Op zich is er genoeg vraag naar werk, alleen heb ik de indruk dat de werkgevers minder bereid zijn te investeren.
Cavalino, dus een Lada Niva -rijder op een auto-forum gaat mij vertellen hoe de economie in elkaar steekt?
Rico schreef:Iceman niet op de man spelen AUB, daar is DF ECHT het verkeerde forum voor.. Die Lada Niva rijder ken ik persoonlijk sinds 2001. En is niet het bepaald het type Lada rijder wat jij nu voor ogen hebt![]()
Verder wil ik nog 1 dingetje zeggen..
250 miljard euro spaargeld onder de Nederlanders... who's next..
Juun, je zou er goed aan doen om je persoonlijke toon wat te matigen.Iceman schreef:Cavalino, dus een Lada Niva -rijder op een auto-forum gaat mij vertellen hoe de economie in elkaar steekt? Het moet niet gekker worden. Ik zeg alleen dat jullie teveel mee-swingen in het media-gebeuren en alles herhalen. Want jij mag dan wel al die mooie berichten posten, maar in feite zijn het allemaal ge-kopieerde berichten. Eigen inbreng is net zo nihil als mijn post. Koffiedik kijken en papagaaien. Ik relativeer en werk zeker niet mee aan de zwartkijk-propaganda. Minder vakanties geboekt lees ik net. Waardoor? Doordat deze mensen minder inkomen of minder spaargeld hebben? Nee omdat deze mensen zijn bang gemaakt door de media, en door een aantal papagaaien zoals hierboven. Pas als Jort Kelder in een Lada Niva gaat rijden dan maak ik me zorgen.
Hé, snelle collega moderator!Rico schreef:Iceman niet op de man spelen AUB, daar is DF ECHT het verkeerde forum voor.. Die Lada Niva rijder ken ik persoonlijk sinds 2001. En is niet het bepaald het type Lada rijder wat jij nu voor ogen hebt![]()
Verder wil ik nog 1 dingetje zeggen..
250 miljard euro spaargeld onder de Nederlanders... who's next..
Dexter schreef:
Overigens ben ik het wel met je eens dat er in de media teveel wordt geouwehoerd over dingen die er helemaal niet toe doen maar die wel een hoog gehalte aan stemmingmakerij hebben.
Economen (die vaak heel stoffig zijn en geen enkele media-ervaring hebben) worden er aan alle kanten bijgesleept om maar te laten zien dat het nu toch wel echt mis is.
En als je dat combineert met uitspraken van George Soros en Warren Buffet die zeggen het ook niet meer te weten en dit nog nooit te hebben meegemaakt dan is de paniek snel genoeg aanwezig.
En dat daarom de consument de hand op de knip houdt is ook waar, want dat merk ik ook wel enigszins aan de (weekend)drukte in de stad en in mijn omzet van de laatste weken.
Maar aan de andere kant is dat een verschijnsel van de tijd waarin we leven.....in 1987 was er nog geen internet en was de crisis van toen pas een vaststaand feit voor het grote publiek nadat het allemaal al voorbij was op de beursvloeren.
Nu zitten we er dankzij de digitale snelweg met onze neus bovenop en weten wij 's morgens al met hoeveel de Nikkei en de HangSeng zijn gezakt, is de AEX niet veel beter tijdens het avondeten en horen we op het nieuws van 22.00 uur dat Wall Street het ook al niet beter heeft gedaan. (Of andersom om meer in jouw belevingswereld te blijven)
En blijkbaar hebben veel mensen de behoefte om zich uit te spreken over diegenen 'die er zo'n rotzooi van maken en er nog dik geld mee binnenslepen ook'! Een typisch Nederlandse gewoonte die je ook op DF aantreft zoals je inmiddels weet uit het verloop van dit draadje.
Nee, je mag het altijd niet eens zijn met de mening van een ander. En je moet ook niet weg uit dit draadje.Iceman schreef:Dus als je het niet eens bent met bepaalde dingen en je een andere mening bent toebedeelt kun je beter je het draadje verlaten. Ik mag toch aannemen dat jullie doorhebben dat ik niks serieus bedoel. Sommige mensen zijn wel erg snel gekrenkt. Zeker voor een forum waar veel ondernemers posten? Cavalino nam mijn kennis als eerste op de schop, dus ik reageerde daarop als grapje. Loopt hier nu iedereen op zijn tenen door deze recessie. Op een bladzijde door 4 moderators aangesproken? Ik zal vanaf nu geen auto-opmerkingen maken als het om leden gaat. Ik merk dat dit zeer gevoelig ligt.
