Lambda sensoren, Thermostaat-klep en koelsysteem

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Lambda sensoren, Thermostaat-klep en koelsysteem

Bericht door GTRene » 13 okt 2008, 12:55

Vandaag maar eens wat nieuwe onderdelen besteld...

2x Voor kat Lambda sensoren omdat deze wat minder kunnen presteren op den duur en dan de auto meer laat verbruiken en roken door verkeerde mix...anyway hoop dan dat ie nog beter loopt, en dan heb ik het weer nieuw :mrgreen:

Heb er 2 besteld via E-bay een firma in the UK bies die dingen aan, origineel en nieuw voor zeer scherpe prijzen, all in 81,-pond das met de huidige koers iets van 103,-euro komt nog 5 euro bankkosten bij (heb geen credit cars) dus zeg max 110,-euro thuis bezorgd voor die 2, als ik die via BMW bestel ben ik 137,-euro ex das 163,-euro per stuk en dus 326,-euro kwijt per 2, das wel ff een groot verschil :shocking:

via UK per 2 = 110,-euro aan huis.

via BMW per 2 = 326,-euro moet ik ze halen

ben benieuwd :banaan:

Verder, een nwe Thermostaat besteld en boutjes en huisje en afdichtring zie foto de nrs 6, 7, en 8 >>

Afbeelding

Waarom? nou ik was Donderdag avond in Hengelo en het was wat mistig...en vond al vreemd dat men ramen zo besloegen van binnen...afijn ff een winkel in geweest en toen weer op naar huis...sta ik bij een rotonde zie veel mist dacht ik en of koude rook van een auto...maar zag het bij men voorkant heel aanwezig ook..hm...hup rond gereden en veel mist haha stoom dus...damn...stoppen voor stoplicht en meer mist..wachten grr wat duurde dat lang dus maar binnendoor fietspad over en naar tankstation aan andere kant...sta net stil kap open en wat lichte stoom nog komt een politie auto die men manoeuvre zag :mrgreen: maar ze zagen ook de stoom nog iets en ik zei ja sorry anders sta ik daar straks stil en houd iedereen op en dat begrepen ze en shenen nog ff bij waar het weg kwam..waren erg vriendelijk en toen gingen ze weer.

Toen ANWB gebeld...waar staat u? ik zeg bij de Texaco in Hengelo aan die straat hoek van die straat..hij weer, dat kan niet bestaat niet bla bla...pfff moest ik binnen vragen ik naa binnen die man geeft kaartje met adres blabla dus ik zeg het nog eens, hde ANWB service weer dat kan niet ben je wel in Hengelo wij kennen dat niet blabla ik zei die bestaat al 14 jaar en is erg groot hier...hij ik zie niks sta je wel goed? aaaargh magoed eind goed al goed het bestond dus wel maar verwarring 2 tankstations zelfde naam maar slecht 1 gedocumenteerd grr denk kijk dan op de kaart...

magoed de ANWB kwam en keek...oow waarschijnlijk een klein gaaje anders was alles er wel uit en ja dat wist ik ook...nou zegt ie gooi maar wat water erbij dan rijd ik achter je aan naar Almelo, ik water? no way ik koop wel wat koelvloeistof...ging 3/4 L in dus niet veel verloren...mocht niet harder dan 100 van die man anders hield hij me niet bij, hij hield helemaal niet van harder rijden :mrgreen: ik zei maar niks :blabla: afijn goed thuis gekomen en reparateur gebeld, immers niet te koop mijn radiateur daar is er maar 1 van gemaakt :? helemaal van Aluminium/legering...nou dat ding maar uitgebouwd en zag wel een lekkage, later bleek dat het blok iets gescheurd was en heeft die man gelast en geharst? anyway hij zit weer dicht (bleek ook altijd al licht te hebben gelekt onder hoge druk/hitte)maar vroeg me toch af waar het door verergerd kan zijn...

