Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JohanH

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door JohanH » 27 okt 2008, 21:20

Ik heb het idee dat dat momenteel in de ICT aan het teruglopen is Peric, vanmorgen nog een tweede sollicitatiegesprek gehad waarbij bleek dat ze eigenlijk alleen een compleet andere taak voor me klaar hadden liggen itt de functie waar ik op gesolliciteerd had. Ik ben momenteel bezig te switchen naar een functie waarbij ik de komende jaren van medior(/junior...) kan groeien richting senior, maar bemerk bij de kleinere partijen die mijn voorkeur hebben veel terughoudendheid. Ik heb wel de veiligheid van een vast contract, maar verwacht de komende jaren bij mijn huidige werkgever in dezelfde functie en op dezelfde plek te zitten, waar ik eigenlijk al twee jaar tegen aan loop te hikken. Ik heb nu alleen het gevoel dat ik me dat een half jaartje eerder had moeten bedenken :?

Op zich is er genoeg vraag naar werk, alleen heb ik de indruk dat de werkgevers minder bereid zijn te investeren.

Peric

Bericht door Peric » 27 okt 2008, 21:24

En dat is nou nét waar ik niet in hoef te werken.. :)
Toch bedankt voor je reactie.. :thumbup:

Zit nu in de logistiek. Maar hoeft niet persé hetzelfde te zijn..
Laatst gewijzigd door Peric op 27 okt 2008, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Iceman

Bericht door Iceman » 27 okt 2008, 23:37

Cavalino, dus een Lada Niva -rijder op een auto-forum gaat mij vertellen hoe de economie in elkaar steekt? Het moet niet gekker worden. Ik zeg alleen dat jullie teveel mee-swingen in het media-gebeuren en alles herhalen. Want jij mag dan wel al die mooie berichten posten, maar in feite zijn het allemaal ge-kopieerde berichten. Eigen inbreng is net zo nihil als mijn post. Koffiedik kijken en papagaaien. Ik relativeer en werk zeker niet mee aan de zwartkijk-propaganda. Minder vakanties geboekt lees ik net. Waardoor? Doordat deze mensen minder inkomen of minder spaargeld hebben? Nee omdat deze mensen zijn bang gemaakt door de media, en door een aantal papagaaien zoals hierboven. Pas als Jort Kelder in een Lada Niva gaat rijden dan maak ik me zorgen.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 27 okt 2008, 23:50

Cavalino, dus een Lada Niva -rijder op een auto-forum gaat mij vertellen hoe de economie in elkaar steekt?
:roll:

Ik vind dat echt een shit opmerking.

Iceman

Bericht door Iceman » 27 okt 2008, 23:52

Niet overal zo zwaar aan tillen. Ik ben principieel tegen het gebruik van gele tennisballen-kopjes.

RVV

Bericht door RVV » 28 okt 2008, 00:00

Iceman niet op de man spelen AUB, daar is DF ECHT het verkeerde forum voor.. Die Lada Niva rijder ken ik persoonlijk sinds 2001. En is niet het bepaald het type Lada rijder wat jij nu voor ogen hebt :wink:

Verder wil ik nog 1 dingetje zeggen..

250 miljard euro spaargeld onder de Nederlanders... who's next..

SteV6

Bericht door SteV6 » 28 okt 2008, 00:02

Iceman ik heb een vriendelijk verzoek voor je:

Zou je willen stoppen met op de man spelen of anders niet meer posten in dit draadje als je je irriteert aan postings en meningen van anderen? Of blijf inhoudelijk ...

Met vriendelijke groet,'

Stephan, alias SteV6

Edit: Rico ik zie dat we op hetzelfde moment hetzelfde verzoek hebben :mrgreen:

Iceman

Bericht door Iceman » 28 okt 2008, 00:26

Rico schreef:Iceman niet op de man spelen AUB, daar is DF ECHT het verkeerde forum voor.. Die Lada Niva rijder ken ik persoonlijk sinds 2001. En is niet het bepaald het type Lada rijder wat jij nu voor ogen hebt :wink:

Uiteraard niet zo bedoeld zoals sommige het opvatten Rico. Maar ik zie de meerwaarde van zijn gekopieerde berichten en analyses ten opzichte van mijn meningen niet. Ik ben misschien een te nuchtere zeeuw om me te laten hersenspoelen door de media.

