'Wie' zijn er eigenlijk tegen hardrijden?

Dit is ons algemene autoforum.
Dexter

Bericht door Dexter » 03 sep 2006, 12:04

Wat een discussie weer zeg! :lol:
Een veelvoud aan argumentatie die vaak (rechtstreeks) niets te maken heeft met de snelheidslimieten in ons land.

Waarom we hier niet hard meer mogen rijden:

- Er zijn (nog steeds) teveel verkeersdoden en dat moet anders.
- Er zijn teveel auto's en de infrastructuur in ons land is daar niet tijdig op aangepast. (Gelukkig zijn er nu plannen om een en ander versneld aan te pakken) Het gevolg is wat we iedere dag zien als we samen in de file staan.
- Het niveau van de gemiddelde automobilist is erbarmelijk slecht!
Een kleine bloemlezing van wat ik zoal meegemaakt heb: Niet in de spiegels kijken, SMS'en (echt waar!) telefoneren (en tegelijkertijd papieren bekijken), scheren, make-up of haren doen, eten en/of drinken, uitgebreid converseren met je passagier waardoor je niet meer goed oplet, langzamer rijden dan de toegestane maximumsnelheid en dat bij voorkeur op de linkerrijstrook, geen richting aangeven of pas als men al uitgevoegd of van rijstrook gewisseld is, 'afwijkend' weggedrag van anderen veroordelen door met het grootlicht te knipperen (of erger!), de invoegstrook oprijden met 80 km/h en dan in willen voegen, naar links gaan met 100 km/h als men een kilometer verderop een auto op een invoegstrook ziet die met 80 km/h in wil gaan voegen, inhalen met een aanhanger of caravan waarmee je écht geen 130 km/h mag, vrachtauto's die elkaar inhalen met een uiterst klein snelheidsverschil (ook waar het niet mag!) waardoor er zomaar ineens 30 personenauto's op een kluitje zitten die herhaaldelijk moeten remmen omdat ze achteraan niet meer kunnen zien dat er vooraan maar 85 km/h gereden wordt en als laatste de categorie vrouwen die links rijden met 100 of 120 km/h met de blik strak vooruit gericht, waardoor ze pas na een aantal kilometers doorhebben dat er een auto achter hen zit die graag voorbij zou willen.

Als ik nou het bovenstaande nog eens doorlees, dan denk ik dat het maar goed is dat we hier snelheidslimieten hebben, ook al weet ik dat juist dat verrekte sukkelgangetje ervoor verantwoordelijk is dat mensen zich vaak met andere dingen bezig kunnen houden tijdens het autorijden.
Toen ik een jaar of 20 was (inmiddels 30 jaar terug :) ) werd er heel anders gereden.
Men keek beter in de spiegels (ook al was het toen véél minder druk!) en dat moest ook wel want er waren toen géén snelheidslimieten. :D
Ook was er respect voor mensen met snelle auto's en/of motorrijders (ja, ja!) omdat de gemiddelde truttenschudder van toen niet harder kon dan 150 km/h.
Dus als je met de motor of een grote BMW of Mercedes of een exoot als een Ferrari aan kwam scheuren met 200 km/h dan ging men wel aan de kant ja.
Het geven van een lichtsignaal was toen nog geen uitlokking tot strafacties van degene die ingehaald ging worden.

Maar vandaag de dag rijdt elke gemiddelde sedan al snel 200 km/h ook als het een diesel is en dus is er geen respect meer voor de auto's die 250 km/h (of onbegrenst zelfs meer) kunnen rijden.
Die vertegenwoordiger in zijn 140 PK diesel die bij Rico langskwam denkt dat ie zelf ook in een soort van superauto zit en geeft dus gas bij als jij met 180 in je (vul zelf maar in....) aan komt rijden en hem voorbij wil.
Daarbij haalt hij dan een snelheid van wel 140 of 150 km/h terwijl je intussen (dankzij zijn eigen domme actie) al redelijk dicht op zijn achterbumper zit, om vervolgens weer heel snel naar de rechterrijstrook te gaan en je daarna een paar lichtsignalen te geven om zijn ongenoegen te uiten over dat soort van wegpiraterij.
De belevingswereld van zo'n man is totaal anders dan die van jou en dat geldt nog sterker bij de mensen die van zichzelf al niet harder willen (en vaak ook kunnen) rijden dan 120 km/h.

Een oplossing voor dit probleem is er niet.
Geef je de snelheidslimieten weer vrij, dan gaat het ogenblikkelijk mis. Men is het in dit land niet meer gewend om zo te rijden en dus is dat geen optie. (Dat verklaart ook waarom je in Duitsland zo'n heerlijk bevrijdend gevoel ervaart op de Autobahn zonder snelheidlimiet, alhoewel ook daar de groep 'sukkels' steeds groter wordt!)

Ikzelf rij dus zoals mijn gevoel en ervaring én de verkeerssituatie het mij ingeeft.
Soms is dat dus 200 km/h en soms is dat 100 km/h, waarbij ik op moet merken dat ik voor mijzelf altijd probeer om op de snelweg tussen de 150 en 170 km/h te rijden.
Met hulp van de RDS flitsmeldingen en een goed ontwikkeld zintuig voor dat soort van struikrovers kom ik daarmee vaak een heel eind. 8)

PS: Als ik met de motor rij dan volg ik de code van Knot! :twisted:

Femme

Bericht door Femme » 03 sep 2006, 12:39

Het wrange van het Nederlands belastingstelsel is dat je als automobilist enorme hoeveelheden belasting op de aanschaf van auto's en brandstof, terwijl onduidelijk is wat de automobilist daarvoor terugkrijgt. De investeringen in de infrastructuur zijn lange tijd ver achtergebleven, waardoor we nu met een wegenstelsel zitten dat nagenoeg overanderd is ten opzichte van eind jaren zeventig en op veel plaatsen een veel te lage capaciteit heeft. Autootje pesten in de vorm van het aanleggen van gesubsideerde drempels, het degraderen van wegen tot ongepaste 30km en 60km zones, het installeren van flitspalen en geld verspillen door het keer op keer opnieuw inrichten van verkeerssituaties is daarentegen wel mogelijk gebleken. Tegelijkertijd wordt de automobilist beschuldigd van het het vervuilen van het milieu, terwijl er overheidswege nog weinig vaart gemaakt wordt om de inkomsten uit brandstofaccijnzen te investeren in duurzame oplossingen voor de energieproblematiek. Duitsland en Denemarken doen dat wel, en die hebben nu een bloeiende industrie in duurzame energie die naast innovatie en marktleiderschap ook veel werkgelegenheid oplevert.

Overigens heb ik, kennelijk in tegenstelling tot veel andere autoliefhebbers, wel waardering voor natuur en milieu. Dat auto's vervuilend zijn (evenals bijna alle activiteiten van de hedendaagse mens) is iets waar je je kop niet voor in het zand moet steken. Ik ben dan ook wel voorstander van het aanscherpen van emissienormen. Het fijne is dat fossiele brandstoffen vanzelf wel zo zeldzaam gaan worden dat het onaantrekkelijk wordt om ze op te branden in een auto. De enige oplossing is een duurzame oplossing, en die kan mijn inziens alleen gevonden worden door technische innovatie. Het pesten van automobilisten heeft geen enkele zin. In een welwarende samenleving als die in Nederland kopen mensen toch wel een auto. Het plezier, comfort, flexibiliteit en de privacy van een auto is onvergelijkbaar met het openbaar vervoer. Het uitstellen van investeringen in de infrastructuur schaadt de economie en veel schade voor het landschap hoeft het ook niet te veroorzaken, wat de doemscenario's van de milieuhippies over een zwargeasfalteerd Nederland suggeren. Ik kan me althans niet voorstellen dat het asfalteren van een berm om een extra rijstrook aan te leggen verlies van natuur oplevert. De natuur die we in Nederland hebben is vaak eenvoudig vervangbaar, dus asfalt op de ene plek kan gecompenseerd worden met nieuwe natuur op een andere plek. Ruimte is er nu steeds meer landbouwgrond vrij komt.

Ik denk trouwens niet dat er meteen gekke dingen gaan gebeuren als de snelheidslimieten op de snelwegen buiten de randstad en bebouwde gebieden worden vrijgegeven. Veel Nederlanders willen niet hard rijden omdat ze angstig zijn, de kosten te hoog vinden of hun autootje het gewoon niet kan hebben (te weinig vermogen, slechte geluidsisolatie of onzekere wegligging). De gemiddelde snelheden zullen wat omhoog gaan, maar het echte hardrijden boven de 180km/h zal beperkt blijven. De discipline op de snelwegen zal in rap tempo toenemen omdat mensen puur uit lijfbehoud beter gaan opletten. Nu heb je kans dat iemand met 3km/h snelheidsverschil voorbij komt schuiven, dan wordt het een verschil van 40km/h of meer. Een trutje die een vrachtwagen wil passeren zal wel drie keer checken voordat ze naar links durft te manouvreren.