De temp van men hartge staat op bedrijfstemp altijd rechts uit het midden en de olie normaal 100gr en wat steviger 110gr en hard blazen 120gr maar de laatste weken staat ie bij normaal ongeveer op 110gr...en hoe heter de olie/water des de hoger de druk in men koelvloeistof systeem...al ik dan gas geef dan worden de slangen harder en helemaal als de thermostaat nog niet op temp is en dicht staat...dus veel druk en hoge temp is kans op lekkage vergroten...

Nu weet ik niet wat voor thermostaat er nu in zit maar hoop dat de nwe iets eerder opent zodat de temp iets lager blijft en dus minder druk heeft in theorie :blabla: dus weer een deel van het water eraf, maja moet gewoon ff gebeuren anders durf ik niet lang onder vollast te gassen ivm te hoge druk?

En die radiateur wil ik niet onnodig belasten...als ze die na moeten maken dan kost het me flink duiten hoorde ik al wel :| vandaar het zekere voor het onzekere nemen en nieuw spul erop die bewezen de juiste temp heeft voor de M62B44 non vanosmotoren.

meer mensen ervaringen met minder werkende lambdas en wat waren jullie "klachten"

meer mensen ervaringen met een te laat of te warm opende thermostaat klep (je kan ze soms op temp/los bestellen)

:df:

na een tip titel aangepast anders was het alleen voor 18+ :mrgreen:
Laatst gewijzigd door GTRene op 29 okt 2008, 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Re: Lambda sexoren voor kat 2x en Thermostaat klep koeling

Bericht door Bert ///M3 » 13 okt 2008, 16:35

Wat is er zo speciaal aan die radiateur dan, elke auto heeft tegenwoordig een aluminium radiateur. Het zal geen gewone M60 zijn door het extra vermogen maar anders moet bijvoorbeeld een M5 radiateur gewoon werken volgens mij,

GTRene

Bericht door GTRene » 13 okt 2008, 17:02

Bert ///M3 schreef:Wat is er zo speciaal aan die radiateur dan, elke auto heeft tegenwoordig een aluminium radiateur. Het zal geen gewone M60 zijn door het extra vermogen maar anders moet bijvoorbeeld een M5 radiateur gewoon werken volgens mij,
Hij is vrij groot, en speciaal op maat gemaakt bestaat uit redelijk wat veranderingen om hem zo pas te krijgen, tenminste vele aparte lasnaden en stukken/steunen...ik weet niet hoe een M5 radiateur eruit ziet? of van een 540i waar de basis motor uit komt M62B44 non vanos maar zag wel dat ze licht het laatste deel van het chassisnr in de radiateur gezet hebben, afijn zag er anders uit als een kant en klare radiateur, dat wilde iok maar zeggen :mrgreen:

Rupie

Bericht door Rupie » 13 okt 2008, 17:23

Zo, begin langzaam aan je schrijfstijl te begrijpen. Je moet ff doorbijten zeg maar :mrgreen:

Is het niet verstandig en/of leuk/leerzaam om eens bij Hartge langs te gaan met de auto? Gewoon een algehele check up laten doen. Kijken wat zij op dit moment van de auto vinden. Of zijn ze daar te druk voor (heb je misschien in je andere topic al eens vermeldt)? Afgezien van de kosten van reparaties lijkt het mij het geld wel waard om hun eens goed te laten kijken.

HSR

Bericht door HSR » 13 okt 2008, 19:19

Ruben schreef:Zo, begin langzaam aan je schrijfstijl te begrijpen. Je moet ff doorbijten zeg maar :mrgreen:

Is het niet verstandig en/of leuk/leerzaam om eens bij Hartge langs te gaan met de auto? Gewoon een algehele check up laten doen. Kijken wat zij op dit moment van de auto vinden. Of zijn ze daar te druk voor (heb je misschien in je andere topic al eens vermeldt)? Afgezien van de kosten van reparaties lijkt het mij het geld wel waard om hun eens goed te laten kijken.
goed punt. Daarnaast zou je van Hartge verwachten dat ze enige contact zouden willen houden met eigenaren die een hartge einzelstuck bezitten.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 okt 2008, 22:06

hugo schreef:
Ruben schreef:Zo, begin langzaam aan je schrijfstijl te begrijpen. Je moet ff doorbijten zeg maar :mrgreen:

goed punt. Daarnaast zou je van Hartge verwachten dat ze enige contact zouden willen houden met eigenaren die een hartge einzelstuck bezitten.
Schijnt toch niet zo te wezen...en dat ligt niet alleen aan mij, Remember dat Dexter ook eens heeft gebeld voor info voor mij...die man heeft the Dex ook niet terug gebeld o.i.d. nee tegenwoordig liggen zaken toch vaak anders je moet vaak zelf erachter aan blijven gaan en daar heb ik geen energie voor helaas in dat stukje van de hersenen (verhaal kennen de meesten)

maar nee dit is wat algemene info, niet speciaal Hartge maar over de onderdelen de Lambda en de thermostaat, met lambda's heb ik nog nooit te maken gehad maar met thermostaten wel eens, daarom vroeg ik ook of er meer zijn die wel eens dit soort dingen vervangen hadden vanwege of kapot of als in mijn geval waarschijnlijk niet meer 100% werkend en wat waren jullie kenmerken zeg maar...

gr RS

EG

Bericht door EG » 13 okt 2008, 23:49

Vind het vreemd dat de meter van je thermostaat iets meer naar rechts staat.

Hoort zeker niet zo te zijn hoor, volgens mij hoort ie strak in het midden te staan. Misschien thermostaat kopen die iets eerder opent.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 okt 2008, 00:01

EG schreef:Vind het vreemd dat de meter van je thermostaat iets meer naar rechts staat.

Hoort zeker niet zo te zijn hoor, volgens mij hoort ie strak in het midden te staan. Misschien thermostaat kopen die iets eerder opent.
Klopt dat was ik ook gewend van al men BMW cars, hooguit bij racen iets uit het midden om daarna terug te zakken, echter vanaf het begin deed ie dat al maar heel iets terug...nu blijft hij strak daar staan en olie dus ook op bedrijfstemp en dan dus ook waterdruk wat hoger, en dat moeten we niet hebben...dus probeer eind van de week de nwe originele thermostaat erin te zetten als ie binnen is en ben benieuwd wat ie dan doet...deze heeft een vaste standaard BMW waarde dus in theorie moet ie dan eerder openen :roll: en zal de olie temp ook bij de 100 blijven op bedrijfstemp schat ik, en dat heb ik eerlijk gezegd ook liever.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 14 okt 2008, 00:31

"Lambda sexoren.."

Wasda? :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 14 okt 2008, 01:14

Pescatore schreef:"Lambda sexoren.."

Wasda? :mrgreen:
lol...heb de titel net ff aangepast, goed dat je het zag... :clap:

GTRene

Re: Lambda sensoren voorkant kat 2x en Thermostaat klep koeling

Bericht door GTRene » 16 okt 2008, 18:20

Nou...nu weet ik denk ik waarom ik een volledig aluminium radiator heb....en waarom de bedrijfstemp hoger is dan bij doorsnee BMW die ik had al men M auto's...lees ff mee.

Ik heb dus een nwe thermostaat gekocht en inmiddels geplaatst...stond geen temp bij de dealer dus besteld dacht moet goed zijn....

wat lees ik 105 cel...huh? terwijl wel op de site staat voor bv de M coupe 80 cel (graden) opening....thermostaat...

verder merk ik op dat de double temp switch staat op 91/104 cel voor de M62B44 (tot 8-1998) en 91/99 cel voor de M coupe...

Vandaar dat de druk super hoog is op men systeem, helemaal met veel toeren....maar liefst 25 cel hogere openingstemp voor thermostaat :shocking:

Nu las ik ergens dat BMW geloof van 1996 tot 8-1998 bij deze motoren dat extra deed om zo schijnbaar milieuvriendelijker te werken??

Maar als ie kouder geweest zou zijn ik meer vermogen zou hebben...damn! en voor d M coupe kun je bij race leveranciers gewoon een koudere thermostaat kopen van bv 80/74 of zelfs 70 Celsius opening...