250 miljard spaargeld, zo'n bedrag dient geen toevoeging, dat spreekt voor zichzelf. Ben benieuwd wat de "liberalisten" op dit forum hierover hebben te zeggen (tennisbal met een oog gesloten)

Dexter

Bericht door Dexter » 28 okt 2008, 00:26

Iceman schreef:Cavalino, dus een Lada Niva -rijder op een auto-forum gaat mij vertellen hoe de economie in elkaar steekt? Het moet niet gekker worden. Ik zeg alleen dat jullie teveel mee-swingen in het media-gebeuren en alles herhalen. Want jij mag dan wel al die mooie berichten posten, maar in feite zijn het allemaal ge-kopieerde berichten. Eigen inbreng is net zo nihil als mijn post. Koffiedik kijken en papagaaien. Ik relativeer en werk zeker niet mee aan de zwartkijk-propaganda. Minder vakanties geboekt lees ik net. Waardoor? Doordat deze mensen minder inkomen of minder spaargeld hebben? Nee omdat deze mensen zijn bang gemaakt door de media, en door een aantal papagaaien zoals hierboven. Pas als Jort Kelder in een Lada Niva gaat rijden dan maak ik me zorgen.
Juun, je zou er goed aan doen om je persoonlijke toon wat te matigen.
Dat een 'Lada Niva rijder' jou als 'ondernemer met een jaaromzet van 5 miljoen' niet mag vertellen hoe de economie in elkaar steekt getuigt van een vooroordeel én van weinig respect naar die persoon waar je verder helemaal niets van weet.
Dat je je in zijn algemeenheid ergert aan het 'papegaaien' (zoals jij het noemt) door diverse personen in dit draadje is tot daar aan toe, maar vergeet niet dat er niemand is die je verplicht om dit draadje te lezen.
Er zijn genoeg andere draadjes met onderwerpen waar je je misschien wel prettig bij voelt om in te reageren.
Mijn advies: zoek die op en laat dit draadje lekker voor wat het is.
Is beter voor je bloeddruk:en je hart......:wink:

Overigens ben ik het wel met je eens dat er in de media teveel wordt geouwehoerd over dingen die er helemaal niet toe doen maar die wel een hoog gehalte aan stemmingmakerij hebben.
Economen (die vaak heel stoffig zijn en geen enkele media-ervaring hebben) worden er aan alle kanten bijgesleept om maar te laten zien dat het nu toch wel echt mis is.
En als je dat combineert met uitspraken van George Soros en Warren Buffet die zeggen het ook niet meer te weten en dit nog nooit te hebben meegemaakt dan is de paniek snel genoeg aanwezig.
En dat daarom de consument de hand op de knip houdt is ook waar, want dat merk ik ook wel enigszins aan de (weekend)drukte in de stad en in mijn omzet van de laatste weken.
Maar aan de andere kant is dat een verschijnsel van de tijd waarin we leven.....in 1987 was er nog geen internet en was de crisis van toen pas een vaststaand feit voor het grote publiek nadat het allemaal al voorbij was op de beursvloeren.
Nu zitten we er dankzij de digitale snelweg met onze neus bovenop en weten wij 's morgens al met hoeveel de Nikkei en de HangSeng zijn gezakt, is de AEX niet veel beter tijdens het avondeten en horen we op het nieuws van 22.00 uur dat Wall Street het ook al niet beter heeft gedaan. (Of andersom om meer in jouw belevingswereld te blijven)
En blijkbaar hebben veel mensen de behoefte om zich uit te spreken over diegenen 'die er zo'n rotzooi van maken en er nog dik geld mee binnenslepen ook'! Een typisch Nederlandse gewoonte die je ook op DF aantreft zoals je inmiddels weet uit het verloop van dit draadje.

Dexter

Bericht door Dexter » 28 okt 2008, 00:30

Rico schreef:Iceman niet op de man spelen AUB, daar is DF ECHT het verkeerde forum voor.. Die Lada Niva rijder ken ik persoonlijk sinds 2001. En is niet het bepaald het type Lada rijder wat jij nu voor ogen hebt :wink:

Hé, snelle collega moderator! :mrgreen:
Zit ik een mooi inhoudelijk bericht te maken ben je me weer te vlug af..... :hosanna:

Iceman

Bericht door Iceman » 28 okt 2008, 00:38

Dus als je het niet eens bent met bepaalde dingen en je een andere mening bent toebedeelt kun je beter je het draadje verlaten. Ik mag toch aannemen dat jullie doorhebben dat ik niks serieus bedoel. Sommige mensen zijn wel erg snel gekrenkt. Zeker voor een forum waar veel ondernemers posten? Cavalino nam mijn kennis als eerste op de schop, dus ik reageerde daarop als grapje. Loopt hier nu iedereen op zijn tenen door deze recessie. Op een bladzijde door 4 moderators aangesproken? Ik zal vanaf nu geen auto-opmerkingen maken als het om leden gaat. Ik merk dat dit zeer gevoelig ligt.

