbertje van je oude radiateur overigens niet? Of is dat niet uitwisselbaar?

Past het rubbertje van je oude radiateur overigens niet? Of is dat niet uitwisselbaar?
- GTRene

Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Volgens mij heeft de openingswaarde van je thermostaat niet echt veel met de druk op je systeem te maken.
Druk in je systeem bepaald de kookwaarde van je koelvloeistof Als je veel druk hebt kookt het moeilijker. Maar de druk zelf is meer afhankelijk van de viscositeit en tegendruk van het systeem zelf (ruwheid leidingen, hoeveel bochten, lengte traject enz)
Als jou koelwater 105 graden celcius is dan heb je zelfs minder druk als bij 90 graden, omdat de viscositeit van je koelvloeistof lager is.
Druk in je systeem bepaald de kookwaarde van je koelvloeistof Als je veel druk hebt kookt het moeilijker. Maar de druk zelf is meer afhankelijk van de viscositeit en tegendruk van het systeem zelf (ruwheid leidingen, hoeveel bochten, lengte traject enz)
Als jou koelwater 105 graden celcius is dan heb je zelfs minder druk als bij 90 graden, omdat de viscositeit van je koelvloeistof lager is.
- GTRene

Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene

Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Dat water zet wel uit idd, maar dat gaat naar je expantievat.GTRene schreef:het water zal toch ook uitzetten bij hogere temp? en dus dacht ik meer druk...ik bedoel als de motor nog koud is en wel draait zijn de rubberslangen redelijk zacht, echter wordt ie heet dan worden ze hard...natuurlijk als de pomp harder draait bij gas geven worden ze ook ff wat harder...
In elk geval had ik liever de thermostaat bij 80 zoals een standaard S50/S54 dat heeft, maja deze thermostaat is verbonden met de elektronica![]()
Trouwens net ff de aftapplug eruit gehad en das niet dezelfde maat als van de Hartge helaas...tis een 12 of 12.5 doorsnee en draad 1.5mm geloof ik, afijn zal wel 1 of 2 aftappluggen/stop ergens halen en dan met een koper ringetje...
Dat je slangen pas later hard worden is omdat je thermostaat nog niet open gaat bij koude start.
- Jeroen van Emmerik
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
water dat uitzet gaat idd naar het expansie tankje, maar niet eerder dan dat de dop van de radiator dat goed vind! op de meeste radiatordoppen staat een nummer, waarschijnlijk 0.9, maar als de temperatuur hoger mag zijn kun je kiezen voor een hogere druk-dop 1.1 bv.
het verwarmen van water en dus het uitzetten van water in een gesloten systeem heeft wel degelijk een drukverhogend effect. het ligt aan je ontlast-druk hoe hoog dat en dat word geregeld door een aparte klep of de radiatordop (ik weet niet hoe dat bij bmw zit..)
het verwarmen van water en dus het uitzetten van water in een gesloten systeem heeft wel degelijk een drukverhogend effect. het ligt aan je ontlast-druk hoe hoog dat en dat word geregeld door een aparte klep of de radiatordop (ik weet niet hoe dat bij bmw zit..)
- GTRene

Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Volgens mij is dat bij mij niet zo, de expantietank zit direct op het koelsysteem zonder tussenkomst van kleppen ed.Jeroen van Emmerik schreef:water dat uitzet gaat idd naar het expansie tankje, maar niet eerder dan dat de dop van de radiator dat goed vind! op de meeste radiatordoppen staat een nummer, waarschijnlijk 0.9, maar als de temperatuur hoger mag zijn kun je kiezen voor een hogere druk-dop 1.1 bv.
Je hebt ook geen dop op je radiator bij mij, enige manier van bijvullen is via de expantietank.
Bij Rene weet ik niet hoe het zit maar bij een M3 bijvoorbeeld heb je ook geen ontluchtingpluggen, het systeem is zelfontluchtend. Bij een 325i moet je wel apart de radiateur ontluchten volgens mij.
Edit: die plaat van Rene is dus hetzelfde als bij een M3.
- GTRene

Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen van Emmerik
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
wat ik al zei, ik weet niet hoe het zit bij bmw's maar feit blijft staan dat het een gesloten systeem is en dus zit er ergens een overdruk klep, bij die van rene dus 1 van 2bar en dat is een hoge druk, vandaar de 105 graden zonder koken!Bert ///M3 schreef:Volgens mij is dat bij mij niet zo, de expantietank zit direct op het koelsysteem zonder tussenkomst van kleppen ed.Jeroen van Emmerik schreef:water dat uitzet gaat idd naar het expansie tankje, maar niet eerder dan dat de dop van de radiator dat goed vind! op de meeste radiatordoppen staat een nummer, waarschijnlijk 0.9, maar als de temperatuur hoger mag zijn kun je kiezen voor een hogere druk-dop 1.1 bv.
Je hebt ook geen dop op je radiator bij mij, enige manier van bijvullen is via de expantietank.
Bij Rene weet ik niet hoe het zit maar bij een M3 bijvoorbeeld heb je ook geen ontluchtingpluggen, het systeem is zelfontluchtend. Bij een 325i moet je wel apart de radiateur ontluchten volgens mij.
Edit: die plaat van Rene is dus hetzelfde als bij een M3.
maar Rene, als je op Zolder, met deze temperaturen al last hebt van te hete olie, hoe moet dat dan van de zomer met een luchttemperatuur van +25 graden? je moet die temperatuur echt goed naar beneden krijgen nu, anders heb je dit van de zomer weer en daar zit je niet op te wachten

- GTRene

Laatst gewijzigd door GTRene op 02 apr 2013, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.