Als het druk kan er niet harder gereden worden, in die situaties zal er weinig veranderen.

stefan van der burgh

Bericht door stefan van der burgh » 04 sep 2006, 08:51

*Ziet vanuit Düsseldorf dat het goed is*

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

wimwerf

Bericht door wimwerf » 04 sep 2006, 13:39

Knot schreef:Rico, dat soort mensen boek ik gewoon loeihard met 200 voorbij, liefst nog een stukje naar ze toe sturen als je er bijna langs gaat.. opdonderen.
ben je een flinke jongen....want voor je t weet gaf hij je wel vriendelijk aan dat er een mobiel flitsapparaat stond....en toen was het flits met 200+...

of voor hetzelfde geval gaf hij aan dat er een ongeval stond...

kan je goed zien met die snelheid....

en een stuurbeweging maken richting mensen is helemaal uit den boze...

als ze je betrappen met zo'n daad kan je opnieuw je rijbewijs gaan halen... :wink:

Rutger

Bericht door Rutger » 04 sep 2006, 17:37

Het boeit mij werkelijk geen ruk meer wat voor regels ze instellen.

Ik bepaal zelf wel wat ik veilig vind. Als dat binnenkort 6 maanden fietsen gaat worden, so be it.

Regels aanpassen zodat ze 'ons' tevreden stellen kunnen we wel vergeten. Ook al mag je 's nachts 140 ipv 120. Dan nog wil ik 200+

Ik geloof het wel met alle 'regels' in NL.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 04 sep 2006, 17:50

ja me to.
Maar 6 maanden fietsen is zeer kut!

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2006, 18:13

wimwerf schreef: ben je een flinke jongen....want voor je t weet gaf hij je wel vriendelijk aan dat er een mobiel flitsapparaat stond....en toen was het flits met 200+...

of voor hetzelfde geval gaf hij aan dat er een ongeval stond...
Je kent de situatie niet, dus valt weinig over te zeggen. Mensen die onnodig links hangen hebben we er al genoeg van, als ik ze wakker kan schudden doe ik dat op de meest brute manier, ik ben fout maar zij zijn dat zeerzeker ook.

Ik ga dus ook nog wel een keertje fietsen hoor, jammer dan, ga echt niet aan al die kutregeltjes meedoen en nee, ben geen geflipte mongool ofzo, ik weet best hoe het in elkaar zit. Soms doe je normaal mee, soms is het gewoon TE erg hoe je zou moeten rijden.

gerard lubbe

Bericht door gerard lubbe » 04 sep 2006, 18:36

Subtiel is een woord waar jij niet zoveel mee hebt geloof ik. :wink:

Rebel

Bericht door Rebel » 04 sep 2006, 19:18

Leuk stukje in de krant vandaag , aansluitend op deze topic:

Motorrijder in Tilburg aangehouden met 202 km/u waar hij 80 km/u mocht rijden.
122 km te hard gereden. Heeft zijn rijbewijs moeten inleveren, en moet voorkomen.

Welke straf zou deze rijder krijgen?
En welke straf zou hij verdienen?

Hoor graag jullie mening hierover....

markk

Bericht door markk » 04 sep 2006, 19:30

Zn motorfiets is ook in beslag genomen.

Ken de situatie niet. Lege weg, ff opentrekken. Tsja shit happens...

Mark.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2006, 20:02

ff opentrekken... tsja, ik weet dat het rap kan gaan, maar als ik mijn fiets op een stuk weg van 1km ff opentrek dan zit ik aan de 260 teller voordat ik in de ankers ga.

Hier een filmpje van de oude motor, 120 de bocht uit, en met die fiets haalde ik daar maar 230 op de teller. De FireBlade doet makkelijk 260, en tsja, het mag niet, misschien vinden anderen het gevaarlijk maar er staat wel de doodstraf op... denk soms dat ik nog beter een fles sterke drank leeg kan zuipen en iemand neer kan steken die me dwars zit, met een goede advocaat staat daar uiteindelijk nog een mindere straf op.

http://sjaro.speed.planet.nl/motor/Knot_kneedown.mpg

Joep

Bericht door Joep » 04 sep 2006, 20:03

Qua hardrijden moet je wel onderscheid maken IMO...

bijv. 80 in een 30km/h woonwijk, vind ik ontzettend asociaal en nog veel meer onverantwoord...
Kinderen etc. willen ook spelen...en er zou maar net zo'n broekpoepert de weg op moeten lopen als jij daar aan komt...die kijken op jonge leeftijd niet Links-Rechts-Links, en hebben weinig benul van het verkeer.
Dus doe ik zelf absoluut niet, en tolereer ik ook absoluut niet van anderen

Daarentegen, 120 o.i.d. op een rustige, overzichtelijke, bochtige 80km/h buitenweg, HEERLIJK. Lekker sturen! Dát doen waar een auto voor bedoelt is...die van ons dan...