Iceman

Bericht door Iceman » 28 okt 2008, 00:42

Dexter schreef:

Overigens ben ik het wel met je eens dat er in de media teveel wordt geouwehoerd over dingen die er helemaal niet toe doen maar die wel een hoog gehalte aan stemmingmakerij hebben.
Economen (die vaak heel stoffig zijn en geen enkele media-ervaring hebben) worden er aan alle kanten bijgesleept om maar te laten zien dat het nu toch wel echt mis is.
En als je dat combineert met uitspraken van George Soros en Warren Buffet die zeggen het ook niet meer te weten en dit nog nooit te hebben meegemaakt dan is de paniek snel genoeg aanwezig.
En dat daarom de consument de hand op de knip houdt is ook waar, want dat merk ik ook wel enigszins aan de (weekend)drukte in de stad en in mijn omzet van de laatste weken.
Maar aan de andere kant is dat een verschijnsel van de tijd waarin we leven.....in 1987 was er nog geen internet en was de crisis van toen pas een vaststaand feit voor het grote publiek nadat het allemaal al voorbij was op de beursvloeren.
Nu zitten we er dankzij de digitale snelweg met onze neus bovenop en weten wij 's morgens al met hoeveel de Nikkei en de HangSeng zijn gezakt, is de AEX niet veel beter tijdens het avondeten en horen we op het nieuws van 22.00 uur dat Wall Street het ook al niet beter heeft gedaan. (Of andersom om meer in jouw belevingswereld te blijven)
En blijkbaar hebben veel mensen de behoefte om zich uit te spreken over diegenen 'die er zo'n rotzooi van maken en er nog dik geld mee binnenslepen ook'! Een typisch Nederlandse gewoonte die je ook op DF aantreft zoals je inmiddels weet uit het verloop van dit draadje.

Mooi gezegd Dexter. Hierboven staat inderdaad waar ik vaker naar refereer. Alleen jij hebt de moeite genomen om het iets uitgebreider toe te lichten. En dat maakt dan weer net iets meer indruk bij de forum- "economen" ; -- )

Dexter

Bericht door Dexter » 28 okt 2008, 01:04

Iceman schreef:Dus als je het niet eens bent met bepaalde dingen en je een andere mening bent toebedeelt kun je beter je het draadje verlaten. Ik mag toch aannemen dat jullie doorhebben dat ik niks serieus bedoel. Sommige mensen zijn wel erg snel gekrenkt. Zeker voor een forum waar veel ondernemers posten? Cavalino nam mijn kennis als eerste op de schop, dus ik reageerde daarop als grapje. Loopt hier nu iedereen op zijn tenen door deze recessie. Op een bladzijde door 4 moderators aangesproken? Ik zal vanaf nu geen auto-opmerkingen maken als het om leden gaat. Ik merk dat dit zeer gevoelig ligt.
Nee, je mag het altijd niet eens zijn met de mening van een ander. En je moet ook niet weg uit dit draadje.
Maar als moderator zie ik dat het soms misschien beter is om iets te laten rusten waardoor de toon in een draadje ook wat relaxter blijft.
Het gaat er in dit geval om dat je manier van schrijven/verwoorden door de mensen in dit draadje niet als zijnde grappig wordt ervaren.
Je irritatie aan de DF'ers die hier 'papegaaiden' voerde duidelijk de boventoon en dat was duidelijk te merken.
Ik weet wel, internet is plat, maar soms is het beter om ergens eerst te acclimatiseren waardoor mensen je ook een beetje kennen, alvorens op een bepaalde manier vanuit een zekere irritatie te gaan posten.
Dit is ook niet voor het eerst, je had al eerder een aanvaring met Maurice waaruit je kon afleiden dat het niet helemaal lekker liep, ook al bedoelde je dat niet zo.