Men radiator is nog heel iets lek als ie dus boven de 100 cel komt grrr en dan moet ie nog tot 104 cel voor ie open gaat... :please:

Kon ik laatst een nwe OEM radiator kopen voor een M coupe die is zo'n 112mm lager voor een mooie prijs maar dan met kunstof en niet race bestendig en helemaal niet op dit soort temps....

Maar op Ebay staat een race radiator goede kwaliteit voor een leuke prijs te koop passend voor de E36, nu is mijn chassis ook van een E36 Z3 zou dat passen? volgens sommige wel...any Idea? immers ik denk dat de radiator die er nu op zit ook een keer op is althans de reperateur zij wel slijtage te hebben gezien van binnen? dus repareren wordt moeilijk, ja met hars wat knooien nog maar ads weer wachten op?

En een koudere temp thermostaat zal wel niet snel kunnen want die is gedeeltelijk electronisch via de DME hm...

kijk zo 1 heb ik dan...>>

Thermostat; Without Seal; With 2-Prong Electrical Plug for Characteristics Control
For models with production date through 8/1998. 1 per car. Also need 11511705408 o-ring seal.

Afbeelding

En hier de eventuele aluminium race radiator voor een E36 ook M3 maar past dat ook in de MZ 3...

Afbeelding

ziet er wel oke uit, is iets lager dan mijne maar zal wel genoeg koelen neem ik aan., wou eigenlijk wel een 80 graden celsius thermostaatklep voor mijn begin 1998 M62 blok...maar das een vreemd ding en aan DME gekoppeld dus vrees....

GTRene

Bericht door GTRene » 23 okt 2008, 13:47

Ondertussen ook men 2 nwe voor kat Lambda sondes erin zitten, was een simpel karweitje :banaan:

Toen men DME gereset en weze testen of ie weer wat sneller werd...en moet zeggen hij is een tikkie sneller, ik zat ooit in het begin op 8.2sec van 100 naar 200km/u en 6 maand later werd dat 8.9sec en weer 6 maand later zelfs 9.6sec...

Gister getest, eerste keer 8.7sec maar waarschijnlijk niethelemaal goed, 2d test 9.4sec en derde test 9.2sec, dus zeg gemiddeld 9sec nu de eerste dag, en de wielen spinden iets eerder door dan eerder had ik het idee op nat...dus ik kan/mag stellen dat het iets verbeterd is.

Bovendien geeft mijn DME nu geen foutcode meer aan, eerder had hij mixture failure zeg maar dus iets niet goed in de mix :mrgreen: dus blij dat ik ze gewisseld had, misschien hoefde ik ze alleen maar te cleanen want er zat wel een witte(van hitte gassen) aanslag op) en kapot zijn ze niet maar hadden een iets mindere werking.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 28 okt 2008, 13:22

Witte aanslag? Hmm, de lambdasonde die ik in mijn handen heb gehad ( was juist zwart van kleur). Maargoed, fijn om te lezen dat hij weer wat beter loopt :)

GTRene

Bericht door GTRene » 28 okt 2008, 14:27

Marco R. schreef:Witte aanslag? Hmm, de lambdasonde die ik in mijn handen heb gehad ( was juist zwart van kleur). Maargoed, fijn om te lezen dat hij weer wat beter loopt :)
Ja wit, die dingen worden ook heel heet, ik heb ze alleen aan de voorkant van de kat zitten en dus voordat de hete uitlaatlucht echt afgekoeld wordt, mooi wit/grijs. :roll:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 okt 2008, 15:18

in de M62 motor worden de volgende 3 radiateuren toegepast :
( kijk maar even of die van jou er tussen staat. )

https://webshop.nissens.com/zoom.asp?dr ... ens=60754A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://webshop.nissens.com/zoom.asp?dr ... ens=60752A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://webshop.nissens.com/zoom.asp?dr ... ens=60648A" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeeldingen werken dus niet, kijken of dit het doet.....

