Tanken bij de witte pomp

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Tanken bij de witte pomp

Bericht door Peter Tunissen » 30 aug 2006, 23:26

Ja of nee?
Vandaag voor het eerst van mijn leven gedaan omdat het vaste tankstation aan het saneren is, Europtank of zoiets heette het. Ik heb de verhalen in EVO gelezen dat het merk benzine nauwelijks van invloed is op de prestaties van een auto, het enige dat een beetje van invloed was, was hoe oud de benzine was. Conclusie was dus dat het beter is om bij een zo druk mogelijk tankstation te tanken omdat je dan de grootste kans hebt op 'verse' benzine. Puntje voor de witte pomp met zijn grotere omzet - lagere marges dus, zou je denken.
De meter sprong op 50 euro en de tank zat nokvol (was nog niet helemaal leeg), voor €1.40,8 de liter (Euro 98 ) gooi je nog eens een tank vol, normaal ben ik toch wel rond de 65 euro kwijt. Dit was zelfs goedkoper dan de benzine in de grensstreek in Duitsland! Puntje nummer twee voor de witte pomp.
Afrekenen gebeurde trouwens bij een (wel vriendelijke) oudere mijnheer i.p.v. bij het leuke meisje dat normaal altijd zegt dat ze weet dat ik geen zegels spaar. Puntje terug voor Texaco. :P

Dan het belangrijkste, het rijden natuurlijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooraf wel wat bedenkingen had en iedere twijfel van andere prestaties had me meteen voorgoed van het bezoeken van witte pompen afgeholpen. Begrijp mijn verbazing toen het enige verschil dat ik kon ontdekken was dat de auto nu iets beter aan het gas hangt dan op Texaco-benzine. Turbogat is ook merkbaar kleiner. Prestaties weet ik niet, ik heb geen meetcijfers op de verschillende soorten benzine, maar ik voel er totaal geen verschil tussen, auto lijkt even snel als op merkbenzine, als er al een verschil is, is het dus te verwaarlozen (waarom zou je 10-15 cent per liter meer betalen voor een benzine die je niet voelt dat hij sneller is, maar het misschien wel in honderdsten achter de komma is?).

Conclusie: niks mis met witte benzine, eigenlijk hou je jezelf voor de gek als je ergens anders veel meer gaat betalen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Laatst gewijzigd door Peter Tunissen op 30 aug 2006, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR

Bericht door HSR » 30 aug 2006, 23:35

Ik ben het met je eens.

Ik dacht laatst eens wild en burgelijk ongehoorzaam te zijn en nam de stap Vpower te tanken. Nou, ik vond de volvo alleen maar minder rijden. Hij was minder vinnig en voelde logger aan.

Natuurlijk kan er een psychologische factor in zitten, maar ik blijf lekker bij de goedkoopste pomp tanken.

Bij mij in Belgie is het verschil zelfs zo groot dat het voor een liter 95 bijna 10 cent scheelt.

RVV

Bericht door RVV » 30 aug 2006, 23:54

Toevallig heb ik vandaag ook bij een witte pomp benzine in de touring gemikt. omdat het moest. anders zal ik dus nooit tanken en al helemaal niet met high performance motoren. maar het zit ook een beetje tussen mijn oren.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 31 aug 2006, 08:04

Als ik Mark Verhoeven van EMS tuning mag geloven zit er verschil tussen de witte pomp (Tango e.d.) en merk pomp. Hij meet dit aan de hand van de hoeveelheid vermogen zijn wagen levert.

Maar ik heb nooit iets gemerkt en heb heel lang bij de witte pomp getankt maar dat hoeft nu niet meer omdat de Texaco nu onder de prijs zit :D

Sjef

Bericht door Sjef » 31 aug 2006, 08:43

Ik ben al zo gek om altijd euro 98 in de 328 te gooien. Bovendien hebben we hier in de buurt een Texaco en een Q8 en na voor mijn gevoel verschillend resultaat in het voordeel van Q8 ben ik daar blijven tanken. Toch denk ik dat het verschil inderdaad tussen de oren zit.

Tomaz

Re: Tanken bij de witte pomp

Bericht door Tomaz » 31 aug 2006, 10:14

Peter Tunissen schreef: Afrekenen gebeurde trouwens bij een (wel vriendelijke) oudere mijnheer i.p.v. bij het leuke meisje dat normaal altijd zegt dat ze weet dat ik geen zegels spaar.
Zeg nou eens een keer zwoel dat je haar zegeltjes spaart. 8)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 31 aug 2006, 10:45

Nee, ik wil evengoed wel blijven plakken. :lol:
/fishy :wink:

Ik snap Rico zijn redenering trouwens goed; zou die benzine ook niet graag in een (bijna) nieuwe M3 mikken.
Maar van de andere kant is er ook niet echt een reden waarom niet. Tankwagens van Esso/Shell/Texaco/BP komen en bevoorraden de witte pomp, waarom werkt dat ik je hoofd dan toch zo dan je denkt dat je B-kwaliteit voorgeschoteld krijgt?

Oh ja, nog zoiets, ik tankte in Duitsland altijd Aral 100.
Kijk ik de laatste keer eens goed op die pomp, blijkt dat Euro 98 te zijn, Super is 95 en gewone Bleifrei 91. Lekker duidelijk weer..... :roll: :evil:

RVV

Bericht door RVV » 31 aug 2006, 11:58

nouja een witte pomp, daar gaan natuurlijk de centenkrabbers heen (no offence) maar die gooien natuurlijk altijd de goedkoopste benzine erin. Dus die benzine in die 98 ron tank onder de grond ligt maar wat te verschiften, al dat bezinksel in die opslagtank met zijn lage omloop snelheid ... brrrrrr.

Daarnaast denk ik dan dat de kwaliteit nooit 100% konstant is. Witte pomp brandstof word natuurlijk bij de goedkoopste aanbieder opgekocht, de ene keer Shell, andere keer Esso. Whatever zelfde benzine zegt de witte tankpomp houder dan, maar is dat ook zo ? Ik kan het niet controleren. Feit is en blijft dat de merkfabrikanten geen verantwoording hoeven te nemen voor de kwaliteit. En zich er ook niet druk om maken dat de motoren van de witte pomp rijders in de "soep" draaien.

De prijs 1 altijd 1 aspect van de brandstof, kwaliteit een ander aspect voor mij belangrijker, helemaal als je er voor kiest om in high performance auto's te rijden.

Wat bespaar je nu feitelijk op jaarbasis bij 15K rijden als je een witte pomp pakt ? 1:8 = 1875 liter keer 5 cent besparing ? = € 93,75. Voor pak en beet 100 euro wil ik helemaal geen gezeur.

Fabian

Bericht door Fabian » 31 aug 2006, 14:02

Wat belangrijker is dat er een grote omlooppsnelheid is en er een goede zuiveringsinstalatie op de tank zit.

In NL geloof ik niet dat je slechte benzine kunt tanken.

In Belgie, ergens in de Ardennen, bij zon aan-huis pompje zou ik NIET graag tanken.

Daarnaast maak ik bijna wekelijks mee dat grote tankstations vervuilde benzine afleveren (diesel gevuld in benzine tank bijvoorbeeld) waardoor klanten dus verkeerde brandstof in de auto krijgen. Maar dat is wel vaak snel opgespoord, de klanten komen immers niet ver dus het belletje gaat redelijk snel rinkelen en de gevolgen blijven beperkt.

Ik tank altijd bij een witte pomp, al jaren, geen enkele probleem gehad met het brandstofsysteem.

Bij ons wagenpark (75000 auto´s) kan ik er ook nog niets uit opmaken tot nu toe.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2006, 14:37

De witte pomp in het dorp van mijn ouders is inmiddels een stukkie duurder dan de grote-merk pompen in de omgeving daar viel mij laatst op. Zit ook gewoon Shell benzine in.

Euro 95 wordt er wel meer getankt dan euro 98. Dat is waar.

Hier in Den Haag tank ik gewoon bij een kleine Esso, die standaard vele centen korting geeft. Nu rijd ik voorlopig weinig kilometers meer, maar ik denk dat ik afgelopen jaar door bij goedkopere tankstations te tanken (vaak ook Shell pompen met 4 tot 9 ct korting per liter) vele euro's heb uitgespaard. Soms baalde ik er gewoon van als ik het slecht had gepland en toch bij een pompstation moest tanken waar geen korting was.

Tja, met 1:7 verbruik en 50k per jaar merk je die paar cent per liter ERG goed :wink:

Eltjo

Bericht door Eltjo » 31 aug 2006, 15:06

Brandstof bij de grote pompen is ook niet constant hoor. Weet niet precies hoe het in NL zit, meer in GB is het zelfs zo dat verschillende merken elkaar bevoorraden. Kostentechnisch soms véél beter....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2006, 16:03

Lekker boeiend inderdaad, zoals hierboven gezegd, slechte brandstoffen kennen wij hier amper. Ga naar de binnenlanden van afganistan ofzo, dan tank je ron 81, aangevuld met een laag zand en een slok water.

Tom

Bericht door Tom » 31 aug 2006, 16:17

Ik heb het ook wel eens na zitten zoeken (ivm problemen met die Honda). Hoorde wel dat ze tijdens de winter (als het echt koud is) extra spul in de benzine doen, en schijnbaar hadden de merkpompen dat wat beter voor elkaar. Ook schijnt het laatste wat er in de tank zit nooit echt goed te zijn. Brandstof an sich is allemaal hetzelfde. Maargoed, de echte waarheid zul je nooit te weten komen bij zoiets.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 aug 2006, 16:20

Ik geloof zeker wel dat er verschil in benzine zit, benzine met MTBE en benzine met ethanol bijvoorbeeld. De laatste is minder krachtig. Ik weet niet of ze dit in NL ook al doen maar in de VS wel bijvoorbeeld. Komt bij dat industrial ethanol bijna niks kost tov benzine dus een beetje bijmengen doen de heren bij shell natuurlijk graag.

Ik tank zelf altijd bij de Gulf omdat die het dichtste bij zit. Ik ga ook niet omrijden omdat het ergens anders een paar ct goedkoper is.

Knot

Bericht door Knot » 31 aug 2006, 16:26

M3 altijd Super+ 98 bij Tango, scheelt gewoon knaken. Jammer voor de meid die achter de balie van Shell zit.

Hans

Bericht door Hans » 31 aug 2006, 18:26

Ik tank altijd thuis. :D

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 31 aug 2006, 18:30

@ Hans wat is jouw mening hierover dan? als prof.

Hans

Bericht door Hans » 31 aug 2006, 19:13

Ik hoor ook verschillende verhalen, van een autobedrijf hier in de buurt hoorde ik dat hij veel klanten had die problemen kregen met hun diesel verstuivers, die tankte allemaal bij onbemande (witte) stations. Toen hij ze adviseerde om eens een tijdje bij merkstations te tanken waren de problemen weg. Een andere klant van me tankte een tijdje bij een onbemande witte pomp omdat het nu eenmaal goedkoper was, nu is ie weer terug omdat hij op mijn Diesel 100km verder kan rijden op een tank. Normaal vindt ik het altijd een beetje moeilijk te geloven als mensen zeggen zuiniger te rijden op de een of de andere benzine omdat er zoveel andere factoren zijn. Maar van hem geloof ik het wel, hij rijdt een grote Mercedes sprinter waarmee ie altijd naar de zelfde plaats in Polen rijdt, altijd met de zelfde snelheid, en hij heeft het een paar keer uitgerekend.
Ik denk trouwens dat de meeste witte pompen gewoon altijd het zelfde merk benzine verkopen, en niet constant rondbellen om die dag het goedkoopste te vinden. De meeste hebben gewoon een leveringsovereenkomst met een handelaar die weer onder een Maatschappij valt (Total, Shell, BP, etc). Ik heb wel eens met Texaco om de tafel gezeten die wilde leveren, dat kon onder de naam Texaco en onder witte vlag, de brandstof was precies de zelfde als wat er bij de Texaco pomp geleverd werd. Dus het restjes verhaal geloof ik niet.

Tom

Bericht door Tom » 31 aug 2006, 20:18

Duidelijk verhaal.
Ik ga nooit naar zo'n witte pomp. Alleen naar de Makro omdat die erg dichtbij zit. Na de problemen met m'n Honda (waarbij ik niet geloof dat brandstof ermee te maken had, maargoed) tank ik voortaan wel bij normale Shell/Texaco/BP's. Dan maar een paar euro extra. Het scheelt sowieso al als je in een dorp gaat tanken en niet langs een grote doorgaande (snel)weg.

Shakes

Bericht door Shakes » 31 aug 2006, 20:22

Esso en Texaco.

Shell vermijd ik. De rest eigenlijk ook :P

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 sep 2006, 06:52

Altijd Shell.
Krijg 20% korting dus bij anderen kom ik nooit.

david

Bericht door david » 01 sep 2006, 08:36

ha, das toevallig. ik ga ook nooit naar de shell. some kan het niet anders en gooi ik er even 3 liter in en rij ik naar een ander. ik gewoon lekkere 98 en niet die V-power.
Moet je ze zien kijken als je maar 2 of 3 liter afrekent :lol: ....
(kreeg ooit eens te horen---t's ook voor ferrari's hoor!, antwoord: mooi man, betaal jij ook hun onderhouds beurtjes :wink:

Hans

Bericht door Hans » 01 sep 2006, 09:10

Arthur schreef:Altijd Shell.
Je werkt bij Shell?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 sep 2006, 09:36

david schreef:ha, das toevallig. ik ga ook nooit naar de shell. some kan het niet anders en gooi ik er even 3 liter in en rij ik naar een ander. ik gewoon lekkere 98 en niet die V-power.
Moet je ze zien kijken als je maar 2 of 3 liter afrekent :lol: ....
(kreeg ooit eens te horen---t's ook voor ferrari's hoor!, antwoord: mooi man, betaal jij ook hun onderhouds beurtjes :wink:
Lol, ik heb ooit een Ferrari 360 eigenaar meegemaakt die ook een Shell pomp had. Nadat hij zijn brainwash marketingspeech op me had losgelaten over V-power en daarna mijn tegenargument dat het Ron 97 was. Hij geloofde daar helemaal niets van in eerste instantie. Toen ik zei dat hij dat eigenlijk niet moest tanken met zijn Ferrari werd ie wel nieuwsgierig waarom niet. Toen ik uitlegde dat ze in Duitsland bij Shell Ron 103 hebben en dat dat WEL gaaf spul is voor auto's die minimaal Ron 98 nodig hebben. Langzaam aan begon hij te realiseren dat hij wel redelijk gebrainwashed was. :)

RVV

Bericht door RVV » 01 sep 2006, 10:21

Hans schreef:
Arthur schreef:Altijd Shell.
Je werkt bij Shell?
ja off shore in de stille zuidzee. 2 keer in de week rijd ie op en neer in zijn ST. flink zegeltjes plakken :mrgreen:

Plaats reactie