Kijk, jij hebt hier voor je aanmelding al heel lang meegelezen zonder dat wij dat wisten en dus zijn veel namen van DF'ers voor jou al bekend en heb je er waarschijnlijk al een soort van band mee.
Dat is heel normaal dat je op een forum een voorkeur hebt voor de mensen die met jou zo'n beetje op dezelfde lijn zitten.
Maar dat moet van twee kanten komen om te werken en dat is van ons naar jou als nieuweling toe niet gemakkelijk als je post zoals je dat nu een paar keer gedaan hebt.
Wij hebben jouw gevoel voor humor nog niet door snap je? :wink:
Gun jezelf de tijd om ons aan jou te laten wennen en het komt dan vanzelf wel goed.
En op 4 November gewoon naar Zolder komen helpt ook enorm....... :df:

PS: Het waren maar 3 moderators hoor! :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 okt 2008, 02:04

@Iceman: met die gele tennisballen kun je je inbreng wat nuanceren :wink: Misschien toch een idee om ze af en toe te gebruiken :)

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 okt 2008, 07:49

Niels schreef:@Iceman: met die gele tennisballen kun je je inbreng wat nuanceren :wink: Misschien toch een idee om ze af en toe te gebruiken :)
+1

Er zitten hier meer mensen die af en toe kort op de kar reageren, maar zoals Dexter al aangaf begeven deze mensen zich al wat langer op DF en weet iedereen die posts, en de mensen erachter, op waarde te schatten.

Geloof me, een inhoudelijke discussie gevoerd op basis van wederzijds respect wordt hier absoluut niet geschuwd, dus je opmerking dat je dan maar weg moet blijven is niet aan de orde.

Het copy\paste-en van Cavallino en/of Romo wordt door mij niet als storend ervaren, sterker nog, ipv het gehele internet rond te toeren worden de berichtenhier op een centraal topic voor mij geplaatst.
Hoef ik nog minder DF te verlaten :lol:

Het verdiepen in de persoon achter de posts zoals je dit bij Maurice deed kwam bij mij een beetje vreemd over.
Alsof je op basis van een post van Maurice gaat zoeken naar dingen om hem op terug te pakken.
Als je dit dan vervogens probeert, sla je de plank ook nog eens mis.....

Dit werkt niet in je voordeel als nieuwkomer.

Om maar verder weer OT te blijven :
Iceman : wat zie jij als middel om uit de recessie te komen/blijven.
Volgens jou stellen we ons allemaal aan en wordt het gehele verhaal gehyped door de media.
Probleem met de media is echter wel dat ze opiniebepalers zijn (geworden), en geen opinievolgers.....

Nu kunnen we met z'n allen op deze site wel gaan roepen dat het allemaal wel meevalt, maar als de rest van de wereld, door mediaberichten, toch de hand op de knip houd, dan kunnen we daar weinig aan doen.
Ik merk dat ik zelf ook voorzichtiger ben, kan op dit moment zo beginnen bij een andere werkgever, echter als de economie echt in een recessie komt, dan is het bij bedrijven toch echt LIFO ( last in first out )
Dat is een risico dat ik niet wil nemen met een eigen huis en twee monden te voeden.
Of vind jij nu dat ik me aanstel....

Verder blijf ik op dit moment wel gewoon m'n geld uitgeven zoals ik altijd gedaan heb, maar het probleem ontstaat bij de bedrijven.
Deze bedrijven hebben werknemers in dienst.
Als deze bedrijven het moeilijker gaan krijgen, dan krijgen de medewerkers het ook moeilijker.
En laat ik nou een medewerker zijn van zo'n bedrijf.....

Blijf de verkoopcijfers van lippenstift maar in de gaten houden zou ik zeggen :lol:

leonard

Bericht door leonard » 28 okt 2008, 08:08

Iceman

Ook ik ben ondernemer.( met zelfs meer omnzet dan jij :P :P ) maar om dan op een forum dat bekent te maken vind ik niet slim.Jij meld dat dat je een nuchtere zeeuw bent maar dat geloof ik nu niet meer zo.Ik heb veel zeeuwse vrienden met grote bedrijven (o.a >10 mio in schoenen >50mio projectontwikkeling)) maar die ik heb ik nog nooit horen snoeven over omzetten.Toen ik die opmerking van je las degradeerde je flink bij me terwijl ik in het begin blij was met een collega audi V8 rijder.

