Voor driving fun is het interessante deel de 1,5 uur die ik over een nat zandvoort heb mogen rijden in achtereenvolgens een:
- audi tt, benzine, geen idee wat voor type, geel met zwarte wielen, dsg met flippers
- audi s8, zilver met keramische schijven, tiptronic met flippers
- audi s3, blauw, handbak
- audi q7, zwart, benzine, tiptronic zonder flippers
- audi a6 allroad 3.0 diesel, brons, tiptronic met flippers
- audi s6, was helaas geen tijd meer voor....
Wat proefnotities:
audi tt: het leer zag er uit als kunststof, hoge transmissietunel, kleine raampjes, fel motortje, mooi geluid, onderstuur, gas er op, onderstuur, onderstuur, dsg schakelt super, geen enkele schok in de aandrijflijn
audi s8: yep, wat een bak! wat een vermogen! wat een heerlijke auto! de remmen reageerden niet heel direct, een vrij lange slag zonder echt resultaat, en als je dan remde kwam de achterkant omhoog zetten en had je echt wel het idee dat er aardig wat kilo's in zaten, verder vooral kracht boven de 5.000 tpm en boven de 150, en alhoewel prima onderstuurd te krijgen was deze voor mijn gevoel het neutraalste, zelfs misschien overstuurd over een nat zandvoort te rijden
audi s3: lekker autootje, lekker fel, handbak is waar ik aan gewend ben, schakelt prima, rijdt prima, niet al teveel onderstuur, bij het uitkomen van de bocht ging hij erg snel in de begrenzer en dan moest je weer opschakelen, iedereen hoorde ik over dit probleem, maar of het nu kwam omdat dit de enige handbak was, of omdat het motortje zo tegen de grens aangereden werd weet ik eigenlijk niet
audi q7: wat een enorme buitenspiegels! deze kun je wel met de hand schakelen, maar hij had geen flippers, dus je moest de pook naar rechts doen en dan tegen je gevoel in vooruit om op te schakelen en achteruit om terug te schakelen, als je de automaat zelf het werk liet doen ging het helemaal mis, 2.000 tpm, volgas, meermalen terugschakelen, helemaal naar 6.000 brullen, dan geen toeren meer over hebben en weer opschakelen, puinhoop, en heel veel onderstuur, de enige auto waar je echt seconden lang het lampje van de esp kon blijven laten branden, maar op zich reed hij prima en had ik niet het gevoel al te hoog te zitten, remmen was wel even schrikken af en toe, en dit was de enige auto waar je echt door moest gassen om de rest van de colonne in je zicht te houden
audi a6 allroad diesel: een hele fijne auto, lekker veel trekkracht en een continue duw in je rug, geen voelbare turbo lag, de flippers werkten ok maar ik had het idee dat hij af en toe pas seconden nadat ik had gedrukt terugschakelde, misschien onder de omstandigheden wel de fijnste en meest uitgebalanceerde auto van allemaal
audi s6: helaas, mijn tijd was op...
audi s5: was om flying laps at race speed mee te rijden met een snelle rijder, heb ik overgeslagen vanwege mijn vermogen om als bijrijder snel misselijk te worden...
algemeen:
- het uitlaatgeluid was als passagier altijd mooier dan als bestuurder, of het viel me meer op
- in de s8 werd ik als passagier redelijk misselijk
- een automaat op een circuit moet je altijd nog met de hand schakelen, hij weet gewoon niet wat voor bocht er komt en jij wel
- de meesten hadden het idee dat de s8 harder ging dan de s6 terwijl ze volgens mij toch dezelfde motor hebben
- iedereen vond de tt maar zozo, eigenlijk de minste van het stel
- iedereen had problemen met het in de toerenbegrenzer rijden van de s3
- de vermogens vielen me best mee, mijn e30 m3 en e30 325i BMW's hebben minder vermogen, maar zijn minder lineair en voelen daardoor wat feller denk ik
- bocht uit met het gas er op had ik wat meer van de quattro aandrijflijn met esp etc. verwacht, ze waren nog vrij onderstuurd met bocht uit gas er op
- iedereen vond de s8 geweldig, de koning van de dag!
Overall, een leuke middag met dank aan mijn vriend, de organisatoren en Audi.
Frank