Dat de Castrol TWS motorsport 10w-60 aanbevolen wordt door BMW voor o.a. de M3,M5 etc. weet ik.
Zelf ben ik altijd uiterst tevreden geweest over deze olie; motor loopt netjes bij koude toestand en zo ook bij warme toestand. Misschien overdreven bij een full-synthetische olie,maar zelf ververs ik trouw om de 10.000 km mijn olie,dit temeer omdat ik gewoon voor mezelf zeker wil zijn dat ik er alles aan doe om het motorblok van mijn M3 in optima-forma te houden. De 120 euro wat dit ong.kost interesseert mij niet. Mijn M3 heeft nu 80.000 km gedraaid en geloof het of niet,het olieverbruik is nihil (tot nu toe) :banaan: Mijn dealer heeft al aangegeven dat dit redelijk uitzonderlijk is,want de meeste M3,s (ook met erg lage km-standen) zijn niet ''vies'' van een slokje motorolie meer...
Toen ik in mei dit jaar mijn ///M op ging halen van een inspection 2 beurt vertelde de chef werkplaats mij dat er Shell Helix Ultra Racing 10w-60 motorolie in het blok was gegaan. Enigzins verbaasd vroeg ik waarom Shell,en niet de door BMW voorgeschreven Castrol TWS Motorsport. Hierop kreeg ik als antwoord dat de Castrol wat moeilijker verkrijgbaar was en dat de contacten met Castrol en verschillende BMW dealers een beetje minder ''positief'' verliepen

Op mijn vraag of de Castrol niet beter zou zijn voor de ///M kreeg ik te horen dat dit absoluut niet zo was en dat in hun ogen de Shell misschien nog wel beter zou zijn.....
De Shell kan zeker geen slechte olie zijn want ik weet dat hij ook aanbevolen wordt voor o.a. div. motoren van Ferrari
Toch heb ik het idee dat mijn ///M netter liep (vooral in koude toestand) met de Castrol TWS.

Wel zijn de kleppen gesteld bij inspection 2,en heeft dat mogelijk ? invloed op het ietwat grover lopen van de motor bij zowel koude als bedrijfswarme toestand.
Ook dacht ik te merken dat de motor met de Shell olie een iets hogere temperatuur bereikt dan met de Castrol
Olieverbruik is nog steeds nihil na inmiddels 5000 km gereden te hebben met de Shell

Eind Januari 2009 moet de ///M weer koers gaan zetten richting Arlberggebied in Oostenrijk (wintersport) en ik ben eerlijk gezegd toch weer van plan om de ''vertrouwde'' Castrol weer te gaan gebruiken bij een aankomende olieverversing voor deze rit.
Iemand misschien goede of minder goede ervaringen met deze twee merken olie