Shell Helix Ultra Racing of toch Castrol TWS motorsport ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
forM3an

Shell Helix Ultra Racing of toch Castrol TWS motorsport ?

Bericht door forM3an » 28 okt 2008, 21:56

Bij deze een vraag van mijn zijde omtrent de motorolie die jullie (M3 rijders onder ons) gebruiken in jullie ///M.

Dat de Castrol TWS motorsport 10w-60 aanbevolen wordt door BMW voor o.a. de M3,M5 etc. weet ik.
Zelf ben ik altijd uiterst tevreden geweest over deze olie; motor loopt netjes bij koude toestand en zo ook bij warme toestand. Misschien overdreven bij een full-synthetische olie,maar zelf ververs ik trouw om de 10.000 km mijn olie,dit temeer omdat ik gewoon voor mezelf zeker wil zijn dat ik er alles aan doe om het motorblok van mijn M3 in optima-forma te houden. De 120 euro wat dit ong.kost interesseert mij niet. Mijn M3 heeft nu 80.000 km gedraaid en geloof het of niet,het olieverbruik is nihil (tot nu toe) :banaan: Mijn dealer heeft al aangegeven dat dit redelijk uitzonderlijk is,want de meeste M3,s (ook met erg lage km-standen) zijn niet ''vies'' van een slokje motorolie meer...

Toen ik in mei dit jaar mijn ///M op ging halen van een inspection 2 beurt vertelde de chef werkplaats mij dat er Shell Helix Ultra Racing 10w-60 motorolie in het blok was gegaan. Enigzins verbaasd vroeg ik waarom Shell,en niet de door BMW voorgeschreven Castrol TWS Motorsport. Hierop kreeg ik als antwoord dat de Castrol wat moeilijker verkrijgbaar was en dat de contacten met Castrol en verschillende BMW dealers een beetje minder ''positief'' verliepen :shock:
Op mijn vraag of de Castrol niet beter zou zijn voor de ///M kreeg ik te horen dat dit absoluut niet zo was en dat in hun ogen de Shell misschien nog wel beter zou zijn.....
De Shell kan zeker geen slechte olie zijn want ik weet dat hij ook aanbevolen wordt voor o.a. div. motoren van Ferrari

Toch heb ik het idee dat mijn ///M netter liep (vooral in koude toestand) met de Castrol TWS. :hmmm:
Wel zijn de kleppen gesteld bij inspection 2,en heeft dat mogelijk ? invloed op het ietwat grover lopen van de motor bij zowel koude als bedrijfswarme toestand.
Ook dacht ik te merken dat de motor met de Shell olie een iets hogere temperatuur bereikt dan met de Castrol
Olieverbruik is nog steeds nihil na inmiddels 5000 km gereden te hebben met de Shell :clap:

Eind Januari 2009 moet de ///M weer koers gaan zetten richting Arlberggebied in Oostenrijk (wintersport) en ik ben eerlijk gezegd toch weer van plan om de ''vertrouwde'' Castrol weer te gaan gebruiken bij een aankomende olieverversing voor deze rit.

Iemand misschien goede of minder goede ervaringen met deze twee merken olie :roll:
Laatst gewijzigd door forM3an op 28 okt 2008, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Shakes

Re: Shell Helix Ultra Racing of toch Castrol TWS motorsport ?

Bericht door Shakes » 28 okt 2008, 21:59

TWS is 10W60

Shell zooi zegt me niks. Was altijd tevreden over TWS. Sterker nog ik zoek nog 6 of 12 liter :)

N.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 okt 2008, 22:00

Bij mijn vorigr M3 heb ik ze beide gebruikt.....................................maakte geen donder uit, de olie vloog er door; 1 L per 3000km..............................

In de nieuwe heb ik in de kofferbak een 1L Castrol TWS reserve..................................jahaha, die krijg je erbij, bij de aankoop :mrgreen: :banaan: ( geen best voorteken, IMHO)

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 okt 2008, 22:06

Op basis van gevoel zeg ik Castrol...
( juist vanwege het feit dat Castrol preferred supplier is van BMW )

Echter als je weet dat er eigenlijk maar weinig olie fabrikanten zijn en dat de rest gewoon "vermarkt" wordt onder andere namen
Zo zijn er ook weinig "olie fabrikanten" die daadwerkelijke goedkeuring hebben voor hun olie van de autofabrikanten.