Tip van een niet moderator:

Doe lekker mee met inhoudelijk discussie's maar ga niet lopen bluffen over wat je allemaal hebt/kan.

wijs advies van een andere zeeuwse vriend van me (>50 mio in zonwering,tapijt,schoorsteenkappen,projectaankleding e.d)

deel je pech met een ander maar vier je winsten in stilte.

veel plezier hier op dit ECHTE autoliefhebbers forum.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 okt 2008, 08:36

Ik doe veel aan copy-paste idd, maar das meer om de sentimenten weer te geven en de discussie te voeden..........................zo blijft het leuk.

Er komen zeer waardevolle opmerkingen van de diverse DF ers, en daar steek ik dan weer wat van op.....................dat vind ik dan weer gaaf.

Voor de rest is het koffie dik kijken, 250 miljard spaargeld is leuk........................als het geconsumeerd wordt that is, blijft de bevolking er op zitten als een broedse hen...................dan is het weer een ander verhaal...........................

Dus iedereen heeft een beetje gelijk, alleen weten we niet hoe de gevolgen van deze crisis zich gaan ontwikkelen, dat we speculeren is natuurlijk prima ( en in dit geval kost dat geen geld :mrgreen: )

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 okt 2008, 08:58

leonard schreef: Ook ik ben ondernemer.( met zelfs meer omnzet dan jij :P :P )
Bluffert :lol:

Dexter

Bericht door Dexter » 28 okt 2008, 09:06

Het gaat alweer wat beter! :mrgreen:
Licht herstel op Aziatische beurzen

TOKIO - De beurs in Tokio heeft zich dinsdag hersteld van het historische dieptepunt dat een dag eerder werd bereikt. In eerste instantie zette de Nikkei-index, die de dag begon op het laagste niveau sinds 1982, zijn vrije val van de voorgaande handelsdagen door. In de loop van de dag zetten koopjesjagers de beurs echter toch weer hoger.

De Nikkei won uiteindelijk 6,4 procent tot 7621,92 punten. In Zuid-Korea ging de Kospi-index 5,6 procent omhoog tot 999,16 punten. Een uur voor sluiting stond de beurs in Hongkong op een winst van 6,1 procent. De beurs in Sydney ging voor de vijfde achtereenvolgende dag omlaag. Het verlies van de All Ordinaries-index bleef met 0,3 procent wel relatief beperkt.

In Tokio waren vooral de aandelen van grote exporteurs, die de afgelopen dagen door de vrees voor een internationale recessie flinke klappen kregen, in trek. Autofabrikant Honda, electronicaproducent Panasonic en Fujifilm ging allen ruim 13 procent omhoog.

Dexter

Bericht door Dexter » 28 okt 2008, 09:10

Aegon krijgt drie miljard van staat

DEN HAAG - Aegon krijgt drie miljard van de Nederlandse overheid. Topman Alex Wynaendts zal om 09.30 uur een toelichting geven op de kapitaalpositie van de verzekeraar.

Aegon is de tweede financiële instelling die een beroep doet op het steunfonds dat het ministerie van Financiën heeft ingesteld voor banken en verzekeraars die door de kredietcrisis in problemen zijn geraakt. Eerder kreeg ING 10 miljard euro uit het fonds.

In ruil voor het kapitaal krijgt de Nederlandse staat aandelen in Aegon. Aan de kapitaalinjectie hangt een rente van 8,5 procent. Aegon kan tot 10 oktober volgend jaar een derde van de aandelen terugkopen tegen de uitgifteprijs van 4 euro tot 4,52 euro per stuk. De resterende aandelen kan de verzekeraar op elk moment terugkopen tegen 150 procent van de uitgifteprijs.

Tegelijkertijd maakte de verzekeraar ook zijn resultaten over het derde kwartaal bekend. Het concern leed een nettoverlies van ongeveer 350 miljoen euro. Het bedrijf heeft onder meer voor 400 miljoen aan afschrijvingen moeten doen.

Om zijn kapitaalpositie verder te versterken zal Aegon over 2008 geen slotdividend uitkeren.
Dat laatste is dan weer wat minder voor de aandeelhouders..... :roll:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 okt 2008, 09:14

Dexter schreef:
Aegon krijgt drie miljard van staat

DEN HAAG - Aegon krijgt drie miljard van de Nederlandse overheid. Topman Alex Wynaendts zal om 09.30 uur een toelichting geven op de kapitaalpositie van de verzekeraar.