Op een snelweg...tsja...ten eerste snap ik niet waarom mensen hier in NL nog op de snelweg rijden...écht doorrijden kan toch niet en aan zo'n snelweg is geen ene moer aan...
Autobahn is veel leger, en voert meestal door mooier landschap...

Maar back to the point, op een lege snelweg maakt hardrijden me ook niks uit, ook niet als medeweggebruikers dat doen...
Echter heb ik wel een ontzettende hekel aan bumperklevers, rechtsinhalers en van die ''twijfelaars'' (dan links, dan rechts, dan heel voorzichtig inhalen etc. etc.).

Maar wat ik al helemaal niet snap is dat die overheid nog zoveel doet tegen dat hardrijden...jagen en echt veel geld doorheen; Flitspalen om de 3 meter, ontzettend veel patrouillewagens...dubbelbemand etc. etc.

Als dat een stuk werd gereduceerd...denk ik echt niet dat het veel verschil maakt qua verkeersdoden/gewonden...
De meeste mensen kunnen héél goed inschatten wat wel/niet kan qua snelheid etc.
Diegene die dat niet kunnen...trekken zich ook weinig aan van flitsers/borden etc. etc.

Dus ipv in de AOW te gaan snijden...schop al die uniformpjes maar in de AOW :P

Joep

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 04 sep 2006, 20:34

Ik ben het volledig met de posts van Dexter en Femme eens!

Als men geconcentreerder in het verkeer te werk gaat zullen ook de wegen beter begaanbaar zijn. Als mensen de dingen doen die ze in de auto uitvoeren nu thuis gaan doen voor vertrek (ik noem scheren, haren doen, make-up) en op de weg geconcentreerder bezig zijn, zal het op de weg al enorm verbeteren.

Door betere concentratie in het verkeer kan dan vanzelf de maximum snelheid omhoog. Maar dit kunnen de mensen in Nederland helaas niet aan ivm de gewenning aan de huidige sukkelgang.

Mvg Steven

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2006, 20:38

Steven, ik doe dat dus altijd, niks scheren in de auto enz... rook zelfs niet, bel bijna nooit... maar ik zou t wel bijna allemaal gaan doen (behalve haren kammen dan) omdat ik toch niet hard kan/mag rijden en mn volledige concentratie niet nodig heb.

Probleem is dat niemand t met elkaar eens is. Als iedereen wil knallen lukt dat, wil iedereen alles behalve autorijden doen tijdens het rijden lukt dat ook (met 40km/u ofzo op de snelweg) maar zoals het nu gaat schiet het ook niet op.

Overal camera's en iedereen die wat anders doet dan autorijden op de foto zetten en 500 euro boete erop. Niks makeup, niks scheren, niks roken, niks vreten, niks krant, niks bellen, niks gepijpt worden, niks veters strikken...

Rebel

Bericht door Rebel » 04 sep 2006, 21:24

Naar mijn mening mogen ze die motorrijder zijn rijbewijs innemen en over 10 jaar terug geven. Verstand komt met de jaren zeggen ze.

Case closed..

Next one please

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2006, 21:38

Next one.. Knot met 285 op de A12... wat nou 202... dat haalt een 400cc motor al man.

RVV

Bericht door RVV » 04 sep 2006, 21:54

Bij ons in het veld heb je een bepaald landweggetje 4 meter breed kaars recht 2 kilometer lang ongeveer. maximaal overzicht, je mag 60 de 130i heb ik op 230 gekregen. rij eerst even heen en weer of er geen fietsers of voetgangers zijn. heb de M3 nog niet geprobeerd. ach denk ik dan de fuchsrohe duik ik ook met 230 in. wat is het verschil?

Rebel

Bericht door Rebel » 04 sep 2006, 22:06

Rico v Velzen schreef: wat is het verschil?

Zei hij die niet met de M3 op de Ring rijdt :wink:

Maar ik wil je het verschil weg uitleggen,
Op landweggetje mogen tegenliggers rijden, en is een snelheidslimiet vastgesteld....

Tom

Bericht door Tom » 04 sep 2006, 22:08

Rebel schreef:en is een snelheidslimiet vastgesteld....
Ja, en door wie? Door saaie grijze 40ers die bij de gemeente werken en op zondag in zo'n pokke citroën busje met kutkoters achterin en zo'n takkewijf naar oma gaan op de meest linkerrijstrook met 110km/u op de snelweg.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2006, 22:17

Regels zijn gemaakt om overtreden te worden 8)

RVV

Bericht door RVV » 04 sep 2006, 23:14

Rebel deze middag liep ik met mijn gezinnetje door de herestraat van Gru'n. goed druk, En voetgangers gebied. daarin slalomend een koeriersbus harder dan stapvoets, hard optrekkend, ruw remmend reed ie, maar volgens de geldende regels (venstertijd vergunning ed) gelukkig kon ik net op tijd mijn kleine op mijn nek gooien. wie is moreel fout? hij die binnen de regels rijd of ik op de landweg?

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2006, 23:22

Helemaal goed Rico!

Rustig binnen het woonerf en waar veel voetgangers en fietsers zijn (behale die fucking wielrenners die denken dat ze god zijn)... en planken waar het leeg is.. de ene linksplakkende blinde kip uitgezonderd.

Dexter

Bericht door Dexter » 05 sep 2006, 00:51

Rebel schreef:Leuk stukje in de krant vandaag , aansluitend op deze topic:

122 km te hard gereden. Heeft zijn rijbewijs moeten inleveren, en moet voorkomen.

Rob,

Ik ken de situatie ter plekke zeer goed.
Het is een nieuwe verbindingsweg waar (nog) vrijwel geen verkeer overheen gaat.
Er staan geen huizen in de buurt en er zijn ook geen gelijkvloerse kruisingen.
Kortom, als ik daar met de motor rij en ik schakel even door naar z'n 4e versnelling zit ik ook zo aan de 200 en daar hoef ik geen moeite voor te doen.
Kan daar ook gemakkelijk zonder dat het gevaar oplevert.
Ik zie er dus geen kwaad in, maar als ik kijk naar de wet dan is het fout en dus is inbeslagname van het rijbewijs terecht.
De oplossing: Beter opletten of er geen controle staat....:twisted:

Rutger

Bericht door Rutger » 05 sep 2006, 08:26

Dexter schreef:
Rebel schreef:Leuk stukje in de krant vandaag , aansluitend op deze topic:

Rob,

Ik ken de situatie ter plekke zeer goed.
Het is een nieuwe verbindingsweg waar (nog) vrijwel geen verkeer overheen gaat.
Er staan geen huizen in de buurt en er zijn ook geen gelijkvloerse kruisingen.
Kortom, als ik daar met de motor rij en ik schakel even door naar z'n 4e versnelling zit ik ook zo aan de 200 en daar hoef ik geen moeite voor te doen.
Kan daar ook gemakkelijk zonder dat het gevaar oplevert.
Ik zie er dus geen kwaad in, maar als ik kijk naar de wet dan is het fout en dus is inbeslagname van het rijbewijs terecht.
De oplossing: Beter opletten of er geen controle staat....:twisted:
Precies, ik had al een vermoeden. Lekker controleren op een nieuwe lege weg zonder verkeer. En ja, we weten dat het niet mag. Maar daarom is het nog niet direct verkeerd. Motor in beslag nemen is m.i. een veel te zware straf. Hopelijk krijgt hij 'm terug. Beetje motor kost toch 8 mille en dat staat niet in verhouding tot het vergrijp, het kortstondig draaien van je pols.

Mooi excuus voor op de motor? Tsja meneer de agent, ik had kramp in de pols, kreeg 'm ff niet teruggedraaid? ;-)

Rutger

Bericht door Rutger » 05 sep 2006, 08:29

Knot schreef:ff opentrekken... tsja, ik weet dat het rap kan gaan, maar als ik mijn fiets op een stuk weg van 1km ff opentrek dan zit ik aan de 260 teller voordat ik in de ankers ga.

Hier een filmpje van de oude motor, 120 de bocht uit, en met die fiets haalde ik daar maar 230 op de teller. De FireBlade doet makkelijk 260, en tsja, het mag niet, misschien vinden anderen het gevaarlijk maar er staat wel de doodstraf op... denk soms dat ik nog beter een fles sterke drank leeg kan zuipen en iemand neer kan steken die me dwars zit, met een goede advocaat staat daar uiteindelijk nog een mindere straf op.

http://sjaro.speed.planet.nl/motor/Knot_kneedown.mpg
Vent, volgende keer dat ding ff plat leggen. Moet een stuk harder kunnen :D

Alleen zou ik ff een ander weggetje opzoeken, eentje zonder lichtmasten in de buitenbocht. Is een stuk plezieriger indien 't wel een keertje mis gaat.

11 september weer zandvoort. Heb er zin an. Kom je ook? De 18e of 19e gaan we ook weer rijden met Motorxtra!

Plaats reactie