Ik ken één fabrikant die van de meeste autofabrikanten officiële goedkeuringen heeft die aangeven dat de geproduceerde olie voldoet aan de eisen die de fabrikant er aan stelt. ( en het is een merk waar je zo niet aan denkt.... )

Ik denk dat de meningen over welke olie en welke specificaties ook afhangen van de ervaringen die men er mee heeft.
Zo zweert de ene bij Kendall, de ander weer bij Castrol, en weer iemand anders bij Shell....

Erik K.

Bericht door Erik K. » 28 okt 2008, 22:09

Nieuwe motoren willen nog wel eens wat meer olie verbruiken Romo ;)

Maarre vreemd verhaal dat een dealer moeilijk aan de Castrol TWS olie zou kunnen komen, deze olie wordt vrijwel alleen aan dealers geleverd :?

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 okt 2008, 22:13

Erik K. schreef:Nieuwe motoren willen nog wel eens wat meer olie verbruiken Romo ;)

Maarre vreemd verhaal dat een dealer moeilijk aan de Castrol TWS olie zou kunnen komen, deze olie wordt vrijwel alleen aan dealers geleverd :?
Nou.....heb ook nog wel wat in het magazijn liggen hoor........

EDIT : heb nog twee liter liggen......
De TWS gaat er trouwens uit, deze wordt opgevolgd door de 10W60 Edge.
Deze heb ik ook, maar dan een vat van 60 Liter......

Romo, wat voor jou :lol:
Ken je voorlopig even vooruit
Laatst gewijzigd door Eric H op 28 okt 2008, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

forM3an

Bericht door forM3an » 28 okt 2008, 22:16

Nandor schreef:TWS is 10W60
Oeps,een 1 tje vergeten,is inderdaad 10 w 60 :angel:

forM3an

Bericht door forM3an » 28 okt 2008, 22:17

romo schreef:Bij mijn vorigr M3 heb ik ze beide gebruikt.....................................maakte geen donder uit, de olie vloog er door; 1 L per 3000km..............................
:shock: :shock: :shock:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 okt 2008, 22:23

forM3an schreef:
romo schreef:Bij mijn vorigr M3 heb ik ze beide gebruikt.....................................maakte geen donder uit, de olie vloog er door; 1 L per 3000km..............................
Ja en dat over 60.000km dat ik er mee gereden heb.........................................geen slechte klant was ik :mrgreen:
Nooit veranderd, wel eens aangegeven, maar binnen BMW specifications, nou uitgeluld dus.

De nieuwe doet het vooralsnog goed, ruim 2000km gereden, gebruik volgens sensor = 0................en we tellen af :wink:

forM3an

Bericht door forM3an » 28 okt 2008, 22:27

Erik K. schreef:Nieuwe motoren willen nog wel eens wat meer olie verbruiken Romo ;)

Vind ik zelf ook :?
Maar nu nog eens wat: de Castrol Edge Sport 10 w 60 die je relatief makkelijk kan kopen als particulier, is die nou exact hetzelfde als de Castrol TWS Motorsport die officieel alleen via de dealerkanalen verkocht word...??
De plaatselijke automaterialenzaak beweert namelijk van wel :roll:

forM3an

Bericht door forM3an » 28 okt 2008, 22:31

EHA schreef:
Erik K. schreef: De TWS gaat er trouwens uit, deze wordt opgevolgd door de 10W60 Edge.
Haha,ik was te voorbarig met m,n vraag,want ik zie net dat het antwoord hierop al was gegeven :wink: :mrgreen:

forM3an

Bericht door forM3an » 28 okt 2008, 22:37

romo schreef:
forM3an schreef:
Ja en dat over 60.000km dat ik er mee gereden heb.........................................geen slechte klant was ik :mrgreen:
Nooit veranderd, wel eens aangegeven, maar binnen BMW specifications, nou uitgeluld dus.

De nieuwe doet het vooralsnog goed, ruim 2000km gereden, gebruik volgens sensor = 0................en we tellen af :wink:
Oeff,zo,n 450 euro aan motorolie over 60.000 km :hmmm:
Zo,n sensor is wel makkelijk,maar ja het blijft electronica he.......... Had het ook op m,n 330i e90,maar toch telkens stiekeme twijfels over de betrouwbare oliepeilmeting van de electronica..... :wink: :mrgreen:
Kwamen er altijd weer wijsneuzen mee bemoeien die zeiden: check anders even voor de zekerheid je peilstok...... :wtf: :wtf:

RVV

Bericht door RVV » 28 okt 2008, 22:42

Ik had zo'n verhaal niet geaccepteerd. TWS zegt BMW ///M, TWS wil ik er in.. met die chef werkplaats/receptionist heb ik niks mee te maken. Het is mijn auto (nouja was, ik heb geen M3 meer)

Het is gewoon simpel, Die Shell meuk kopen ze goedkoper in en ze laten je TWS prijzen betalen.. zoiets is gewoon de kluit bedonderen.

forM3an

Bericht door forM3an » 28 okt 2008, 23:01

Rico schreef:Ik had zo'n verhaal niet geaccepteerd. TWS zegt BMW ///M, TWS wil ik er in.. met die chef werkplaats/receptionist heb ik niks mee te maken. Het is mijn auto (nouja was, ik heb geen M3 meer)

Het is gewoon simpel, Die Shell meuk kopen ze goedkoper in en ze laten je TWS prijzen betalen.. zoiets is gewoon de kluit bedonderen.
Weet niet of de Shell daadwerkelijk goedkoper is dan de Castrol (voor de dealer dan). De Shell Helix Ultra racing is voor de consument (voor zover je hem kan verkrijgen dan) ook geen goedkope olie. Heb deze olie ook al zien staan voor € 23,50 de liter.... :shock:
Toen ik het verhaal aanhaalde bij de Chef werkplaats gaf hij aan dat er overigens wel op verzoek van de klant !! Castrol TWS in had gekunnen,maar dat had ik van tevoren aan moeten geven...... :stom:

Maar goed,over een tijdje gaat er gewoon weer lekker verse Castrol TWS of Edge 10 w 60 in het blok. Geen risico en gewoon vertrouwd :thumbup: Zag trouwens nog een goedkope leverancier... :wink:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ove ... bmw-m.html" onclick="window.open(this.href);return false;

raymondw

Bericht door raymondw » 29 okt 2008, 12:45

TWS is in het afgelopen jaar aanzienlijk in prijs verhoogd. De laatste keer was de bruto prijs bij mijn dealer 19-20 Euro per liter (ex BTW). Daarvoor betaalde ik iets van 12-13 Euro per liter bruto (ex BTW). Ik moet zeggen dat ik de laatste keer een behoorlijke korting kreeg waardoor ik op de oude bruto prijs uitkwam. De oorzak van deze verhoging is w.s Castrol zelf.

Ik kan mij indenken dat menig dealer zijn/haar winstmarge zag verdampen en daardoor een inkoop alternatief zocht om deze te herstellen. Zolang deze door BMW Motorsport Gmbh voor jouw auto vrijgegeven is, kan je niets zeggen maar als dat niet zo is zou ik dat niet accepteren van een organisatie die volgens fabrieksvoorschriften werkt.

Ik weet dat TWS geproduceerd is uit PAO's (groep 4 basisolie) en dat er ook groep 5 (esther) bestandsdelen in verwerkt zitten, maar of dit ook voor de Edge geldt ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 okt 2008, 12:50

Edge is gewoon een nieuwe naamvoering, maar dezelfde olie.

Edge = Castrol TWS (volsythetisch)
Edge Sport = Castrol RS. (halfsyntheet)

Shell heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij is dat geen volsynthetische olie. Dus dat kan volgens mij nooit zo duur zijn als dat Castrol TWS en Motul 300V spul.

Als ik jou was zou ik die auto gewoon terug brengen en er TWS in laten gooien. Dat is de standaard olie goedgekeurd volgens BMW. Het is toch van de zotte dat ze er dan wat anders in gooien en tegen je zeggen dat je er maar om vragen moet als je de juiste olie wilt. :shock: Lekkere dealer heb je dan, daar betaal je dan 90 euro per uur voor.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 29 okt 2008, 12:57

Mijn M3 zit ook gewoon Castrol TWS 10W60 in. In de afgelopen 12.000km dat ik de wagen heb heeft ie werkelijk geen druppel olie genomen.

Knot

Bericht door Knot » 29 okt 2008, 13:52

TWS.... altijd!

Erik K.

Bericht door Erik K. » 29 okt 2008, 21:10

forM3an schreef:

Vind ik zelf ook :?
Maar nu nog eens wat: de Castrol Edge Sport 10 w 60 die je relatief makkelijk kan kopen als particulier, is die nou exact hetzelfde als de Castrol TWS Motorsport die officieel alleen via de dealerkanalen verkocht word...??
De plaatselijke automaterialenzaak beweert namelijk van wel :roll:
Let inderdaad even op de reactie van Bert. De TWS/Edge en Castrol RS/Edge Sport zijn niet hetzelfde!

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 29 okt 2008, 21:17

Wellicht een tip voor degenen die de olie zelf verversen. Op ebay.de koop je de TWS voor ongeveer 11 euro per liter in de originele verzegelde verpakking. In Duitsland heet de TWS nog gewoon TWS en geen Edge. Ik bestel hem daar altijd.

Ze hebben er wel Formula Edge en dat is bij ons dan weer Edge Sport en voorheen RS! Terwijl de TWS vroeger weer RS heette, volgen jullie het nog?

forM3an

Bericht door forM3an » 29 okt 2008, 23:07

Shell Helix Ultra Racing 10W-60
Volledig synthetische motorolie voor maximale motorbescherming in race-omstandigheden. Gebaseerd op Shell Formule 1 technologie. ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, Ferrari goedgekeurd en speciaal aanbevolen voor Ferrari 360, aanbevolen voor BMW M3/M5.

Bovenstaande data even van het net geplukt. De Helix Ultra Racing wordt door Shell zelf aanbevolen voor de M3/M5,doch niet? vrijgegeven door BMW.
Vanmiddag nog even bij de BMW dealer geweest om wat bestelde onderdeeltjes op te halen en maar eens info gevraagd aan de chef magazijn over het verhaal Castrol vs Shell :?
Deze persoon beaamde dat er Shell Helix Ultra Racing in de M3,M5, motoren van hun klanten wordt gegooid en dat ze de Castrol TWS niet meer gebruiken/hebben :shock:
Het hoe,wat en waarom heb ik helaas geen antwoord op kunnen krijgen :oops:
Op mijn verhaal dat mijn M3 ''netter'' draait met Castrol TWS werd enigzins glazig en ongeloofwaardig gekeken :hmmm:

Maar goed,ik hou ook niet niet van die overgewaardeerde Shell V-power benzine.
Misschien een illusie maar op BP ultimate 98 rijdt de ///M gewoon het beste,dus eruit met die Shell en gewoon weer Castrol er in :thumbup:
Laatst gewijzigd door forM3an op 29 okt 2008, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

forM3an

Bericht door forM3an » 29 okt 2008, 23:11

Mark 320iS schreef: Ze hebben er wel Formula Edge en dat is bij ons dan weer Edge Sport en voorheen RS! Terwijl de TWS vroeger weer RS heette, volgen jullie het nog?
:shock: :hmmm: :stom: :mrgreen:

raymondw

Bericht door raymondw » 29 okt 2008, 23:34

Voor medio 2001 bestond TWS niet. Alleen maar RS. Dit olietype stond destijds op de speciale BMW olielijst zoals ook op de verpakking vermeld (deze heb ik nog ergens met een litertje of twee), Deze zg 'oude' RS was ook in de automaterialenzaak verkrigbaar. Op een gegeven moment werd de naam van RS Motorsport veranderd in RS Racing Syntec. Deze toevoeging is m.i een verwijzing naar het rafinage proces van de basisolie, Synthisized Hydro Carbon's, ofwel een groep 3 basis olie welke weliswaar de eigenschappen van een syntheet benaderd, maar het niet is.

Vanaf dat moment kwam TWS Motorsport op de markt en uitsluitend via het dealernetwerk verkrijgbaar. Ik heb wel eens geprobeerd een vat a 60ltr bij de Brezan te bestellen, maar het antwoord van de acount manager van Castrol was onverbiddelijk. TWS is i.d.d gelijk aan het 'oude RS'. Een echte relabelling actie dus. Sinds een jaar wordt er gesproken over Edge en Edge sport, maar ik heb twee maand geleden nog een aantal liters TWS gekocht met produktiedatum 5/2008. Ik geloof er niet in dat Edge gelijk is aan TWS.

markk

Bericht door markk » 30 okt 2008, 06:55

10w60 tws graag in mn m3 of edge, geen edge sport

weet iemand de hths waarde van die shell olie?
(high temperature high shear, zeg maar wat voor druk kan de oliefil bij een hoge temp. aan...)

btw mijn m3 verbruik tussen jaar oliewissels, nu 7kkm helemaal geen druppel

mark

Andre

Bericht door Andre » 31 okt 2008, 10:50

Ook heb ik 10w 60 tws in de einser. Werd ook voorgeschreven door bmw in de 130i cup. Die dunne olie die er standaard ingaat is voor wat extremer gebruik minder.

Alleen kan je tws niet gebruiken in bmw turbo motoren. Die ex 135i van mij begon met tws olie te zuipen. Later weer 5w30 erin toen was alles normaal.

Plaats reactie