Aegon is de tweede financiële instelling die een beroep doet op het steunfonds dat het ministerie van Financiën heeft ingesteld voor banken en verzekeraars die door de kredietcrisis in problemen zijn geraakt. Eerder kreeg ING 10 miljard euro uit het fonds.

In ruil voor het kapitaal krijgt de Nederlandse staat aandelen in Aegon. Aan de kapitaalinjectie hangt een rente van 8,5 procent. Aegon kan tot 10 oktober volgend jaar een derde van de aandelen terugkopen tegen de uitgifteprijs van 4 euro tot 4,52 euro per stuk. De resterende aandelen kan de verzekeraar op elk moment terugkopen tegen 150 procent van de uitgifteprijs.

Tegelijkertijd maakte de verzekeraar ook zijn resultaten over het derde kwartaal bekend. Het concern leed een nettoverlies van ongeveer 350 miljoen euro. Het bedrijf heeft onder meer voor 400 miljoen aan afschrijvingen moeten doen.

Om zijn kapitaalpositie verder te versterken zal Aegon over 2008 geen slotdividend uitkeren.
Dat laatste is dan weer wat minder voor de aandeelhouders..... :roll:
Ja en nee Dexter. Voor de aandeelhouders is het goed nieuws dat Aegon een kapitaalinjectie krijgt zonder verwatering van het aandeel (ik begin toch ineens fan te worden van Wouter Bos?). Het schrappen van het dividend is nodig om de balans op peil te houden en Aegon aan te laten sterken, uiteindelijk komt dat weer ten goede van de aandeelhouders, want dat zie je terug in de koers. De ingreep wordt positief opgevat, Aegon staat bij opening 6,2% in de plus.

Dexter

Bericht door Dexter » 28 okt 2008, 09:50

romo schreef:Even weer wat leesvoer............................en vrolijk word je er niet van........................

http://www.telegraph.co.uk/finance/comm ... tdown.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de mensen die Engels niet zo goed kunnen lezen:
Valutacrisis versterkt malaise

Van onze verslaggever Pieter Klok
gepubliceerd op 28 oktober 2008 06:10, bijgewerkt op 28 oktober 2008 09:44

AMSTERDAM - Paul Krugman, die onlangs de Nobelprijs voor de economie won, noemde het gisteren op zijn weblog ‘de moeder aller valutacrises’. De voortdurende stijging van de Japanse yen vormt een nieuwe bedreiging voor het mondiale financiële systeem.

De dure yen fungeert als vliegwiel voor de kredietcrisis. De grootste klappen vallen dit keer echter niet in de Verenigde Staten, maar allereerst in Japan en landen als Rusland, Brazilië, Australië, Zuid-Korea, IJsland, Denemarken, Argentinië, Oekraïne, Nieuw-Zeeland en Hongarije.

De G7, waarin de economische grootmachten zijn verenigd, kwam daarom gisteren met een – hoogst ongebruikelijke – tussentijdse verklaring. ‘We zijn bezorgd over de recente, heftige bewegingen van de yen en de mogelijke negatieve gevolgen voor de economische en financiële stabiliteit.’

Steil omhoog
De koersen van yen en dollar gaan al een paar weken steil omhoog ten opzichte van andere munten. Ook ten opzichte van de euro, al houdt die zich vergeleken met andere munteenheden nog redelijk staande.

Vooral de duurdere yen is een probleem. Veel consumenten, bedrijven en investeerders overal ter wereld, hebben de afgelopen jaren leningen in yen (en in mindere mate in dollar) afgesloten. De rente hierop was veel lager dan de rente in het thuisland. Nu de koers van de yen steil omhoog gaat, explodeert de waarde van deze schulden.

Japanners op hun beurt zetten hun spaargeld de laatste jaren liever op een rekening in het buitenland, om de lage rente in hun eigen land te ontvluchten. De waarde van deze overzeese bezittingen (gerekend in yen) zijgt nu juist ineen en bovendien wordt de Japanse export bedreigd, nu Japanse producten relatief duur worden.

In mineur
De beurzen in het Oosten zijn daarom al dagen in mineur. Vrijdag verloor de Japanse Nikkei-index al bijna 10 procent, maandag sloot de index op de laagste stand in 26 jaar. In Hongkong verloor de Hang Seng-index 12,7 procent, het grootste verlies op een dag sinds 1997. De verliezen in de VS waren duidelijk kleiner.