GTRene

Bericht door GTRene » 28 okt 2008, 19:10

EHA schreef:in de M62 motor worden de volgende 3 radiateuren toegepast :

https://webshop.nissens.com/zoom.asp?dr ... ens=60754A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://webshop.nissens.com/zoom.asp?dr ... ens=60752A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://webshop.nissens.com/zoom.asp?dr ... ens=60648A" onclick="window.open(this.href);return false;

euhm...doen het zo niet of ik moet wat installeren...ben benieuwd of ze ook wat over de extra hoge werkdruk reppen? en dus volledig alluminium?

verder heb ik nieuws.....goed nieuws :banaan:

Ik heb men bestelde radiateur al binnen men buurman kwam er mee aan zetten ik dacht huh nu al? super snel en perfeckt geregeld, goed verpakt en een mooi ding, die race E36 radiateur, en wat blijkt zo op het eerste oog en maten moet ie passen...

afstand en looks are oke....dus in theorie...denk morgen of overmorgen installeren...damn ik is happy :mrgreen: hij is iets hoger het blok en 42mm dik dus ook wat dikker voor extra koeling...men Hartge radiateur is nog wat hoger maar zo groot heb ik ook weer niet nodig, tis in elk geval groot genoeg :hosanna:

de 5-serie is weer heel anders qua formaat...maar toch benieuwd of de plaatjes hier kunnen van die linkjes :mrgreen:

thnx and special thnx To Willem (injectthevenom) voor het paypal gebeuren gedoe :df:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 28 okt 2008, 19:31

GTRene schreef:
Marco R. schreef:Witte aanslag? Hmm, de lambdasonde die ik in mijn handen heb gehad ( was juist zwart van kleur). Maargoed, fijn om te lezen dat hij weer wat beter loopt :)
Ja wit, die dingen worden ook heel heet, ik heb ze alleen aan de voorkant van de kat zitten en dus voordat de hete uitlaatlucht echt afgekoeld wordt, mooi wit/grijs. :roll:
Hmm, mijn lambdasonde zit direct op 5 centimeter van de turbo, zonder katalysator :?
Mja, zal wel verschil in temperatuur/motor etc te maken hebben, heet zal het vast wel worden ja :D

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 okt 2008, 19:45

GTRene schreef:
EHA schreef:in de M62 motor worden de volgende 3 radiateuren toegepast :

euhm...doen het zo niet of ik moet wat installeren...ben benieuwd of ze ook wat over de extra hoge werkdruk reppen? en dus volledig alluminium?

verder heb ik nieuws.....goed nieuws :banaan:

Ik heb men bestelde radiateur al binnen men buurman kwam er mee aan zetten ik dacht huh nu al? super snel en perfeckt geregeld, goed verpakt en een mooi ding, die race E36 radiateur, en wat blijkt zo op het eerste oog en maten moet ie passen...

afstand en looks are oke....dus in theorie...denk morgen of overmorgen installeren...damn ik is happy :mrgreen: hij is iets hoger het blok en 42mm dik dus ook wat dikker voor extra koeling...men Hartge radiateur is nog wat hoger maar zo groot heb ik ook weer niet nodig, tis in elk geval groot genoeg :hosanna:

de 5-serie is weer heel anders qua formaat...maar toch benieuwd of de plaatjes hier kunnen van die linkjes :mrgreen:

thnx and special thnx To Willem (injectthevenom) voor het paypal gebeuren gedoe :df:
Kga morgen wel ff kijken of ik dit op de een of andere manier kan fixen....
Zijn trouwens gewoon de standaard radiateuren hoor.....

GTRene

Bericht door GTRene » 28 okt 2008, 19:47

Marco R. schreef:
GTRene schreef:
Hmm, mijn lambdasonde zit direct op 5 centimeter van de turbo, zonder katalysator :?
Mja, zal wel verschil in temperatuur/motor etc te maken hebben, heet zal het vast wel worden ja :D
ja lol, denk van wel...maar ff serieus...zwart? dat lijkt me niet goed...lijkt wel turbo/olie? of te rijk mengsel? en dan nog met die hitte...denk dat wit/grijs gezonder is? :roll: (nooit zo'n ding vervangen)

@EHA oow, die passen dan sowieso niet geloof ik qua breedte...ik heb die steunen nodig wat op de E36 zit en de Z3 E36....maar wel benieuwd of ze allemaal die plastic zijkanten hebben? of zit er ook een vol alu radiator bij...en de afstand hart<>hart steuntjes is 642mm dus waar die rubbers op komen.

