1,5 uur op een nat zandvoort met 6 audi quattro's

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
frankv

1,5 uur op een nat zandvoort met 6 audi quattro's

Bericht door frankv » 25 okt 2008, 10:42

Afgelopen vrijdagmiddag was ik door een vriend uitgenodigd om mee te gaan naar een meeting op zandvoort waar we een programma voorgeschoteld zouden krijgen met wat audi quattro's.

Voor driving fun is het interessante deel de 1,5 uur die ik over een nat zandvoort heb mogen rijden in achtereenvolgens een:
- audi tt, benzine, geen idee wat voor type, geel met zwarte wielen, dsg met flippers
- audi s8, zilver met keramische schijven, tiptronic met flippers
- audi s3, blauw, handbak
- audi q7, zwart, benzine, tiptronic zonder flippers
- audi a6 allroad 3.0 diesel, brons, tiptronic met flippers
- audi s6, was helaas geen tijd meer voor....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat proefnotities:
audi tt: het leer zag er uit als kunststof, hoge transmissietunel, kleine raampjes, fel motortje, mooi geluid, onderstuur, gas er op, onderstuur, onderstuur, dsg schakelt super, geen enkele schok in de aandrijflijn

audi s8: yep, wat een bak! wat een vermogen! wat een heerlijke auto! de remmen reageerden niet heel direct, een vrij lange slag zonder echt resultaat, en als je dan remde kwam de achterkant omhoog zetten en had je echt wel het idee dat er aardig wat kilo's in zaten, verder vooral kracht boven de 5.000 tpm en boven de 150, en alhoewel prima onderstuurd te krijgen was deze voor mijn gevoel het neutraalste, zelfs misschien overstuurd over een nat zandvoort te rijden

audi s3: lekker autootje, lekker fel, handbak is waar ik aan gewend ben, schakelt prima, rijdt prima, niet al teveel onderstuur, bij het uitkomen van de bocht ging hij erg snel in de begrenzer en dan moest je weer opschakelen, iedereen hoorde ik over dit probleem, maar of het nu kwam omdat dit de enige handbak was, of omdat het motortje zo tegen de grens aangereden werd weet ik eigenlijk niet

audi q7: wat een enorme buitenspiegels! deze kun je wel met de hand schakelen, maar hij had geen flippers, dus je moest de pook naar rechts doen en dan tegen je gevoel in vooruit om op te schakelen en achteruit om terug te schakelen, als je de automaat zelf het werk liet doen ging het helemaal mis, 2.000 tpm, volgas, meermalen terugschakelen, helemaal naar 6.000 brullen, dan geen toeren meer over hebben en weer opschakelen, puinhoop, en heel veel onderstuur, de enige auto waar je echt seconden lang het lampje van de esp kon blijven laten branden, maar op zich reed hij prima en had ik niet het gevoel al te hoog te zitten, remmen was wel even schrikken af en toe, en dit was de enige auto waar je echt door moest gassen om de rest van de colonne in je zicht te houden

audi a6 allroad diesel: een hele fijne auto, lekker veel trekkracht en een continue duw in je rug, geen voelbare turbo lag, de flippers werkten ok maar ik had het idee dat hij af en toe pas seconden nadat ik had gedrukt terugschakelde, misschien onder de omstandigheden wel de fijnste en meest uitgebalanceerde auto van allemaal

audi s6: helaas, mijn tijd was op...

audi s5: was om flying laps at race speed mee te rijden met een snelle rijder, heb ik overgeslagen vanwege mijn vermogen om als bijrijder snel misselijk te worden...

algemeen:
- het uitlaatgeluid was als passagier altijd mooier dan als bestuurder, of het viel me meer op
- in de s8 werd ik als passagier redelijk misselijk
- een automaat op een circuit moet je altijd nog met de hand schakelen, hij weet gewoon niet wat voor bocht er komt en jij wel
- de meesten hadden het idee dat de s8 harder ging dan de s6 terwijl ze volgens mij toch dezelfde motor hebben
- iedereen vond de tt maar zozo, eigenlijk de minste van het stel
- iedereen had problemen met het in de toerenbegrenzer rijden van de s3
- de vermogens vielen me best mee, mijn e30 m3 en e30 325i BMW's hebben minder vermogen, maar zijn minder lineair en voelen daardoor wat feller denk ik
- bocht uit met het gas er op had ik wat meer van de quattro aandrijflijn met esp etc. verwacht, ze waren nog vrij onderstuurd met bocht uit gas er op
- iedereen vond de s8 geweldig, de koning van de dag!

Overall, een leuke middag met dank aan mijn vriend, de organisatoren en Audi.

Frank

Arthur
Auto: Nr.51

Re: 1,5 uur op een nat zandvoort met 6 audi quattro's

Bericht door Arthur » 25 okt 2008, 10:53

Wat een ellende dat je mee moest :mrgreen:

Geweldig leuk lijkt me dat!

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 okt 2008, 10:56

Afgelopen donderdag spoot een S8 mij voorbij waarna ik dat ding vol bij het verkeerslicht weg hoorde vlammen. Zit aardig wat pit in dat hok en zijn sound viel me niet tegen :mrgreen:

Remko

Bericht door Remko » 27 okt 2008, 19:52

Frank, zoals je ziet is Audi niet echt populair onder DF'ers.
Vorig jaar heb ik met de S6 en de S3 gereden.
Beide snel maar pak een BMW met dergelijke motorvermogens en je hebt 2x zo veel lol.
De witte S5 vind ik trouwens prachtig, zeker mooier dan de 3 coupe.

Metchu

Bericht door Metchu » 27 okt 2008, 20:02

partyondude schreef:Afgelopen donderdag spoot een S8 mij voorbij waarna ik dat ding vol bij het verkeerslicht weg hoorde vlammen. Zit aardig wat pit in dat hok en zijn sound viel me niet tegen :mrgreen:

Was je met de polo ofzo? Zoniet, schaam je dan dat je niet even bent gaan sporten :mrgreen:

Casper

Bericht door Casper » 27 okt 2008, 20:02

Heel vet zo'n ervaring! Heb een paar keer in de S6 met de V10 mogen rijden, en dat was echt feest!!! :clap: Met dat Quattro systeem knal je ook zo onzettend hard de bocht uit...

Helaas vind ik de meeste Audi's voor de rest redelijk emotieloos...

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 27 okt 2008, 22:02

Casper schreef:Heel vet zo'n ervaring! Heb een paar keer in de S6 met de V10 mogen rijden, en dat was echt feest!!! :clap: Met dat Quattro systeem knal je ook zo onzettend hard de bocht uit...

Helaas vind ik de meeste Audi's voor de rest redelijk emotieloos...

Quattro's zijn inderdaad zo top! Het is net wat je zegt, je knalt zo makkelijk en gecontroleerd de bocht in en uit.
Vele medeweggebruikers heb ik al met grote ogen in de binnenspiegel zien kijken. Eigenlijk zou quattro standaard op iedere Audi moeten zitten.
Sinds gisteren ben ik trouwens erachter gekomen dat de DTM A4/S4? niet quattro is maar achterwielaangedreven :lol:

Iceman

Bericht door Iceman » 27 okt 2008, 23:46

Ik heb ook een Audi Driving Experience gedaan in het voorjaar. Het zijn perfect geregelde dagen en zeer leerzaam.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 28 okt 2008, 06:56

Remko schreef:Frank, zoals je ziet is Audi niet echt populair onder DF'ers.
....
Beide snel maar pak een BMW met dergelijke motorvermogens en je hebt 2x zo veel lol.
....
En terecht :!:

Precies :idea:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 28 okt 2008, 21:13

Gave ervaring!

Het is en blijft gewoon jammer dat m.u.v. de Rs4 + R8 bijna alle Audi's onderstuurd zijn. Heb ook met de S8 gereden maar de auto is gewoon niet gemaakt voor hoekwerk hoeveel S'en ze er ook op plakken. Verder natuurlijk wel geweldig met V10 motor + carbon interieur en keramische schijven! De S3 is het ook gewoon allemaal net niet, mist net de eigenschappen om een echte ''stuurmansauto'' te zijn.

Gr. TF

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 28 okt 2008, 22:18

TopFuel schreef:Gave ervaring!

Het is en blijft gewoon jammer dat m.u.v. de Rs4 + R8 ...
Gr. TF
RS4 heeft ook gewoon/helaas onderstuur. R8 nog niet zelf kunnen testen.
Die V8 loopt lekker (en klinkt gaaf), maar ja dat rijden ...

frankv

Bericht door frankv » 28 okt 2008, 23:05

Het is en blijft gewoon jammer dat m.u.v. de Rs4 + R8 bijna alle Audi's onderstuurd zijn. Heb ook met de S8 gereden maar de auto is gewoon niet gemaakt voor hoekwerk hoeveel S'en ze er ook op plakken. Verder natuurlijk wel geweldig met V10 motor + carbon interieur en keramische schijven! De S3 is het ook gewoon allemaal net niet, mist net de eigenschappen om een echte ''stuurmansauto'' te zijn.

Gr. TF
De S8 is inderdaad wat een grote bak, maar iedereen vond het wel de gaafste bak die er bij zat. En ik had bij de S8 het minste onderstuur gevoel van allemaal, maar misschien kwam dat omdat het de enige was die het vermogen had om het Quattro systeem tot zijn limiet te brengen.

Overigens ben ik geen Audi adept, ik heb 3 BMW's, maar ik was uitgenodigd en ik vond het erg leuk. Zeker omdat het regende en ik zo echt kon ervaren wat Quattro wel en niet waard was. Ik was vrijdag niet enorm onder de indruk, maar ik realiseer me achteraf wel dat ik met een achterwielaangedreven BMW het circuit misschien wel minder snel en zeker rond was gegaan.

Al dat gepraat over dat het allemaal zo gemakkelijk ging, zulk lekker weer was het afgelopen vrijdag niet, dus misschien is dat wel de Quattro magie? Maar misschien ook niet, je weet het pas als je ze back-to-back rijdt denk ik. Wat me tegenviel was dat sommige auto's zoals de TT ook bocht uit met het gas er op nog onderstuurd waren, dan zou je toch verwachten dat er meer naar achteren geleid zou worden. Maar dat is dan misschien de "veiligheid" die Audi inbouwt?

Frank

HSR

Bericht door HSR » 29 okt 2008, 11:26

frankv schreef: De S8 is inderdaad wat een grote bak, maar iedereen vond het wel de gaafste bak die er bij zat. En ik had bij de S8 het minste onderstuur gevoel van allemaal, maar misschien kwam dat omdat het de enige was die het vermogen had om het Quattro systeem tot zijn limiet te brengen.

Dit begrijp ik niet.

frankv

Bericht door frankv » 29 okt 2008, 21:08

hugo schreef:
frankv schreef: De S8 is inderdaad wat een grote bak, maar iedereen vond het wel de gaafste bak die er bij zat. En ik had bij de S8 het minste onderstuur gevoel van allemaal, maar misschien kwam dat omdat het de enige was die het vermogen had om het Quattro systeem tot zijn limiet te brengen.

Dit begrijp ik niet.
hmm, als ik het zo lees snap ik dat je het niet begrijpt, maar hoe moet ik het anders zeggen?

deze voelde met het gas er op het minste onderstuurd? beter?

frank

Topfuel

Bericht door Topfuel » 01 nov 2008, 10:53

Aernoudt schreef:

Het is en blijft gewoon jammer dat m.u.v. de Rs4 + R8 ...
Gr. TF
RS4 heeft ook gewoon/helaas onderstuur. R8 nog niet zelf kunnen testen.
Die V8 loopt lekker (en klinkt gaaf), maar ja dat rijden ...
Bij de Rs4 is het niet hinderlijk, je kunt echt ''maximum attack'' een bocht in gaan zonder dat de auto echt hinderlijk onderstuurd, kijk als je in een doordraaier op het gas gaat staan krijg je wél onderstuur
maar dat is bij ook bij 75% van de achterwiel aangedreven auto. Ik moet zeggen dat de Rs4 de enige AWD auto is die kwa stuurwerk héél dicht in de buurt komt van de Evo, overall gezien vindt
ik het kwa DF een zelfs een leukere auto, zal door de motor komen. Ben dan ook erg benieuwd hoe een R8 rijdt, moet de meest gave stuurmans auto van Audi zijn, denk alleen dat het vermogen een beetje tegen valt... Krijg bij het kijken en lezen van revieuws een beetje het idee dat voor wat de auto aan kan hij te weinig vermogen heeft. Waar blijft die V10?

Gr. TF

wjn

Bericht door wjn » 01 nov 2008, 13:50

Aernoudt schreef:
Remko schreef:Frank, zoals je ziet is Audi niet echt populair onder DF'ers.
....
....
En terecht :!:

Precies :idea:
Het 1,5 uur BMW rijden was gecancelled vanwege de natte baan. De Quattro's mochten wel gaan.

Hoezo driving fun :jenna:

Remko

Bericht door Remko » 01 nov 2008, 14:09

wjn schreef:Het 1,5 uur BMW rijden was gecancelled vanwege de natte baan. De Quattro's mochten wel gaan.

Hoezo driving fun :jenna:
Dat heeft meer met de organisatie dan met de auto's te maken.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 nov 2008, 22:18

Audi Quattro Nr 7 had graag erbij willen zijn, maar had 'n akkefietje....

Plaats reactie