+1Niels schreef:@Iceman: met die gele tennisballen kun je je inbreng wat nuancerenMisschien toch een idee om ze af en toe te gebruiken
Bluffertleonard schreef: Ook ik ben ondernemer.( met zelfs meer omnzet dan jij![]()
)
Licht herstel op Aziatische beurzen
TOKIO - De beurs in Tokio heeft zich dinsdag hersteld van het historische dieptepunt dat een dag eerder werd bereikt. In eerste instantie zette de Nikkei-index, die de dag begon op het laagste niveau sinds 1982, zijn vrije val van de voorgaande handelsdagen door. In de loop van de dag zetten koopjesjagers de beurs echter toch weer hoger.
De Nikkei won uiteindelijk 6,4 procent tot 7621,92 punten. In Zuid-Korea ging de Kospi-index 5,6 procent omhoog tot 999,16 punten. Een uur voor sluiting stond de beurs in Hongkong op een winst van 6,1 procent. De beurs in Sydney ging voor de vijfde achtereenvolgende dag omlaag. Het verlies van de All Ordinaries-index bleef met 0,3 procent wel relatief beperkt.
In Tokio waren vooral de aandelen van grote exporteurs, die de afgelopen dagen door de vrees voor een internationale recessie flinke klappen kregen, in trek. Autofabrikant Honda, electronicaproducent Panasonic en Fujifilm ging allen ruim 13 procent omhoog.
Dat laatste is dan weer wat minder voor de aandeelhouders.....Aegon krijgt drie miljard van staat
DEN HAAG - Aegon krijgt drie miljard van de Nederlandse overheid. Topman Alex Wynaendts zal om 09.30 uur een toelichting geven op de kapitaalpositie van de verzekeraar.
Aegon is de tweede financiële instelling die een beroep doet op het steunfonds dat het ministerie van Financiën heeft ingesteld voor banken en verzekeraars die door de kredietcrisis in problemen zijn geraakt. Eerder kreeg ING 10 miljard euro uit het fonds.
In ruil voor het kapitaal krijgt de Nederlandse staat aandelen in Aegon. Aan de kapitaalinjectie hangt een rente van 8,5 procent. Aegon kan tot 10 oktober volgend jaar een derde van de aandelen terugkopen tegen de uitgifteprijs van 4 euro tot 4,52 euro per stuk. De resterende aandelen kan de verzekeraar op elk moment terugkopen tegen 150 procent van de uitgifteprijs.
Tegelijkertijd maakte de verzekeraar ook zijn resultaten over het derde kwartaal bekend. Het concern leed een nettoverlies van ongeveer 350 miljoen euro. Het bedrijf heeft onder meer voor 400 miljoen aan afschrijvingen moeten doen.
Om zijn kapitaalpositie verder te versterken zal Aegon over 2008 geen slotdividend uitkeren.
Ja en nee Dexter. Voor de aandeelhouders is het goed nieuws dat Aegon een kapitaalinjectie krijgt zonder verwatering van het aandeel (ik begin toch ineens fan te worden van Wouter Bos?). Het schrappen van het dividend is nodig om de balans op peil te houden en Aegon aan te laten sterken, uiteindelijk komt dat weer ten goede van de aandeelhouders, want dat zie je terug in de koers. De ingreep wordt positief opgevat, Aegon staat bij opening 6,2% in de plus.Dexter schreef:Dat laatste is dan weer wat minder voor de aandeelhouders.....Aegon krijgt drie miljard van staat
DEN HAAG - Aegon krijgt drie miljard van de Nederlandse overheid. Topman Alex Wynaendts zal om 09.30 uur een toelichting geven op de kapitaalpositie van de verzekeraar.
Aegon is de tweede financiële instelling die een beroep doet op het steunfonds dat het ministerie van Financiën heeft ingesteld voor banken en verzekeraars die door de kredietcrisis in problemen zijn geraakt. Eerder kreeg ING 10 miljard euro uit het fonds.
In ruil voor het kapitaal krijgt de Nederlandse staat aandelen in Aegon. Aan de kapitaalinjectie hangt een rente van 8,5 procent. Aegon kan tot 10 oktober volgend jaar een derde van de aandelen terugkopen tegen de uitgifteprijs van 4 euro tot 4,52 euro per stuk. De resterende aandelen kan de verzekeraar op elk moment terugkopen tegen 150 procent van de uitgifteprijs.
Tegelijkertijd maakte de verzekeraar ook zijn resultaten over het derde kwartaal bekend. Het concern leed een nettoverlies van ongeveer 350 miljoen euro. Het bedrijf heeft onder meer voor 400 miljoen aan afschrijvingen moeten doen.
Om zijn kapitaalpositie verder te versterken zal Aegon over 2008 geen slotdividend uitkeren.
Voor de mensen die Engels niet zo goed kunnen lezen:romo schreef:Even weer wat leesvoer............................en vrolijk word je er niet van........................
http://www.telegraph.co.uk/finance/comm ... tdown.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Valutacrisis versterkt malaise
Van onze verslaggever Pieter Klok
gepubliceerd op 28 oktober 2008 06:10, bijgewerkt op 28 oktober 2008 09:44
AMSTERDAM - Paul Krugman, die onlangs de Nobelprijs voor de economie won, noemde het gisteren op zijn weblog ‘de moeder aller valutacrises’. De voortdurende stijging van de Japanse yen vormt een nieuwe bedreiging voor het mondiale financiële systeem.
De dure yen fungeert als vliegwiel voor de kredietcrisis. De grootste klappen vallen dit keer echter niet in de Verenigde Staten, maar allereerst in Japan en landen als Rusland, Brazilië, Australië, Zuid-Korea, IJsland, Denemarken, Argentinië, Oekraïne, Nieuw-Zeeland en Hongarije.
De G7, waarin de economische grootmachten zijn verenigd, kwam daarom gisteren met een – hoogst ongebruikelijke – tussentijdse verklaring. ‘We zijn bezorgd over de recente, heftige bewegingen van de yen en de mogelijke negatieve gevolgen voor de economische en financiële stabiliteit.’
Steil omhoog
De koersen van yen en dollar gaan al een paar weken steil omhoog ten opzichte van andere munten. Ook ten opzichte van de euro, al houdt die zich vergeleken met andere munteenheden nog redelijk staande.
Vooral de duurdere yen is een probleem. Veel consumenten, bedrijven en investeerders overal ter wereld, hebben de afgelopen jaren leningen in yen (en in mindere mate in dollar) afgesloten. De rente hierop was veel lager dan de rente in het thuisland. Nu de koers van de yen steil omhoog gaat, explodeert de waarde van deze schulden.
Japanners op hun beurt zetten hun spaargeld de laatste jaren liever op een rekening in het buitenland, om de lage rente in hun eigen land te ontvluchten. De waarde van deze overzeese bezittingen (gerekend in yen) zijgt nu juist ineen en bovendien wordt de Japanse export bedreigd, nu Japanse producten relatief duur worden.
In mineur
De beurzen in het Oosten zijn daarom al dagen in mineur. Vrijdag verloor de Japanse Nikkei-index al bijna 10 procent, maandag sloot de index op de laagste stand in 26 jaar. In Hongkong verloor de Hang Seng-index 12,7 procent, het grootste verlies op een dag sinds 1997. De verliezen in de VS waren duidelijk kleiner.
De valutacrisis is veroorzaakt door de kredietcrisis. Daardoor wilde iedereen ineens van die leningen in yen en dollar af, waardoor de vraag naar yen en dollars toenam en de koersen stegen.
De Verenigde Staten profiteren daar vooralsnog alleen maar van. Het land heeft – in tegenstelling tot Japan – geen overzeese spaartegoeden, maar vooral schulden. Die worden in dollars minder waard. Bovendien importeert het land – wederom in tegenstelling tot Japan – meer dan het exporteert. En import wordt goedkoper.
EHA schreef:Bluffertleonard schreef: Ook ik ben ondernemer.( met zelfs meer omnzet dan jij![]()
)
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Eric Z en 4 gasten