De valutacrisis is veroorzaakt door de kredietcrisis. Daardoor wilde iedereen ineens van die leningen in yen en dollar af, waardoor de vraag naar yen en dollars toenam en de koersen stegen.

De Verenigde Staten profiteren daar vooralsnog alleen maar van. Het land heeft – in tegenstelling tot Japan – geen overzeese spaartegoeden, maar vooral schulden. Die worden in dollars minder waard. Bovendien importeert het land – wederom in tegenstelling tot Japan – meer dan het exporteert. En import wordt goedkoper.

leonard

Bericht door leonard » 28 okt 2008, 11:44

EHA schreef:
leonard schreef: Ook ik ben ondernemer.( met zelfs meer omnzet dan jij :P :P )
Bluffert :lol:

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Ik mag toch wel 1 keertje snoeven

RVV

Bericht door RVV » 28 okt 2008, 11:50

:mrgreen:

Aan de andere kant omzetten vergelijken slaat natuurlijk nergens op.. beetje middelgrote supermarkt zet 100000 euro per week om. En dat is slechts1 supermarkt.. bedenk gelijk erbij dat op frisdrank bv geen stuiver word verdiend.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 okt 2008, 12:22

@Iceman: Als nuchtere Zeeuw had je in mij misschien een nuchtere opponent gevonden met een Lada Niva. :)
Die Lada is nota bene een fucking statement. Hij is overigens niet eens van mezelf. Maar ik ben er toch erg blij mee dat ik 'm mag gebruiken als zakelijke auto. Ik draai er in dit draadje overigens geen doekjes om dat ik GEEN econoom ben, sterker ik heb met diverse economen gesproken afgelopen jaar en geen één gaf mij gelijk, dus ik vraag me af of ik wel econonoom zou willen zijn, ik zou me kapot schamen als ik mijn geld zou verdienen met advies en visies die niet kloppen met de realiteit....

Wel hebben persoonlijke en zakelijke keuzes afgelopen maanden (en komende maanden) te maken gehad met de economische 'voorspellingen' die ik zelf deed. Noem 't gekopieerd van anderen, noem 't mijn persoonlijke visie ontwikkeld met content van anderen, ik ben blij dat ik geen domme dingen heb gedaan tot nu toe. De tijd zal 't verder leren. Ik maak me best zorgen, tot en met doemscenario's aan toe. Aan de andere kant zit ik zelf in een redelijk veilige business, totdat 't echt down the drain gaat, maar dan zijn we allang onderdeel van een communistisch regime met Wouter Bos voorop. :)

5 miljoen omzet, al dan niet met geleend geld, dat maakt op mij net zo weinig indruk als een Audi R8 (lees mijn R8 vs Lada Niva draadje maar, lol). Die tijd ben ik al lang geleden gepasseerd, daar ben ik te nuchter voor (geworden). Ik heb geen 5 miljoen euro omzet, maar ik heb 0,0 schulden, alle leningen zijn afgelost, zakelijk en privé en dat voelt wel lekker moet ik zeggen (ik weet namelijk hoe 't is om te lenen en te aflossen terwijl je net kunt rondkomen). Het is misschien jammer dat ik financieel nog niet onafhankelijk ben, maar dat maakt me nog geen minder mens. Ook zakelijk niet.

Ik kom overigens net uit een vergadering waarin ons is medegedeeld dat een grote klant van ons gaat verdwijnen. Persbericht volgt vandaag (morgen in de kranten). Ik zie 't als een wanhoopspoging van de mensen achter de schermen die nu nog wat kunnen 'cashen', maar het zet nogal wat voeten in de aarde. Bij personeel, samenwerkende partners etc. Echt geen goed nieuws. Overigens heeft 't voor mijn bedrijf wel wat lichtpuntjes, maar voor 't bedrijf van mijn compagnon niet. Verre van dat. We gaan nu eerst even lekker lunchen met al 't personeel en dan plannen maken om verder te overleven (daar waren we al mee bezig, maar dit is een extra klap). Want de kredietcrisis hakt er lekker in in de vastgoedwereld en wij merken dat nu ook. We komen er wel, maar de Niva maakt 't statement alleen nog net even wat krachtiger. Die hoeft namelijk niet terug naar één of andere leasemaatschappij ofzo, dat ding is in 1 keer betaald. :)
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 28 okt 2008, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie