Hierbij mijn verslag van het weekend.
Nadat de vijf dinsdag kapot was gegaan heb ik woensdag even mogen rijden in de 130i van Jan zijn team (Downforce motorsport).
Erg eng moet ik zeggen in de regen met op het gas gaan, maar erg leuk.
(Nog heel erg bedankt daarvoor Jan).
Toen eigenlijk uit het niets kwam het idee om het weekend de DSC te rijden want hij had toch nog een extra 130i staan.
Dus savonds afspraken gemaakt over hoe en wat en donderdagochtend gelijk terug naar Nederland want vrijdagochtend was er 50 minuten vrije training (aangezien mijn ervaring met rwd nihil was) wilde ik die training rijden.
Donderdagavond om 20.30 uur thuis, aanhanger afgekoppeld, camper geladen en gegeten en op naar Assen waar we ongeveer 23.30 uur aankwamen.
Camper neergezet en snel naar bed want de vrije training was al om 10.00 uur.
Vrijdagochtend om 8 uur kwam Tom om de auto's af te laden en een half uurtje later was Jitse er ook.
De zwarte 130i die voor mij bedoeld was, was nog niet helemaal raceklaar.
Stoel ontbrak nog en alle oude bestickering zat er nog op, ik heb dus de 50 minuten vrije training met de auto van Jitse gereden.
Na de natte vrije training waarin ik een 2.18 als snelste tijd neerzette hebben we de tent opgebouwd en zijn we de rest van de dag bezig geweest met de zwarte 130i om die voor de kwalificatie af te krijgen, alle stickers eraf en de stoel erin.
Tijdens de kwali was het nog natter dan sochtends.
Ik reed een 2.21 goed voor een 11e plaats en Jitze reed een 2.18 goed voor een 8e plaats.
Moe maar best tevreden redelijk vroeg naar bed want ik was echt helemaal gebroken.
Zaterdagochtend waren er gelukkig drie monteurs want anders hadden we het nooit gered, de monteurs hebben het technische gedeelte gedaan en ik ben samen met Jitse de bestickering gaan doen.
Ook werd er nog snel een communicatieset in de auto en helm gebouwd.
Eeen gedeelte van de stickers had ik bij me en de rest zou worden gebracht door een koerier.
Uiteindelijk zaten alle stickers er een half uur voor de eerste race erop.
Eerste race, v oor mij de eerste keer een rollende start, ook best eng en ik was erg zenuwachtig, zeker omdat je in andermans auto rijdt.
Tijdens de opwarmronde had ik al een onbedoelde drift

, het zal je maar gebeuren, van de baan in de opwarmronde |: |: |: .
Gelukkig kon ik hem corrigeren.
De start ging redelijk, alleen na de eerste paar bochten hoorde en voelde ik de band aanlopen in bochten naar rechts, ik heb dit gemeld bij Tom en gewoon verder gereden.
Maar na drie rondjes begon die in rechterbochten echt te trillen en dat is geen fijn gevoel in de rechterknik richting ramshoek, dus ik durfde niet voluit te gaan.
Dus gelijk zodra het mocht de pits in en werd er door de monteurs naar gekeken, maar ze konden het niet verhelpen.
Besproken dat ik niet te hard zou pushen en gewoon zou proberen de race uit te rijden.
Natuurlijk veel te lang in de pits geweest en veel tijd verloren.
Toch nog een 2.02 neergezet en gefinished als 11e.
Later bleek het plaklood losgelaten te hebben waardoor het dus erg trilde.
Zondag was het zeik en zeiknat en werden de auto's op full wets gezet.
Net voordat we op moesten stellen zagen de monteurs toch nog iets geks aan de voorremmen, dus snel weer achteruit en het wiel eraf en de nieuwe remblokken weer nagekeken en vastgezet, dit deden ze erg snel en rustig.
Bij de start zag je echt geen ruk en ik was blij dat ze achter me een gat lieten vallen waardoor ik me volledig op de voorkant kon concentreren.
De start ging goed en verloor geen plekken.
Bij het rechte stuk richting veenslang zag je echt helemaal niks en ging ik niet voluit, anderen deden dat wel en dat ging dus erg fout waardoor er drie afgingen en ik de brokstukken op mijn voorruit kreeg.
Verder heb ik gewoon geprobeerd in mijn ritme te komen en de snellere deelnemers van de SS2 niet in de weg te rijden.
Pitsstop ging goed alleen stond die in zijn achteruit ipv zijn 1 |: |:
Na de pitsstop wee in mijn ritme proberen te komen en uiteindelijk een snelste tijd van 2.17 en gefinished als 6e.
Al met al niet slecht voor mijn gevoel gezien het de eerste keer was met rwd.
Wel kon je zien dat bij mij het materiaal iets minder te lijden had gehad dan bij Jitse, ik ben wel benieuwd waar dat aan ligt?
Wat ik wel nog als extra moet leren is dat de lijnen net iets anders zijn dan bij een fwd.
Verder wil ik Jan bedanken voor deze kans om te proeven aan de DSC, en het smaakt naar meer en heb ik dus een hoop om over na te deneken en te gaan regelen.
Nogmaals wil ik onze belgische vrienden/monteurs bedanken voor hun fantastische inzet en proffesionele opstelling.