Joy

Bericht door Joy » 28 okt 2008, 19:49

Mijn lambdasonde is ook wit. Ga je de radiateur er zelf opzetten René ? Op moeten de mounts aangepast worden ?

GTRene

Bericht door GTRene » 28 okt 2008, 19:58

Joy Jolliffe schreef:Mijn lambdasonde is ook wit. Ga je de radiateur er zelf opzetten René ? Op moeten de mounts aangepast worden ?
Das het mooie, de mounts zijn hetzelfde als van de MZ3 (ook E36) zag het al op OEM van BMW dacht met een beetje mazzel....die M3 E36 radiateur (alle jaren) is hetzelfde nummer als van de MZ3 coupe en roadster....dus dacht gokje wagen en helemaal voor die prijs...mooie kwaliteit ook nog zo te zien, afwachten hoe sterk die is maar ziet er goed uit.

Ik ga hem er dus zelf opzetten...heb veel ruimte onder de kap vergeleken met de lange R6, men V8 ligt verder naar achter en heb de radiateur er al uit gehad dus niet zo'n probleem...hopelijk komen morgen of overmorgen de originele radiator bevestiging extra dingen binnen want de Hartge radiateur is nog iets groter en gebruiken ze andere beugels, maar neem aan dat de standaard weer normaal op deze nwe "standaard" past. 8) denk van wel. wordt vervolgd....moet alleen de voeler ook passen want van de M62 is andersdan van de S50/S54....die heeft ook andere diameter maar gebruikt daarvoor een extra overgang moer zeg amar, en ach die heb ik ook bijbesteld mocht het niet ineens passen...maar denk van wel....(S50 is 91/99celcius en M62 is 91/104celcius en beide ander nummer en diameter)

Joy

Bericht door Joy » 28 okt 2008, 20:00

Klinkt goed. Ook prettig als het uitzoekwerk juist blijkt. Succes met installeren, laat maar horen of het is gelukt. :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 28 okt 2008, 23:32

Joy Jolliffe schreef:Klinkt goed. Ook prettig als het uitzoekwerk juist blijkt. Succes met installeren, laat maar horen of het is gelukt. :thumbup:
Komt in orde, zal een kort verslag hier neer pennen met natuurlijk wat foto's...

in elk geval gaat het nu om deze radiator die er in moet komen...ff wat dingen over zetten en de standaard M coupe beugels erbij hebben en dan hopen dat die de druk aan kan, maar lijkt me wel, en een verse kan aardig wat hebben dacht ik 8)

Afbeelding

hier een originele M coupe radiator...en de nummers 8, 9, 10, en 12 en 13 heb ik bij besteld omdat de Hartge radiator anders vast zit van boven, mede omdat die wat hoger is en een gladde bovenkant heeft...

Afbeelding

GTRene

Re: Lambda sensoren, Thermostaat-klep en koelsysteem Update.

Bericht door GTRene » 29 okt 2008, 18:55

Kleine update :mrgreen:

De nwe race E36 radiator past perfect in de Hartge Z3 E36, dus men vergaarde info klopte gelukkig :df:

Hier de originele Hartge radiateur die ik wel laat repareren en bewaar hem dan als reserve en om het origineel te houden :mrgreen:

Afbeelding

en hier de nwe race radiateur speciaal voor de E36 M3 & Z3M die is iets lager maar weer iets groter dan een originele en dikker>>

Afbeelding

Hier de oude originele opstelling met aparte beugels en gladde bovenkant en max hoogte>>

Afbeelding

en hier de nwe opstelling met originele Z3 beugels>>

Afbeelding

Afbeelding

al ff heet gestookt en geen lekkage onder 105celsius/druk...morgen maar eens ff een testritje doen en wat doortrappen en eens weer kijken :hosanna: als alles goed is kan ik weer met een relaxed hart(ge) rijden :df:
GTRene

Plaats reactie