Een veelvoud aan argumentatie die vaak (rechtstreeks) niets te maken heeft met de snelheidslimieten in ons land.
Waarom we hier niet hard meer mogen rijden:
- Er zijn (nog steeds) teveel verkeersdoden en dat moet anders.
- Er zijn teveel auto's en de infrastructuur in ons land is daar niet tijdig op aangepast. (Gelukkig zijn er nu plannen om een en ander versneld aan te pakken) Het gevolg is wat we iedere dag zien als we samen in de file staan.
- Het niveau van de gemiddelde automobilist is erbarmelijk slecht!
Een kleine bloemlezing van wat ik zoal meegemaakt heb: Niet in de spiegels kijken, SMS'en (echt waar!) telefoneren (en tegelijkertijd papieren bekijken), scheren, make-up of haren doen, eten en/of drinken, uitgebreid converseren met je passagier waardoor je niet meer goed oplet, langzamer rijden dan de toegestane maximumsnelheid en dat bij voorkeur op de linkerrijstrook, geen richting aangeven of pas als men al uitgevoegd of van rijstrook gewisseld is, 'afwijkend' weggedrag van anderen veroordelen door met het grootlicht te knipperen (of erger!), de invoegstrook oprijden met 80 km/h en dan in willen voegen, naar links gaan met 100 km/h als men een kilometer verderop een auto op een invoegstrook ziet die met 80 km/h in wil gaan voegen, inhalen met een aanhanger of caravan waarmee je écht geen 130 km/h mag, vrachtauto's die elkaar inhalen met een uiterst klein snelheidsverschil (ook waar het niet mag!) waardoor er zomaar ineens 30 personenauto's op een kluitje zitten die herhaaldelijk moeten remmen omdat ze achteraan niet meer kunnen zien dat er vooraan maar 85 km/h gereden wordt en als laatste de categorie vrouwen die links rijden met 100 of 120 km/h met de blik strak vooruit gericht, waardoor ze pas na een aantal kilometers doorhebben dat er een auto achter hen zit die graag voorbij zou willen.
Als ik nou het bovenstaande nog eens doorlees, dan denk ik dat het maar goed is dat we hier snelheidslimieten hebben, ook al weet ik dat juist dat verrekte sukkelgangetje ervoor verantwoordelijk is dat mensen zich vaak met andere dingen bezig kunnen houden tijdens het autorijden.
Toen ik een jaar of 20 was (inmiddels 30 jaar terug

Men keek beter in de spiegels (ook al was het toen véél minder druk!) en dat moest ook wel want er waren toen géén snelheidslimieten.

Ook was er respect voor mensen met snelle auto's en/of motorrijders (ja, ja!) omdat de gemiddelde truttenschudder van toen niet harder kon dan 150 km/h.
Dus als je met de motor of een grote BMW of Mercedes of een exoot als een Ferrari aan kwam scheuren met 200 km/h dan ging men wel aan de kant ja.
Het geven van een lichtsignaal was toen nog geen uitlokking tot strafacties van degene die ingehaald ging worden.
Maar vandaag de dag rijdt elke gemiddelde sedan al snel 200 km/h ook als het een diesel is en dus is er geen respect meer voor de auto's die 250 km/h (of onbegrenst zelfs meer) kunnen rijden.
Die vertegenwoordiger in zijn 140 PK diesel die bij Rico langskwam denkt dat ie zelf ook in een soort van superauto zit en geeft dus gas bij als jij met 180 in je (vul zelf maar in....) aan komt rijden en hem voorbij wil.
Daarbij haalt hij dan een snelheid van wel 140 of 150 km/h terwijl je intussen (dankzij zijn eigen domme actie) al redelijk dicht op zijn achterbumper zit, om vervolgens weer heel snel naar de rechterrijstrook te gaan en je daarna een paar lichtsignalen te geven om zijn ongenoegen te uiten over dat soort van wegpiraterij.
De belevingswereld van zo'n man is totaal anders dan die van jou en dat geldt nog sterker bij de mensen die van zichzelf al niet harder willen (en vaak ook kunnen) rijden dan 120 km/h.
Een oplossing voor dit probleem is er niet.
Geef je de snelheidslimieten weer vrij, dan gaat het ogenblikkelijk mis. Men is het in dit land niet meer gewend om zo te rijden en dus is dat geen optie. (Dat verklaart ook waarom je in Duitsland zo'n heerlijk bevrijdend gevoel ervaart op de Autobahn zonder snelheidlimiet, alhoewel ook daar de groep 'sukkels' steeds groter wordt!)
Ikzelf rij dus zoals mijn gevoel en ervaring én de verkeerssituatie het mij ingeeft.
Soms is dat dus 200 km/h en soms is dat 100 km/h, waarbij ik op moet merken dat ik voor mijzelf altijd probeer om op de snelweg tussen de 150 en 170 km/h te rijden.
Met hulp van de RDS flitsmeldingen en een goed ontwikkeld zintuig voor dat soort van struikrovers kom ik daarmee vaak een heel eind. 8)
PS: Als ik met de motor rij dan volg ik de code van Knot! :twisted: